امروزه یکی از مسائل چالش بر انگیز جامعه شناختن و پیدا کردن یک مدیر خوب است.
امروزه انتظارات کارمندان و کارفرمایان از مدیران با افزایش کار از راه دور و نیاز به مهارتهای نرم قویتر و پشتیبانی بهتر کارکنان، بهطور چشمگیری تغییر کرده است.
احتمالا برای شما هم به عنوان یک مدیر برایتان سوال شده باشد که برای یک مدیر خوب و کاردان چه صفاتی را باید داشت و یا حتی از کجا باید شروع کرد؟
اما براستی یک مدیر خوب و کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ برای شناخت یک مدیر خوب به چه نکاتی توجه داشت در ادامه این مقاله به مهمترین صفات یک مدیر خوب اشاره خواهیم کرد پس ادامه این مقاله جذاب و مهم را از دست ندهید.
شما می توانید با مراجعه به صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین به دورهای آموزش مدیریتی رایگان ما از جمله مینی دوره رایگان MBA دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از طریق فرم زیر، از یک جلسه رایگان مشاوره درباره کسب و کار خود با کارشناسان ما بهره مند شوید.
فهرست مطالب مقاله
Toggleمدیر خوب کیست؟
مدیر خوب کسی است که بتواند به طور موثر تیم خود را برای دستیابی به اهداف سازمانی رهبری و انگیزه دهد.
یک مدیر خوب درک روشنی از نقاط قوت و ضعف تیم خود دارند و قادر به تفویض وظایف و ارائه بازخورد سازنده هستند. آنها یک محیط کاری مثبت و حمایتی ایجاد می کنند که در آن کارکنان احساس ارزشمندی و قدردانی می کنند.
بر اساس تحقیقات و تجربیات ، تیمهایی که برای بهترین مدیران کار می کردند، این چنین گزارش دادند:
- یک مدیر خوب تصمیمات شغلی منصفانهمی گیرد .
- یک مدیر خوب یک پشتیبان مفید بود و اهداف شغلی شخصی را برآورده کرد.
- یک مدیر خوب در تصمیم گیری سریع و قاطع است، از منابع تخصص یافته ای برخوردار است و دیدگاه متنوعی دارد
- یک مدیر خوب به اعضای تیم اجازه مشارکت در تصمیمگیری میدهد و از نظرات آن ها نهایت استفاده را انجام میدهد.
- یک مدیر خوب فضای محیط کار را طوری تدوین میکند که کارمندان هم از وظایف خود در محیط کار و هم از مسئولیت های اجتماعی دارند به طور کامل از پس آن برآیند.
در این پژوهش دریافتند که کارکنان در تیم هایی با مدیران بهتر، رضایت بیشتری دارند. اما دقیقاً چه چیزی در مورد این مدیران باعث شده است تا اعضای تیم با آنها کار کنند؟ برای دیدن پاسخ این پرسش، بخش بعدی را بخوانید.
مدیر خوب چه ویژگی هایی دارد؟
برای اینکه بدانیم چه چیزی باعث موفقیت مدیران خوب شده است، ویژگیهای مشترک مدیران درجه یک را از میان دستاوردهای این پژوهش بیان میکنیم. درواقع مدیر خوب باید:
-
ارتباط موثر دارند
مدیران خوب در ارتباطات خود شفاف، مختصر و ثابت هستند. آنها فعالانه به نگرانی های اعضای تیم خود گوش می دهند و بازخورد سازنده ارائه می دهند. آنها همچنین اهداف خود و اهداف شرکت را به وضوح بیان می کنند و تلاش های فردی را با موفقیت گروهی و سازمانی گسترده تر هماهنگ می کنند.
-
باعث توانمندسازی و اعتمادبفس در کارمندان می شوند
مدیران خوب وظایف و مسئولیتها را به اعضای تیم خود محول میکنند و به آنها قدرت میدهند تا مالکیت کارشان را بر عهده بگیرند.
آنها به توانایی های اعضای تیم خود اعتماد دارند و منابع و پشتیبانی لازم را برای موفقیت در اختیار آنها قرار می دهند.
-
هوش عاطفی دارند
مدیران خوب، همدل، فهمیده و قادر به مدیریت موثر احساسات خود هستند.
آنها به طور سازنده با تعارض برخورد میکنند و یک محیط کاری حمایتی ایجاد میکنند که در آن اعضای تیم احساس راحتی میکنند که خودشان را بیان کنند و ایدههایشان را به اشتراک بگذارند.
-
قابلیت حل مساله و تصمیم گیری داشته باشند
مدیران خوب قادر به شناسایی و حل و فصل موثر مشکلات هستند.
آنها اطلاعات را جمع آوری می کنند، گزینه ها را تجزیه و تحلیل می کنند و تصمیمات درستی می گیرند که با اهداف شرکت و نیازهای تیم همسو باشد. آنها همچنین مالکیت تصمیمات خود را به عهده می گیرند و در قبال اعمال خود پاسخگو هستند.
-
قابلیت رهبری و داشتن چشم انداز
مدیران خوب رهبرانی الهام بخش هستند که می توانند چشم انداز روشنی برای تیم تعیین کنند و آنها را برای دستیابی به آن ترغیب کنند.
آنها اهداف و استراتژیهایی را بیان میکنند که با اهداف کلی شرکت همخوانی دارد و اعضای تیم خود را تشویق میکنند تا به تواناییهای خود ایمان داشته باشند و در دستیابی به آن اهداف مشارکت کنند.
-
سازگار و انعطاف پذیر هستند
مدیران خوب قادرند خود را با شرایط متغیر و چالش های پیش بینی نشده سازگاری داشته باشند. آنها در رویکرد خود انعطاف پذیر هستند و مایلند برنامه های خود را در صورت نیاز تنظیم کنند. آنها همچنین این خصلت را به به کارمندان خود می آموزند و آنان را تشویق می کنند تا در رویکردهای حل مسئله خود سازگار و خلاق باشند.
-
علاقهمند به یادگیری و رشد مستمر
مدیران خوب به توسعه حرفه ای خود متعهد هستند و اعضای تیم خود را به انجام همین کار تشویق می کنند. آنها به دنبال دانش و مهارت های جدید هستند، در دوره های آموزشی شرکت می کنند و در فعالیت های توسعه حرفه ای شرکت می کنند.
آنها همچنین اعضای تیم خود را تشویق می کنند تا با چالش های جدید روبرو شوند و مهارت های خود را گسترش دهند.
-
مدیران خوب سعی در رفاه کارکنان و تعادل بین کار و زندگی آنها دارند
مدیران خوب تشخیص می دهند که رفاه اعضای تیم برای موفقیت آنها ضروری است.
آنها تعادل سالم کار و زندگی را ترویج می کنند و به اعضای تیم اجازه می دهند استراحت کنند، مرخصی داشته باشند و زندگی شخصی خود را در اولویت قرار دهند. آنها همچنین یک محیط کاری حمایتی و فراگیر ایجاد می کنند که در آن اعضای تیم احساس ارزشمندی و احترام می کنند.
-
انگیزه دهنده هستند
مدیران خوب به کار خود و موفقیت تیم خود علاقه دارند. آنها اعضای تیم خود را با شناسایی دستاوردها، جشن گرفتن موفقیتها و ارائه بازخورد سازنده برای کمک به پیشرفت، انگیزه میدهند. آنها همچنین همیشه راهنمایی هایی برای کمک به اعضای تیم برای توسعه مهارت های خود و پیشرفت شغلی خود ارائه می دهند.
-
مربی خوبی هستند
مربیان خوب بر رشد اعضای تیم خود و انجام کار تمرکز می کنند. آنها اطمینان می یابند که جلسات منظمی با اعضای تیم دارند و آنها را تشویق می کنند تا راه حل هایی برای مشکلات ارائه دهند.
-
تیم خود را توانمند می سازند
مدیران کارآمد به افراد کمک می کنند انگیزه خود را حفظ کنند تا بهترین کار خود را انجام دهند. آنها باعث می شوند افرادی که مدیریت می کنند احساس ارزشمندی، حمایت و قدرت کنند. آنها زمانی احساس موفقیت می کنند که کارمندانی که مدیریت می کنند موفق باشند.
-
سازنده و نتیجه گرا هستند
مدیران نتیجه گرا از حفظ استانداردهای عملکرد اطمینان می دهند. آنها به دنبال کاهش تعصبات خود هستند تا در تصمیم گیری های عملکردی منصف باشند. آنها با اعضای تیم کار می کنند تا به رفع محاصره ها و به دست آوردن نتایج قابل اجرا از جلسات تیم کمک کنند.
-
به پیشرفت شغلی تیم کمک می کند
مدیرانی که واقعاً به پیشرفت شغلی کارکنان علاقه نشان می دهند، بهبود را تأیید می کنند و نه فقط قابل تحویل. آنها وقت می گذارند تا از طریق گفتگوهای توسعه درباره آرزوهای شغلی بلندمدت گزارش مستقیم خود صحبت کنند و به آنها کمک کنند مسیرهای شغلی بالقوه را در سازمان درک کنند.
-
مهارتهای فنی کاربردی دارد که به تیم کمک کند
مدیرانی که از نظر فنی ماهر هستند به تیم های خود ارزش می افزایند. آنها می توانند آستین ها را بالا بزنند و در صورت لزوم در کنار تیم کار کنند. آنها با چالش هایی که تیم با آن رویارو است، همدلی می کنند و مهارت های لازم برای کمک به ارائه راه حل را دارند.
-
رفتار منصفانه دارند
مدیرانی که برای رفتار منصفانه ارزش قائل هستند، وظایف و برنامه هایی را با در نظر گرفتن ظرفیت افراد و اهداف توسعه تعیین می کنند. آنها کار خوب را تصدیق می کنند. آنها یک تیم متنوع و فراگیر می سازند و تنوع افکار را تشویق می کنند.
-
دلسوز هستند
مدیران دلسوز برای شناخت تیم خود وقت می گذارند. آنها واقعاً به موفقیت و رفاه شخصی یک عضو تیم علاقهمند هستند و به طور منظم با مردم در مورد زندگی خود چه در محل کار و چه در خارج از آن صحبت می کنند.
-
نوآوری را تقویت می کنند
مدیران می توانند با تقویت نوآوری و توانمندسازی تیمهای خود برای تصمیمگیری، دربرابر شکستها آماده سازند. آنها مدیریت ذرهبینی انجام نمیدهند و مردم را خرد نمی کنند. آنها ایده ها و رویکردهای نوآورانه را تشویق می کنند و به تیم خود در اجرای آنها کمک می کنند.
-
هدفگذاری می کنند
هر مدیری اطمینان می یابد که چشمانداز و راهبردهای سازمانی به عملکردی بهینه برای تیم تبدیل می شود. آنها به گزارش های خود کمک می کنند تا بفهمند نقش آنها چگونه به موفقیت سازمان کمک می کند.
در همین راستا می خواهیم 5 مدیر خوب و موفقی را به شما معرفی کنیم که به موفقیتهای کلانی دست یافته اند.
مدیران خوبی که با استراتژی، نواوری و الهام بخشی به موفقیت دست یافتند
البته توجه داشته باشید که موفقیت و ارزش یک مدیر به شیوه ارزیابی متفاوت افراد ممکن است و تعیین کردن کدام مدیر بهتر است، موضوع ذاتاً نسبی است. اما در جهت ارائه نمونههایی از مدیران برجسته، میتوانید به مثالهای زیر مراجعه کنید:
الون ماسک (Elon Musk)
الون ماسک با تأسیس و رهبری شرکتهایی چون Tesla و SpaceX، به چالش کشیدن مرزهای علم و تکنولوژی پرداخته است. وی با اراده قوی، ابتکار پیشرو و ریسکپذیری بالا، توانسته است تاثیر زیادی در صنعتهای مختلف داشته باشد.
ورن بافت (Warren Buffett)
بهعنوان یک سرمایهگذار برجسته و رئیس هیئتمدیره شرکت Berkshire Hathaway، ورن بافت با دیدگاه بلندمدت و استراتژی سرمایهگذاری هوشمندانهاش، توانسته است یکی از ثروتمندترین افراد دنیا شود.
شهرام شریفیان (Shahram Sharifian)
شهرام شریفیان با بنیانگذاری و رهبری گروه آریا به چشمهای دنیای اقتصادی ایران پیوست و با استفاده از استراتژیهای نوآورانه و تعهد به کیفیت، موفق به توسعه و تحولاتی مثبت در عرصه کسب و کارهایش شده است.
این مثالها همانند گونههای دیگر، میتوانند به عنوان الگوها و الهامبخشها برای مطالعه و تحلیل بیشتر در زمینه مدیریت و کسب و کار مورد استفاده قرار گیرند.
محمدصادق ابراهیمزاده (سیروس مقدسی)
بهعنوان بنیانگذار و مدیرعامل گروه شرکتهای ایرانخودرو، سیروس مقدسی با رهبری استراتژیک و توجه به نوآوری، توانسته است یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی در ایران را برپا کند. او با اعتقاد به پتانسیل ایرانیان و توجه به کیفیت تولیدات، در مسیر رقابت جهانی قرار گرفته است.
جف بزوس (Jeff Bezos)
بهعنوان بنیانگذار و مدیرعامل شرکت آمازون، جف بزوس با دیدگاه کارآفرینانه و توجه به نیازهای مشتریان، توانسته است یکی از بزرگترین فروشگاههای آنلاین جهان را ایجاد کند. او با تمرکز بر ارائه خدمات متمایز و فناوری نوین، به رهبری در صنعت تجارت الکترونیک دست یابد.
دوره MBA مشهد در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار با آموزشهای کاربردی و به روزرسانی شده درباره مدیریت رفتارهای سازمانی همراه است. این دوره ها به صورت دوره آنلاین مدیریت MBA و دوره آنلاین مدیریت DBA نیز به منظوری دستیابی سریعتر و آسانتر به مدرک مدیریت ارائه می شوند. دوره فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:
چگونه مدیران خوبی را استخدام کنیم؟
آنچه در بخش مدیر خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد، گفتیم به ما در شناسایی ویژگیهایی که می خواهیم در مدیران ببنیم کمک می کند. اما زمانی که می خواهیم کسی را برای مرتبه مدیریت انتخاب کنیم، استخدام افرادی با ویژگیهایی که به دنبال آنها هستیم میتواند چالش دیگری باشد.
چند نکته ای که در زیر میبینید، می تواند برای یافتن مدیران عالی در مصاحبه استخدامی مفید باشد:
- افراد داوطلب مدیریت را به طور عینی ارزیابی کنید.
- پرسشهای استاندارد مصاحبه و راهی برای مصاحبهگران برای تنظیم ارزیابیهای خود از این داوطلب ها داشته باشید.
- شاخصهایی برای کیفیت تعیین کنید و به جستجو ادامه دهید تا زمانی که فردی را پیدا کنید که با آنها هماهنگ بوده همچنین موردی تازه به آن بیافزایید.
- از داوطلبان بخواهید دلیلی برای پیوست به تیم شما ارائه دهند.
- ممکن است قبلاً پرسشهایی استاندارد برای مصاحبه با داوطلبان داشته باشید. در غیر این صورت، ارزش آن را دارد که برای تهیه یک برگه از سؤالات مصاحبه استاندارد برای مدیران تازه کار خود وقت بگذارید.
در بخش بعدی به این پرسشها اشاره می کنیم.
پرسشهایی برای یافتن مدیر خوب
در زیر می توانید چند سؤالی که در مصاحبه استخدام مدیران به شما در یافتن یک مدیر خوب کمک میکند، را ببینید:
- در چه زمانهایی رفتار شما می تواند تأثیر مثبتی روی تیم شما بگذارد؟
- هدف اصلی مدیریت شما چیست؟ و چرا؟
- اعضای تیم شما چگونه باید به اهداف مدنظر شما پاسخ گویند؟
- چگونه می توانید تیم خود را به گونه ای مدیریت کنید که در راستای دستیابی به اهداف باشد؟ در این مسیر از چه رویکردی استفاده میکنید؟
- برای رسیدن به اهداف خود چه به صورت شخصی و چه به طور تیمی چه کار می کنید؟
- چگونه رویکردهای مدیریتی خود را برای افراد با ویژگیهای مختلف سازگار می کنید؟
- چه نکات کلیدی از این وضعیت دریافت می کنید؟
دوره های مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20سال پیشینه آموزش دورهای مدیریتی MBA و DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارت مدیریتی ارزشمند هستند. فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
عادتهای مدیران خوب
مدیران موفق کارمندان خود را می شناسند و راههایی برای پشتیبانی از آنها پیدا می کنند تا بهترین کار خود را تولید کنند. مهم است که پیوسته اهداف، انتظارات و بازخوردهای واضح را به تیم خود منتقل کنند.
چه عادتهایی مدیر موفق را می سازد؟ برای تبدیل شدن به مدیر موفق، باید شنونده خوبی باشید، انتظارات واضحی از تیم خود داشته باشید و وظایف را به گونه ای محول کنید که به تیم شما اجازه رشد دهد. افزون بر این، باید در صورت لزوم، دید انتقادی سازنده و دید روشنی برای تیم خود داشته باشد. به طور کلی، این سه عادت را در راهبردهای مدیریتی خود بگنجانید تا مدیر خوبی شوید.
- یک رهبر خوب یک مثال مثبت است و می داند چگونه از نقاط قوت خود برای کمک به تیم خود برای رسیدن به اهداف استفاده کند.
- مدیران موفق کارکنان خود را می شناسند و راه هایی برای حمایت از آنها پیدا می کنند تا بهترین کار خود را تولید کنند.
- مهم است که به طور مداوم اهداف، انتظارات و بازخوردهای واضح را به تیم خود در میان بگذارید.
اگر مدیری هستید که به تازگی منصوب شده اید، کهنهکار هستید یا قصد دارید در آینده یک نقش مدیریتی را بپذیرید، در اینجا فهرستی از عادتها روزانه آورده شده است که می تواند به شما کمک کند تا به یک مدیر بسیار مؤثر تبدیل شوید.
-
از بحث و جدل فرار نکنید
مدیران خوب به کارمندان خود اجازه میدهند که صاحب تصمیمات و ایدههایشان باشند، حتی اگر در ابتدا با آنها مخالف باشند. بحث های داغ ممکن است مفروضات موجود را به چالش بکشد، اما اغلب میتواند به نتایج جایگزین بهتری منجر شود.
در واقع، بحث هایی که اعضای تیم را تشویق میکند تا نظرات خود را بیان کنند، به آنها کمک می کند تا نقش خود را بهتر درک کنند. بنابراین سوالاتی بپرسید که به کارمندان اجازه می دهد تا با ذهن باز به طوفان فکری و حل مشکلات بپردازند.
-
بزرگ فکر کنید و به تیم خود برای عملکرد بزرگ اعتماد کنید
ایده های بزرگ می توانند بهرهوری، عملکرد و مدیریت فرآیند را در یک سازمان دگرگون سازند. مدیران بزرگ اغلب از توانایی توسعه ایده های بزرگ برخوردار هستند. و بنابراین، هر مدیری باید روی تصویر بزرگتر تمرکز .
اما این همه چیز نیست. قدرت واقعی هر مدیر در نحوه انتقال این ایده ها به تیم های خود و واگذاری وظایف برای اجرای آنها نهفته است. برای تبدیل شدن به یک مدیر بسیار مؤثر، باید به تیم خود اعتماد داشته باشید. افزون بر این، باید آنها را راهنمایی کنید تا ایده های شما را به نتایج شایستهای تبدیل کنند
-
مدیران ابتدا باید عضوی از تیم خود باشند
مدل سلسله مراتبی آبشار رویکردی خطی و متوالی به فرآیند توسعه دارد. این ساختار اغلب بیش از حد ارزیابی می شود. مدیران خوب باید خود را هماهنگ کننده استعدادها، اولویت ها و منابع بدانند. هنگام واگذاری وظایف، نقاط قوت تیم را در نظر بگیرند.
همه مدیران کارآمد نقش خود را در شرکت، عاملی برای رشد می دانند. آنها به مفهوم گسترده تری از کار کار تیمی دست می زنند، جایی که هر یک از اعضا به یک اندازه مسئول موفقیت هستند. به این ترتیب، هر یک از اعضای تیم به همان اندازه احساس قدرت و ارزش می کنند.
-
تیم خود را بر سایر مدیران اولویت دهید
در موارد متعدد، مدیران تیم های دیگر به شما مراجعه می کنند تا یک ابتکار عمل کنید. مدیران به جای پاسخ فوری، ابتدا باید ابتکار عمل را با خبرنگاران مستقیم خود در میان بگذارند. حتی بهتر است اگر بتوانید از تیم خود برای پیشنهادات بپرسید
این عمل نشان می دهد که شما به عنوان یک مدیر، به نظرات اعضای تیم خود در طول بحث اعتماد کرده و آنها را در اولویت قرار می دهید. به یاد داشته باشید، مدیران بزرگ، به اعضای تیم خود اجازه دهید تا به عنوان مالک عمل کنند و دیدگاه خود را بر این اساس شکل دهند.
-
درباره شکست ها، کاستی ها و افت ها بحث کنید
مدیران عادت دارند که تیم را گرد هم بیاورند تا روی یک پایه ثابت بایستند، حتی در میان مشکلات. اشکالی ندارد که در طول این جلسات از طریق چالش های شخصی، مبارزات کاری و انتظارات حرفه ای آسیب پذیری نشان دهید. به همین ترتیب، بیان فرسودگی، فرسودگی یا هر احساس دیگری که تجربه می کنید، اشکالی ندارد.
مدیران نیز باید دستاوردها و بردهای خود را در این جلسات هفتگی به اشتراک بگذارند. این تمرین باعث ایجاد روحیه تیمی می شود، اعضای تیم را تشویق می کند تا در مورد تجربیات خود صحبت کنند و در زمینه هایی که نیاز به توجه بیشتری دارند فکر کنند.
-
بازتاب های ماهانه همیشه مفید هستند
با افزایش مسئولیتها، اهداف تغییر میکنند و بازتابهای ماهانه به مدیران اجازه میدهد تا پیشرفتها را ردیابی کنند، کاستیها را شناسایی کنند و راهبردهایی برای غلبه بر آنها طراحی کنند.
جلسات ماهانه را با هر یک از اعضای تیم ترتیب دهید که در آن گزارش سه مورد را که در ماه گذشته موفق بودند و سه مورد که میتوانستند ماه بعد متفاوت انجام شوند، بازتاب میکند.
-
زمان را برای تفکر خارج از چارچوب اختصاص دهید
جلسات هفتگی منظم مملو از بهروزرسانیهای اولیه ضروری است. این هیچ جایی برای بزرگاندیشی باقی نمیگذارد. بنابراین، مدیران مؤثر باید برای خلاقیت، مدتی از برنامه خود را صرف کنند. آنها باید جلسات ویژه ای را برای ترویج نوآوری، ارزیابی و اجرای ایده هایی که قبلاً امتحان نشده اند، و بهبود فرآیند کلی تشکیل دهند.
به عبارت دیگر، مدیران بزرگ باید از هر فرصتی برای ایده پردازی و ساختن با تیم خود استفاده کنند. این عمل به روشن شدن مسائل غیر فوری و شروع پروژه های جدید کمک می کند. آخرین اما نه کم اهمیت، این تفکر خارج از چارچوب می تواند مهارت های حل مسئله و تصمیمگیری شما را بهبود بخشد.
-
از اشتباه های خود درس بگیرید
اشتباه کردن طبیعی است. اگر تیم شما به هم ریخته باشد، این فقط به این معنی است که شما در تلاشید رویکردهای جدید را امتحان کنید.
هنگامی که کارمندان شما مسخره میکنند، توضیح دهید که چه اتفاقی اشتباه افتاده است و با هم و با آرامش برای جلوگیری از تکرار آن، برنامهای طراحی کنید.
-
بررسی عملکرد ماهانه ضروری است
هرسیستم بررسی عملکرد مؤثر زمانی که به درستی اجرا شود، می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. رویکرد ایدهآل باید پیگیری بررسی های سالانه با نقاط تماس ماهانه باشد. هر آیتم بازخورد قابل پیگیری و اجرا باشد. این به شما کمک می کند تا پیشرفت تک تک کارکنان را ردیابی کنید و بهترین ها را در آنها نشان دهید.
بنابراین، برای اینکه مدیری تأثیرگذار باشید، باید هر از گاهی تیم خود را بررسی کنید و ببینید که چگونه پیشرفت می کنند. اطمینان یابید که توصیهها و راهنماییها را در طول مسیر برای بهبود عملکرد و تقویت روحیه تیم به اشتراک می گذارید.
-
عادتهای مثبت را تقویت کنید
هنگامی که کارمندی به دنبال بازخورد است، بکوشید تا حد امکان شفاف و دقیق باشید. قبل از به اشتراک گذاشتن بازخورد به انتظارات آنها گوش دهید. بفهمید که آنها از شما چه می خواهند. این عمل ارتباطات را ساده می کند و از سوء تفاهم جلوگیری می کند.
برای تبدیل شدن به یک مدیر عالی، باید عادات خوبی مانند وضوح فکر، وقت شناسی و حضور ذهن را تقویت کنید. مشاهده و قدردانی از عادات مثبت اعضای تیم شما، سایر کارمندان را تشویق می کند که از همین روش پیروی کنند.
-
به اعضای تیم خود کمک کنید مهارت های خود را بسنجند و بهبود دهند
مدیران بسیار تأثیرگذار، اغلب حواسشان به عملکرد اعضای تیمشان است. برای مدیر خوب شدن، حتما مرتب مهارتهای کارمندان خود را بررسی کنید که به نمایههای آنها کمک میکند متمایز شود.
اجازه دادن به زیردستان برای شرکت در یک کنفرانس، راه اندازی جلسات مربیگری در سطح تیم، یا برنامه ریزی کارگاه های توسعه شخصی، راهی عالی در این راستاست. مدیران بزرگ همیشه ارتقاء مهارت را بر برونسپاری اولویت می دهند.
خرید مدرک مدیریت کاری امکان ناپذیر است ولی در مدرسه کسبوکار موسسه آموزش عالی آزاد امین فرصتی ویژه برای شماست تا با خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA، هم دانش افزایی کنید و هم از مدرکی معتبر و قانونی برخوردار شوید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر حتما فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در زوترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
چگونه مدیر خوبی باشیم؟
مدیریت موفقیتآمیز افراد و ایجاد این احساس خوب در اعضای تیم بسیار دارای اهمیت است. بهتر است که وقت خود را برای پیشرفت و توسعه شخصی خود سرمایهگذاری کنید. استفاده مؤثر از بررسی های عملکرد می تواند تضمین کند که پیشرفت تیم شما مطابق با آرزوهای شغلی آنها ادامه دارد.
برای تبدیل شدن به مدیر خوب، بر اساس ویژگی های مثبت رهبران مؤثر، نکات زیر را در نظر بگیرید. برای اینکه مدیر خوبی باشید باید:
-
واضح ارتباط برقرار کنید
وقتی رهبران ارتباطات خوبی داشته باشند، بهتر می توانند تیم خود را مدیریت کنند. تفویض وظایف، مدیریت تعارض، انگیزه و ایجاد رابطه (همه مسئولیت های کلیدی هر مدیری) زمانی که شما یک ارتباط دهنده قوی باشید بسیار آسان تر است.
ارتباط قوی فقط توانایی صحبت با مردم نیست بلکه توانمندسازی آنها برای صحبت با یکدیگر است. تسهیل کانال های ارتباطی قوی کلیدی است.
-
گوش بدهید
بخش مرکزی ارتباط، توانایی گوش دادن است. به عنوان مدیر، نقش کلیدی شما، پشتیبانی از کارکنان است.
توانایی گوش دادن و درک خواسته ها، نیازها و نگرانی های تیم خود و افرادی که به شما گزارش میدهند، بخش مهمی از مسئولیتهای شما را تشکیل میدهد. همه افراد در یک تیم باید احساس کنند که نظر آنها شنیده خواهد شد.
-
تصمیم بگیرید
قاطع بودن برای مدیریت بسیار اثربخش است. کارمندان برای تصمیمگیری در مورد چگونگی پیشرفت پروژهها، حل مسائل و هدایت تیم به سمت اهدافش به مدیر خود نگاه می کنند.
گرفتن تصمیمات کلیدی می تواند هر مدیر خوبی را از یک مدیر متوسط متمایز کند. ناتوانی در تصمیمگیری می تواند نشانگر یک مدیر ضعیف باشد و می تواند منجر به کمبود اعتماد به نفس در یک تیم شود.
-
به کارمندان خود اعتماد نشان دهید
مدیران مؤثر همیشه نمایندگان خوبی هستند. آنها می توانند وظایف را بین تیم خود تقسیم کنند و همچنین اطمینان یابند که از زمان خود به خوبی برای مسائل مدیریتی و وظایف مهم استفاده می کنند.
کارمندانی که احساس اعتماد می کنند، در موقعیت بهتری برای دستیابی به پتانسیل خود قرار دارند و انگیزه ای برای اطمینان از عملکرد خوبشان به آنها داده می شود.
در یک تیم، ایجاد اعتماد متقابل بین مدیران خط و اعضای تیم مهم است، زیرا این امر باعث میشود که تفویض اختیار به طور مؤثرتری اتفاق بیفتد.
-
الگوی خوبی برای کارمندان باشید
کارمندان به دنبال رهبری هستند که بتوانند به او نگاه کنند و در نهایت از او تقلید کنند. با این حال، برای اینکه کارمندان به دستور مدیر خود بپردازند، باید به طور حرفه ای به آنها احترام بگذارند. یک مدیر با ارائه یک الگوی خوب، اثبات مهارت ها و دانش و موفقیت بالا، می تواند احترام حرفه ای کارکنان خود را به دست آورد و اطمینان حاصل کند که آنها از حمایت تیم برخوردار هستند.
-
از تیم محافظت کنید
به عنوان رهبر، مسئولیت موفقیت و شکست تیم بر عهده شماست. با این حال، هر رهبر خوبیی موفقیتها را به اشتراک می گذارد و شکست ها را کمتر می کند. توانمندسازی تیم برای حرکت به سمت موفقیت یکی از فاکتورهای پیروزی هر کسبوکاریست.
مهمتر از آن، مسئولیتپذیری زمانی است که اشتباهاتی رخ می دهد و اهداف تیم برآورده نمی شود. اینکه به تیم نشان میدهید وقتی شرایط سخت میشود، پیشتیبان آنها هستید، بخش تأثیرگذار مدیریت است.
در یک محیط تیمی، متغیرهای مختلفی وجود دارد که میتواند نحوه کار شما با افراد را تغییر دهد. چه رئیس تیم باشید، چه مسئول تیم، باید مراقب افراد مختلفی باشید که در تیم شمکا کار می کنند.
-
با تیم خود کار کنید، نه بالاتر از آنها
به عنوان یک مدیر، شما مجموعهای از مسئولیتهای متفاوت از اعضای تیم پایه خود دارید، اما همچنان باید تواضع را در رفتار خود نشان دهید. افزون بر این، شما باید تیم خود را در فرآیندهای تصمیمگیری مشارکت دهید. درواقع، فرهنگ کاری مشترک را به فرهنگی ترجیح می دهند که رئیس بیشتر تصمیمات را می گیرد.
-
کارمندان خود را بشناسید
هر کارمندی نقاط قوت، ضعف و روشهای یادگیری متفاوتی دارد. وظیفه شما به عنوان مدیر، این است که واقعاً ویژگیهای هر فرد را درک کنید تا به طور مؤثر آنها را رهبری کنید و رابطهای مثبت میان رئیس و کارمند ایجاد کنید.
-
محیط کاری مثبت و فراگیر ایجاد کنید
محیطی که برای دفتر خود تعیین می کنید، می تواند بر موفقیت سازمان شما تأثیر زیادی بگذارد. ایجاد محیط کاری مثبت و مفرح که باعث شود اعضای تیم احساس خوبی داشته باشند و حس کنند که مورد احترام هستند. کارمند شاد، کارمند سازندهتری است. می توانید با رفتار خوب روزانه و همچنین اجرای فعالیت های تیمی هرازگاهی، یک فرهنگ کاری متنوع و فراگیر ایجاد کنید.
-
قدردانی از اعضای تیم را فراموش نکنید
رهبران بزرگ کارمندان خود را می شناسند و در صورت امکان قدردانی خود را ابراز می کنند. کارمندان می خواهند احساس قدردانی کنند و به کارشان توجه شود. وقتی کاری را که به خوبی انجام داده اند به آنها اعتبار دهید، تا انگیزه آن ها برای ادامه کار بیشتر شود.
قدردانی می تواند روحیه تیم را تقویت کند و فرهنگ کاری مثبت را ایجاد کند. اگر در ارائه بازخورد و شناخت مثبت ناکام باشید، ممکن است کارمندان فکر کنند که کارشان بی اهمیت است.
-
سرگرمی را به محیط کار بیافزایید
هر یک از این رویدادهای تیمی برای انسجام و سرگرمی در تیم اهمیت دارند.
از تیم خود بپرسید که چه نوع سرگرمی را ترجیح می دهند و دوست دارند هر چند وقت یکبار رویدادهای تیمی رخ دهد. این مناسبتها میتوانند مربوط به کار، کار داوطلبانه یا صرفاً تفریح عمومی باشند، اما اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا اطمینان یابید که هر رویداد مناسب محل کار شما است.
-
ارتباط با اهداف، انتظارات و بازخورد
یکی از مهمترین بخشهای یک مدیر مؤثر، ایجاد موفقیتآمیز اهداف و انتقال انتظارات به اعضای تیم است. مدیران باید روی ایجاد اهداف SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه، محدود به زمان) برای تیم های خود تمرکز کنند. دی سوزا گفت: اهدافی که در سطح سازمانی تعیین می شوند باید به اهداف بخش و فردی نیز تبدیل شوند.
اهداف باید با توافق اعضای تیم تعیین و مشخص شوند. پس از تعیین اهداف، مدیران خوب با اعضای تیم در مورد انتظاراتشان شفافیت دارند. می توانید به طور منظم با اعضای تیم تماس بگیرید تا اطمینان یابید که آنها خوشحال هستند. باید به همان اندازه که صحبت می کنید گوش دهید.
نتیجهگیری
در این مقاله ما ویژگیها و عادتهای مدیر خوب را بررسی کردیم و دانستیم که راز مدیر خوب بودن، ارتباط مؤثر به اعضای تیم، گوشسپاری به آنها، اهمیت به نظرات آنها، دوری از مدیریت ذرهبینی و موارد دیگری است که در مقاله گردآوری شدهاند.
ما در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران عزیز همه دانش مدیریتی را در دوره های MBA و DBAخود ارائه خواهیم داد. چنانچه به اطلاعات بیشتر یا مشاوره درباره کسب و کار خود نیاز دارید، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
منابع
https://www.businessnewsdaily.com/6129-good-manager-skills.html
https://www.turing.com/blog/25-habits-to-become-an-effective