مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

بازاریابی سبز

بازاریابی سبز + راهبردهایی سبز ولی برای همه فصلها

بازاریابی سبز + راهبردهایی سبز ولی برای همه فصلها

بازاریابی سبز، راهبردی سبز است که به شما کمک میکند تا هم به محیط زیست کمک کنید و هم کسب‌وکار خود را بهبود بخشید. با تأکید بر مزایای زیست‌محیطی محصولات یا خدمات خود، می‌توانید تصویر برند خود را بهبود بخشید و فروش خود را افزایش دهید.
به این مقاله امتیاز دهید

بازاریابی سبز یا گرین مارکتینگ، شکلی از بازاریابی است که امروزه کاربردهای بسیاری دارد. در این مقاله به این می پردازیم که بازاریابی سبز، چگونه با داشتن پیشینه ای دور و دراز، هنوز زمینه های بهره وری و افزایش درآمد را برای کسب و کارها به همراه دارد. 

در این مقاله مفاهیمی شامل چیستی بازاریابی سبز و پیشینه آن، اهمیت و اهداف آن و نیز سودمندی‌ها و چالش‌های بازاریابی سبز را می خوانید. به طور کلی بازاریابی، علمی است که نیاز به راهبردها، راهکارها و تکنیکهای خاص خود را دارد. 

شما می توانید در صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین، آموزشهای رایگان مدیریتی از جمله مینی دوره رایگان MBA  که  در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، بهره مند شوید. همچنین می توانید از طریق فرم زیر، یک جلسه رایگان مشاوره درباره کسب و کار خود را با کارشناسان ما داشته باشید.

نام و نام خانواداگی

دوره مدیریت mba رایگان

بازاریابی سبز چیست؟

می توان گفت که بازاریابی سبز از دو واژه بازاریابی + سبز تشکیل شده است که لازم است ابتدا این دو مفهوم را تعریف کنیم:

بازاریابی

درواقع بازاریابی فرآیند کلی رساندن محصولات یا خدمات به مشتری و حفظ رابطه میان سازمان و مشتری است. این مفهوم، شامل هر جنبه‌ای از تجارت است، از جمله قیمت‌گذاری، تلاش‌های تبلیغاتی، قراردادن و توسعه واقعی محصولات یا خدمات.

 سبز

سبز اصطلاحی است که برای توصیف هر چیزی که دوستدار محیط زیست است، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، انرژی سبز به منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی اشاره دارد. درست همانطور که گیاهان سبز، گیاهانی سالم هستند، سبز هم خوب است.

بازاریابی سبز چیست؟

وقتی این دو عبارت کنار هم قرار می‌گیرند، بازاریابی سبز یا بازاریابی یک محصولات یا خدمات بر اساس مزیت‌های زیست‌محیطی آن به دست می‌آید. راه دیگر برای در نظر گرفتن آن درواقع، بازاریابی چیزهای خوب در مورد کسب‌وکار است. می توان گفت که بازاریابی سبز، بازاریابی محصولاتی است که از نظر محیطی ایمن هستند که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از جمله اصلاح محصول، تغییرات در فرآیند تولید، بسته‌بندی پایدار و همچنین اصلاح تبلیغات را در بر می‌گیرد.

بازاریابی سبز بر فروش محصولات و خدمات براساس مزیت‌های زیست‌محیطی آن‌ها تمرکز دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به کاربرد روش‌های پایدار برای کسب‌وکار، تولید محصولات سازگار با محیط زیست، ساخت بسته‌بندی سازگار با محیط زیست، اطلاع‌رسانی محصول و غیره اشاره کرد.

مشتریان اغلب بازاریابی سبز را با عبارت‌هایی مانند بازیافت‌پذیری، دوباره پرشدنی، دوستاداران لایه ازن و سازگاری با محیط زیست ربط می‌دهند. در حالی که این اصطلاحات، فقط ادعاهای فضای سبز هستند و به طور کلی، بازاریابی سبز مفهومی بسیار گسترده‌تر است. بازاریابی سبز برای کالاهای مصرفی، کالاهای صنعتی و همچنین خدمات کاربردی است.

از دیدگاه نظری، بازاریابی سبز در مورد طراحی، توسعه و ارائه محصولاتی است که سازگار با محیط زیست هستند که آسیب احتمالی کمتری به محیط زیست و بهره‌وران آن وارد می‌ کند. انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) بازاریابی سبز را به عنوان بازاریابی محصولاتی که برای محیط طبیعی مضر نیستند، تعریف کرده است.

نمونه‌های بازاریابی سبز

برخی از نمونه‌های بازاریابی سبز عبارت هستند از:

نمونه های بازاریابی سبز

  • تولید محصولات سازگار با محیط زیست که از مواد بازیافتی ساخته شده است
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فرایندهای تولید
  • کاربرد شیوه‌های پایدار کسب‌وکار
  • تلاش‌های بازاریابی برای اطلاع‌رسانی مزیت‌های زیست‌محیطی هر محصول
  • سرمایه‌گذاری بهره در انرژی تجدیدپذیر یا تلاش‌هایی برای جبران کربن

بازاریابی سبز با توجه به مسائل زیست محیطی بیشتر مورد توجه مردم است. در واقع، در سال 2020، بیش از سه‌چهارم مشتریان پایداری هر برند و مسئولیت زیست‌محیطی را در انتخاب برند خود را به صورت بسیار مهم یا نسبتاً مهم عنوان کردند.

در حالی که بازاریابی سبز می‌تواند از پیام‌ها و شیوه‌های بازاریابی سنتی گرانتر باشد، اما به دلیل افزایش تقاضا نیز می‌تواند سودآور باشد. به عنوان مثال، محصولاتی که به صورت محلی در آمریکای شمالی تولید می‌شوند، از محصولاتی که در خارج از کشور با استفاده از نیروی کار ارزان تولید می‌شوند، گران‌تر هستند. اما منبع‌یابی محلی و زنجیره تأمین به این معنی است که ردپای کربن نسبت به کالاهایی که از خارج از کشور وارد می‌شوند، بسیار کمتر است. برای برخی از مشتراین و صاحبان کسب‌وکارها، منافع زیست‌محیطی بیشتر از تفاوت قیمت است.

 دوره MBA مشهد در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار با آموزشهای کاربردی و به روزرسانی شده درباره مدیریت رفتارهای سازمانی همراه است. این دوره ها به صورت دوره آنلاین مدیریت MBA و دوره آنلاین مدیریت DBA نیز به منظوری دستیابی سریعتر و آسانتر به مدرک مدیریت ارائه می شوند. دوره  فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

 

نام و نام خانواداگی

پیشینه بازاریابی سبز

بازاریابی سبز، پیشینه‌ای دور و دراز دارد ولی امروزه نیز همچنان کاربرد و اهمیت و ارزش ویژه خود را دارد. اصطلاح بازاریابی سبز در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 مطرح شد. انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) اولین کارگاه آموزشی «بازاریابی زیست‌محیطی» را در سال 1975 برگزار کرد. نتایج این کارگاه منجر به ارائه یکی از اولین کتاب‌های بازاریابی سبز با عنوان «بازاریابی زیست محیطی» شد.

تاریخچه بازاریابی سبز

زمانی که بازاریابی سبز زمانی وارد فاز دوم شد، بازاریابان شاهد واکنش های منفی بودند. مرحله دوم بازاریابی سبز «محیطی» نامیده شد. در طول آن مرحله، نقطه کانونی به سمت فناوری پاک تغییر کرد که درباره طراحی محصولات جدیدی بود که به محیط طبیعی آسیب نرساند.

در اواسط دهه 1990، مردم برای حفظ محیط طبیعی بیشترآگاه شدند و نیز درباره مشکلات زیست‌محیطی هوشیارتر شدند. این مرحله سوم را شکل داد. این آخری بازاریابی سبز «پایدار» نامیده شد. از آن‌جایی که مشتریان در حال خرید محصولات و خدماتی بودند که کمتر به محیط طبیعی آسیب می‌رساند، سازمان‌ها ناچار شدند رفتارهای فروش خود را تغییر دهند.

اهمیت بازاریابی سبز

اهمیت بازاریابی سبز را می‌توان از یک تعریف اساسی درباره اقتصاد دریافت: اقتصاد مطالعه چگونگی استفاده مردم از منابع محدود خود برای برآوردن خواسته‌های نامحدود خود است. منابع محدود و خواسته‌های انسان نامحدود هستند. پس، از آنجایی که سازمان‌ها منابع کمتری دارند، باید راه‌های تازه‌تری برای برآوردن این خواسته‌های نامحدود بیابند. پیدایش مفهوم بازاریابی سبز این امکان را برای سازمان‌ها فراهم کرده است که از منابع به بهترین نحو استفاده کنند و در عین حال ضایعات را به کمترین میزان برسانند.

اهمیت بازاریابی سبز

علاقه فزاینده‌ای در میان مشتریان در مورد نگهداری از محیط‌زیست طبیعی وجود دارد و آن‌ها رفتار خرید خود را تغییر می‌دهند. مردم خواهان محیطی بدون آلودگی برای زندگی هستند. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها ناچارند برای کمتر کردن ضایعات، بازاریابی سبز را انجام دهند و در عین حال، در پاسخ به تقاضای فزاینده برای محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست عمل کنند.

فاجعه زیست‌محیطی در سطح جهانی با مسائلی مانند آلودگی، از دست‌دادن تنوع زیستی، گرم‌شدن کره زمین، ازبین‌رفتن جنگل‌ها و غیره یک تهدید نیست و رخداد آن بسیار نزدیک است. در نتیجه، سطح آگاهی زیست‌محیطی در بین مشتریان در حال افزایش است. خریداران امروزی مایل‌اند برای خرید محصولات سازگار با محیط زیست بیشتر هزینه کنند.

برندهایی که می‌خواهند خواسته‌های مشتریان خود را برآورده کنند، کالاهایی را تولید می‌کنند که تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارند. بازاریابی سبز، کسب‌وکارها را ناچار می‌کند تا هر جنبه‌ای از نیازهای خود را تغییر دهند تا درباره محیط زیست بیشتر آگاهی پیدا کنند. هنگامی که برندها برای مشتریان خود الگو قرار می‌دهند، افراد بیشتری از پیامدهای زیست‌محیطی خرید خود آگاه می‌شوند و این فرصت را دارند که رفتار خرید خود را تغییر دهند.

چرا بازاریابی سبز برای ارتقای کسب و کار شما مهم است؟

اهمیت بازاریابی سبز برای همه روشن است زیرا به ترویج و فروش محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست اشاره دارد. روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها بازاریابی سبز می‌تواند تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشد و این اهمیت بازاریابی سبز را نشان می‌دهد. این شامل:

  • تشویق شرکت‌ها به کاربرد شیوه‌های پایدارتر برای کسب‌وکار؛ 
  • افزایش آگاهی مشتریان دبراه اهمیت پایداری محصولات و خدمات؛ 
  • توسعه محصولات و فناوری‌های به‌روزتر و پایدارتر؛ 
  • کمک به کاهش ضایعات، آلودگی‌ها و اثرات منفی زیست‌محیطی دیگر؛ 
  • کمک به سلامت و رفاه درازمدت سیاره زمین و همه ساکنان آن. 

اهداف و چشم‌اندازهای بازاریابی سبز

هدف بازاریابی سبز این است که بر پذیرش یک شرکت برای استفاده از روش‌های سازگار با محیط‌زیست یا پایدار و محصولات و خدمات هر کسب‌وکاری تأکید و تمرکز کند. همچنین هدف بازاریابی سبز بهبود درک برند است.

اهداف و چشم‌اندازهای بازاریابی سبز

از این رو، تضمین می‌کند برند تأثیری مثبت بر محیط زیست دارد. در این راستا، اهداف اصلی در زیر به صورت فشرده بیان شده است:

  • پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت؛ 
  • کاهش هزینه‌های تولید؛ 
  • نشان‌دادن میزان سازگاری پیشنهادهای هر شرکت با محیط زیست؛ 
  • انتقال پیام برند؛ 
  • اجرای شیوه‌های کسب‌وکاری پایدار و پاسخگویی اجتماعی.

یک‌‌سری راهبردهایی برای رسیدن به این اهداف در زیر به طور فشرده پیشنهاد شده است. البته درباره راهبردهای بازاریابی سبز در بخش 6 به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

  • ساخت محصولات سازگار با محیط زیست؛ 
  • استفاده از بسته‌بندی‌هایی که به محیط زیست ضرری نمی‌رسانند؛ 
  • استفاده از بسته‌بندی‌های بازیافت‌پذیر؛ 
  • کاهش اثرات زیست‌محیطی در فرآیندهای تولید؛ 
  • سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های سودمند زیست‌محیطی که با اصول مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) همسو باشد. نمونه‌هایی از این نوآوری‌ها را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

غذای کامل (whole foods)

 سوپرمارکت زنجیره‌ای آمریکایی، متعلق به آمازون که به فروش محصولات ارگانیک معروف است، که بدون چربی‌های هیدروژنه، طعم‌دهنده‌ها، مواد نگهدارنده، شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی است.

بازاریابی سبز

 استارباکس (Starbucks)

 استارباکس بزرگ‌ترین شرکت زنجیره‌ای تولید قهوه در جهان است که در بیش از 70 کشور حضور دارد. این روش‌های پایدار برای رشد قهوه را ترویج می‌کند.

بازاریابی سبز

 بادی شاپ (The Body Shop)

یک غول لوازم آرایشی و مراقبت از پوست بریتانیایی که محصولاتی را ارائه می‎دهد که فقط از مواد طبیعی استفاده می‌کنند.

 

بازاریابی سبز

خرید مدرک مدیریت کاری امکان ناپذیر است ولی در مدرسه کسب‌و‌کار موسسه آموزش عالی آزاد امین فرصتی ویژه برای شماست تا با خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA، هم دانش افزایی کنید و هم از مدرکی معتبر و قانونی برخوردار شوید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر حتما فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در زوترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانواداگی

مزایای بازاریابی سبز

بازاریابی سبز از سویی می‌تواند باعث بهبود و پیشرفت اعتبار و ارزش هر برند و کسب‌وکاری در میان مشتریان باشد و آن را از رقبای خود متمایز کند و در نتیجه آن باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. از سوی دیگر برخی معیاب، مشکلات و چالش‌ها را نیز به دنبال دارد که در این بخش به هر دو جنبه خواهیم پرداخت.

  • مزیت‌های بازاریابی سبز

امروزه مشتریان آگاهی چشمگیری به محیط زیست پیدا کرده‌اند. آن‌ها رفتارهای خرید خود را تغییر داده‌اند. بنابراین، سازمان‌ها نیز به تازگی رفتارهای دوستار محیط زیستی از خود نشان می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند برتری این حرکت خود را نسبت به رقیبان خود به دست بیاورند. از این رو، برخی از مزیت‌های بازاریابی سبز در زیر بیان شده‌اند:

  • امکان رشد پایدار و درازمدت همراه با سود بالا

شرکت‌هایی که پیشگام تولید محصول یا خدمات سبز هستند، از بازاریابی سبز سود می‌برند. ابتکارات بازاریابی سبز به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با سایر شرکت‌هایی که ممکن است شیوه‌های سازگار با محیط زیست را اجرا نکنند، رقابت کنند و این باعث رشد کسب‌وکارها خواهد شد.

  • کمک به دستیابی به بازارهای جدید

با استفاده از راهبرد بازاریابی سبز، کسب‌وکارها می‌توانند جمعیت‌های مختلف را جذب کنند. تعداد فزاینده‌ای از مشتریان نگران تأثیر شرکت های بزرگ بر محیط هستند. مشتریان می‌خواهند بدانند محصولات چگونه ساخته می‌شوند و چگونه استفاده از آن محصولات می‌تواند بر دنیایی که در آن زندگی می‌کنند تأثیر بگذارد و با بازاریابی سبز، سازمان می‌تواند این افراد را جذب کند.

مزایای بازاریابی سبز

  • کمک به ایجاد ارزش ویژه برند و به دست آوردن وفاداری مشتری

راهبرد بازاریابی سبز می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا از رقبای خود متمایز شوند، زیرا مشتریان آگاه از محیط زیست به طور هدفمند به دنبال شرکت‌هایی با وعده‌های پایدار هستند. بنابراین، بازاریابی سبز می تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا به طور مؤثر محصولات خود را تغییر دهند تا سودآوری و وفاداری به برند را افزایش دهند. 

  • کاهش هزینه های مازاد کسب‌وکارها

تغییر فرآیندهای تولید آگاهانه با محیط زیست یا استفاده از مواد پایدار گاهی اوقات می‌تواند هزینه‌های مازاد شرکت را کاهش دهد. با صرفه‌جویی در آب و انرژی، هزینه‌های عملیاتی ماهانه هر شرکتی می‌تواند به میزان درخور توجهی کاهش یابد. استفاده از مواد پایدار هزینه‌های دفع زباله را نیز کاهش دهد.حتی استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست در هنگام ساخت دفاتر، انبارها یا شرکت‌های تولیدی می‌تواند در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌ها شود، زیرا اغلب به نگهداری و نگهداری کمتری نیاز دارند. 

  • کمک به به محیط زیست

 بازاریابی سبز واقعی نه تنها به شرکت ها اجازه می‌دهد تا سود بیشتری به دست آورند و به مشتریان وفادار بیشتری دست یابند، بلکه به سیاره زمین نیز کمک می‌کند. شرکت‌هایی که به وعده‌های خود در این زمینه عمل می‌کنند، می‌توانند به کاهش شایان توجهی از تغییرات آب‌وهوایی و حفظ محیط زیست کمک کنند.  این باید تمرکز اصلی راهکار‌های بازاریابی سبز باشد؛ زیرا به همین دلیل است که نگرش‌ها و ترجیحات مشتریان در وهله اول تغییر کرده است. درواقع، آن‌ها می‌خواهند کسب‌وکارها مسئولیت‌پذیری را تمرین کنند.

  • افزایش فروش و ارتقای کسب و کارها

بازاریابی سبز به شرکت‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند تا شیوه‌های تجاری پایدارتری اتخاذ کنند، زیرا به ارتقای مزایای زیست‌محیطی محصولات و خدماتشان کمک می‌کند. از آنجایی که بازاریابی سبز می تواند آگاهی مصرف کنندگان را در مورد اهمیت پایداری و تأثیرات زیست محیطی بر تصمیمات خرید آنها افزایش دهد، موجب افزایش فروش و ارتقای کسب و کارها خواهد شد. پایداری محصولات می تواند مصرف کنندگان را تشویق کند تا انتخاب های دوستدار محیط زیست بیشتری داشته باشند که می تواند به کاهش ضایعات، آلودگی و سایر اثرات منفی روی کره زمین نیز کمک کند.

یکی از فرصتهایی موسسه آموزشی امین برای آشنایی شما با دوره های مدیریت فراهم کرده است؛ مینی دوره رایگان MBA است. برای شرکت در این دوره می توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانواداگی

معایب، مشکلات و چالش‌های بازاریابی سبز

برخی از مشتریان از شرکت‌هایی که از راهبردهای بازاریابی سبز صرفاً به خاطر کشش به گرایش‌های نو انتقاد می‌کنند. سازمان‌ها می‌توانند با عمل به وعده‌های خود و اولویت بخشیدن به پایداری سود شرکت، اتهامات سبزشویی را دور بزنند. سبزشویی به نوعی، اغراق در اعتبارات زیست محیطی هر شرکتی است. یعنی ارتباطات بازاریابی و عملیات تجاری را تحت تآثیر قرار می‌دهد تا برای محیط زیست بهتر از واقعیت باشد.

بنابراین، زمانی است که یک سازمان زمان و هزینه بیشتری را صرف بازاریابی خود به‌عنوان دوستدار محیط زیست می‌کند تا اینکه واقعاً تأثیرات زیست محیطی خود را به کمترین برساند. این یک ترفند بازاریابی فریبکارانه است که برای گمراه‌کردن مشتریانی است که ترجیح می‌دهند کالاها و خدمات را از برندهای آگاه به محیط زیست خریداری کنند. به همین دلیل، تهدیدی برای مدعیان بازاریابی سبز به شمار می‌رود.

یکی از معایب بالقوه بازاریابی سبز، افزایش اولیه هزینه‌ها است، زیرا می‌تواند منابع زیادی را برای توسعه و اجرای راهبردهای تبلیغاتی جدید مصرف کند. همچنین سازمان‌ها را ملزم می‌کند که روی فناوری‌ها و مواد خام جدید سرمایه‌گذاری کنند که ممکن است گران‌تر باشند. برای سازمان مهم است که تشخیص دهد که این سرمایه‌گذاری‌های اولیه معمولاً به پس‌اندازهای درازمدت ناشی از افزایش فروش و عملیات پایدارتر تبدیل می‌شوند.

بسیاری از سازمان ها می‌خواهند سبز شوند و با محصولات یا خدمات سبز مرتبط شوند تا از مز‌یت‌های بازاریابی سبز بهره‌مند شوند. با این حال، تعدادی از مشکلات وجود دارد که سازمان‌ها هنگام سبزشدن باید بر آن‌ها غلبه کنند.

مشکلات بازاریابی سبز

برخی از مشکلات مرتبط با بازاریابی سبز همراه با مثال در زیر مشخص شده است.

مشکلات بازاریابی سبز

  • سازمان ها باید اطمینان یابند که اقدامات آن‌ها مشتریان را گمراه نمی‌کند یا قوانین مربوط به بازاریابی محیطی را نقض نمی‌کند. ادعاهای بازاریابی سبز باید آشکارا مزیت‌های زیست محیطی را بیان کند.
  • علاوه بر این، بسیار دشوار است که بتوانیم خط مشی‌هایی را پایه‌ریزی کنیم که با تمام معضلات زیست محیطی سروکار داشته باشد. برای نمونه، فرایندهایی که برای مدیریت بازاریابی محیط زیست ایجاد شده‌اند، با برخی مشکلات سروکار دارند و این بیانگر صداقت ادعاهای بازاریابی محیط زیست است. 
  • سازمان‌ها ممکن است با این خطر که اقدامات مسئولانه زیست محیطی فعلی آن‌ها می‌تواند تأثیرات نامطلوب در آینده داشته باشد، رویارو شوند. برای مثال، در صنعت آئروسل، شرکت‌ها از کلروفلوئوروکربن‌ها (CFC) به هیدروفلوئوروکربن‌ها (HFC) تغییر مکان دادند. با این حال، پس از آن، مشخص شد که HFC ها نیز گازهای گلخانه‌ای هستند. بنابراین، با دانش علمی محدود، غیرممکن است که بدانیم آنچه یک سازمان در حال حاضر انجام می دهد خوب است. به همین دلیل است که برخی از شرکت‌ها مانند کوکاکولا و دنیای والت‌دیزنی آن‌ها را به عنوان شرکت‌های سبز معرفی نمی‌کنند، اگرچه از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیر هستند. 

افزون بر این:

  •  هنگامی که سازمان‌ها محصولات خود را به دلیل نگرانی فزاینده مشتریان در مورد محیط زیست تغییر می‌دهند، باید ادعا کنند که مشتریان همیشه در مورد برخی چیزها حق ندارند. به عنوان مثال، مک دونالد پوسته‌های تاشوی خود را با کاغذ با روکش پلاستیکی جایگزین کرد تا خواسته‌های مشتریان برای بسته‌بندی سازگار با محیط زیست را برآورده کند. 
  • در کنار این‌ها، شرکت‌ها با واکنش به فشارهای رقیبان خود می‌توانند اشتباهی مشابه مدیر شرکت مرتکب شوند. برای مثال، شرکت موبیل عملکرد رقیبان را مشاهده کرده و بعد، خط تولید کیسه‌های زباله پلاستیکی«زیست‌فروپاش» را راه‌اندازی کرد. اگرچه این کیسه‌هازیست‌فروپاش بودند، اما شرایطی که در آن دور ریخته می‌شدند، اجازه نمی‌داد که فروپاشی زیستی رخ دهد.برخی از ایالت‌های آمریکا از شرکت موبیل به دلیل ادعاهای تبلیغاتی گمراه‌کننده شکایت کردند. از این رو، پیروی از رقابت کورکورانه می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد.
  • آنچه سازمان‌ها انجام می‌دهند، همواره درصد معینی از ضایعات را تولید می‌کند. هرچند برخی سازمان‌ها برای حفظ سطح سود به موضوع مهم تخریب محیط زیست نمی‌پردازند. آن‌ها در عوض بر راه حل‌های کوتاه‌مدت تمرکز می‌کنند تا راه‌حل‌های بلندمدت. سازمان‌ها باید بر روی راه‌حل‌های بلندمدت مانند تلاش برای به حداقل‌رساندن ضایعات تمرکز کنند تا در کوتاه‌مدت مانند یافتن استفاده‌های «مناسب» که مشکل را تغییر می‌دهد. 

 چالشهای بازاریابی سبز

با وجود تمام این مشکلات، باید توجه داشت که بازنگری سیستم تولید بسیار پرهزینه است، از این رو، بسیاری از سازمان‌ها، مسیر سازگاری با محیط زیست را در پیش نمی‌گیرند. همچنین در اینجا به دو چالش کلی در زمینه بازاریابی سبز می‌توان اشاره کرد:

  • سرمایه‌گذاری کلان برای موارد تحقیق و توسعه و سازگاری با فناوری‌های جدید؛
  • حساسیت به هزینه‌های بالای محصولات سبز از سوی مشتریان کم درآمد؛
  • نیاز به مواد اولیه بازیافت‌پذیر که هزینه‌های گزاف دارند؛
  • در اکثریت‌بودن افراد ناآگاه به وجود محصولات سبز و نحوه کاربرد آن‌ها. 

دوره های مدیریتی MBA و DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارتهای مدیریتی ارزشمند هستند. همچنین می توانید با پر کردن فرم زیر درباره کسب و کار خود با کارشناسان ما یک جلسه مشاوره رایگان داشته باشید.

نام و نام خانواداگی

راهبردهای بازاریابی سبز

فراتر از ساخت یک محصول سازگار با محیط زیست، صاحبان مشاغل می‌توانند از راهکارهای دیگری را برای ایجاد راهبرد کسب‌وکار که از مزیت‌های بازاریابی سبز بهره می‌برد، پیاده‌سازی کنند. راهبردهای متنوعی از منابع مختلف انتخاب شده است که در این بخش ارائه می‌کنیم.

راهبردهای بازاریابی سبز

موارد زیر می‌توانند بخشی از یک راهبرد بازاریابی سبز باشند:

  • استفاده از کاغذ و جوهر سازگار با محیط زیست برای مواد بازاریابی چاپی؛
  • به کار نبردن مواد چاپی به طور کلی به نفع بازاریابی الکترونیکی؛
  • برگرفتن شیوه‌های دفع مسئولانه زباله؛
  • کاربرد مواد سازگار با محیط زیست یا بازیافت‌پذیری بسته‌بندی محصولات؛
  • جست‌وجوی گواهینامه‌های رسمی برای پایداری؛
  • کاربرد روش‌های بسته‌بندی و حمل و نقل کارآمد؛
  • کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر و روش‌های کشاورزی پایدار؛
  • سرمایه‌گذاری و انجام اقداماتی برای جبران انتشار کربن. 

چند راهبرد بازاریابی برای توسعه بازار

همین راستا، هشت راهبرد بازاریابی سبز در اینجا وجود دارد که هر سازمانی می‌تواند از آن‌ها برای توسعه یک راهبرد پایدار استفاده کرد:تولید

محصولات پایدار

یکی از محبوب‌ترین تکنیک های بازاریابی سبز، تولید محصولات پایدار برای مشتریان است تا به عنوان جایگزینی برای محصولات غیرپایدار استفاده کنند. این محصولات از شامپوهایی با مواد مضر کمتر که به راحتی در آب حل می‌شوند تا نی‌های و بطری‌های آب دوباره استفاده‌شدنی را شامل می‌شود.

چنین محصولاتی ممکن است به مشتریان کمک کند تا احساس بهتری در مورد تأثیر بر محیط زیست داشته باشند، بنابراین شرکت‌ها با ارائه محصولات جایگزین به مشتریان، در بازار سبز جذب می‌شوند.

استفاده از مواد پایدار برای تولید محصولات

شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از مواد پایدار برای تولید محصولات خود، بازاریابی سبز را انجام دهند. این می‌تواند به معنای کاربرد مواد بازیافتی یا سایر مواد سازگار با محیط زیست باشد، مانند بسته‌بندی محصول تجزیه‌پذیر.

 برای مثال، یک شرکت قهوه که از کیسه‌های تجزیه‌پذیر استفاده می‌کند و یک ماشین چاپ که از جوهر بازتولیدشده استفاده می‌کند، هر دو از مواد پایدار به نفع خود استفاده می‌کنند.

دفع مسئولانه زباله

تمرین دفع مسئولانه زباله راهی برای جبران تأثیر هر شرکت بر محیط زیست است. تولید محصولات می‌تواند منجر به ایجاد مواد زائد خطرناکی شود که اغلب در صورت دفع نادرست به محیط زیست آسیب می‌زند. شرکت‌ها می‌توانند بازاریابی سبز را با تبلیغ برنامه‌های دفع زباله‌های مسئولانه خود برای مشارکت پایدار انجام دهند.

این راهبرد ویژه تأثیرگذار برای کمک به شرکت‌ها است که از رقیبانی که از روش‌های دفع زباله‌های مسئولانه استفاده نمی‌کنند، متمایز شوند.

  انتخاب بازاریابی الکترونیکی

راه کوچکی که شرکت‌ها می‌توانند بازاریابی سبز را انجام دهند، تغییر راهبرد بازاریابی خود به پلتفرم‌های دیجیتال است. مواد چاپی مانند بروشورها، مجله‌ها و کاتالوگ‌ها برای محیط زیست پرهزینه هستند، به ویژه اگر مشتریان آنان را به درستی بازیافت نکنند.

شرکت‌هایی که به دنبال تبدیل به یک راهبرد کاملاً دیجیتالی هستند، می‌توانند از سازوکارهایی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی و بازاریابی متنی برای کاهش ردپای زیست محیطی خود استفاده کنند.

اجرای روش‌های انرژی دوستدار محیط زیست

وقتی شرکت‌ها به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی، برق آبی یا زمین گرمایی روی می‌آورند، می‌توانند هزینه‌های تولید را کاهش دهند و از نظر زیست‌محیطی تفاوت ایجاد کنند. در سال‌های اخیر، دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر افزایش یافته است و انتظار می‌رود که بازار برداشت انرژی تجدیدپذیر در چند دهه آینده با سرمایه‌گذاری کشورهای بیشتری در آن گسترش یابد.

اجرای شیوه‌های انرژی دوستدار محیط زیست ممکن است باعث کاهش قیمت کالاها و خدماتی شود که یک شرکت به مشتریان ارائه می‌دهد. اگر یک شرکت پول کمتری را برای تولید محصول خرج کند، می‌تواند هزینه خرید آن محصول را برای مشتری کاهش دهد.

استفاده از شیوه‌های حمل‌و‌نقل سبز

حمل‌و‌نقل کالا در فواصل طولانی می‌تواند ردپای کربن زیادی از خود به جای بگذارد. کامیون‌ها و هواپیماها، در میان سایر روش‌های حمل‌و‌نقل، از بزرگ‌ترین عوامل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. برای کاهش ردپای خود، شرکت‌ها می‌توانند اقلام را به‌جای انفرادی به صورت عمده ارسال کنند، یا می‌توانند هنگام بررسی مشتریان، یک گزینه حمل‌و‌نقل سبز ارائه دهند.

 هنگامی که مشتریان گزینه‌های حمل‌و‌نقل سبز را انتخاب می‌کنند، می‌توانند زمان حمل‌و‌نقل طولانی‌تری را انتخاب کنند یا چندین سفارش را در یک بسته واحد ترکیب کنند تا به کاهش آلاینده‌ها کمک کنند.

ایجاد اتحادیه سبز

شرکت‌هایی که با مشتریان را همبستگی زیست محیطی انجام دارند، نیز بخشی از جنبش بازاریابی سبز هستند. شرکت‌ها می‌توانند با کمک به سازمان‌های که به نوعی در راستای حفظ محیط زیست فعالیت دارند، بخشی از یک انحادیه سبز باشند.

شرکت‌هایی که به دنبال بهبود درک مشتریان از رویه‌های زیست محیطی برند خود هستند، اغلب راهبرد بازاریابی سبز را به عنوان آغازی برای تلاش‌های آینده پایداری برمی‌گزینند.

سرمایه‌گذاری برای کمپین‌های سبز

‌برخی از شرکت‌ها کمپین‌های بازاریابی سبز را اجرا می‌کنند که نشان می‌دهد چقدر در جوامع محلی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. روش‌های مختلفی برای انجام‌دادن این کار وجود دارد، مانند حمایت مالی از یک برنامه بازیافت محلی یا ایجاد زیرساخت‌های پایدار مانند پانل‌های خورشیدی یا سطل‌های کمپوست به شهروندان محلی. نوآوری‌هایی مانند این تا حد زیادی موفق هستند، زیرا تصویر شرکت اغلب به اندازه شهروندان محلی سود می برد.

راهبردهای بازاریابی سبز برای برندی پایدار و دوستار طبیعت

از سوی دیگر، تعدادی راهبردهای بازاریابی سبز هستند که می‌توانند به ساختن برندی پایدار و دوستار طبیعت کمک کنند.

راهبردهای بازاریابی سبز برای برندی پایدار و دوستار طبیعت

برخی از آنها را در زیر می‌بینید:

  • طراحی پایدار

طراحی پایدار شامل بازنگری در طراحی، فرآیند تولید یا حتی بسته‌بندی محصولات شما برای اطمینان از اخلاقی‌ترین منابع و تولید کمترین میزان زباله است. طراحی پایدار زیست محیطی فلسفه طراحی اشیاء فیزیکی، سازه‌های دست انسان و خدماتی برای انطباق با اصول پایداری بوم‌شناختی و نیز با هدف بهبود سلامت و راحتی ساکنان ساختمان است.

  • طراحی سبز

یکی از مهم‌ترین راهبردهای بازاریابی سبز، طراحی محصولات و خدمات سبز از ابتدا است. این به معنای اجرای راهبرد‌های سبز در مراحل برنامه‌ریزی و طراحی محصولات شماست تا سازگارتر با محیط زیست شوند. طراحی سبز ایجاد محصولاتی است که انرژی کارآمد، راحت، انعطاف‌پذیر در استفاده و برای عمر طولانی یا استفاده دوباره طراحی شده‌اند. طراحی سبز معمولاً با ساخت‌وساز همراه است و با استفاده از منابع طبیعی گران‌بهای کمتر، جایگزینی قدرتمند برای ساختمان‌های معمولی ارائه می‌دهد و سلامت و ایمنی ساکنان را افزایش می‌دهد.

  • مسئولیت‌پذیری سبز

اگر بازاریابی سبز را به عنوان یک راهبرد برند انتخاب می‌کنید، باید صداقت خود را با تجسم دوباره برند خود به منظور پاسخگویی به مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی جدید آن اثبات کنید.

  • قیمت‌گذاری سبز

محصولات سبز معمولاً گران‌تر هستند تا رویه‌های اخلاقی به کار رفته در تولید آن‌ها را به حساب بیاورند. برای توجیه افزایش هزینه‌ها باید ویژگی‌هایی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر، قیمت‌گذاری سبز خدماتی است که از طریق آن مشتریان می‌توانند سطح بیشتری از سرمایه‌گذاری را با ابزار برق خود در فن‌آوری‌های انرژی تجدیدپذیر مانند بلیر سویزی و لوری برد پشتیبانی کنند.

قیمت‌گذاری سبز به مشتریان برق این امکان را می‌دهد که تمایل خود را برای پرداخت هزینه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ابراز کنند. این امکان به آن‌ها می‌دهد که در آینده در پول و منابع صرفه‌جویی کنند.

  • نوآوری‌های سبز

مشتریان برندهایی را دوست دارند که پول خود را در جایی قرار می‌دهند. اگر از طریق نوآوری‌های داخلی یا خارجی از هدف‌های سبزی که به عنوان یک برند به آن‌ها اهمیت می‌دهید، پشتیبانی کنید، مشتریان شما نیز از شما حمایت خواهند کرد.

  • موقعیت‌یابی سبز

موقعیت‌یابی سبز با ارائه اطلاعات در مورد ویژگی‌های محصول سازگار با محیط زیست، تداعی‌های برند ایجاد می‌کند. محصولات سازگار با محیط زیست اگر با ویژگی‌های سبز برند به طور مؤثر ارتباط برقرار نکنند، از نظر تجاری موفق نخواهند بود. دو نوع موقعیت‌یابی سبز وجود دارند، با عنوان عملکردی و احساسی که به تأثیر بر ادراک مشتراین از برند ارتباط دارد.

  • بسته‌بندی سبز

یکی دیگر از راهبردهای مؤثر برای بازاریابی سبز «بسته‌بندی سبز» است. شرکت‌ها می‌توانند از بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست برای جذب مشتریان جدید آگاه به محیط‌زیست استفاده کنند. بسته‌بندی سبز استفاده از مواد و شیوه‌های ساخت برای بسته‌بندی محصولات است که تأثیر کمی بر مصرف انرژی و محیط زیست دارد. اینگونه بسته‌بندی‌های زیست تخریب‌پذیر نمادی مشاهده‌شدنی از تعهد شرکت به سبزشدن را به مشتریان ارائه می‌کند. بسته‌بندی ناپایدار این پتانسیل را دارد که مشتریان را از خرید محصولات پایدار باز دارد.

  • دورریختنی‌های سبز

دورریختنی‌های سبز تمام جنبه‌های چرخه عمر محصول، از تولید تا دفع را در بر می‌گیرد و همه چیز باید پایدار باشد. دورریز سبز، همان بازیافت محصولات قدیمی یا مواد استفاده شده است، زیرا شیوه‌های دورریز ناپایدار برای محیط زیست و سلامت انسان خطرناک است. دورریختنی‌های سبز بر ایجاد برنامه‌های بازیافت غذا و ماشین‌هایی که زباله‌های مواد غذایی را تجزیه می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

بازاریابی سبز معتبر و قانونی است. همان‌قدر که سبزشویی که پیشتر به آن اشاره شد، ارزان و راحت به نظر می‌رسد، می‌تواند به قیمت شهرت شرکت و ارزش و سود بالقوه‌اش تمام شود. در بلندمدت، شرکت‌های سبز از سود بیشتری برخوردار می‌شوند و می‌توانند از نظر قابل اعتمادبودن و دوستدار محیط زیست بودن آوازه یابد.

دوره های مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20سال پیشینه آموزش دورهای مدیریتی MBA و  DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارت مدیریتی ارزشمند هستند. فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیریرند.

نام و نام خانواداگی

۸ راهبرد متفاوت بازاریابی سبز برای امسال

و اما ۸ راهبرد متفاوت بازاریابی سبز که باید امسال (1402) امتحان کنید، چه راهبردهایی هستند؟

۸ راهبرد متفاوت بازاریابی سبز برای امسال

آیا برای اینکه پیام سبز خود را تبلیغ کنید و تلاش‌های پایدار و سبز خود را فریاد بزنید، آماده اید؟ در اینجا چگونگی اجرای این راهبردها آمده است.

  • مشوق‌هایی ارائه دهید

تخفیف‌ها در حال حاضر رایج هستند، اما کاهش قیمت‌ها به امید جذب مشتری جدید، می‌تواند تأثیر مضری بر قیمت نهایی و درک برند شما داشته باشد. در عوض، به خریداران این فرصت را بدهید که هنگام خرید از فروشگاه شما، به خیریه انتخابی خود کمک مالی کنند تا به طور خودکار مشمول کمک مالی مبتنی بر درصد شوند.

  • خود را شرکتی معتبر اعلام کنید

ثبت نام در چارچوب پایداری همراه با صدور گواهینامه، نشانگر این است که شما فعالانه برای آینده‌ای بهتر کار می‌کنید. شما اساساً به یک چارچوبی تشکیل‌شده از بایدها و نبایدها پیوند خورده‌اید که فهرستی از راه‌هایی را برای پایدارتر کردن برند شما ارائه می‌دهد. این ثابت می‌کند که شما فقط صحبت نمی‌کنید، بلکه در واقع با نشان‌دادن تعهد خود به اهداف اجتماعی و زیست‌محیطی به روشی رسمی، گام برمی‌دارید.

  • پایداری سبز خود را فریاد بزنید

مشتریان اگر آشکارا موضوع سبزبودن برند خود را به آن‌ها نگویید، درواقع نمی دانند که شما در حال انجام مأموریت نجات سیاره هستید. نکته کلیدی این است که به این موضوع اعتبار بیشتری برای مثال پاتاگونیا را در نظر بگیرید. آن‌ها درباره ابتکار محصولات کهنه‌پوشی خود لاف نمی زنند، بلکه در عوض ویدیوها و محتوای نوشتاری در مورد کمک به جوامع محلی و نجات سرزمین‌های فراموش‌شده ایجاد کرده‌اند که با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند تا اعتماد ایجاد کنند و به عنوان یک برند ذاتاً سبز آوازه یابند.

  • فرهنگ برند خود را در نظر بگیرید

سبز به نظر رسیدن از بیرون کافی نیست، باید از درون هم سبز باشید. مطمئناً، استفاده از مواد پایدار و کاشت هزاران درخت در سال عالی است، اما برای اینکه واقعاً تغییر ایجاد کنید، باید از روش‌های متمرکز بر محیط‌زیست در سرتاسر کسب‌وکار خود استفاده کنید، از قهوه‌ای که کارکنانتان در اتاق استراحت استفاده می‌کنند، تا مواد مورد استفاده در ساخت صندلی‌هایی که روی آن می‌نشینید.

  • سرمایه‌گذاری‌های دوستدار محیط زیست را پشتیبانی کنید

دو ذهن بهتر از یک ذهن هستند و قدرت به تعداد می‌آید. با سایر برندهای دوستدار محیط زیست و نوآوری‌های پایدار همکاری کنید تا تأثیر خود را بر روی کره زمین بیشتر کنید. سوپرمارکت بریتانیایی Waitrose نمونه بارز برندی است که این کار را انجام می‌دهد. این سازمان با جامعه بومی مالوی برای حفاظت از جنگل‌های بارانی در بورنئو به اندازه زمینی که آنها برای کشت روغن نخل برای محصولات خود استفاده می‌کنند، همکاری کرده است.

  • به تأثیر برند خود فکر کنید

کارهای خوب زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کره زمین انجام دهید. می‌توانید درخت بکارید، نوآوری‌های هدفمند داشته باشید، از مواد پایدار استفاده کنید و حتی برنامه هفتگی گرد‌آوری زباله را برای تیم خود قرار دهید. به این فکر کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی اعتقاد دارند، مأموریت نهایی شما به عنوان یک برند چیست و می‌خواهید مردم برند شما را به خاطر چه چیزی به خاطر بسپارند. تلاش‌های پایداری خود را متناسب با برند، مشتریان و محصولاتتان تنظیم کنید.

  • خودتان را مسئول نگه دارید

فقط نگویید که می‌خواهید درخت بکارید یا پلاستیک بازیافتی را با بطری‌های آب خود تعویض کنید. به مشتریان نشان دهید که فعالانه برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنید و اجازه دهید آن‌ها شما را مسئول بدانند. این امر اصالت و اعتماد را افزایش می‌دهد و منجر به درک بهتر برند و پایگاه مشتری وفادار می‌شود.

  • کمپین‌های بازاریابی هدفمند ایجاد کنید

هر برند دوستدار محیط زیست همیشه دوستدار محیط زیست است. برای ایجاد آگاهی از تلاش‌های پایداری خود، مطمئن شوید که پیام شما از طریق کمپین‌های بازاریابی شما و همچنین در وب‌سایت شما اجرا می‌شود. پیام‌های هدفمند ایجاد کنید تا به افرادی دسترسی پیدا کنید که به کاری که شما انجام می‌دهید برای ایجاد پایگاه مشتری خود و ارتباط با افراد همفکر خود ایمان دارند.

دسته‌بندی‌های مختلف راهبردهای بازاریابی سبز

در این بخش، چند دسته‌بندی مختلف راهبردهای بازاریابی سبز از منابع مختلف را ارائه کردیم و حالا در پایان، ۵ راهبرد دیگر برای یک راهبرد قوی بازاریابی سبز را ارائه می‌کنیم:

دسته بندی های بازاریابی سبز

  • با یک محصول عالی آغاز کنید

اوشیا می‌گوید پیش از اینکه محصولی را به عنوان محصول سبز به بازار عرضه کنید، باید بتوانید آن را جدا از مزایای زیست محیطی که دارد، به عنوان محصولی عالی به بازار عرضه کنید. اوشیا، مشاور کسب‌وکار، برای مثال به قهوة اسب کیکینگ هورس اشاره می‌کند. این شرکت کانادایی قهوه‌های مختلف خود را به‌عنوان تجارتی منصفانه، پایدار و ارگانیک به بازار عرضه می‌کند، اما موفق است، زیرا به قول اوشی، «قهوه‌های آن‌ها واقعاً خوب است!»

  • مطمئن شوید که رنگ سبز با برند شما مطابقت دارد

داشتن هر محصول سبزی باید با شرکت شما هماهنگ به نظر بیاید. اوشی می‌گوید: «اگر مجموعه کاملی از محصولات دارید که سبز نیستند و کسب‌وکارتان به‌طور سنتی عمل می‌کند، عرضه یک محصول سبز می‌تواند این پرسش را برای مشتریان مطرح کند که آیا واقعاً در مورد آن جدی هستید یا خیر». ممکن است با بقیه برند شما هماهنگ نباشد. هرچه کسب و کار شما بیشتر حول سبز بودن شکل بگیرد، چه بر اساس آنچه می‌فروشید یا بر اساس نحوه عملکرد شما، افراد معتبرتر شما متوجه وجود شما خواهند شد.

  • حساب و کتاب کنید

سبز شدن هزینه‌هایی را به محصولات شما می‌افزاید. به همین دلیل است که محصولات ارگانیک و پایدار اغلب گران‌تر از جایگزین‌های معمولی هستند. از اینکه تصمیم بگیرید مسیر سبز را با محصول یا خدمات انتخاب کنید، باید اطمینان یابید که بازار آنچه برای به دست آوردن سود معقول نیاز دارید، به شما پرداخت می‌کند. کسب‌وکارها، باید بتوانند هزینه‌های خود را جبران کنند. اگر شما یک محصول تمیزکننده ارگانیک می فروشید، اما مشتریان واقعاً فقط چیزی ارزان می‌خواهند که کارشان را انجام دهد، ممکن است مجبور شوید روش‌های دیگری برای تبدیل کره زمین به مکان بهتری پیدا کنید.

  • از رنگ سبز برای تمایز استفاده کنید

پایداربودن و سازگاری با محیط زیست در گذشته هر شرکت یا محصولی را متمایز می‌کرد. اکنون مشاغل زیادی وجود دارد که به سبزبودن اختصاص داده شده‌اند. به روش‌های نوآورانه بیاندیشید تا نسبت به بازاریابان سبز دیگر در فضای خود متفاوت باشید.

برای مثال، شرکت پوشاک کانادایی تنتری،  کسب‌وکار خود را با کاشت 10 درخت برای هر فروش ایجاد کرد. در سال‌های پس از آن، بازار از شرکت‌هایی پر شده است که «وقتی می‌گیرند، می‌دهند» که نوعی کمک مالی سبز برای فروش خود انجام می‌دهند. تنتری بسیار موفق بوده است. اگر آن‌ها امروز شروع به کار می‌کردند، ممکن بود کاری کاملاً متفاوت از کاشت درخت انجام دهند تا اطمینان یابند که پیشنهاد سبزشان در میان جمعیت متمایز است.

  • شفاف باشید

مهم‌تر از همه، شما باید به عنوان یک کسب‌وکار صادق و شفاف باشید تا با موفقیت سبز شوید. بیشتر مصرف‌کنندگان آگاه به محیط‌زیست پیش از خرید پژوهش‌های زیادی انجام می‌دهند. آن‌ها در مورد محصولات و شرکت شما جست‌وجو می‌کنند و از مخاطبان رسانه‌های اجتماعی می‌پرسند که آیا تجربه‌ای با شما دارند یا خیر. اگر متوجه شوند که محصول یا خدمات شما مطابق با ادعاهای شما نیست، شما را در رسانه‌های اجتماعی مورد سرزنش قرار می‌دهند.

 او می‌گوید گواهینامه‌های معتبر شخص ثالث می‌تواند به مصرف‌کنندگان اطمینان بخشد و شما را نسبت به رقیبان برتری دهد. فقط اطمینان یابید که گواهینامه از یک سازمان معتبر می‌آید و محصولات شما مطابق با ادعاها هستند. اگر مشکلی با محصولی وجود دارد، اگر مطابق آنچه شما گفته‌اید، نیست، آن را تصدیق کنید، به آن رسیدگی کنید و ادامه دهید. خود را پنهان نکنید. در عوض، در مورد کاری که برای بهبود انجام می‌دهید شفاف باشید. خریداران سبز شما از آن قدردانی خواهند کرد.

  1. مثال‌های بازاریابی سبز

برای بازاریابی سبز موفق برخی از مثال‌هایی را مطرح می‌کنیم که اصول زیر را در تولید محصولات خود عملی کرده‌اند:

  • تولید محصولات دوستار طبیعت؛
  • کاربرد بسته‌بندی‌های دوستار طبیعت برای محصولات که از مواد اولیه بازیافتی تهیه شده باشند؛
  • کاهش گازهای گلخانه‌ای منتشرشده از فرایندهای تولید؛
  • پذیرش روش‌های کسب‌وکار پایدار؛
  • تلاش‌های بازاریابی برای اطلاع‌رسانی مزیت‌های زیست‌محیطی هر محصول.

جدیدترین و حرفه‌ای‌ترین آموزش‌ها و مهارت‌های مدیریتی و رهبری، روش‌های مدیریت راهبردی، سیستم‌سازی و پرسونال‌برندینگ در اختیار مدیران سرشناس و حرفه‌ای کسب‌وکار قرار می‌گیرد.

نام و نام خانواداگی

سه نمونه برند برای بازاریابی سبز موفق در عمل:

1. پاتاگونیا (Patagonia)

برند پوشاک در فضای باز پاتاگونیا به خود می‌بالد که نقطه مقابل مد سریع است. ابتکارکهنه‌پوشی (Worn Wear) به مشتریان این امکان را می‌دهد تا لباس‌های قدیمی و فرسوده خود را برای خرید یک کالای جدید یا یک لباسی که از پیش دوست داشتید، معامله کنند.

بازاریابی سبز

ایده این است که مشتریان روی پوشاک خود سرمایه‌گذاری کنند تا عمر آن را افزایش دهند، نه اینکه در لحظه‌ای که خسته و سوراخ می‌شود آن را دور بریزند.

2. برند پلا (Pela)

قاب‌های گوشی از جمله دورریختنی‌های بدنام هستند. برند پلا این موضوع را متوجه شد خواست تا کاری برای حل این مشکل انجام دهد. محصولات شرکت پلا از مواد پایدار ساخاته شده است؛ زیرا آن‌ها برای آینده‌ای بدون زباله تلاش می‌کنند.

بازاریابی سبز

این شرکت افزون بر ساخت قالب‌های زیست‌تخریب‌پذیر آیفون و آی پد، بند ساعت، عینک آفتابی و لوازم جانبی سازگار با محیط زیست نیز می‌فروشد.

افزون بر مواد پایدار، این برند از نوآوری‌های سبز کلیدی مانند بهبود کارایی تولید و جبران رپای کربن خود از طریق اعتبارات کربن نشان می‌دهد.

3. برند تیمبرلند (Timberland)

برند کفش معروف تمبرلند نام خود را به عنوان یک برند متمرکز بر محیط زیست به دست آورده است.

بازاریابی سبز

این برند نه تنها درختکاری می کند بلکه با استفاده از مواد پایدار، کاهش چشمگیر زباله‌ها و استفاده از مواد بازیافت‌شدنی در هر قسمت از فرآیند آداب کسب‌وکار سبز را نیز روزمره اجرا می‌کند. این عالی است، اما اغلب یک فعالیت سطحی برای برندهایی است که می‌خواهند سبز دیده شوند.

چند ایده‌ برای بازاریابی سبز

در زیر چند ایده در راستای بازاریابی سبز مطرح شده است که از آزمون و خطا نیز سربلند بیرون آمده و کاملاً کاربردی هستند:

  • پشتیبانی از نوآوری‌های زیست محیطی

میزبان یک رویداد پاکسازی ساحل با مشارکت یک سازمان محیط زیست محلی برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست و موقعیت شرکت به عنوان آگاه به محیط زیست باشید.

  • کاربرد سرویس ایمیل انبوه

از سرویس ایمیل انبووه برای تبلیغ پایداری محصولات و خدمات شرکت خود استفاده کنید و در حالی که به مخاطبان بسیاری دست می‌یابید، ردپای کربن خود را نیز کاهش دهید.

  • وسایل نقلیه و تجهیزات خود را ارتقا دهید

ارتقای تجهیزات و وسایل نقلیه شما از ردپای کربن سازمان شما می‌کاهد.

  • از مواد اولیه بازیافت‌شدنی استفاده کنید

یک خط تولید محصولات تبلیغاتی ساخته شده از مواد اولیه بازیافت‌شدنی راه بیاندازید و از کانال‌های بازاریابی مختلف برای تبلیغ و ارتقای آن‌ها و سودمندی‌های زیست محیطی آن‌ها استفاده کنید.

  • اعلام کنید که شرکت شما دوستدار طبیعت است

کمپین بازاریابی ایجاد کنید که محصولات و عملکردهای دوستدار محیط زیست شرکت شما را به نمایش بگذارد،  مزایای زیست محیطی آن‌ها را برجسته کند و برای مصرف‌کنندگان آگاه از محیط زیست جذاب باشد.

  • در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید

از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات پایدار و شیوه‌های سازگار با محیط زیست شرکت خود استفاده کنید. تبلیغات پولی و هشتگ‌های مرتبط را برای دستیابی به مخاطبان بیشتر و ایجاد حس اجتماعی انتخاب کنید.

قوانین طلایی بازاریابی سبز

در زیر می توانید یکسزی قوانین طلایی را ببنید که بهتر است در بازاریابی سبز به کار ببرید تا راهبردی موفق داشته باشید:

  • مشتری خود را بشناسید

اطمینان حاصل کنید که مشتری از این مسائلی که محصول شما سعی در رفع آن دارد آگاه است و نگران آن است.

  • آموزش دادن به مشتریان شما

موضوع فقط این نیست که به مردم بفهمانید هر کاری که انجام می دهید برای محافظت از محیط زیست است، بلکه باید به آنها اطلاع دهید که چرا اهمیت دارد.

  • واقعی و شفاف باشید

این بدان معنی است که شما در واقع همان کاری را انجام می دهید که ادعا می کنید در کمپین بازاریابی سبز خود انجام می دهید و بقیه سیاست های تجاری شما با هر کاری که انجام می دهید سازگار است.

  • به خریدار اطمینان دهید

مشتریان باید به این باور برسند که محصول کار را انجام می دهد، در این شرکت نباید کیفیت محصول را به نام محیط زیست فراموش کرد.

  • قیمت خود را در نظر بگیرید

اگر برای محصول خود حق بیمه دریافت می کنید و بسیاری از محصولات ترجیح داده شده از نظر زیست محیطی به دلیل صرفه جویی در مقیاس و استفاده از مواد با کیفیت بالاتر هزینه بیشتری دارند، مطمئن شوید که این مصرف کنندگان می توانند حق بیمه را بپردازند و احساس می کنند ارزش آن را دارد.

موسسه آموزش عالی آزاد امین، با 20 سال پیشینه برگزاری دوره های مدیریتی MBA و DBA با مدرک وزارت علوم و تحقیقات و تاییدیه WES کانادا افتخار دارد تا با سرفصهای به روز و کاربردی مدیریت و فروش، نقشی در دانش افزایی و اعتبارآفرینی برای شما داشته باشد. برای شرکت در این دوره هاست کافیست فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانواداگی

موارد زیر را نیز در همین راستا در نظر بگیرید:

  • از روش‎های پیاده سازی بازاریابی سبز استفاده کنید.
  • از مواد سازگار با محیط زیست در محصولات استفاده کنید.
  • از داروی گیاهی، شامپو گیاهی، خمیر دندان گیاهی و غیره استفاده کنید.
  • از تکنیک پر کردن مجدد مانند سیلندر گاز در پر کردن مجدد گاز استفاده کنید.
  • با تکنیک تعمیر می توانیم به نحو احسن از محصول استفاده کنید و عمر محصول را افزایش دهید.
  • ممکن است بخشی از برخی از محصولات به دلیل برخی اتفاقات کنترل‌ناپذیر آسیب ببیند. این قطعات قابل تغییر هستند و می‌توانید از این محصولات همانطور که پیش از آسیب بودند، استفاده کنید.
  • تولید باید از بسته‌بندی محصولات دوباره استفاده کند. به عنوان مثال بطری پلاستیکی را می‌توان به راحتی دوباره استفاده کرد.
  • باید از بسته‌بندی‌های سازگار با محیط زیست استفاده کرد. از طرفی می‌توان گفت باید از بسته‌بندی‌هایی استفاده کرد که به راحتی در خاک ریخته شود.
  • تولید نباید از بسته‌بندی بلیتر یا حباب استفاده کند.
  • از محصولات بازیافتی استفاده کنید.
  • از ضایعات به گونه‌ای استفاده کنید که ممکن است محصول جدیدی تولید شود، مانند ذوب لایه لاستیکی که می‌تواند ساخته شود.
  • از رنگ های طبیعی و رایحه طبیعی در محصولات استفاده کنید.
  • تجهیزات قابل بازیافت را نصب کنید.
  • محیط زیست‌گرایی را در بین مردم گسترش دهید.
  • سمینار در سطح روستایی برگزار کنید.
  • دولت برای ترویج بازاریابی سبز ابتکاراتی اتخاذ کند.
  • از برچسب دوستدار محیط زیست استفاده کنید.
  • شرکت‌ها همچنین باید در بازاریابی سبز مشارکت کنند.

پیشنهادهایی برای رشد بازاریابی سبز

بازاریابی سبز یک مفهوم عالی است. با این حال، چالش‌هایی در راه بازاریابی سبز وجود دارد، اما با برخی راهبرد‌های پیشنهادی غلبه بر این چالش‌ها چندان سخت نیست.

پیشنهادهایی برای بازاریابی سبز

برخی از این پیشنهادها به شرح زیر است:

  • مشتریان را درک کنید

هر سازمانی باید از نیازها و خواسته‌های مشتریان آگاه باشد. سازمان‌ها محصول را با توجه به تقاضای مشتریان و قیمتی که آماده پرداخت هستند، تولید می‌کنند. تقاضای مشتریان روزبه‌روز تغییر می‌کند، بنابراین باید تمرکز خوبی به این حوزه داده شود.

  • نیاز به پشتیبانی مدیریت

برای موفقیت بازاریابی سبز نیاز زیادی به پشتیبانی مدیریت وجود دارد. مدیریت باید بتواند چنین مفهوم جدیدی را مدیریت کند. برنامه‌ریزی مناسب باید توسط مدیران حفظ شود و طبق برنامه کار شود.

  • آگاهی مصرف کنندگان

باید کوشید که مشتریان را در مورد مزیت‌های بازاریابی سبز در زندگی آن‌ها آگاه کنند. کمپین باید به گونه‌ای سازماندهی شود که بتواند آگاهی را گسترش دهد و همچنین بتواند مردم را در مورد اهمیت و کاربرد محصولات سبز آموزش دهد.

  • استانداردهای بین المللی را بپذیرید

باید کوشید تا استاندارد بین‌المللی محصول سبز را برای جلب اعتماد مشتریان انتخاب کند. این استانداردها باید بدون هیچ گونه تعصبی ساخته شوند و قوانین سختگیرانه‌ای برای رعایت استانداردها وجود داشته باشد.

  • اجرای راهبردهای بازاریابی سبز

سازمان‌ها سیستم کنترل خوبی را توسعه می‌دهند و استراتژی‌هایی را برای بهتر شدن پیاده می‌کنند. اگر کسب‌وکارها می‌خواهند در آینده رشد کنند، باید یک راهبرد خوب توسط سازمان تجاری حفظ شود. مطالعه محیطی مناسب انجام شود.

  • برنامه بازاریابی بهتر

همه چیز با یک برنامه خوب شروع می شود، بنابراین سازمان نیاز به توسعه یک برنامه بازاریابی خوب دارد که بتواند به آن‌ها کمک کند تا سهم بزرگی از بازار را به دست آورند.

  • ترکیب، قابلیت استفاده مجدد و قابلیت بازیافت بسته‌بندی

الزامات این مورد عبارت‌اند از:

  • بسته‌بندی باید کوچک، سبک اما مطابق با استانداردهای ایمنی، بهداشتی و مقبولیت محصول بسته‌بندی شده و مصرفی باشد.
  • باید به گونه‌ای طراحی، تولید و فروخته شود که بتوان آن را دوباره به کار برد، بازیافت کرد یا نام آن را هماهنگ با استاندارد ایمنی تغییر داد.
  • غلظت مواد مضر و خطرناک در بسته‌بندی باید تا حد امکان کم باشد و احتمال ساییدگی و پارگی در بسته‌بندی وجود داشته باشد.
  • زباله‌های بسته‌بندی که به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود باید دارای دست‌کم ارزش حرارتی بوده و تجزیه‌پذیر باشند. 

نتیجه‌گیری:

بازاریابی سبز یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های کسب‌وکارهای پیشرفتۀ امروز است؛ زیرا به افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست‌محیطی کمک می‌کند و مشتریان را بیشتر تشویق می‌کند تا انتخاب‌های پایدارتری داشته باشند. مشتریان باید تقاضای بیشتری برای محصولات سبز داشته باشند؛ زیرا این تنها راه ایجاد انگیزه در این صنعت برای برگرفتن راهبردهای بازاریابی سبز بیشتر است. گامی کوچک درراستای حفظ محیط زیست می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند تا در دراز مدت بتوانیم محیط زیست خود را نجات دهیم.

موسسه اموزش عالی ازاد امین با 20 سال پیشینه در آموزش دوره های مدیریت و فروش، اقدام به برگزاری دوره های MBA کرده است که بازاریابی و تکنیکهای افزایش فروش از سرفصلهای آن است. همچنین یکی از فرصتهایی موسسه آموزشی امین برای آشنایی شما با دوره های مدیریت فراهم کرده است؛ مینی دوره رایگان MBA است. برای شرکت در این دوره یا کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های MBA و مشاوره درباره کسب و کار خود می توانید فرم زیر را پر کنید تا در یک جلسه مشاوره رایگان با شما تماس بگیریم.

نام و نام خانواداگی

منابع

 

https://emeritus.org/blog/sales-and-marketing-green-marketing/

https://www.mbaknol.com/marketing-management/green-marketing-history-importance-benefits-and-problems/

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/green-marketing

https://www.givz.com/blog/green-marketing

https://emeritus.org/blog/sales-and-marketing-importance-of-green

https://www.shopify.com/blog/what-is-green-marketing

content@emeritus.org

https://www.bdc.ca/en/articles-tools/sustainability/environment/green-marketing-provides-competitive-advantages

http://ignited.in/I/a/109910

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت
داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
آخرین مقالات مجله مدیریت امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی