خوب صحبت کردن دیگران را متقاعد میسازد که شما انسانی با توانایی های بالقوه و باهوش هستید و بیش از افراد دیگر توانایی انجام بسیاری از کارها را دارید. این توانایی نظر دیگران را نسبت به شما جلب میکند و همین عاملی برای باز شدن درهای بسیار به روی شما خواهد شد.
امروزه سخنوری و فن بیان برای مدیران موفق ،موضوعی مهم به شمار می رود.مدیران کسبوکار به ارتباطات اهمیت زیادی می دهند. اگر می خواهید ارتباطات مؤثری برقرار کنید، تسلط بر آنچه لازم است بگویید و چگونگی بیان آن، فاکتورهای مهمی هستند.
در ادامهی این مقاله نکته هایی برای سخنوری و فن بیان برای مدیران را با هم بررسی میکنیم و خواهیم آموخت که چگونه فن بیانمان را تقویت کنیم و واضحتر صحبت کنیم.
فهرست مطالب مقاله
Toggleراهنمای نادیده گرفتن اشتباهات در سخن
زمانی که مرتکب اشتباهات به خصوص اشتباهات لفظی شدید، مکث نکنید و صحبت خود را ادامه دهید. اجازه ندهید مخاطبان فرصت طلب از این موضوع استفاده کنند و جو را به هم بریزند. در طول سخنرانی به هیچ وجه از حاضرین برای چنین اشتباهاتی عذرخواهی نکنید؛ مگر این که در حال نطق علمی باشید و این اشتباه به ضرر شما تمام شود.
تجسم: سخنوری بر اساس باور ها
قانونی میان تمام قهرمانان دنیا برای رسیدن به موفقیت مشترک است: تجسم اهدافی که سال های سال انتظار آن ها را می کشیدند! یک ورزشکار پیوسته خود را در قله های موفقیت و در حال کسب مدال های رنگارنگ تصور می کند و یک فروشنده خودرو خود را در حال شمارش سودی که از معاملات خود داشته است تجسم می نماید.
برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات،پیشنهاد میکنیم مقاله آشنایی و آموزش اصول و فنون مذاکره در بازاریابی (فصل اول) را مطالعه کنید!
در سخنرانی مخاطب را زیر سوال نبرید
مخاطب برای تحقیر شدن نمی آید ، بلکه برای یادگیری چند نکته می آید، کمی شوخ طبعی کنید با مخاطبان، خیلی جدی و رسمی نباشید. شما فقط در مقدمه باید نشان دهید که چقدر جدی هستید و در وسط های سخنرانی مخاطب را زیر سوال نبرید.هر وقت خواستید چیزی را زیر سوال ببرید سعی کنید خودتان را هم جمع ببندید، نگویید شما بلکه بگویید ما.
چشم های انسان هم حرف میزند
زبان بدن فقط به حرکات و حالات بدن ختم نمی شود. حرکت چشم های شما هم به خوبی می گویند که شما چه برنامه های ذهنی ای دارید.دید محور، شنود محور، لامسه محور. هر کدام از افرادی که ترجیح حسی خاصی دارند چشم های خود را به جهت مختلف حرکت می دهند. شما می توانید با پرسیدن سؤالات خاصی به سادگی متوجه شوید که مخاطب تان به کدام کانال حسی گرایش دارد.پس چشمهای شما هم زبان دارند و با شما در مورد کانال حسی ترجیحی شما حرف می زنند.
هنگام صحبت کردن به حرف های خود اعتقاد داشته باشیم!
همهی ما دوست داریم در هنگام سخنرانی، تأثیر مثبتی بر روی مخاطبان خود بگذاریم. پس هنگام سخنرانی، به حرفی که میزنید اعتقاد داشته باشید، در اینصورت، حتی اگر مخاطب اعتقاد چندانی هم به سخنان شما نداشته باشد، باز هم با شما همراهی میکند و چه بسا در نهایت به آنچه میگویید باور پیدا پیدا کند.
مشاهده مقالات بیشتر