فهرست مطالب مقاله
Toggleبازاریابی موفق پیش نیازی برای رشد و توسعه هر کسب و کاری است و اصولی دارد که هر مدیر و بازاریابی باید بداند. در این مقاله به اصول و کارهایی اشاره می کنیم که به شما در مسیر رشد کسب و کارتان کمک میکند. زمانی که صحبت از کسب و کار موفق می شود گزینه بازاریابی و فروش به ذهن می رسد. هیچ کسب و کاری بدون فروش نمی تواند دوام داشته باشد و بدون جذب مشتری و داشتن مشتری های وفادار رقابت کردن در دنیای کسب و کار مشکل است. اگر شما نیز با این پرسش روبرو هستید که چگونه بازاریابی موفقی داشته باشیم؟، این مقاله ویژه شماست.
موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20 سال پیشینه آموزش حضوری و غیرحضوری دوره های مدیریتیMBA و DBA راههای بازاریابی موفق را از صفر تا صد آموزش می دهد. این دوره ها هر ساله با بازده بسیار عالی پذیرای مدیران و صاحبان کسب و کار برتر و موفق است. اگر برای یک بازاریابی موفق ویژه مدیران و بازاریابان برتر نیاز به مشاوره و آموزش دارید، موسسه آموزش عالی امین دو فرصت ویژه را در اختیار شما گذاشته است:
یکی از آنها امکان بارگیری یک مینی دوره رایگان MBA برای علاقه مندان به آشنایی با دوره های مدیریتی MBA و DBA با مدرک وزارت علوم تاییدیه WES کانادا در موسسه آموزش عالی امین.
دیگری امکان یک جلسه مشاوره رایگان درباره کسب و کارتان یا دوره های مدیریتی MBA و DBA است. بدین منظرو می توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
اصول بازاریابی موفق و حرفه ای
اصول بازاریابی موفق و حرفه ای به معنای ایجاد و اجرای طرحی است که به مخاطبان هدف برسد و به نتایج مطلوب دست یابد. هنگام طراحی استراتژی بازاریابی اصول بسیاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. در زیر به یکسری اصول بازاریابی که باعث رشد و ارتقای کسب و کار شما می شود، اشاره می کنیم:
شناخت مشتری و روند فروش
شناخت انواع مشتریان موضوعی بسیار مهم در بازاریابی و فروش است.معمولا از مشتریان وفادار زیاد صحبت می شود و سازمان ها باید تلاش کنند تا مشتریان وفادار داشته باشند.
مدیریت ارتباط با مشتری
از مهم ترین نکات کسب و کار های موفق در مشتری مداری و فروش توجه به مدیریت ارتباط با مشتری و یا همان crm می باشد. مدیران کسب و کار برای این که بتوانند در رقابت ها موفق تر باشند باید توجه ویژه ای به نکته ارتباط با مشتری داشته باشند.
پیشنهاد منحصر به فرد فروش
یکی از موضوعات مهم داشتن پیشنهاد منحصر به فرد فروش است.پیشنهادی که وقتی به مشتری می دهید نمی تواند آن را کنار بزند.به عنوان مثال شعار معروف یکی از پیتزا فروشی ها این است که می گوید:کمتر از 30 دقیقه پیتزا را تحویل بگیرید در غیر این صورت رایگان خواهد بود. لازم است که هر کسب و کاری با توجه به جامعه هدف مشتریان خود به دنبال یک پیشنهاد منحصر به فرد و خاص فروش باشد.
تبلیغات
یکی از نکات آمیخته بازاریابی ترویج می باشد و یکی از زیر مجموعه های ترویج تبلیغات است.مدیران کسب و کار باید با اصول صحیح تبلیغات آشنا باشند و بتوانند از تبلیغات به بهترین نحو ممکن در راستای رسیدن به اهداف کسب و کار خود استفاده کنند.راه اندازی کمپین تبلیغات به صورت کاملا درست که شامل هدف،پیام تبلیغات،بودجه،رسانه و اندازه گیری می باشد یکی از ضروریات کسب و کار ها می باشد.
هدف گذاری
کسب و کار هایی که در فرآیند بازاریابی اقدام به هدف گذاری می کنند معمولا یک قدم از رقیبانی که هدف ندارند جلو خواهند بود.برای کسب و کار خود هدف تعیین کنید. هدف هایی مانند جایگاه بازار، تعداد مشتریان، میزان فروش و از این دست.
ارزش آفرین بودن
مشتریان حاضرند بهای محصولات شما را بپردازند، به شرط آنکه حس کنند، ارزشش را دارد. برای اثبات این موضوع از مشتریان فعلیتان کمک بگیرید: از آنها بخواهید تا نظراتشان را درباره محصولات شما با دیگران به اشتراک بگذارند. یادتان باشد، این روزها مردم برای خرید محصولات مورد نیازشان به توصیه مشتریان شما بیشتر اطمینان میکنند تا حرفهای شما.
چالش ساز بودن
مشکل گشا بودن میتواند به افزایش فروش شما کمک کند اما گاهی شما با مشتریانی مواجه می شوید که نمی دانند چه خواسته و نیاز هایی دارند در نتیجه برای خرید مردد هستند.یک فروشنده حرفه ای با مطرح کردن پرسش های قدرتمند موقعیت او را به چالش می کشد و ترغیبش می کند تا بیشتر درباره وضعیتش فکر کند.
صریح و صادق بودن
در کمال صداقت از مشتری خود بپرسید چه خواسته ای از شما دارد؟برای حرف های مشتری گوش شنوا داشته باشید و به او نشان دهید که به فکر فروش محصول نیستید و میخواهید با او یک رابطه خوب و موثر بر قرار کنید رابطه ای که هر دو طرف معامله از آن سود ببرند.
خاطره ساز بودن
این نکته را هم به خاطر داشته باشید: تجربه خرید صرفاً به مسیر خرید مشتری محدود نمیشود، برندهای موفق مشتری را پس از خرید رها نمیکنند و با ارائه پیشنهادهای شگفت انگیزی کاری میکنند مشتری دوباره و دوباره از آنها خرید کند.
کارهایی که برای بازاریابی موفق حتما باید انجام دهید
در زیر کارهایی را که هر بازاریابی برای پاسخ به این سؤال خود، چگونه بازاریاب موفقی داشته باشیم؟ نباید پشت گوش بیاندازد!
- سعی کنید مکالمه را طوری شروع کنید که از مشتری بخواهید در مورد شما و محصولاتتان به چه اطلاعاتی نیاز دارید.
- در صورت توهین مشتری به خدمات و محصولات شما خونسردی خودتان رو حفظ کنید. قطعا دلیلی دارید که مشتری را قانع کنید. و همچنین از مشتریتان دلیل قانع کننده بخواهید برای رد محصول شما.
- سعی کنید هنگام پرزنت، ارزش های کاری مشتریتان را پیدا کنید تا راحت تر بتوانید به چیزی که میخواهید برسید.
- اگر احساس می کنید گوینده و سخنران خوبی نیستید به هیچ وجه به سراغ فروش و بازاریابی نروید و این کار را به عهده بازاریاب های خود بگذارید.
- طول مکالمه با مشتری را زیاد نکنید زیرا مکالمه زیاد مشتری را خسته می کند.
- با دیگر همکاران و کارمندان همیشه هماهنگ باشید.ضد و نقیض بودن حرف های شما بین شما و همکارانتان پیش مشتری جلوه خوبی ندارد.
- از استفاده جملاتی تبلیغاتی اقرار آمیز پرهیز کنید.
- تمامی سوالات مشتری را مستقیم و شفاف پاسخ دهید.
- هنگام پرزنت مشتری سعی کنید که با هیجان و اعتماد به نفس کامل حرف بزنید.
- اگر برای سوال مشتری جوابی ندارید لطفا جواب را حدس نزنید و بدون اطلاعات پاسخی به مشتری ندهید.
چند مورد بعدی را با دقت بیشتری بخوانید، چون اهمیت ویژه ای دارد:
- قبل از پرزنت مشتری جدید سعی کنید اطلاعاتی در مورد مشتری از روش های مختلف به دست آورید.
- لطفا همه واقعیت ها را در مورد محصول و سرویس خود ارائه دهید.در هر پرزنت سعی کنید فقط یک محصول و یا خدمات را معرفی کنید.
- قیمت های زیاد و توهمی ندهید به مشتری زیرا او از کیفیت کار شما و قیمت بازار خبر دارد.
- با همکاران خود در مقابل مشتری بحث و جدال نکنید.
- برای دوام فروش و محصولات خود سیستم ارتباط با مشتری یا CRM را راه اندازی کنید و از این ویژگی استفاده کنید.
- از دادن تخفیف های بزرگ و غیر قابل باور به مشتری خود داری کنید.با این کار باعث می شوید مشتری فکرکند که شما کلاه بردار هستید.
- اگر درصد فروش محصولات یا سرویس شما پایین آمده است دنبال عوامل حاشیه ای مانند قیمت یا رقیب نگردید.مهمترین عامل در فروش تبلیغات هست.
- هیچ وقت به مشتری های همیشگی و قدیمی اکتفا نکنید و به دنبال مشتری های جدید باشید.
- اگر مشتری می گوید محصول شما گران است یعنی می گوید محصول ارزش این مبلغ را ندارد.پس ارزش محصول را بالا ببرید و قیمت را کم نکنید.
- قرارداد را اول جلسه روی میز نگذارید این به این معنا است که آمده ام فقط پول دریافت کنم و مشتریان از این موضوع خوششان نمی آید.
- هیچ گاه برگه قرارداد را خالی دست مشتری ندهید و حتما تمامی فیلد های قرارداد را پر کنید و بعد قرارداد را دست مشتری بدهید.
- حواستان باشد در حین مذاکره 40 ثانیه وجود دارد که مشتری آماده است تا قرارداد را ببندد حواستان به این 40 ثانیه باشد.
کارهایی که برای بازاریابی موفق حتما باید از آن پرهیز کند
در اینجا فهرست خوبی در مورد برخی از شیب های لغزنده در دنیای بازاریابی وجود دارد که به شما یادآوری می کند از آنها اجتناب کنید. برای اینکه بازاریابی موفقی داشته باشید، می توانید به این فهرست نگاهی بیاندازید تا به شما کمک کند در مسیر درست حرکت کنید.
- با همکاران خود در حضور مشتری بحث و جدال نکنید.
- در صورتی که مشتری از محصول شما ایراد گرفت حتما از او دلیل بپرسید.
- هرگز قول یک کالای رایگان را ندهید و سپس بخواهید ان چیز را به فروش برسانید.
- بیشتر از مشتری صحبت نکنید.
- تبلیغات را با بازاریابی اشتباه نگیرید. آنها به هم نزدیک اند ولی جایگزین یکدیگر نیستند.
- همه چیز را پیچیده نکنید، راه حل ساده تری پیدا کنید.
- انتظار نداشته باشید اولویت های شما اولویت های دیگران باشد. اینطوری کار نمیکند.
- اطلاعات زیادی را در یک زمان به مردم ندهید. حفظ چند پیام کلیدی برای افراد به اندازه کافی سخت است.
- صبر خود را با مشتریان کند از دست ندهید. دلایلی برای در تماس ماندن پیدا کنید اما به آنها اجازه دهید تا با سرعت خودشان تصمیم بگیرند.
- مطالب بازاریابی را برای مشتریانی که مایل به خواندن آنها نیستید کنار هم قرار ندهید. اگر از خواندن آن حوصله دارید، مشتری نیز حوصله آن را خواهد داشت.
- افراد را با ایمیل هایی که برایشان مهم نیست، بدون اینکه فراخوان واضحی با اجازه آنها داشته باشد، آزار ندهید. به تعداد دفعاتی که برای آنها ارسال می کنید نیز حساس باشید.
- اجازه ندهید یک اقدام ناجور در زمان بازاریابی روز شما را خراب کند. مشکل را بپذیرید، نفس عمیق بکشید و ادامه دهید.
این فقط یک نمونه از لیست انجام ندادن من است. شما در لیست بازاریابی خود چه کارهایی برای انجام ندادن و دوری کردن وجود دارد؟
جمع بندی
در همه زمینه ها نیاز به اموزش وجود دارد. همیشه فرصتهایی را که برای یادگیری و دانش افزایی پیش می آید، غنیمت بدانید. موسسه آموزش عالی آزاد امین این فرصت در اختیار شما قرار می دهد که با شرکت در دوره های MBA و DBA دانش و مهارت مدیریت، بازاریابی و فروش را در خود تقویت کنید. امتیاز ویژه این دوره ها نیز، مدرک وزارت علوم و تحقیقات همراه با تاییدیه WES کانادا است. پس وقت را غنیمت بشمارید و برای تبدیل شدن به یک بازاریاب و فروشنده موفق فرم زیر را پر کنید و از یک جلسه مشاوریه رایگان با کارشناسان ما بهره مند شوید.
"*" indicates required fieldsفرم تماس مقالات mba dba