مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

مهارت های مدیران برتر

مهارت های مدیران موفق

مهارت های مدیران موفق

3.5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله میخواهیم سیری از مهارت های مدیران موفق را برسی کنیم.

آیا شما هم با معضل گسترش مهارت ها و توانایی های خود به عنوان یک مدیر موفق مواجه شده اید ؟ آیا میخواهید خود را برای مدیریت و  سرپرستی یک تیم حرفه ای آماده کنید؟ مدیریت باید هم از نظر جایگاه و رتبه و هم از نظر کسب موفقیت و درآمد بیشتر مورد توجه قرار بگیرد ولی آیا شما توانایی لازم برای راهنمایی وسرپرستی تیم خود را در مسیر درست دارید ؟

دنیای کسب کار امروزه همواره در حال تغییر است و ما باید خود را برای آینده ای درخشان آماده کنیم. ما در موسسه آموزش عالی آزاد امین در این 20 سال همواره تلاش کرده ایم که نقطه قوت مدیران کسب کار باشیم. شما می توانید از خدمات سایت و آموزش های رایگان ما از جمله مینی دوره رایگان MBAبهره مند شوید وهمچنین می توانید با پر کردن فرم زیر با کارشناسان ما یک جلسه مشاوره رایگان داشته باشید .

نام و نام خانواداگی

دوره مدیریت mba رایگان

مهارت های مدیران موفق

حال این پرسش مطرح می شود که مدیر موفق بودن چگونه است؟ یک مدیر موفق با استفاده از توانایی ها و مهارت های خود میتواند یک شرکت را گسترش دهد و موجب شکوه آن باشد و یک تیم را در مسیر درست هدایت کند تا به اهداف خود برسد. او باید بداند از هر فرصتی به درستی استفاده کند، اقتدار لازم را داشته باشد و نظرات را به خود جلب کند. برخی از افراد گمان میکنند که لازمه مدیر موفق و توانمند بودن، داشتن استعداد ذاتی است اما انسان توانایی یادگیری دارد میتواند با تمرین  کسب تجربه کند و خود را از صفر بسازد .

 

1. مهارت برقراری ارتباط نزدیک (توانایی های مدیران موفق)

مهارت های مدیران موفق

این مورد از جمله مهارت های مدیران موفق است که اهمیت بسیار بالایی دارد. بی تردید مهارت ارتباطی برای یک مدیر بسیار ضروری و واجد اهمیت به نظر می رسد، با این حال اغلب مدیران از این نظر دارای ضعف هستند. حضور در شرکت و تلاش برای ایجاد ارتباط با همه کارمندان به هیچ وجه کار ساده ای نیست. اما چالش اصلی کار مدیران ایجاد ارتباط با افراد خارج از شرکت است. گفت وگو با شرکای تجاری و تلاش برای حضور مداوم در کنفرانس های معتبر همیشه چالش های ارتباطی زیادی برای مدیران به ارمغان می آورد. مهم ترین اصل در حوزه ارتباط با دیگران به عنوان مدیر یک مجموعه القای حس اعتماد در افراد است. بدون این امر تمام تلاش های ما بی فایده خواهد بود.

2. مهارت رفتار دوستانه قوی و موثر

مهارت های مدیران موفق

در مهارت های مدیریت موفق بدون تردید فعالیت خلاقانه اهمیت زیادی در محیط کار دارد. بسیاری از مدیران براساس شخصیت کاریزماتیک شان مورد پسند کارمندان و مشتریان قرار می گیرند. به همین خاطر تمرکز بر روی تقویت مهارت هایمان برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران اهمیت بالایی خواهد داشت.اگر به مدیران موفق نگاه کنید، تمامی آنها توانایی بالایی در زمینه جلب نظر دیگران دارند. آنها در طول فعایت روزانه شان به طور مداوم در حال ارائه توصیه های کاربردی به دیگران هستند. نکته مهم در این زمینه این است که توصیه های موردنظر به صورت اجباری بیان نشوند .

مهارت فن بیان اهمیت بالایی در زمینه ایجاد ارتباط مناسب با دیگران دارد.یکی از مهم ترین مهارت های مدیریتی در زمینه کسب و کار ایجاد اعتماد در میان دیگران است. چنین امری در صورت تلاش برای ارائه توصیه های اجباری به دیگران هرگز محقق نخواهد شد. با این حساب باید به دنبال راهکارهایی برای بیان توصیه ها و نقطه نظراتمان به صورت دوستانه باشیم. در غیر این صورت کارمندان حرف شنوی مناسب از ما نخواهند داشت.

3. مهارت هماهنگی و ایجاد یکپارچکی میان افراد

تواناییِ هماهنگی مؤثر با تیمی که به عنوان مدیر آنها را مدیریت می‌کنید، شما را به سرپرست بهتری تبدیل می‌کند. این مهارت اشاره به برقراری ارتباط فعال با تیم و درخواست از آنها برای ارائه نظرات سازنده دارد. یک محل کار پویا با اجازه دادن به کارمندان برای بحث و تبادل نظر کمک می‌کند تا افراد خلاقیت خود را شکوفا کنند و ایده‌های جدید ارائه کنند که در ادامه ، این موضوع بر افزایش کارایی وبهبود رضایت کارکنان تاثیر مثبت خواهد داشت.

در مهارت های مدیران موفق برخی از مهارت‌هایی که برای تقویت هماهنگی وجود دارد، شامل موارد زیر است:

  • گوش دادن
  • پرسیدن سوال در زمان درست
  • اجازه دادن به گفتگوی باز و محترمانه
  • کار تیمی
  • حل مساله
  • خود آگاهی
  • مدیریت احساسات
  • مذاکره

4.  مهارت اشتیاق به کار  

این مورد یکی از مهارت های مدیران موفق و کارآفرینان است که نسبت به کاری که انجام می دهند شوق و علاقه بسیار زیادی دارند. به این ترتیب با دستیابی آنها به جایگاه مدیریتی برنامه برندها به طور کامل عوض می شود. شوق و علاقه مدیران به فعالیت در شرکت همیشه باعث تاثیرگذاری مثبت بر روی کارمندان نیز می شود. به این ترتیب در عمل ،کارمندان نیز به سوی علاقه بیشتر به کارشان و تلاش بیشتر هدایت خواهند شد. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان در زمینه کسب و کار با بی حوصلکی مواجه اند. به این ترتیب مدیریت آنها بر شرکت موردنظر در عمل چنگی به دل نخواهد زد. مزیت اصلی شوق و اشتیاق به کار تاثیرگذاری بالای آن بر روی دیگران است. به همین خاطر اغلب مدیران موفق این ویژگی را در خود تقویت می کنند.

5. مهارت مسئولیت پذیری (توانایی های مدیران موفق)

یک مدیر خوب توانایی شناخت حوزه های مسئولیت خود را دارد. در بحث مسئولیت پذیری که از توانایی های مدیران موفق است. متاسفانه بسیاری از مدیران امروزی توانایی شناخت دقیق این حوزه را ندارند. به همین خاطر در عمل با مشکلات زیادی برای مدیریت شرکت شان مواجه می شوند.

مدیران باید در عین حفظ خونسردی با رویکردی ساختار یافته و منطقی ، تصمیماتی را اخذ کند، که به نفع تیم و شرکت است .یک مدیرباید توانایی برنامه ریزی زمان و حجم کاری، استخدام نیرو های جدید، تقسیم وضایف بین کارمندان و بررسی شکایات بین مشتریان و کارمندان را داشته باشد .اما فراگیری این توانایی ها به صورت یکجانبه امکان پذیر نیست. به همین خاطر باید به صورت سازمانی و روشمند عنصر مسئولیت پذیری را در خودمان تقویت کنیم. اگر در زمینه ایجاد ارتباط مناسب با کارمندان خوب عمل کنیم، در این مرحله هم افزایش روحیه مسئولیت پذیری در میان اعضای شرکت چندان دشوار نخواهد بود.

6. مهارت گوش دادن

وقتی عبارت “توانایی برقراری ارتباط موثر” را می‌شنویم، معمولا به توانایی صحبت کردن یا نوشتن فکر می‌کنیم. اما در میان ویژگی های مدیران موفق، توانایی گوش دادن به افراد نیز به همان اندازه ضروری است، زیرا کارکنان مایل هستند که نظرات و دیدگاه‌های آنها نیز شنیده شود.مدیر موفق کسی است که زمانی را برای شنیدن نظرات کارکنان و خواسته‌های آنها اختصاص می‌دهد. حتی اگر کارکنان داوطلبانه بازخورد بدهند، از آنها می‌خواهد که نظرات خود را بیان کنند. دریافت نظرات ارزشمند کارکنان به شما کمک می‌کند تا بر اساس آن برای بهبود کسب و کار خود تلاش کنید. این مساله به کارکنان شما نیز نشان می‌دهد که با بیان نظرات خود می‌توانند در محیط کار خود اثرگذار باشند.

7. مهارت آمادگی برای تغییر

مفهوم وماهیت کار ممکن است مدام در حال تغییر باشد. روش‌های کاری از منظر فناوری، ایجاد انگیزه در کارکنان و بررسی عملکرد آنها، دائما در معرض تغییر هستند. به عبارتی کسب و کار شما هر سال متفاوت از سال قبل می‌شود. آمادگی برای تغییر به این معنی است که توانایی‌های رقابتی شما به روز باقی خواهد ماند و خواهید توانست تا سال‌های زیادی در صحنه رقابت باقی بمانیدشما باید این مهارت مدیران موفق را در خود ایجاد و پرورش بدهید.مدیرانی که برای تغییرات آمادگی ندارند، عملکرد ضعیفی خواهند داشت، در حالی که مدیران موفق، سازگار و انعطاف‌پذیر هستند. مدیران موفق آماده تغییر هستند و برای آن برنامه ریزی می‌کنند. به علاوه آنها تحول‌آفرینی را به عنوان یک چالش هیجان‌انگیز می‌بینند نه باری روی دوش خود.

8. مهارت تشنگی برای کسب دانش

مهارت های مدیران موفق

یکی دیگر از مهارت های مدیران موفق ارق و تشنگی آنها نسبت به علوم جدید در حوضه مدیریت خودشان است . زیرا امروزه بدون دسترسی به اطلاعات مدرن، مدیریت موفق امکان پذیرنخواهد بود. اکنون مدیریت به عنوان یک رشته دانشگاهی شناخته می شود. به این ترتیب امکان یادگیری نکات کلیدی و مهم در این زمینه وجود دارد. متاسفانه برنامه شلوغ کاری بسیاری از مدیران در عمل موجب ناتوانی آنها برای یادگیری نکات تازه می شود. به این ترتیب مدیران باید میان ادامه روند کاری شان و کسب دانش تازه در حوزه مدیریت ، دست به انتخابی دشوار بزنند. توصیه ما در این میان اختصاص زمان مناسب برای یادگیری نکات تازه در حوزه مدیریت است. شاید در نگاه نخست این امر بسیار دشوار به نظر برسد، با این حال برنامه ریزی دقیق امکان رسیدگی به امور کسب و کار و همچنین ایجاد شرایط بهتر برای یادگیری نکات مدیریتی را فراهم می کند.

9. مهارت عدم احساس امنیت (توانایی های مدیران موفق)

اگرچه یک مدیر موفق باید توانایی تصمیم گیری مناسب و پایبندی به آن را داشته باشد، با این حال توانایی تجدیدنظر در تصمیم یا نگاه چند باره به آن نیز دارای اهمیت است. شاید این توصیه فعلی اندکی عجیب به نظر برسد، با این حال اندکی احساس عدم امنیت موجب تقویت انگیزه مدیران برای بررسی دوباره تصمیم های شان می شود. به این ترتیب ریسک پسروی در کسب و کارها به حداقل خواهد رسید.

متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارها در عمل چنین گزینه ای را اغلب مدنظر قرار نمی دهند. به همین خاطر همیشه پس از تصمیم گیری درباره یک موضوع آن را به دست فراموشی می سپارند. توصیه ما در اینجا مشورت با اعضای شرکت به هنگام تصمیم گیری است. همچنین برای بازنگری در تصمیم نیز باید از همان اعضا استفاده کرد. باید در نظر بگیریم گاهی اوقات به عنوان مدیر شرکت توانایی مشاهده تمام زوایا را نخواهیم داشت.

10. تلاش برای مفیدبودن

در مهارت های مدیران موفق اشاره میکنیم به اینکه مدیران فقط وظیفه نظارت بر امور را ندارند،بلکه دلیل اصلی تعریف جایگاه مدیریتی تجربه و مهارت افراد موردنظر در زمینه کمک به کارمندان است. به این ترتیب هدایت بهتر شرکت به سوی اهدافش محقق خواهد شد. وقتی ما برنامه ای برای شرکت و برندمان تعریف می کنیم، باید نسبت به آگاهی دقیق کارمندان از وظایف شان نیز مطمئن شویم. در غیر این صورت امکان تحقق فعالیت تاثیرگذار برای ما فراهم نخواهد شد.

توصیه کاربردی ما در این بخش از مهارت مدیران موفق ارائه توصیه های کاربردی به کارمندان و همچنین در دسترس بودن است. گاهی اوقات کارمندان به هنگام مشاهده مشکلات در زمینه کاری، علاقه مند به طرح پرسش از مدیران هستند. اگر ما هیچ گاه در دسترس نباشیم، آنها پرسش های خود را از افراد دیگری خواهند پرسید. به این ترتیب اعتبار و جایگاه ما به خطر می افتد.  و اینگونه می شود که اگر فرد دیگری توانایی پاسخگویی به پرسش ها و مشکلات کارمندان را دارد،پس چرا وی نباید مدیرعامل شرکت باشد؟ بنابراین اگر قصد از دست دادن جایگاه خود را ندارید، باید همیشه در کمک رسانی به کارمندان حاضر باشید.

تفاوت مدیریت و رهبری

وقتی بحث تفاوت جایگاه رهبری و مدیریت میشود غالبا افراد این دو را یکسان میدانند در صورتی که این دو اصطلاح ،دو مجموعه متفاوت از توابع ،ویژگی هاو مهارت ها هستند که شباهت هایی نیز با هم دارند.

مدیریت بر بهینه کردن اجرای فرایند تمرکز می کند،در صورتی که رهبری بر بهینه سازی یک تیم به عنوان کل تاکید دارد. رهبران، کارآفرینان و نوآوران کسانی هستند که کسب و کارها را راه اندازی می کنند، در حالی که مدیران برای اجرا و هدایت این کسب و کار ها استخدام می شوند. اگر از زاویه دیگری نگاه کنیم رهبر در کنار افراد متفق و موافق خودش در راهی مشخص قدم بر میدارد ، این در حالی است که مدیر، مسیر و پروژه مورد نظر را ارائه داده و کارمندان و افراد تیم باید طبق دستورات وی عمل کنند و مدیر وظیفه هدایت آنها را دارد.

 

سخن پایانی : در این مقاله سعی کردیم سوالات و کنجکاوی شما عزیزان را در رابطه با مدیریت و ویژگی های مدیران برتر برطرف کرده و موجب آرامش خاطر و توان مندی هر چه بیشتر شما عزیزان در این زمینه باشیم. ما همواره در آموزشگاه عالی امین تلاش کرده ایم، که افراد توانا ، ضبده و موفق را به خواسته و هدف های خویش رسانده و شاهد شکوه تک تک شان باشیم. شما صاحبان کسب و کار نیز می توانید با شرکت در دوره های مدیریت MBA و DBA مدرک مدیریت خود را دریافت کنید، و از این فرصت استثنایی برای ارتقا توانمندی های خود، هم در زمینه مدیریت کسب کار  و هم در تعالی مرتبه کاری تان بهره مند شوید . 

نام و نام خانواداگی

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت
داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
آخرین مقالات مجله مدیریت امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی