مدیرعاملهای موفق، سبکهای مدیریتی بسیاری دارند که می توانند بسته به شرکت و موقعیت آن بسیار موفق باشند. برخی از مردم فکر میکنند که نقش مدیر عامل فقط گرفتن تصمیمهای بزرگ و کنترل داشتن بر اوضاع هر شرکتی است. باید گفت از میان تمام مشاغلی که تاکنون شروع شده اند، تنها تعداد کمی از آنها ماندنی هستند. بیشتر موفقیت شرکتها در دستان مدیر عاملهای موفق است.
می توانید با پرکردن فرم زیر از آموزشهای رایگان مدیریتی از جمله مینی دوره رایگان MBA که در صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، بهره مند شوید. همچنین شما عزیزان میتوانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهرهمند شوید و سؤالات خود را از ما بپرسید.
سبکهای مدیریتی مدیر عاملهای موفق دارای ویژگیهای لازم برای وادارکردن کارکنان به پیروی و دستیابی به اعتماد آنها است. مسیرهای مطمئنی برای موفقیت وجود دارد. درواقع، مدیر عامل چارچوبی را می سازد که یک شرکت را میگرداند یا به شکست میرساند.
در این مقاله ابتدا می خواهیم ابتدا ویژگیهای مدیریتی مدیرعاملهای موفق را بررسی کنیم. سپس انواع سبک های مدیریتی و مهارت های مدیرعاملها را بازگو میکنیم. در نهایت، با سبک مدیریتی 4 مدیرعامل بزرگ دنیا آشنا می شویم.
ویژگیهای مدیریتی مدیرعاملهای موفق
مدیرعامل بودن شغلی است که نیازمند نوآوری و توانایی ارزیابی چالشها از همه نظر است. توجه شما را جلب می کنم به مثالی از ییک مدیرعامکل بسیار موفق که با سبک مدیریتی خود دنیا را تکان داد:
ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس، به سبک مدیریت خود که اغلب با عنوان «مدیریت انقلابی» شناخته میشود، شناخته شده است. این سبک مدیریت بر نوآوری، ریسکپذیری و تمرکز بر هدف متمرکز است.
ماسک به ارائه دیدگاههای بلندپروازانه و چالش برانگیز معروف است. او همچنین برای انتظارات بسیار بالای خود از کارکنان خود، به ویژه در زمینه نوآوری و ابتکار عمل شناخته شده است. او همچنین برای ایجاد یک محیط کاری سختگیرانه و رقابتی مهارت دارد. به کارکنان خود فشار میآورد تا سخت کار کنند و به طور مداوم به دنبال راههای جدید برای بهبود باشند.
در اینجا چند نمونه خاص از سبک مدیریت ایلان ماسک آورده شده است:
در سال 2016، ماسک اعلام کرد که تسلا قصد دارد تا سال 2020 یک خودروی الکتریکی با قیمت 25000 دلار تولید کند. این هدف بسیار چالش برانگیزی بود، اما تسلا در نهایت توانست در سال 2020 آن را محقق کند.
در سال 2019، اسپیس ایکس یک موشک فالکون هوی را به فضا پرتاب کرد. این موشک بزرگترین موشکی بود که تاکنون ساخته شده است و اسپیس ایکس را به تنها شرکتی تبدیل کرد که میتواند چنین موشک بزرگی را پرتاب کند.
سبک مدیریت ایلان ماسک مورد تحسین و انتقاد قرار گرفته است. برخی از افراد معتقدند که این سبک مدیریت به نوآوری و موفقیت منجر میشود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این سبک مدیریت میتواند مضر باشد و به کارکنان آسیب برساند. در نهایت، تأثیر سبک مدیریت ایلان ماسک هنوز در حال بررسی است. با این حال، واضح است که این سبک مدیریت تأثیر قابل توجهی بر شرکتهای تسلا و اسپیس ایکس داشته است.
اگر بخواهید ویژگیهای مدیریتی مدیر عاملهای موفق را به پنج مورد محدود کنید، چه چیزی را انتخاب میکنید؟ خیلیها، ویژگیهای رهبری را داشتن اعتماد به نفس یا مستعد در ارتباطسازی در نظر می گیرند. اینها مطمئناً صلاحیتهای مهمی برای هر مدیر عامل هستند. اما آیا آنها را مدیر عامل خوبی می کنند؟
مدیر عامل خوب
مدیر عامل خوب کسی است که بتواند چندین وظیفه حیاتی را انجام دهد و همچنین در تصمیمگیری مورد اعتماد و احترام دیگران، به ویژه همکاران و کارمندانش باقی بماند. برای انجام این کار و حفظ آن، باید آن ویژگی های خاص مدیریتی داشته باشید یا بسازید.
ویژگی های هر مدیر عامل موفق شامل آیندهنگری برای برنامهریزی آینده، سازگاری با شرایط در حال تغییر، قابل اطمینان بودن، کارهای گروهی برای تصمیمگیری مؤثر و شایستگی است. این ویژگیها به مدیران این توانایی را میدهد که شرکتهای خود را به طور مؤثر هدایت کنند و الهامبخش تیمهای خود باشند.
بنابراین، اگر قصد دارید مدیر اجرایی خوبی شوید، یا اگر میخواهید در شغل خود به عنوان اولین فرمانده بهتر شوید، این پنج مهارت مهم را توسعه دهید در زیر به چند مورد از ویژگیهای مدیرعاملهای موفق را بیان می کنیم:
-
آیندهنگری
آیندهنگری یعنی دوراندیشی در مورد برنامه ها و احتمالات آینده. این ویژگی برای همه ما در زندگی کاری و شخصی مفید است. اما برای مدیران عامل، اهمیتی دوچندان دارد. شما به عناون مدیر عامل، با پول فراوان، سرمایهگذاری و فعالیتهای بازرگانی زیادی سر و کار دارید و همچنین مسئول هدایت شرکت در مسیر درست هستید. داشتن توانایی پیش بینی رویدادهای آینده و آمادگی برای نتایج احتمالی، یکی از ارزشمندترین ویژگیهای هر مدیر عاملی است. بنابراین، برای آینده نگری بهتر:
1. از بیرون به همه چیز نگاه کنید:
گاهی اوقات، راهحل ها غیرمنتظره هستند یا میتوانید به راهحلی متفاوت از آنچه پیشبینی میکردید، برسید. هیچ اقدامی را رد نکنید، مگر اینکه واقعاً غیر ممکن باشد.
2. زمانی را صرف سنجش مزیاها و عیبهای هر تصمیم کنید:
اغلب در محل کار، تصمیمگیری سریع را تحسین میکنند، اما آنچه مهمتر است این است که هر چند وقت یکبار سرعت خود را کم کنید و اطمینان یابید که همه برنامه ها را برای موفقیتی بلندمدت کسبوکار در نظر گرفتهاید.
3. در جریان تحولات باشید:
با توجه به چیزهای زیادی که در شرکت و بازار شما اتفاق می افتد، تمرکز بر برخی از زمینهها و نادیده گرفتن برخی دیگر آسان است. سیستمی را پیدا کنید که به شما امکان می دهد تغییرات مختلف را شناسایی کنید و زمانی را در تقویم خود صرفاً برای مطالعه و یادگیری موضوعات و اخبار مختلف بگذارید.
-
تطبیقپذیری
در این مورد، سازگاری با بازارهای در حال تغییر یا انقلاب دیجیتال مطرح نیست. موضوع سازگاری با شرایط اطرافتان است، یعنی ناامیدی اعضای هیئت مدیره در مورد کاهش درآمد، بحثها یا درگیریهایی که ممکن است گهگاه ظاهر شوند و موارد دیگر. باید راهبرد خود را تطبیق دهید تا اطمینان یابید که افراد مناسب در زمان مناسب خرید می کنند. این نشان می دهد که شما یکی از ویژگی های مهم یک مدیر عامل را دارید. بنابراین، برای سازگاری بیشتر:
1. ذهنیت خود را تغییر دهید:
هر زمان که با تغییر مواجه شدید، ابتدا به جنبه های مثبت آن فکر کنید. ذهن خود را باز نگه دارید و سعی کنید به چالش ها به عنوان فرصت نگاه کنید.
2. سناریوها را بسازید و آماده کنید:
در ارتباط با توانایی آینده نگری، سازگار بودن به این معناست که اغلب باید آنچه باید با آن قرار است سازگار شوید، پیش بینی کنید. به این ترتیب غافلگیر نمی شوید و تحت فشار تصمیم نمی گیرید. گاهی اوقات، ممکن است متوجه شوید که باید برای مقاومت در برابر تغییر در یک سناریوی خاص آماده شوید.
3. خود را به بداههگویی عادت دهید:
برخی افراد به طور طبیعی سازگار هستند، در حالی که برخی دیگر ساختار و قابلیت پیش بینی را ترجیح می دهند. بهعنوان مدیر عامل، قطعاً به هر طریقی با تغییرات روبهرو خواهید شد، بنابراین اگر احساس نمیکنید سازگاری بهطور طبیعی به وجود میآید، خود را به سوی آزمایش سوق دهید.
-
قابل اعتماد بودن
هر کارمند خوب، صرف نظر از رتبه اش، باید قابل اعتماد باشد. اما، به هر حال همه ما انسان هستیم و ممکن است قولی بدهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، یا در موضوعی مهم تصمیم اشتباه بگیریم.
مشکل اینجاست که وقتی مدیران عامل این رفتارها را از خود نشان می دهند، به ندرت می تواند گفت، خطر از دست دادن اعتماد را دارند. به همین دلیل است که یک مدیر عامل باید همیشه تلاش کند تا قابل اعتماد باشد. این از مهمترین ویژگی های هر مدیر عاملی است. بنابراین، برای قابل اعتماد بودن:
1. شفاف باشید:
گاهی اوقات، نمیتوانید تضمین کنید که چیزی اتفاق میافتد یا اینکه یک عمل موفق خواهد شد. با این حال، صادق بودن در مورد اینکه چرا تصمیم خاصی گرفتید یا حتی چه چیزی را برای تصمیمگیری در نظر خواهید گرفت، سودمند است.
2. اولویتبندی کنید:
اولیتبندی و انجام تعهدات برآورد دقیق زمان و منابعی که در دسترس دارید بسیار مهم است. در مورد زمان و آنچه می توانید تحویل دهید صادق باشید و مطمئن شوید که تقویم به شما اجازه می دهد همه چیز را انجام دهید.
3. از قبل در مورد گفتار و اعمال خود با دقت فکر کنید:
مدیران عامل باید در مورد آنچه میگویند یا انجام میدهند دقت بیشتری داشته باشند، زیرا کسانی که بیشتر به آنها وابسته هستید احتمالاً هر حرکتی که انجام میدهید را بررسی می کنند تا موفقیت سازمان خود را تضمین کند.
-
کار گروهی
انجام کارها به صورت تکی، رفتاری است که اغلب با افراد صاحب قدرت مرتبط است، کسانی که از بالا بالاها به دیگران نگاه می کنند و خودشان تصمیم می گیرند. اما، در زندگی واقعی، این مورد به ندرت برای یک مدیر عامل باهوش اتفاق می افتد.
تعداد زیادی از افراد هستند که برای تصمیمگیری راهبردی و مردمی مناسب به نظرات آنها نیاز دارید. بیشتر مدیران عامل می دانند که چقدر مهم است که با تیم و حتی کارمندان پایین دست خود مشورت کنید.
این یکی از ویژگیهای یک مدیر عامل است که شامل گوشدادن فعال، طرح سؤالات درست و درخواست بازخورد و اغلب نیز واگذاری کار به همکارانتان است. بنابراین، برای اطمینان یافتن از اینکه میتوانید از مزیتهای کار گروهی استفاده کنید:
1. تیم خود را با دقت بسازید:
برای انجام این کار، ابتدا تیم استخدام خود را تشکیل دهید تا به شما کمک کند تا بهترین همکاران را پیدا کنید. سپس، به دنبال افراد شایسته ای که به آنها اعتماد دارید، باشید.
2. خوب گوش بسپارید:
مربی تیم بودن، مستلزم گوش دادن به صحبت های دیگران است. بیشتر وقت را در جلسات به درخواست اطلاعات یا بازخورد بگذرانید. در صورت لزوم به طور مشترک با تیم اجرایی خود همفکری و برنامهریزی کنید.
3. افراد مناسب برای صحبت کردن را شناسایی کنید:
احتمالاً در مورد ادغام با مدیر مالی صحبت خواهید کرد، اما آیا نباید زمان مساوی را صرف صحبت کردن در مورد این موضوع با مدیر منابع انسانی خود نیز کنید؟ اطمینان یابید که واقعاً هر بار می دانید چه کسی برای شما مفید است.
-
شایستگی
آخرین و نه کم اهمیت ترین ویژگی، شایستگی است که به شما کمک می کند مدیر عامل بهتری باشید. بخش قابل توجهی از شغل مدیر عامل، ایجاد رابطه است. با سهامداران، سرمایه گذاران، کارمندان و مردم. اگر نجابت و مراقبت واقعی نسبت به آنها نشان دهید، برای دیگران بسیار آسان تر خواهد بود که به اندازه کافی به شما اعتماد کنند تا دیدگاه شما را درک کرده و به شما در درک آن کمک کنند.
و البته این فقط به معنای خوب بودن نیست. این در مورد نشان دادن شفقت و درک است، و همچنین هوشیار بودن برای تأثیر عوامل مختلف بر کارمندان یا عموم. اتفاقی که با تراویس کالانیک، مدیر عامل سابق اوبر افتاد، نمونه ای است که باید از آن اجتناب کرد: او متهم شد که اجازه فرهنگ سمی آزار جنسی در داخل اوبر را داده است. این به قیمت کار او تمام شد و برای دیگران هزینه بسیار بیشتری داشت. بنابراین، برای نشان دادن شایستگی خود به دیگران:
1. عامل انسانی را در درجه اول قرار دهید:
گم شدن در اعداد و ارقام و جنبه تجاری کارها آسان است. در نهایت شما مسئول هستید. پس مطمئن شوید که همیشه قبل از تصمیم گیری، تأثیر آن را بر مردم در نظر بگیرید.
2. بازخورد بخواهید:
با کارکنان در مورد اینکه آنها درباره یک موقعیت چه فکر می کنند یا چگونه تصمیم می گیرند، صحبت کنید. به آنچه می گویند توجه کنید و آن را تحلیل کنید. از آنها درباه عملکرد و رفتارهای خودتان بازخورد بگیرید.
3. به دنبال رویکردهایی باشید که جواب می دهند:
گاهی اوقات، راهی برای نزدیک شدن به موقعیتی وجود دارد که به آن فکر نکرده اید. به دنبال روش ها یا نمونه هایی برای رسیدگی به موقعیت های دشوار مانند اخراج و استخدام کارکنان باشید.
دوره MBA مشهد در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار با آموزشهای کاربردی و به روزرسانی شده درباره مدیریت رفتارهای سازمانی همراه است. این دوره ها به صورت دوره آنلاین مدیریت MBA و دوره آنلاین مدیریت DBA نیز به منظوری دستیابی سریعتر و آسانتر به مدرک مدیریت ارائه می شوند. دوره فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:
هفت سبک مدیریتی مدیرعاملهای موفق و نقاط ضعف و قوت آن
سبکهای مدیریتی مدیر عامل میتواند تأثیر عمیقی بر هر سازمان، فرهنگ و نتیجه نهایی آن داشته باشد. مهم این است که از سبکهای مختلف و اینکه چگونه میتوانند بر تجارت شما تأثیر بگذارند، آگاه باشید. سپس، میتوانید تصمیم آگاهانهای در مورد اینکه کدام سبک برای شما مناسب است، بگیرید. ما هفت سبک مدیریتی مدیرعاملهای موفق و نقاط و ضعف و قوت آنها را در اینجا بررسی میکنیم.
هر سبک رهبری مدیر عامل دارای مزیتها و عیبهای خاص خود است، بنابراین مهم است که سبک مناسب را برای شرکت خود انتخاب کنید.
-
مدیریت به سبک فرماندهی و نظارت
اولین سبک رهبری و مدیریت، به سبک فرماندهیی و مدیریت شناخته شده است. این سبک اغلب با روشهای دیکتاتوری و نظامی و رژیم های سرکوبگر همراه است. این سبک، شامل یک رهبر یا مدیر بالارتبه خودکامه است که نظارتی کامل بر پایین رتبه های خود دارد و فضای کمتری برای نظرهای مخالف و موافق آنها اختصاص می دهد.
از مزیتهای سبک رهبری مدیرعامل خودکامه می توان به این اشاره کرد که در موقعیتهای بحرانی و زمانی که اقدامی سریع و قاطعانه نیاز است، بسیار مؤثر است. همچنین در شرایطی که نیاز به نظم و انضباط سخت وجود دارد، مانند یک محیط تجاری بسیار رقابتی، می تواند مفید باشد.
عیب اصلی سبک فرماندهی و نظارت این است که ممکن است خشم و نارضایتی را در میان کارکنان برانگیزد که ممکن است به دلیل نبود استقلال به آنها احساس خفگی دست بدهد. این سبک همچنین می تواند منجر به نرخ جابجایی بالا شود، زیرا کارمندان ممکن است از این سبک مدیریت مدیر عامل خود به تنگ آمده و یکی یکی از آن شرکت پراکنده شوند.
-
مدیریت به سبک دموکرتیک
مدیریت به سبک دموکرتیک به سبک بدون مداخله معروف است. این سبک با رویکرد دستآزاد مشخص میشود که در آن رهبر اختیارات و مسئولیتها را به زیردستان واگزار میکند.
از جمله مزیتهای سبک رهبری دموکراتیک این است که مدیر عامل می تواند به کارمندان این توانمندی را بدهد که اختیار و مسئولیت کارشان را بر عهده بگیرند. از دیگر مزیتها این است که می تواند منجر به افزایش نوآوری شود، زیرا کارکنان آزادی آزمون و خطا دارند.
عیبهای سبک دموکراتیک این واقعیت را در بر دارد که می تواند منجر به هرج و مرج و سردرگمی شود، زیرا رشته فرمانهای روشنی وجود ندارد. از دیگر عیبهای این سبک این است که ممکن است کارمندان بیوجدان از موقعیت آزادی و نبود مداخله از سوی مراتب بالاتر، سوء استفاده کنند.
-
مدیرت به سبک تحولگرا
سومین سبک رهبری به عنوان مدیر عامل تحول گرا شناخته می شود. این سبک بر الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در کارکنان برای دستیابی به اهداف مشترک تمرکز دارد. رهبر به عنوان کاتالیزوری برای تغییر عمل می کند و از بینش و کاریزمای خود برای گردآوری کارکنان پشت یک هدف مشترک استفاده می کند.
از مزیتهای سبک رهبری تحولگرا این است که سود زیادی برای کسب و کار شما دارد، زیرا در راستای الهامگرفتن و جستجوی پیاپی برای بهبود قرار دارد. این می تواند به نتایج شایان توجهی منجر شود. به این دلیل که کارکنان انگیزه دارند تا فراتر از وظایف عادی خود عمل کنند. همچنین، رهبر تحولگرا حس قوی وفاداری و تعهد را در تیم یا بخش خود به وجود می آورد.
عیب اصلی سبک تحولگرا این است که ماندگاری در آن آن دشوار است، زیرا رهبر باید دائماً به دنبال راههای جدید برای ایجاد انگیزه در کارکنان باشد. همچنین ممکن است منجر به فرسودگی شغلی شود، زیرا اعضای تیم ممکن است برای عملکرد، خود را زیر فشار مداوم احساس کنند.
-
مدیریت به سبک خدمتگزار
چهارمین سبک رهبری و مدیریت که نگاهی به آن خواهیم داشت به سبک خدمتگزاری شناخته شده است. این ویژگی رهبرانی است که نیازهای زیردستان خود را بالاتر از نیازهای خود قرار می دهند. مدیرعامل خدمتگزار به جای کنترل کارکنان به دنبال توانمندسازی و خدمت به کارکنان است.
از مزیتهای سبک رهبری این است که مدیر عامل خدمتگزار میتواند رضایت شغلی و تعهد را در بین کارکنان افزایش دهد. همچنین می تواند آنها را تشویق کند، که مسئولیت های بیشتری را بر عهده بگیرند. به این دلیل که احساس می کنند مورد اعتماد و ارزش رهبر هستند.
تنها عیب سبک رهبری خدمتگزار این است که خلاف مدلهای رهبری سنتی است و نقش اعضای تیم را معکوس میکند. حفظ آن نیز می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا رهبر باید پیوسته از نیازهای کارکنان آگاه باشد.
-
مدیریت به سبک رهبری مقتدر
سبک رهبری مقتدرانه مانند مدیریت به سبک فرماندهی و نظارت، تصمیمگیریهای سختگیرانه و اجرای سیاستها بدون نظر کارکنان را در برمی گیرد. رهبران مقتدر استانداردهای عملکرد بالا را برای تیم های خود تعیین می کنند و برای رسیدن به آن استانداردها یا از دست دادن آن ها، پاداش ها و مجازات های خاصی را مشخص می کنند.
مزیت آن این است که این سبک رهبری مدیر عامل، مدیران را قادر می سازد تا بدون اتکا به نظرات دیگران، سریع تصمیم بگیرند. یک رویکرد مقتدرانه همچنین یک سلسله مراتب رهبری روشن و اهداف دقیق تعیین شده را ایجاد می کند که تحت آن برخی از کارکنان ممکن است پیشرفت کنند.
از عیب های آن این است که رهبری مقتدر ممکن است روابط با کارکنانی را که میخواهند تخصص خود را در تصمیمگیریها و راهبردهای مهم مشارکت دهند، خراب کند. رهبران مقتدر در حالی که تلاش میکنند با کنترل کردن، احترام کارکنان را به دست آورند، ممکن است خشن جلوه کنند و این احترام را از دست بدهند.
-
سبک مدیریتی استراتژیک
در این مورد، سازگاری در رویارویی با تغییرات اما پایداری در نگهداری از ارزش های اصلی است. سبک مدیریتی استراتژیک، ترکیبی از انعطافپذیری، استواری، بزرگاندیشی و توانایی دیدن جزئیات کوچک است.
مدیرعاملهای استراتژیک نبض بازار را در اختیار دارند و با دیدن فرصت هایی که دیگران ممکن است از دست بدهند، به راحتی می توانند روش های سنتی را به چالش بکشند و با وجود عقبنشینی از باورهای خود دفاع کنند.
از مزیتهای سبک رهبری مدیر عامل، یادگیری پیاپی، گرد آوری دادهخ ها، تجزیه و تحلیل و ترکیب داده ها برای تصمیمگیری بهتر است. رهبران استراتژیک به دنبال برقراری ارتباط با دیگران برای گردآوری بینش هستند، بنابراین وقت خود را صرف گردآوری داده های کمی و کیفی می کنند.
با این حال، داشتن چنین رویکرد تحلیلی و کنجکاوانهای می تواند رهبران استراتژیک را از تصمیم گیری در کسری از ثانیه در مواقع ضروری باز دارد. در نتیجه، زمانی که رقبا در شرایط سخت درحال تصمیمگیری هستند، خطر متوقفکردن رشد، شرکت آنها را تهدید می کند.
-
مدیریت به سبک وابسته
سبک رهبری وابسته شامل پرورش فرهنگی است که کارکنان را پرورش می دهد و مردم را در اولویت قرار می دهد. این امر با ایجاد وفاداری، تقویت پیوندهای عاطفی و تمجید به دست می آید. رهبر وابسته هماهنگی را حفظ می کند و اطمینان می دهد که کارکنان احساس ارتباط با سازمان و اهداف آن را دارند.
مدیرعاملها با این سبک مدیریت، برای جلوگری رکود و خطر توقق رشد، از رهبری وابسته استفاده می کنند تا فروش خود را تا حد زیادی افزایش دهند و به درآمدهای هنگفت برسند. این مدیر عاملها بر این باور هستند که است نقش اصلی آنها توانمندسازی، حمایت و خدمت به کارکنان است. نیمی از روزهای کاری خود را صرف ملاقات با آنها، شنیدن بازخورد آنها می کند و می پرسد که چه کاری می تواند برای آنها انجام دهد.
با این حال، مدیران عامل باید مراقب استفاده از سبک رهبری وابسته باشند. با تمرکز صرف بر مثبت بودن و حساسیت عاطفی، رهبران وابسته ممکن است سرزنش کردنِ عملکرد ضعیف و ارائه انتقاد سازنده را که برای رشد ضروری است، نادیده بگیرند.
درواقع، مهم نیست که کدام سبک رهبری را انتخاب میکنید، مهم است که به یاد داشته باشید کلید موفقیت هر مدیر عاملی این است که راستگو و درستکار باشید. بهترین رهبران کسانی هستند که سبک خود را با نیازهای کارکنان و موقعیت خود هماهنگ می کنند.
خرید مدرک مدیریت کاری امکان ناپذیر است ولی در مدرسه کسبوکار موسسه آموزش عالی آزاد امین فرصتی ویژه برای شماست تا با خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA، هم دانش افزایی کنید و هم از مدرکی معتبر و قانونی برخوردار شوید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر حتما فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در زوترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
بهترین مهارتهای مدیریتی مدیرعاملهای موفق
مدیر عامل بودن دارای نقش سخت و چالشبرانگیزی است که برای پیمودن مسیر رشد و پیشرفت، به یکسری مهارتهای رهبری نیاز دارد. مدیر عامل به عنوان بالاترین مقام اجرایی در هر سازمان، مسئول توسعه و اجرای راهبردها، مدیریت بودجه، شناسایی هدفها و راهنمایی کارکنان به سوی دستیابی به اهداف شرکت است. در این بخش بهترین مهارتهای مدیریتی مدیرعاملهای موفق را عنوان کرده ایم.
در این بخش درمی یابیم که چه مهارتهای رهبری ضروری هستند که مدیران عامل باید از آن برخوردار باشند.
-
تفکر آرمانگرایانه
یکی از مهمترین مهارت های مدیریتی که هر مدیر عامل به آن نیاز دارد، توانایی آرمانگرایانۀ بزرگ اندیشی و تصور آینده سازمان است. مدیر عامل باید بتواند چشماندازی روشن و قانع کننده برای شرکت ترسیم کند و کارمندان و سودبران دیگر این عرصه را برای کار در راستای هدفی مشترک ترغیب کند.
برای انجام این کار، مدیر عامل باید برای دستیابی به این هدف، روندهای بازار را تجزیه و تحلیل کند، فرصت های رشد و نوآوری را شناسایی کند و راهبردهایی را ایجاد کند که به سازمان در دستیابی به هدفهای درازمدت او کمک کند.
-
برنامهریزی راهبردی
هر مدیر عاملی علاوه بر تفکر آرمانگرایانه، باید مهارتهای برنامهریزی راهبردی قوی داشته باشد. این شامل شناسایی هدفها، تعیین معیارهای موفقیت و ایجاد نقشه راه برای دستیابی به آن اهداف است.
مدیر عامل باید بتواند نوآوریها را اولویتبندی کند و منابع را به طور مؤثر بر اساس نیازها و اهداف راهبردی سازمان تخصیص دهد. لازمه این کار داشتن توانایی تجزیه و تحلیل دادهها، خطرسنجی و تصمیم گیری آگاهانه است که شرکت را به پیش می راند.
-
هوش احساسی یا هیجانی
هوش هیجانی یکی دیگر از مهارت های پراهمیت رهبری برای مدیرعاملها است. این شامل توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران است. این امر به ویژه برای مدیران عامل مهم است که باید بتوانند روابط قوی با کارمندان، مشتریان، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان ایجاد کنند.
از این رو، مدیر عامل با هوش هیجانی بالا میتواند به ایجاد فرهنگ محیط کار مثبت و حمایتی کمک کند که این منجر به جذب و نگهداری استعدادهای برتر و پرورش نوآوری میشود.
-
ارتباطگیری
ضروری است که هر مدیر عاملی از فاکتورهای ارتباط مؤثر برخوردار باشد. مدیر عامل باید بتواند چشمانداز روشن و رضایتبخش برای هدفها و راهبردهای شرکت داشته باشد. مدیر عامل باید بتواند با طیف گستردهای از سودبران از جمله کارکنان، مشتریان، سرمایهگذارها و رسانهها ارتباط برقرار کند. این کار نیازمند توانایی گوشسپاری فعال، صحبت روشن و کوتاه و ارتباطسازی برای مخاطبان گوناگون است.
-
تصمیمگیری
یکی دیگر از مهارت های ضروری رهبری برای مدیر عاملها، توانایی گرفتن تصمیمهای دشوار است. مدیران عامل باید بتوانند خطر را ارزیابی کنند، گزینهها را بسنجند و سریع و آگاهانه تصمیمگیری کنند.
این کار نیازمند توانایی گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها همراه با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف و تفکر انتقادی است. مدیرعامل همچنین باید بتواند مسئولیت تصمیمگیریهای خود را بر عهده گیرد و زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، اقدام مناسب انجام دهد.
-
تطبیقپذیری
مدیرعاملها در محیط کسب و کار امروز که به سرعت در حال دگرگونی است، باید سازگار و انعطافپذیر باشند. آنها باید توانایی پیشبینی و پاسخ به شرایط متغیر بازار، فناوری های جدید و تغییر اولویتهای مشتری را داشته باشند. این کار نیازمند توانایی تفکر نوآورانه و بهبود راهبردهای نو است.
-
تیمسازی
در نهایت، مدیرعاملها باید مهارتهای تیمسازی قوی داشته باشند. یک مدیر عامل باید بتواند استعدادهای برتر را به کار گرفته و محیط کاری مشارکتی و حمایتی ایجاد کند. این کار نیازمند توانایی الهامبخشیدن و ایجاد انگیزه در کارکنان، تقویت اعتماد و احترام و ایجاد فرهنگ مسئولیتپذیری و مالکیت است.
هر مدیر عامل همچنین باید بتواند به طور مؤثر اختیاراتی را به کارمندان واگزار کند و به آنها قدرت دهد تا مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرند و در راستای موفقیت شرکت کوشا باشند.
-
مهارتهای بین فردی
مدیرعاملها به مهارت های بین فردی نیاز دارند. توسعه مهارت های بین فردی برای مدیران عامل ارزش بسیار دارد، زیرا آنها باید با سودبران مختلفی در داخل و خارج از کسبوکار ارتباط یابند. این مهارت به مدیرعامل این امکان را می دهد تا با دیگران در سطوح مختلف ارتباط برقرار کنند. توانایی برقراری ارتباط با افراد در سطح مناسب، نیازمند تجربه و است.
-
تفکر راهبردی
مهارت اولیه هر مدیرعامل مدرن، توانایی تعریف چارچوب راهبردی کسبوکار، است. برای ایجاد برنامه درازمدت و به ثمررساندن اهداف به ذهنیت راهبردی نیاز دارد. تفکر راهبردی، استفاده از مدلسازی دادهها را در بر میگیرد تا افرادی که به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت دارند، بتوانند روندها و بینشهای کلیدی کسبوکار را شناسایی و برنامهریزی کنند. با گذشت زمان، مدیران عامل قادر به ایجاد نقشه مسیر راهبردی برای راهنمایی کسبوکارها به سوی موفقیت خواهند بود.
-
آگاهی اجتماعی
مدیران عامل باید از نظر اجتماعی آگاه باشند. کسبوکارها یک نیروی پیشبرنده در جامعه ما هستند و توانایی ایجاد اثربخشهای اجتماعی زیادی را دارند. احساسات مشتری در مورد پشتیبانی از شرکت هایی که تغییرات مثبتی در جهان ایجاد می کنند و وعده های حفاظت از محیط زیست و رفاه از سوی آنها، رو به افزایش است.
مدیر عاملی که از ویژگی آگاهی اجتماعی قوی برخوردار باشد، میتوانند شرکتی را ایجاد کنند که اخلاقی عمل کند، در نتیجه مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را بهبود بخشد و با باورهای پایه مشتریاش هماهنگ شود.
-
ادراک
مدیرعاملها برای ارتقای همکاری، بهرهوری و همافزایی در تیم، باید نسبت به اعضای تیم داشته باشند. محل کار ممکن است محیطی آمیخته از تنوع فرهنگی و نسلی باشد و افراد با پیشینهها و تجربههای مختلف را گرد هم آورده باشد. مدیران عامل تشویق می شوند تا زمانی را برای یادگیری در مورد همکاران خود اختصاص دهند و تنوع آنها را تصدیق کنند تا اطمینان دهند که آنها درک کرده و حرفهایشان را میشوند.
موسسه آموزش عالی آزاد امین، با 20 سال پیشینه برگزاری دوره های مدیریتی MBA و DBA با مدرک وزارت علوم و تحقیقات و تاییدیه WES کانادا افتخار دارد تا با سرفصهای به روز و کاربردی مدیریت و فروش، نقشی در دانش افزایی و اعتبارآفرینی برای شما داشته باشد. برای شرکت در این دوره هاست کافیست فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
سبک مدیریتی چهار مدیرعامل موفق دنیا
چه چیزی یک مدیر عامل را در عین حال که مؤثر هستند، تحسینبرانگیز و دوستداشتنی میکند؟ در حالی که می توانید انتخاب کنید که مدیر عاملی ظالم باشید و به معنای واقعی کلمه کارکنان خود را بترسانید تا وظایف خود را انجام دهند.
احتمالاً سبکی را ترجیح می دهید که هم سازنده باشد و هم احترام مردم را به خود جلب کند. چگونه این کار را انجام میدهید؟ از چه کسی تقلید می کنید تا در شرکت خود هم موثر باشید و هم مورد تحسین قرار بگیرید؟
یکی از موفقترین مدیران عامل جهان، جف بزوس از آمازون، در هیچ کجای فهرست فوربس ذکر نشده است. آیا به این دلیل است که مردمش فکر می کنند او ظالم است؟ اگر به این معنی باشد که به اندازه او موفق باشید، آن مسیر را انتخاب می کنید؟ چه چیزی او را توقفناپذیر کرده است؟ به عنوان یک مدیر عامل، انتخابهایی که در مورد سبک خود انجام میدهید، میتواند به معنای تفاوت بین صعود یا سقوط شما باشد.
در این بخش میخواهیم سبک مدیریتی چهار مدیرعامل بزرگ موفق دنیا را به طور خلاصه بیان کنیم:
-
بیل گیتس و دوراندیشی
اگرچه آقای گیتس از مایکروسافت بازنشسته شده است، اما قطعاً از بسیاری جهات پیشرو است. افزون بر این، او یکی از موفقترین شرکتهای تاریخ را با ثبات قدم و اشتیاق خستگیناپذیر بنیان گذاشته و می گرداند. آقای گیتس با وجود موفقیت های فراوان خود، همیشه به اطرافیانش اعتبار می بخشد و معتقد است که استخدام افراد با کیفیت کلید موفقیت او است.
بیل گیتس همچنین همیشه یک چشمانداز دارد و این یکی از اجزای حیاتی توانایی هر شرکت برای ماندگاری است. چه چشمانداز شرکت شما یکساله چه پنج ساله باشد، چه دورنمایی از محصولی جدید باشد، در هر حال، چشمانداز یکی از اساسیترین و ضروریترین اجزای سازنده عملکرد آینده و همچنین پایداری و ماندگاری شرکت است.
-
مارک زاکربرگ و الهامبخشی
مارک زاکربرگ مظهر نسل جدید مدیرعامل از هر نظر است: جوان (هنوز 15 ساله به نظر می رسد)، درگیر، معمولی، از نظر اجتماعی فعال و بسیار مایل به انجام هر کاری برای موفقیت است. اگرچه برخی از روش بیرحمانه تاسیس شرکت انتقاد میکنند، هیچکس نمیتواند این واقعیت را استدلال کند که او بهعنوان ناوبری ارشد، برجستهترین پلتفرم اجتماعی و تبلیغاتی جهان را بهدست آورده است.
مارک زاکربرگ، همانطور که اغلب او را تحسین میکنند، سبک منحصربهفردی در دنیای بازرگانی دارد، اما رهبری او در سازوکار فیسبوک بسیار تأثیرگذار است، در درجه نخست، به این دلیل که به شدت بر محصول نهایی متمرکز است. زاکربرگ تیمسازی می کند. اولویتها را به آنها میدهد و به آنها آزادی ارائه راهحلها را میدهد. او توانایی طبیعی برای الهامبخشیدن به افرادی که می خواهند برای او و با او در ایجاد یک تجربه استثنایی برای مشتری فیس بوک کار کنند دارد.
-
ایلان ماسک و رؤیاپردازی
اگر قرار است رؤ یاپردازی کنید، رؤیاهای بزرگ داشته باشید. اگر فلسفه شما این است، ایلان ماسک مدیر عاملی است که باید درباره او کندوکاو کنید و او را الگو قرار دهید. او مدیرعامل تسلا و یکی از بنیانگذاران اصلی PayPal است. توانایی او در پردازش رؤیاهای بزرگ معمولاً ابتدا هر کس را به خنده میانداختد. با این حال، سالها بعد، پس از تلاشهای فراوان، این رؤیا به واقعیتی نوآورانه تبدیل شده است و همه کسانی که زمانی میخندیدند، در شگفتی از دستاوردهای او ایستادهاند.
آلبرت انیشتین می گفت تخیل مهمتر از دانش است و این فلسفه قطعاً برای ماسک نتیجه داده است. اطرافیان او می گویند که او استانداردهای بسیار بالایی را تعیین میکند و به دلیل راندهشدن آوازه دارد. رؤیای بزرگ ممکن است نتیجه بزرگی برای بشریت نیز داشته باشد، زیرا سیستم های موشکی فوق صرفه جویی ماسک ظاهراً آماده هستند تا گردشگران را در آیندهای نه چندان دور به فضا ببرند و اینگونه درهای بیشتری را به روی آینده باز میکند و دیگران را نیز به رؤیاهای بزرگ تشویق میکند.
-
جف بزوس و اولویتها
قطعاً بیش از چند نفر از افراد داخلی صنعت و همچنین کارفرمایان گذشته و حال، وجود دارند که مدیر عامل آمازون را ظالمی آشکار می نامند. با این حال، مطمئناً این بدان معنا نیست که شما نمی توانید یک یا دو چیز از سبک رهبری او بیاموزید.
جف بزوس مدرس کلاس دبیرستان خود و یک رهبر رقابتی شدید در پرینستون بود. او از همان آغاز کار به مزیتهای تسلط بر فناوری پی برد و این ایده مبتکرانه را داشت که فروش آنلاین به معنای فرار از پرداخت مالیات است. حق با او بود، اما مجبور شد برای آن بجنگد و هنوز با برخی از ایالتهایی که از نگرش به اینجور مسائل به روش او خودداری میکنند، با نبردهایی روبهروست.
یکی از درخشانترین جنبههای سبک رهبری بزوس، اولویتبندی اوست. وقتی او اولویتی را تعیین می کند، هیچ چیز مانع آن نمی شود. اگر نمیتوانید اولویتهای سخت را بهعنوان مدیر عامل تعیین کنید و ببینید که افرادتان آنها را به سرانجام می رساند یا نه، شرکت شما نمیتواند رقابتی باشد.
مهم نیست که شما ترجیح می دهید شبیه به کدام مدیر عامل باشید یا در واقع با او وجه اشتراکی داشته باشید، هر یک از آنها دستکم یک ویژگی برجستۀ ارزشمند دارند که می توانید برای تقلید از آن بکوشید. به ویژه در انجام این کار، اگر بهترین ویژگی ها را از بهترین مدیران اجرایی بگیرید، هیچ مانعی برای شما وجود نخواهد داشت.
نتیجهگیری
با توجه به اینکه ویژگیها و سبکهای بسیاری را برای مدیران عامل در این مقاله معرفی کردیم و مزایا و معایب یک به یک را گفتیم، یک نتیجه کلی و جامعی که میتوانیم بگیریم این است که مدیرعاملهای موفق از چه سبکی بهتر است است در مدیریت خود استفاده کنند؟ سبک مدیریتی تحولگرا.
مدیران تحولگرا، نوآور و کاریزماتیک هستند. آنها مجموعهای روشن از اخلاق، ارزشها و اهداف اصلی برای منافع عمومی شرکت را دارند. این مدیرعاملها مشتاقانه با ایجاد ارتباطات و فرصتهای مربیگری، الگوی مدیریت مدیرعاملها میشوند. شما چه فکر میکنید؟
موسسه آموزش عالی آزاد امین با سابقه 20 ساله در زمینه پرورش توانایی های مدیران و صاحبان کسب و کار، اقدام به برگزاری دوره مدیریت کرده است. شما عزیزان میتوانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهرهمند شوید و تمام سوالات خود را از ما بپرسید.
منابع
https://aboutleaders.com/ceo-styles/#h-bill-gates-and-vision
https://aboutleaders.com/elon-musk-leadership-style-13-strategies-for-excellence
https://online.norwich.edu/academic-programs/resources/understanding-ceo