می توان گفت که یکی از اشتباهاتی که مدیران و رهبران تازهکار مرتکب میشوند این است که میخواهند مدیریت کارکنان را به یک شکل انجام دهند. باید نسبت به همه کارکنان مهربان باشید و با احترام رفتار کنید اما نباید انتظار داشته باشیدکه روش مدیریتی یکسان برای همه جواب دهد. مدیران در هنگام مواجه شدن با این موضوع عکس العمل های متفاوت از خود نشان می دهند، بعضی ها فقط حرص می خورند، بعضی چون چاره ای نمی یابند بی تفاوت می گذرند، تعدادی ازمدیران چاره کار را آموزش کارکنان می دانند، بعضی (مدیران بی تجربه) اصلاً متوجه آن نمی شوند.
در ادامه این مقاله به بررسی راهکاری هایی برای مدیریت کارکنان می پردازیم.
?قدرت دادن به دیگران
در موضوع مدیریت کارکنان ، یکی از مهم ترین نکاتی که باید توجه داشته باشید، قدرت بخشیدن به دیگران است. با این کار روحیه آن ها را با اعتمادبه نفس، پر انرژی و بانفوذتر خواهید ساخت. علاوه بر آن، سلامتی سازمان را تضمین می کنید. در دنیای امروزه، کارمندان مسئول تصمیم های مربوط به خودشان هستند و مدیران فقط وظیفه هدایت و راهنمایی آنان را دارند.
?ارزش کارکنان را حفظ کنید
اگر تیمی را رهبری و مدیریت می کنید، باید اطمینان داشته باشید کسانی که به تیم ملحق می شوند بهتر از کارکنانی هستند که تیم را ترک می کنند.
هر تیم سه دسته بازیکن دارد:
اولین دسته آن هایی هستند که به طور مستقیم به سازمان فایده می رسانند و تأثیرگذارند.
دسته ی دوم نیمکت نشین ها هستند که غیرمستقیم برای سازمان کار می کنند و یا دسته ی اول را حمایت می کنند.
دسته ی سوم هسته ی مرکزی تیم را تشکیل می دهند که معمولاً درون دسته اول جای می گیرند.
بدون وجود آن ها تیم از هم می پاشد. وظیفه ی شما این است که هر دسته به طور پیوسته رشد کند و ارتقا یابد. برای اینکه تشخیص دهید وجود چه کسانی ضروری است ببینید اگر تیم را ترک کنند، چه آسیبی به آن وارد می شود. با این نوع افراد، مناسب با آن ها رفتار کرده و ارزش های آن ها را حفظ کنید.
?اعتمادسازی
اعتماد، یکی از مهم ترین عوامل در شکل گیری روابط فردی و تجاری است. وارن بنیس و برت نانوس اعتماد را مانند چسبی می دانند که رهبران و پیروانشان را به هم متصل می کنند. مردم بیش از هر چیز دیگر می خواهند به رهبران خود اعتماد کنند و آن ها را باور داشته باشند. آن ها باید بتوانند بگویند: روزی می خواهم مانند او شوم. اعتماد باید به تدریج به وجود آید و ماندگار باشد.
عواملی که یک رهبر میتواند اعتماد را از بین ببرد عبارتند از: عمل نکردن به قول ها، شایعه پراکنی، نگه داشتن اطلاعات فقط برای خود و دورو بودن. هرگاه اعتمادی از بین برود، باید دو برابر دفعه ی قبل تلاش کنید تا آن را بازیابید. هیچکس دوست ندارد زیر ذرهبین مدیریت قرار بگیرد.بهجای اینکه سعی درکنترل کارکنان بهطور جزئی داشته باشید،رهبری باشیدکه موردتحسین و ستایش کارکنان است.
?قدردانی از کارمنداتنان را فراموش نکنید.
یکی از اشتباهات رایج میان رهبران، به رسمیت نشناختن و قدردانی نکردن از دیگران است. تحقیقات نشان می دهد علت اصلی نارضایتی کارمندان این است که مافوق شان از آن ها به خاطر کاری که انجام می دهند، قدردانی نمی کند. رابرت مک نامارا می گوید: «ذهن ها همانند قلب ها هستند؛ جایی می روند که به آن ها ارزش داده شود». در روابط روزانه تان با دیگران، نام اشخاص را به یاد داشته باشید و نشان دهید که به احساسات و روحیات افراد اهمیت می دهید. حتی وقتی تحت فشار کاری قرار گرفته اید به یاد آورید که قدری تمجید و تشکر برای ادامه ی مسیر لازم است،علاوه بر اینکه باعث می شود کارکنان کوشا بدانند که قدردان شان هستید،برای موفقیت های آتی آنان هم جهت می دهد.
?الگوی فداکاری باشید
اگر تیمی را رهبری می کنید، هم تیمی های خود را قانع کنید به خاطر مصلحت تیم بعضی از منافع خود را قربانی کنند. هرچه اعضای تیم با استعدادتر باشند، ترغیب آن ها به فداکاری دشوارتر است. اول از خودتان شروع کنید و به همه آن ها نشان دهید که حاظرید به خاطر تیم فداکاری کنید، به رشد و توسعه ی دیگران کمک کرده و در تصمیم گیری ها خطر کنید.
وقتی تمایل خود را به اولویت دانستن منافع تیم نشان دادید، آن گاه می توانید از دیگران بخواهید همین کار را انجام دهند. راه و روش آن را توضیح دهید و از فداکاری های آن ها تشکر و قدردانی کنید.
?افراد باید بدانند که در سازمان موثر و مفید اند.
کارکنان باید بدانند وجودشان مفید است. همه باید احساس کنند که در موفقیت سازمان نقش موثری دارند؛ زیرا در این صورت است که می فهمند کارشان معنی دارد. والتر شیپلی می گوید: «ما ۶۸ هزار کارمند داریم. با این وسعت سازمان، کار من مدیریت کردن نیست بلکه محیطی را به وجود می آورم که همه به یکدیگر کمک کنند تا فراتر از توانایی های شان حرکت کنند. من به عنوان رهبر، مسئولیت دارم و به خاطر موفقیت ها تحسین می شوم اما در واقع این کارمندان هستند که ما را به جایی که هستیم رسانده اند»
مشاهده مقالات بیشتر
15 نکته مدیریتی که شمارا به رهبری قدرتمند تبدیل می کند!
توصیههای وارن بافت برای موفقیت مالی
انگیزش و روش های ایجاد انگیزه در کارکنان