مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

ساختار وبسایت

ساختار وبسایت | یک طراحی بهینه وبسایت

ساختار وبسایت | یک طراحی بهینه وبسایت

فهرست مطالب
5/5 - (1 امتیاز)

ساختار وبسایت به سلسله مراتب، نظم و سازماندهی صفحات سایت شما اشاره دارد که توسط تجربه کاربری دلخواه ترسیم شده است و تمام صفحات وب شما را با یک سیستم ناوبری از منوها، پیوندهای داخلی و محتوا متصل می کند.

 

همچنین، ساختار وبسایت نحوه سازماندهی و بهم پیوستن اطلاعات در یک وبسایت است. بدین ترتیب، یک ساختار سایت مؤثر، قابلیت استفاده و تجربه کاربر را بهبود می بخشد و ساختار وب را به گامی مهم در فرآیند طراحی وب تبدیل می کند.

 

اگر شما وبسایتی دارید و مایلید از بیشترین بازده، بازدیدکننده و رتبه برخوردار باشد، حتماً این مقاله را بخوانید. در مقاله پیش رو، با رویکردهای طراحی ساختار وبسایت، انواع آن و چند پیشنهاد و اشتباه های رایج در این مسیر را با گردآوری و ترجمه چند وبسیات معتبر و به روز انگلیسی بررسی کرده ایم.

 

از این رو مدیران برای اینکه در شیوه های مدیریتی خود به روز بمانند و با راهکارهایی که منجر به رشد ارتقای کسب و کار آنها شود، بیشتر آشنا شوند، در دوره های مدیریتی MBA و DBA شرکت می کنند. مدرک و دانش این دوره های مدیریتی به مدیران برای اعتبارسازی بیشتر در شرکت یا سازمان آنها کمک میکند. شما نیز به عنوان یک مدیر می توانید برای آشنایی بیشتر با حوزه مدیریت و استفاده از راهکارهای به روز و هدفمند مدیریتی، از مینی دوره رایگان MBA موسسه آموزش عالی که به طور آنلاین ارائه می شود، بهره مند شوید.

 

اگر برای استفاده از این دوره آنلاین و کسب و کار خود سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، می توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

 

نام و نام خانواداگی

 

دوره مدیریت mba رایگان

 

 ساختار وب‌سایت چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

ساختار وب‌سایت به شکل‌گیری الگویی فهم‌پذیر، دریافتی و پیش‌بینی‌پذیر کمک می‌کند. همچنین ساختار مطلوب هر وب‌سایتی به بازدیدکنندگان آن کمک می‌کند که سریع‌تر و بهینه‌تر به داده‌های مدنظر خود دسترسی داشته باشند.

ساختار وبسایت

 

کاربر وب‌سایت از دسترسی آسان و منسجم به داده‌های خود احساس رضایت می‌کنند و ساختار منظم و یک‌پارچه با داده‌هایی مرتبط و به‌روز برای کاربرد وب‌سایت‌ها لازم و ضروری  است. درواقع، طراحان تجربه کاربری (UX)؛ یعنی تجربه کاربر در حین تعامل با یک سیستم یا محصول، با بهینه‌سازی ساختار وب‌سایت می‌تواند بسیاری از مسائل طراحان رابط کاربر (IU) را حل کند.

 

ساختاربندی خوب و مطلوب وب‌سایت، برای دسته‌بندی فهرست‌بندی بسیار مناسب است. طراحان با در نظرگرفتن چارچوب‌های بالقوه و بر اساس نیاز کاربران وب‌سایت و هدف‌های بازرگانی مدنظر، بیان رویکردهای طراحی بالا به پایین و پایین به بالا یکی را انتخاب کنند. در این‌جا به تعریف کوتاهی از آن اشاره می‌کنیم.

 

چرا باید با ساختار وبسایت آغاز کنیم؟

نخستین گام برای آغاز طراحی سایت باتوجه به نیازهای کاربران، طراحان تجربه کاربری (UX) می‌توانند ساختار وبسایتی بسازند که بشتر در راستای کمک به کاربر باشد نه اینکه مانعی جلوی راهش باشد.

چرا باید با ساختار وبسایت آغازا کنیم؟

 

هر ساختار خوبی بیشتر بر کابردی‌بودن سایت می‌افزاید می‌تواند به بهبود تجربه کلی کاربر در سایت کمک کند. به‌طور آشکار، ساختار سایت به طراح آن کمک می‌کند که از طریق بهبود قابلیت واکاوی و عملکرد سریع، تجربه کاربری خوشایندتری را بسازد. 

 

 

رویکردهای طراحی ساختار سایت

طرح‌بندی وبسایت الگو یا چارچوبی است که ساختار یک وبسایت را تعریف می کند. این نقش ساختاردهی اطلاعات موجود در یک سایت را هم برای صاحب وبسایت و هم برای کاربران  بر عهده دارد.

رویکردهای طراحی وبسایت

 

همچنین مسیرهای روشنی را برای پیمایش در صفحات وبسایت فراهم می کند و مهمترین عناصر یک وب‌سایت را در جلو و مرکز قرار می دهد. دو رویکرد در این چیدمان و طرح‌بندی وجود دارند که در زیر به آنها اشاره شده است.

 

رویکرد بالا به پایین

این رویکرد، نخست بر طبقه‌بندی عمومی تمرکز دارد. بر این اساس، طراحان محتوا را به صورت کل به جز به زیرمجموعه‌ها و جزئیات آن تقسیم می‌کنند. این به اطلاع‌رسانی طبقه‌بندی یا ساختار سلسله‌مراتبی وب‌سایت کمک می‌کند.

 

رویکرد پایین به بالا

رویکرد پایین به بالا عملکرد تجربه‌های کاربر از طراحی وب‌سایت است. در این رویکرد طراحان بر تجربه کاربر مترکز می‌شوند و برعکس رویکرد بالا به پایین از جز به کل است. این رویکرد طرحی برای روشی است که کاربران بتوانند تجربه‌ای حقیقی از وب‌سایت شما داشته باشند.

 

 

انواع ساختار وب‌سایت

چهار نوع ساختار وب‌سایت اصلی در این‌جا معرفی شده‌اند. داشتن فهمی درست از ساختار وب‌سایت، ساخت معنادار سلسله‌مراتب داده‌های وب‌سایت را برای طراحان آسان می‌کند.

انواع ساختار ساختار

 

یک‌به‌یک نگاهی به این ساختارها می‌اندازیم:

 

مدل سلسه‌مراتبی

ساختار وبسایت

این مدل یکی از انواع رایج آن در ساخت و معماری سایت دارد. مدل سلسله‌مراتبی در برای برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود که مقدار زیادی داده را دربر می‌گیرد.

مدل سلسله‌مراتبی به درختی شبیه است که تنه آن، صفحه خانه (HOME PAGE)، و شاخه‌های آن همان دسته‌بندی‌ها و صفحه‌ها هستند. وبسایتهایی همچون دو وبسایت: BBC.co.uk و CNN.com نمونه‌های خوبی برای نشان دادن مدل سلسله‌مراتبی دارند.

مدل ترتیبی

مدل ترتیبی

مدل‌های ترتیبی زمانی پرطرفدارند که کاربران را از طریق توالی مانند ورود به سیستم یا ایجاد حساب جدید هدایت می‌کند، زمانی که کاربر گام‌به‌گام این فرایند را پیش می‌گیرد. طراحان تجربه کاربری از این مدل برای ساختن جریان برای یک فرایند استفاده می‌کنند. صفحه‌اهی شخصی در وب‌سایت wikiHow.com   نمونه‌های خوبی برای طراحی صفحه با مدل ترتیبی هستند.

مدل ماتریکسی

مدل ماتریکسی

مدل ماتریکسی یکی از قدیمی‌ترین انواع ساختار سایت در اینترنت است. این مدل در نوع خود بیار منحصربه‌فرد و غیرسنتی است. ساختار مدل ماتریکسی به کاربران گزینه‌هایی برای اینکه در گام بعدی می‌خواهند به کدام مرحله بروند، می‌دهد. این نوع از سایت را می‌توان با جست‌وجو یا استفاده از لینک‌های داخلی به بهترین نحو هدایت کرد. وب‌سایت Wikipedia  نمونه بسیار خوبی برای ساختارهایی با مدل ماتریکسی است.

 

مدل پایگاه داده

مدل پایگاه داده

مدل پایگاه داده رویکردی پویا در ساختار وب‌سایت است. برای ساختن ساختاری

 این‌چنین طراحان باید به رویکرد از پایین به بالا را با درنظرگرفتن فراداده‌های صفحه وب و پایبندی به معماری داده‌هایی قوی و بهترین شیوه‌های طبقه‌بندی در پیش گیرند. وب‌سایت Medium.com و پست‌ها و صفحه‌های آن نمونه‌های بسیار خوبی برای مدل پایگاه داده هستند.

 

 

 

 

ساختار ایدئال وب‌سایت

در این‌جا به بخش‌های ایدئال یک وب‌سایت براساس نیازها و هدف‌های مدنظر کاربران اشاره می‌کنیم که باید در زمان طراحی ساختار وب‌سایت مورد توجه قرار بگیرد.

ساختار ایدئال وبسایت

 

هر ساختار ایدئالی برای وب‌سایت مانند یک هرم به نظر می‌رسد که شامل بخش‌های زیر است:

 

صفحۀ خانه

صفحه خانه در بالای این هرم قرار می‌گیرد و برای بازدیدکنندۀ سایت، کانون اصلی و مرکز وب‌سایت است. طراحان سایت باید لینک‌های پرطرفدار و ضروری را در این صفحه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند. با چنین کاری، طراحان می‌توانند به آسانی کاربران را به صفحه‌های مهم و مرتبط راهنمایی کنند.

 

دسته‌بندی‌های اصلی

دسته‌بندی بخش بسیار مهمی در طراحی ساختار وب‌سایت به شمار می‌رود. این‌گونه طراحان می‌توانند به کاربران کمک کنند که برای دسته‌بندی بهینه، سریع‌تر و آسان‌تر تصمیم‌گیری کند. طراحان می‌توانند با استفاده از دست‌بندی‌ها در زمان دسترسی به محتوای مدنظر و نیز تصمیم‌گیری صرفه‌جویی کنند.

 

زیرمجموعه‌ها

زیرمجموعه‌ها نقش اصلی را در تعریف ساختار وب‌سایت بازی می‌کنند. برای مثال، بازارهای فروش آنلاین همچون ای‌بی و آمازون، شمار بسیار زیادی صفحه‌های مبهم و درک‌ناشدنی دارند. بسیار امکان دارد که کاربر این وب‌سایت‌ها در میان انبوهی از داده‌ها گم شود. زیرمجموعه‌ها روش‌شناسی ساختارمندی برای دسته‌‌بدنی داده‌ها و داده‌یابی یا محتوا‌یابی به شیوه‌ای معنادار به‌ویژه برای وب‌سایت‌ها با داد‌ه‌های پیچید‌ه‌تر ارائه می‌کنند.

 

پست‌های شخصی و صفحه‌ها

پست‌ها و صفحه‌های شخصی، پایه‌های اصلی هر وب‌سایتی هستند. طراحان باید بر چگونگی ساخت سلسه‌مراتب محتوا در هر صفحه وب‌سایتی تمرکز داشته باشند. بنابراین، کاربر در ایجاد دسترسی به محتوا ملاحظات کمتری خواهد داشت.

 

 

راهنمای ساخت یک ساختار مطمئن

در این‌جا ‌فرایند ساخت یک ساختار مطمئن برای وبسایت در نه گام  ارائه شده است:

راهنمای ساخت یک اختار مطمئن در نه گام

 

گام نخست: ببینید که رقیبان شما از چه ترفندهایی استفاده کرده‌اند.         

نگاهی به وبسایت‌های رقیب بیاندازید. آن‌ها را بررسی و شناسایی کنید. پی ببرید که چگونه وبسایت خود را ساخته‌اند و از پیش می‌برند. ببینید که چگونه داده‌‌ها در سایت سازمان‌دهی شد‌ه‌اند: چند بخش و زیربخش دارند و چگونه به هم مرتبط شده‌اند. خوب است که ساختار بسیاری از وبسایت‌های رقیب را بررسی کنید و آن‌ها را از دیدگاه کاربران ارزیابی کنید.

 

همچنین، می‌توانید بررسی کنید که کدام یک از صفحه‌های وبسایت‌های رقیب، نتایج بهتری به جست‌و‌جو نشان می‌دهند، جایگاه آن‌ها در ساختار وبسایت چیست و از چه کلیدواژه‌هایی استفاده کرده‌اند. می‌توانید همه این داده‌ها را از طریق وبسایت رتبه‌بندی جست‌وجوهای رقابتی که ابزار تحلیل عملکرد وبسایت‌های رقیب است، به‌دست بیاورید.

 

در این وبسایت، با واکاوی شیوه‌های ساختار سایت رقیب به داده‌های ارزشمندی در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و پرداخت به ازای هر کلیک  (PPC) دست یابید. این ابزار با شناسایی وبسایت‌های رقیب، کمک می‌کند که صفحه‌‌های رتبه‌بندی‌شده را در میان 100 نتیجه برتر گوگل پیدا کنید.

 

جست‌وجوی وبسایت‌های رقیب‌

نزدیک‌ترین رقیب‌های شما کدام‌ها هستند  چگونه در میان جست‌جوها جایگاه خود را یافته‌اند. واکاوی سایت رقیب را آغاز کنید و به سراغ صفحاتی که نتیجه جست‌وجوهای ترافیک سازمانی (Organic Traffic) هستند، بروید. در این ترافیک آنلاین، بازدیدکنندگان به طور مستقیم از موتورهای جست‌وجو مانند google و Bingهستند و نه از تبلیغات هزینه‌دار. در این‌جا می‌توانید همه صفحه‌ها، زیربخش‌ها را ببینید و توسط درصدبندی ترافیک (traffic share) و تعداد کلیدواژه‌ها آن را فیلتر کنید. سپس، نتایج را در xls یا csv  وارد کنید تا سایت را با URLها بسنجید.

 

  وبسایتهای رقیب را بررسی کنید

بخش‌های عادی و صفحه‌های مشابه رقیب خود را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک از آن‌ها با وبسایت شما یکی است. ابزار رتبه‌بندی رقابتی SE همپوشانی‌های معناداری را میان سه سایت نشان می‌دهد. با استفاده از این ابزار، فهرستی از کلیدواژه‌هایی را که میان منابع اصلی در جایگاه شما مشترک هستند،  به دست می‌آورید.

 

گام دوم: فهرستی از کلیدواژه‌های وبسایت‌ها تهیه کنید.

تا این‌جا فهرستی از کلیدواژه‌هایی را که برای رقیبان ما پاسخگو بوده‌اند، به دست آوردید. حالا زمان آن رسیده تا به یافته‌های خود نتایج بیشتری را نیز بیافزایید و یک فهرست کامل از کلیدواژه‌ها برای وبسایت خود گردآوری کنید.

 

ابزار رتبه‌بندی رقابتی جست‌وجوی کلیدواژه SE به شما کمک می‌کند که همه نتایج جست‌وجوهای مرتبط خود را گردآوری کنید: موتور جست‌جوی خود را مشخص کنید و فهرستی از پیشنهادها برای هر کلیدواژه را با فهرست بالارتبه‌ترین حوزه‌ها دریافت کنید. توجه کنید که برای سک سایت چندزبانه؛ باید برای هم زبان فهرستی جداگانه جست‌وجو کنید.

 

می‌توانید از ابزارهای دیگری از جمله Google Keyword Planner  و Google Trends نیز بهره ببرید و از تالارهای گفت‌وگوی مرتبط دیدن کنید تا بر دامنۀ کلیدواژه‌ خود بیافزایید. بسیار مهم است که جستارهایی از درجات مختلف جست‌وجو را در فهرست خود بگنجاید تا هم پرس‌وجوهای عمومی و هم هدف‌های خاص را پوشش دهد.

 

جستجوی کلیدواژه‌ها

یک واژه جست‌وجو را در جایگاه مربوط وارد کنید تا کلیدواژه‌هایی ناب و دست‌نخورده را بیابید که وبسایت شما را بیشتر در معرض دید قرار دهد.

جستجوی کلیدواژه

 

هنگامی که فهرستی بلندبالا از کلیدواژه‌ها را گردآوری کردید، آن‌گاه نوبت آن است که موارد نامربوط را از آن فیلتر کنید. همۀ آن جستارهایی را که مناسب سایت شما نیستند، حذف کنید و بقیه را برا اساس معیاری که برای شما بهترین کار را می‌کند، دسته‌بندی کنید.

 

ابزار دسته‌بندی کلیدواژه (Keyword Grouper ) به شما کمک می‌کند که به صورت خودکار، بر اساس شباهت‌هایی در صفحات نتیج موتورهای جست‌وجو (SERPs) خوشه‌بندی جستارها (cluster queries) انجام دهید. با مرور نتایج، می‌توانید گروه‌‌ها و  کلیدواژه‌ها را با بخش‌های مختلف و صفحه‌هایی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید، به یکدیگر متصل کنید.

 

گام سوم: همه صفحه‌ها را دسته‌بندی کنید.

پس از اینکه همه کلیدواژه‌ها را گردآوری کردی و کلیدواژه‌های نامربوط را از آن فیلتر کردید، آن‌ها را در سلسله‌مراتب وبسایت خود قرار دهید. همه بخش‌های اصلی را بنویسید و همچنان که از زیربخش‌ها و صفحه‌های مشخص می‌گذرید، ساختار سایت را تصویرپردازی کنید. از ابزارهای تصویرسازی همچون Mindmup  و XMind  استفاده کنید تا تصویری شفاف از سلسله‌مراتب به دست آورید: به این گونه که کدام صفحه‌ها طبقه‌بندی‌های عمومی را ارائه می‌دهند و کدام یک ویژه‌تر هستند و درپایان، چگونه باید آن‌ها را به هم ارتباط داد.

همچنین می‌توانید با کمک ابزار نقشه‌یاب (crawl map) ساختار وبسایت را تصویرسازی کرد.

 

چند پیشنهاد برای پیشبرد طبقهبندی‌ در صفحه‌های وبسایت:

  • بدون در نظر گرفتن پیچیدگی ساختار وبسایت شما، مطمئن شوید که به آسانی و نه بیشتر از سه کلیک می‌توان به هر جا در هر صفحه از وبسایت شما دسترسی داشت.

 

  • بر اساس کلیدواژه‌های یافته‌شده در جست‌جوهای خود سلسه‌مراتب نسازید؛ زیرا همیشه این همان موردی نیست که بیشترین جستارهای جست‌وجوشده، برترین کلیدواژه‌های شما برای صفحه مربوطه است.

 

  • همه صفحه‌های فنی را معین کنید و در نظر بگیرید که چگونه فهرست‌بندی شده‌اند: برای مثال، از noindex و nofollow  به منظور محدودکردن فهرست‌بندی نتایج جستوجوهای وبسایت خود، دسته‌بندی گزینه‌ها و صفحه‌گذاری استفاده کنید، اما صفحه‌های تماس و خط مشی‌های‌ وبسایت خود را برای جست‌وجوگران آنلاین باز بگذارید.

 

  • اگر برای داشتن گزینه‌های فیلترسازی برنامه‌ای ‌دارید، درنظر بگیرید که چگونه این فیلترها اجرا خواهند شد، به ویژه زمانی که با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

 

  • مطمئن شوید که وبسایت شما قابل ارتقاء است و شما می‌توانید بدون آنکه نیاز باشد ساختار وبسایت خود را دوباره بسازید، طبقه‌بندی‌ها و زیرمجموعه‌های جدید به وبسایت خود اضافه کنید.

 

گام چهارم: یک ساختار URL شفاف برقرار کنید.

نه تنها محتوای وبسایت شما بلکه  URLنیز باید معنادار باشد. پس از اینکه اسکلت و ساختار وبسایت خود را با همه طبقه‌بندی‌ها و صفحه‌ها ساختید، یا ساختار URL کاربرپسند و ساده نیز بسازید که دنباله‌روی سلسله‌مراتب وبسایت شما باشد.

در این‌جا نکاتی در راستای همسوسازی با URLs  و سئومحور می‌بینید:

 

  • واژگانی خوانا به کار ببرید و تا جای امکان URL را کوتاه کنید.

 

  • واژگانی مرتبط در URL خود به کار ببرید و از انباشت واژه خودداری کنید. برای مثال domain.com/keywords-research بهتر از www.domain.com/buy-the-best-tool-for-keyword-research-and-keyword-suggestion-discounts است.

 

  • از خط فاصله (-) به جای خط تیره (_) استفاده کنید؛ زیرا موتورهای جست‌وجو اولی را به منظور تقسیم واژه دریافت می‌کنند و دومی را به عنوان بخشی از واژه. برای مثال domain.com/keywords-research بهتر از www.domain.com/keywords_research است.

 

  • برای وبسایت‌های چندزبانه، راهنمای کامل برای تازه‌واردها URL مرتبط بیافزایید.

 

گام پنجم: صفحه‌ها را با لینک‌های داخلی پیوند دهید.

زمانی که مجموعه‌ای از صفحه‌ها دارید که سلسله‌مراتب وبسایت شما اولویت‌بندی و سازمان‌دهی شده است، باید پیوند شفافی میان آن‌ها از طریق لینک‌های داخلی برقرار کنید. این کار جهت‌یابی به وبسایت شما را تقویت می‌کند و به گسترش انتقال ارزش یک صفحه، به یک صفحه مشخص دیگر در وبسایت شما کمک می‌کند.

 

تجربه ثابت کرده است که هر صفحه باید لینکه داشته باشد که به آن اشاره می‌کند و از دل آن آمده است. جست‌وجوگران برخط وبسایت‌ها را با رفتن از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیدا و فهرست‌بندی می‌کنند و این کار را با دنبال‌کردن لینک‌ها انجام می‌دهند. لینک‌های داخلی هوشمند به جست‌وجوگران برخط کمک می‌کند هر محتوایی را که می‌خواهند، در وبسایت شما بیابند.

 

می‌توانید بر اساس الویت‌بندی صفحه‌ها روی لینک‌های داخلی کار کنید: هرچه صفحه از ارزش بیشتری برای جذب ترافیک مورد هدف برخوردار باشد،  لینک‌های بیشتری باید به آن صفحه اشاره کنند. همچنین، مطمئن شوید که وبسایت شما صفحه‌هایی با محتوای ناقص یا پاراگراف‌های جدامانده یا صفحه‌های مرده ندارد که هیچ لینکی به آن ارجاع نداده باشد. اگر همه های خود را پیش از طبقه‌بندی آن‌ها نوشتید یا تصویرپردازی کردید، اینگونه وبسایت خود را زیر کنترل خود درآورد‌اید.

 

گام ششم: یک ناوبری ساده بسازید.

در این‌جا چند عمل ناوبری ضروری که به شما کمک می‌کند صفحه‌های خود را به هم مرتبط سازید و باعث شوید که کاربران برای استفاده از وبسایت شما احساس راحتی کنند، بحث و بررسی می‌کنیم:

 

فهرست (Menu)

در بسیاری از موارد گشت‌وگذار هر کاربری در وبسایت از منوی اصلی آن آغاز می‌شود؛ بنابراین باید همه بخش‌های لازم را داشته باشد. جایگاه منو در بالای صفحه وب یا در سمت راست است که با یک کلیک باید باز شود. بسته به ساختار هر سایت، می‌تواند یک یا چندین نوع منو داشته باشد. مورد مهم این است که منو باید هم در دسکتاپ و هم در گوشی همراه به آسانی در دسترس باشد.

 

نشانگر دقیق (breadcrumb)

وقتی کاربران در وبسایتی گشت‌وگذار می‌کنند، لزوماً متوجه نیستند که کجا هستند و چگ.ن هبه آن جا رسیده‌اند. نشانگر‌های دقیق به آن‌ها کمک می‌کنند که مسیر برگشت به هر بخشی را بیابند. نه تنها این ابزار کار کاربران را آسان می‌کند بلکه به ربات جست‌وجو نیز کمک می‌کند که سلسله‌مراتب وبسایت را دریابد.

 

سربرگ (header)

سربرگ وبسایت جایگاهی در بالای صفحه وب است که مهم‌ترین طبقه‌بندی‌ها یا صفحه‌ها (برای مثال بخش دریافت تجارت الکترونیک یا بخش قیمت‌گذاری برای وبسایت‌های SaaS) را مشخص می‌کند. همچون راه‌های تماس، باکس جست‌وجو، گزینه تغییر زبان یا منطقه همه در نوار سربرگ قرار می‌گیرند.

 

پانویس (Footer )

پانویس گزینه‌ای است که در پایین صفحه قرار می‌گیرد که ممکن است آنچه در منوی اصلی گنجانده شه است را  تکرار کند و همچنین به سیاست‌های سایت و اسناد دیگر، پرسش‌های پربسامد، تماس‌ها و غیره لینک بدهد.

 

فیلترسازی و دسته‌بندی (Filtering and sorting)

اگر وبسایت شما خدمات بسیار یا محصولات متنوعی برای عرضه دارد، باید مجموعه‌ای از فیلترها و گزینه‌های دسته‌بندی طراحی کنید تا به کاربران در یافتن آنچه می‌خواهند یا در پی آن هستند، کمک کند. فیلترها بسته به طبقه‌بندی تفاوت می‌کنند و باید همه ویژگی‌ها و جزئیات محصولات را پوشش دهد. 

 

تگ‌ها (Tags)

تگ‌ها راهی دیگر برای سازمان‌دهی محتوا شماست و مجموعه‌ای ویژه از صفحات مرتبط را برای کاربر فراهم می‌کند.

 

پیوندها (Linking Blocks)

حتما پیوندهای پیشنهادی همچون «عنوان‌های بیشتری از این دست را ببینید»، «شاید این را نیز بپسندید»، «دیگران هم این را دیده‌اند» را در وبسایت خود در نظر بگیرید. این گونه عبارت‌ها لینک‌های داخلی شما را تقویت می‌کنند و برای صفحه‌های مرتبط به آن ترافیک بیشتری ایجاد می‌کنند.

 

گام هفتم: نقشه سایت بسازید.

با این شیوه مسیریابی در سایت خود را آسان کنید و از جست‌جوگران همیشگی در اینترنت غافل نشوید.

نقشه وبسایت

 

نقشه سایت به آن‌ها کمک می‌کند که همه صفحه‌هایی را که در وبسایت ‌شما پدیدار می‌شوند، ردگیری کنند و سریع‌تر نشانه‌گذاری کنند. موتورهای جست‌وجو همچنین می‌توانند از نقشه سایت به عنوان مرجع برای تعیین آدرس‌های اینترنتی متعارف استفاده کنند.

 

گام هشتم: وبسایت خود را بیازمایید.

موتورهای جست‌وجو الگوریت‌های خود را برای برآوردن نیازهای کاربران بهبود می‌بخشند، بنابراین بهترین راه برای ارزیابی ساختار وب‌سایت این است که از دیدگاه یک کاربر به آن نگاه کنید. پیش از اینکه وب‌سایت شما عمومی شود، آن را به همکاران و دوستان خود نشان دهید تا از شیوه عملکرد ساختار و محتوا با توجه به هدف‌های جست‌وجو و چگونگی پیمایش در صفحه‌های مختلف و تعمل با آن‌ها ایده بگیرید.

 

گام نهم: لینک‌های سایت خود را بازبینی کنید.

همان‌گونه که گفتیم، ساختاری خوب معمولاً با داشتن لینک‌های مناسب نتیجه می‌دهد. موتورهای جست‌وجو به طور خودکار لینک‌های مناسب را ایجاد می‌کنند و پیشنهادهای زیر را ارائه می‌دهند:

 

  • از ساختاری منطقی و جهت‌یابی اطمینان یابید. گوگل ادعا می‌کند که لینک‌های سودمندی برای جست‌جوی سایت شما تولید می‌کند.
  • نقشه سایت خود را در پایگاه جست‌وجوی گوگل تثبیت کنید.
  • با متنهای داده‌محور، نشانه‌گذاری‌شده و مرتبط لینک‌های داخلی بسازید.
  • تگ‌های عنوان منحصربه‌فرد بسازید.
  • داده‌های یاختاریافته کاربری برای سازمان‌دهی انواع مختلف محتوای موجود در سایت خود ارائه دهید.

 

نتیجه‌گیری

طراحی ساختاری مطمئن و ساده برای وبسایت، تنها حول محور بخش‌ها و لینک‌ها نمی‌گردد بلکه درباره طراحی و تجربه کاربر نیز هست. پیش از پایه‌ریزی وبسایت خود، برای پیدایش ساختاری سئومحور، مطمئن شوید که زمان کافی و منابع لازم را برای آن سرمایه‌گزاری کرده‌اید. ساختار وبسایت‌های رقیب را خوب ارزیابی کنید، کلیدواژه‌های مرتبط برای جست‌وجو را فهرست کنید و صفحه‌های وبسایت خود را بر پایه یافته‌های خود طبقه‌بندی کنید. ساختار URL شفاف بسازید، صفحه‌ها را با لینک‌های داخلی پیوند دهید و برنامه‌هایی را طرح‌ریزی کنید که به کاربران اجازه دهد در کوتاه‌ترین زمان آنچه می‌خواهند از وبسایت دریافت کنند.  

 

موسسه آموزش عالی آزاد امین، با 20 سال پیشینه، دوره های مدیریتی MBA و DBA را با بازده عالی برگزار می کند. این دوه ها به رشد کسب و کار شما و افزایش فروش کمک میکند. شما می توانید با شرکت در دوره های مدیریتی MBA و DBA کسب و کار خود را ارتقا بخشید. اگر برای حضور در این دوره ها نیاز به مشاوره دارید یا اگر سوالی درباره کسب و کار خود دارید می توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و از یک جلسه مشاوره رایگان برخوردار شوید.

 

نام و نام خانواداگی

 

منابع

https://seranking.com/competitor-traffic-research/

https://slickplan.com/blog/types-of-website-structure/

https://xd.adobe.com/

 

فهرست مطالب

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید

اساتید مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین
داستان های موفقیت دانشپذیران خانواده امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.