بازاریابی برند درواقع، ترویج محصولات یا خدمات برند به روشی است که برند را به صورت کلی ارتقاء میدهد. بازاریابی برند، روابط میان مشتری و برند و ویژگیهای بازاریابی برند را ایجاد کرده و آن را پایدار میسازد. چقدر درباره بازاریابی برند و تاثیر شگرف کارکردهای آن می دانید؟ با همراه شوید، در این مقاله همه جوانب آن را بررسی می کنیم.
شما می توانید با پرکردن فرم زیر از آموزشهای رایگان مدیریتی از جمله مینی دوره رایگان MBA که در صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، بهره مند شوید. همچنین می توانید از طریق فرم زیر، یک جلسه رایگان مشاوره درباره کسب و کار خود را با کارشناسان ما داشته باشید.
فهرست مطالب مقاله
Toggleبرند چیست؟
بهتر است نخست با مفهوم برند آشنا شویم. برند یا نام تجاری یعنی چگونه یک شرکت خودش را از برندهای همتای خود متمایز میکند. بازاریابی برند با تقویت هویت برند شما، ایجاد وبسایت برای آنلاینکردن تجارت شما و تبلیغ برندتان در کانالهای مختلف آغاز میشود. این کارها، علاقه مخاطبان شما را برانگیخته و شهرت شما را بیشتر میکند. همواره کسب و کارها در پی آموزش در این حوزه ها بوده اند تا با افزایش سطح دانش خود موجب رشد و ارتقای کسب و کار خود باشند.
برند را میتوان به عنوان شخصیت شرکت در نظر گرفت که از طریق آرم شناسایی، لوگو، نام، شعار تبلیغات، صدا و لحن ارتباط برقرار میکند. برخی از قدیمیترین و شناختهشدهترین برندها دهههاست که در صنایع خودروسازی، تولید اسباببازی، خوراکی و نوشیدنی وجود داشتهاند و برخی از آنها بیش از یک قرن برند ثابت و قابل تشخیص را پشت سر گذاشتهاند.
سه نوع اصلی از برندها شامل برندهای شرکتی یا سازمانی، برندهای محصول و برندهای شخصی وجود دارد که برای افراد به کار برده میشوند. قوانین بازاریابی برند صرف نظر از نوع آن به کار میروند. اکنون که با مفهوم برند آشنا شدید، بهتر است به سراغ آشنایی با مفهوم بازاریابی برند برویم.
بازاریابی برند چیست؟
در ابتدا باید گفت که بازاریابی برند فرایند پایهگذاری و رشد رابطه میان برند و مشتریان است. بازاریابی برند به جای برجسته کردن یک محصول یا خدمات فردی، کل برند را تبلیغ میکند و از محصولات و خدمات به عنوان نکات برای اثبات کیفیت آنها استفاده میکند که پشتیبانی برای برند است. هدف بازاریابی برند، ایجاد ارزش برند و در پی آن، ارزش شرکت است.
کانالهای موجود برای راهبرد بازاریابی برند همان کانالهایی هستند که شرکتها میتوانند برای فعالیتهای بازاریابی محصول از جمله آگهیهای دیجیتال، اجتماعی و جستوجوی پولی استفاده کنند. راهبردی خوب این است که از کانالهای مختلف با هم استفاده کنید تا ترکیبی از رسانهها ایجاد کرده و درنتیجه مخاطبان گستردهای را به خود جذب کند.
به عنوان مثال، بازاریابان برند ممکن است از راهبرد آگهیهای برند که با ایمیل و تلاشهای بازاریابی محتوا تکمیل میشود، استفاده کنند. بدین ترتیب، میتوانند آگاهی برند و دستیابی به مشتریان بالقوه را در فضاهای دیجیتالی متعدد به دست آورند.
بازاریابی برند شامل کمپینهای بازاریابی است که هر شرکتی برای پیام برند و چشمانداز خود به مشتریان استفاده میکند. خلاف سایر انواع بازاریابی، این کمپینها بر تغییر یا حفظ ادراک برند تمرکز دارند. شاخصهای کلیدی عملکرد برای بازاریابی برند شامل اندازهگیری افزایش آگاهی از برند و تعامل با مخاطبان هدف است.
خلاف شیوههای بازاریابی استاندارد، هدف بازاریابی برند، فروش نیست. در عوض، هدف اصلی این است که با گردآوری گروهی از طرفداران و فالوورهای پروپاقرص برند خود، اطلاعاتی به دست بیاورید. اما زمانی که نوبت به تصمیمگیری درباره پیامهای مناسب برای مخاطبان مناسب در این فضاها میرسد، ابتدا باید ویژگیهای برند را در نظر بگیریم.
دوره MBA مشهد در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار با آموزشهای کاربردی و به روزرسانی شده درباره مدیریت رفتارهای سازمانی همراه است. این دوره ها به صورت دوره آنلاین مدیریت MBA و دوره آنلاین مدیریت DBA نیز به منظوری دستیابی سریعتر و آسانتر به مدرک مدیریت ارائه می شوند. دوره فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
ویژگیهای برند کداماند؟
درست مانند آدمها که ترکیبی خاص و منحصربهفرد از ویژگیهای شخصیتی دارند، برندها نیز ویژگیهای خاص و منحصربهفردی دارند.
ویژگیها، شناسههایی هستند که مشتریان آنها را بخشی از برند میدانند. این میتواند نام، شعار در کمپینهای تبلیغات، رنگها یا حتی موسیقی یا صداهایی را در بر بگیرد که اغلب با برند در ارتباط هستند. علاوهبراین، ویژگیها میتوانند احساسی باشند که برندها برمیانگیرند. به عنوان مثال ویژگیهای «احساس» عبارتاند از: معتبر، نوآورانه، قابل اعتماد، صادقانه یا شفاف.
ویژگیهای برند دربرابر شخصیت برند
ویژگی های برند و شخصیت برند، دو اصطلاحی هستند که تفاوتهایی دارند که ممکن است باعث سردرگمی شود، بنابراین، ما هر یک را با جزئیات خواهیم دید. این به درک این تفاوتها کمک خواهد کرد.
ویژگیهای برند (Brand attributes)
مؤلفههایی هستند که برند شما را توصیف میکنند. نمونههایی از این ویژگیها عبارتاند از اعتبار، ارتباط، پایداری و موقعیتیابی مناسب. مشتریان وقتی به کسبوکار شما به عنوان یک کل نگاه میکنند، این ویژگیها را بدون توجه به محصولی که میفروشید، میبینند. هر شرکتی دارای ویژگیهای سخت و نرم است. مثال ویژگیهای سخت شامل نام، لوگو، شعار، وبسایت، محصول، چشمانداز و مأموریت است. ویژگیهای نرم نیز شامل منحصربهفردبودن، اعتبار و سازگاری هستند. درحالی که:
شخصیت برند (Brand personality)
چارچوبی است که به صاحبان کسبوکار این امکان را میدهد تا درمورد محصول، خدمات و مأموریت خود، دیدگاهی ویژه را در میان مشتریان شکل دهند. شخصیت برند، عواطف و احساسات و واکنش عاطفی خاصی را برمیانگیزد که درنهایت، منجر به تصمیمات خرید میشود. کارآفرینان بر این باورند که مشتریان تمایل بیشتری به خرید از برندی دارند که شخصیت برندی مشابه با آنها داشته باشد. شخصیتها انواع مختلفی دارند: شایستگی، پیچیدگی، ناهمواری، صداقت و هیجان.
اکنون که تفاوت مشخص شد، بیایید به بخش بعدی برویم تا چگونگی ویژگیهای برند خود را بررسی کنیم.
خرید مدرک مدیریت کاری امکان ناپذیر است ولی در مدرسه کسبوکار موسسه آموزش عالی آزاد امین فرصتی ویژه برای شماست تا با خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA، هم دانش افزایی کنید و هم از مدرکی معتبر و قانونی برخوردار شوید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر حتما فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در زوترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
انواع ویژگیهای برند
هر شرکت باید چندین ویژگی مورد نیاز برای موفقیت شرکت خود را داشته باشد. در این بخش، ما انواع ویژگیهای برند را بررسی میکنیم تا شما بتوانید زمان ساخت برند خود آنها را در نظر بگیرید.
-
راهبرد موقعیتیابی مناسب
تیم برندسازی و بازاریابی شما باید برای تعیین راهبرد موقعیتیابی مناسب برای شرکت شما همکاری کنند. موقعیت منحصربهفرد، مزیت رقابتی و امکان برجستهشدن نسبت به رقیبان را به محصول شما ارائه میدهد. شما میتوانید پس از تنظیم راهکارهای موقعیتیابی مناسب، در ذهن مشتریان باقی بمانید. شرکت شما باید بتواند مزیت محصول را نشان دهد.
همچنین، میتواند کیفیت برتر، قیمت پایین یا ویژگیهای پیشرفته داشته باشد. اطمینان یابید که راهبرد موقعیتیابی برند خود را با پیشنهاد، مأموریت، چشمانداز، ارزش و هدفهای تجاری خود هماهنگ میسازید.
-
ارتباط
باید نیازهای مخاطب هدف خود را برآورده کنید تا ارتباط عاطفی با مشتریان بالقوه و وفادار ایجاد کنید. بکوشید تا با انتظارات مشتریان سازگار باشید و از آنها فراتر بروید. اطمینان یابید که نمایندگان پشتیبانی مشتری شما مشکلات مشتریان بالقوه را درک کرده و راهحلهای مرتبط را ارائه میدهند. فروش و درآمد شما در صورتی افزایش خواهد یافت که شرکت شما در برآوردن تقاضا به موفقیت دست یافته باشد.
-
پایداری
برای جلب اعتماد مشتری، در کانالهای ارتباطی مختلف ثابت قدم باشید، پیامهای منطقی بفرستید و مشکلات مشتریان را به طور منظم حل کنید. باید در همه جا یکپارچگی وجود داشته باشد، از طراحی وبسایت، لوگو، شعار، چشمانداز و مأموریت آغاز شده و به خدمات پس از فروش شما پایان میگیرد.
-
اعتبار
تیم برند شما برای اینکه در چشم مشتریان معتبر به نظر برسند، باید انتظارات را برآورده کنند، خدمات مشتری عالی را ضمانت دهند، به پرسشهای مشتریان پاسخ دهد و محتوای دارای اعتبار تولید کند. به یاد داشته باشید که اعتماد و تخصص شرکت شما بر تصمیمگیریهای مشتری تأثیر میگذارد. تیم بازاریابی شما برای افزایش اعتبار باید محتوای باکیفیت آموزنده ایجاد کند، به اینفلوئنسرها درخواست ارتقاء بدهد، هویت برند قوی ایجاد کند، از دادههای مشتری محافظت کند و یک انجمن ایجاد کند.
-
منحصربهفرد بودن
با اینکه امروزه ممکن است مشاغلی پیدا کنید که محصولات مشابهی ارائه میدهند، اما باید تمام تلاش و نوآوری خود را برای ارائه یک محصول منحصربهفرد و الهامبخش گردآوری کنید. داشتن چنین پیشنهادی به شما امکان میدهد از رقیبان متمایز شوید. از آن بهتر، شما هویتی قوی خواهید ساخت که بهطور گسترده در بازار و در میان مشتریان شناختهشده باشد.
-
الهامبخش بودن
رویکردها و فناوریهای نوآورانه بازاریابی باید برای کارمندان شما الهامبخش باشد. نشستهایی را سازماندهی کنید، ارائهها را آماده کنید و فرصتهایی را برای رشد نشان دهید تا کارکنان را تشویق کنید کار خود را به خوبی انجام دهند. در نتیجه، مشتریان راضی هستند و الهام میگیرند که با استفاده از محصول شما چیزی شگفتانگیزتر بسازند. به عنوان مثال، پیشنهاد یک سازنده صفحه فرود میتواند مشتریان را به راهاندازی یک تجارت کوچک تشویق کند.
ارزش برند چیست؟
ارزش هر برندی درواقع،، ارزش آن شرکت یا اندازهگیری میزان ادراک از برند است و به این بستگی دارد که مشتریان تا چه اندازه از ترجیح خود از برندی نسبت به برند دیگر، سطح ارتباطشان با برند و میزان وفاداریشان به آن شناخت دارند. افزون بر این، ارزش برند قوی، با پشتیبانی از مشتریان وفادار، درها را به روی برندها برای گسترش و نوآوری در کسبکارشان باز میکند.
از این رو، ارزش برند با مقایسه آگاهیهای برند، وفاداری برند تجیحات و معیارهای مالی اندازهگیری میشود. در زیر تعریف این چهار مفهوم را میبینید.
- آگاهی از برند، تعیین میکند که چگونه مشتریان از برندی آگاه میشوند و از طریق تحقیق و بررسی، ابزارهای گوشسپاری اجتماعی و جستوجو و بینشهای ترافیک وبسایت اندازهگیری میشود.
- وفاداری از برند، با استفاده از دیدگاههای رفتارهای خرید همچون رفتار تکرار خرید و زمان میان خریدها اندازهگیری میشود.
- ترجیحات، از طریق بینشهایی چون معیارهای قصد خرید و تحقیق، اندازهگیری میشود.
- معیارهای مالی، به ارتقای فروش به عنوان نتیجه کمپینهای بازاریابی برند ارتباط دارد.
مؤلفههای کیفی ارزش برند
ارزش برند عملکرد چندین مؤلفه کیفی دیگر است که مشتری از طریق آن با برند ارتباط برقرار میکند. برخی از این عناصر در زیر آمده است:
- تصویر برند، تصویری است که در ذهن مشتری شکل میگیرد. زمانی که نوبت به ساخت ارزش برند میرسد، تصویر برند مهمترین مؤلفه است.
- هویت برند تصویری است که شرکت تلاش میکند آن را شکل دهد. هویت برند توسط شرکت ساخته میشود تا تصویر مثبتی از برند ارائه دهد اما به چگونگی ادراک مشتری بستگی دارد.
- آگاهی از برند یعنی سطح آگاهی درباره برند و محصولات و خدمات آن چیست. برای ارزش برند خوب، آگاهی از برند باید در سطح بالایی باشد.
- وفاداری به برند نشانگر این است که مشتری تا چه اندازه وفادار است و حتی اگر گزینههای دیگری نیز موجود باشد، دوباره محصول همان شرکت را خریداری خواهد کرد.
- تداعی برند باعث میشود مشتری برند را به ویژگیهای مثبت مرتبط کند یا گاهی اوقات چیزی که وجود دارد مانند رویداد یا افراد مشهور میتواند به ارزش ویژه برند کمک کند.
- درک مشتری تصور و تجربه کلی مشتری در رابطه با برند چیست؟ از آنجایی که ارزش ویژه برند یک چشم انداز کیفی می دهد، تعریف آن از طریق اعداد یا ارزش بسیار پیچیده است.
برای ساختن ارزش برند قوی مهم است که ارتباطی قوی میان مشتری و برند بسازیم.
دوره های مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20سال پیشینه آموزش دورهای مدیریتی MBA و DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارت مدیریتی ارزشمند هستند. فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیریرند.
رابطه میان مشتری و برند چیست؟
رابطه میان برند و مشتری یک رابطه منحصر به فرد است که نشان می دهد، مشتری چقدر خوب با برند ارتباط یافته است. این نوع رابطه می تواند نتایج مثبتی برای هر دو طرف داشته باشد. مشتریان روابط خود را با برندها ایجاد می کنند و آنها را به عنوان شریک در نظر می گیرند.
برندها نسبت به مشتریان انسانی تر می شوند و معنا و ارزش پیدا می کنندبه پرسشهای زیر پاسخ بدهید تا دریابید چه میزان ارتباطی میان شما و مشتری وجود دارد:
- آیا ارتباطی قوی است یا ضعیف؟
- ارتباطی مثبت است یا منفی؟
- آیا مشتری از نظر عملکردی با برند ارتباط دارد یا از عاطفی روی آن سرمایهگذاری میکند؟
واقعیت این است که بهترین ارتباطات قوی و مثبت بوده و از ریشههای عاطفی برخوردارند. اینها ارتباطاتی هستند که به خریداران کمک میکند پس از یک بار خرید، به هواداران همیشگی آن برند تبدیل شوند.
سه مورد برای به خاطر سپردن در بازاریابی برند
بازاریابی برند می تواند هم برای برندهای جدید و هم برای برندهای معتبر، بسیار طاقتفرسا باشد. در زیر سه موردی است که بازاریابان باید در مورد بازاریابی برند به خاطر بسپارند:
به یاد داشته باشید که برندسازی و بازاریابی متفاوت هستند. برند هر شرکت، شخصیت آن است، درحالی که بازاریابی یعنی چگونه شرکتی این شخصیت را با مشتری به اشتراک میگذارد.
برای پژوهش یا اندازهگیری وقت بگذارید. بدون دقت لازم برای دانستن موقعیت همتایان برند، تمایز برند دشوار است. بدون ویژگیهای بازاریابی مناسب، اینکه بدانیم آیا تغییری ایجاد کرده است یا نه چالشبرانگیز است. زمان گذاشتن برای تحقیق و اندازهگیری به تعریف راهبرد و موفقیت برند شما کمک میکند.
ویژگیهای برند را نشان دهید. هر شرکتی میخواهد جایگاه برند خود را صادقانه نشان دهد اما نباید کلامی بگوید «شرکت ما دارای ارزش است». درعوض باید ارزشهای خود را از طریق محصولی معتبر و خدماترسانی به مشتری، در عمل نشان دهد.
راهبردهای بازاریابی برند
بهترین تعریف برای راهبردهای بازاریابی برند این است که همواره همچون نقشه راهی هستند که شرکتها برای پیشرفت برند خود آنها را دنبال میکنند.
راهبرد برندی که به خوبی تعریف شده است، در ایجاد برندی قوی بسیار مهم است. هر راهبرد برند باید عناصر زیر را در خود جای دهد:
پژوهش
راهبرد ساخت برند هر شرکتی باید بر پایه یک سری پژوهشها باشد که چشمانداز رقابتی را ترسیم میکند و اینکه چگونه برند یک نیاز منحصربهفرد را در آن حل میکند. این به برند کمک میکند تا هدفهای واقعبینانهای برای رشد تعیین کند و درک کند که همتایانش چگونه جایگاه برندهای خود را تثبیت میکنند.
تعیین هدفها و چشماندازها
- هدفها و چشماندازها شامل معیارهای قابل اندازهگیری برند و بازاریابی و همچنین هدف فراگیر برند هستند. وعده برند چیست؟
- تجربههایی که مشتریان در ازای هر تعامل با برند میتوانند انتظار داشته باشند، چیست؟
پاسخگویی به این پرسشها ابتدا به یک شرکت کمک میکند تا مشخص کند چه کسانی هستند و چه هدفی را برای مشتریان دنبال میکنند.
تعریف مخاطب
هر برند و استراتژی بازاریابی باید شامل مخاطبان کاملاً تعریف شده بر اساس اطلاعات داخلی و خارجی باشد. پرسوناها یا نمودهای تخیلی مشتریان ایدئال را ایجاد کنید که عبارتاند از اطلاعات جمعیتشناختی و رفتاری برای کمک به اطلاعرسانی لحن صدای برند، خرید رسانهای و راهبردی برای دستیابی به مخاطبان مناسب.
ساخت هویت برند
وقتی صحبت از برندسازی میشود، هویت به معنای همه عناصر طراحی است که با هم کار میکنند تا نمایش بصری برند را تشکیل دهند. این شامل نام، لوگو، برچسب، پالت رنگ، حروف چاپی و سبک تصویر است. هویت واضح و ثابت برند به افزایش آگاهی کمک میکند.
پیامرسانی و موقعیتیابی
پیامهایی که برند برای تقویت وعدههای برند استفاده میکند، چیست؟ جایگاه برند در رابطه با برندهای همتا چگونه خواهد بود؟ پیام داخلی و خارجی برند را با تمرکز داخلی بر ارتباط با کارکنان و سهامداران و تمرکز خارجی را بر ارتباط با مشتریان تعریف کنید. حتماً مأموریت، بیانیۀ چشمانداز، ارزشها و بیانیۀ موقعیتیابی برند را نیز تعریف کنید؛ یعنی:
- برند چه میکند؟
- برای چه کسی کار میکند؟
- چگونه به وعدههای برند خود عمل میکند؟
اگر درست انجام شود، این عناصر داستانگویی برند در ذهن مشتریان بسیار طولانی تر از حافظه همه محصولاتی که خریداری کردهاند، باقی میماند.
رهنمودهای برند
رهنمودهای برند، طرح جامعی از چگونگی و نحوه استفاده نکردن از عناصر برند را برای اطمینان از یکپارچگی کل ارائه میدهد. این دستورالعملها، توضیحی برای صدا و لحن برند است، سبک تصویر را برجسته میکنند، راهنمای سبک محتوا را در بر میگیرد و استفاده درست از لوگو و حروف را طرحریزی میکنند.
دستورالعملهای برند، بخش مهمی از برند و راهبرد بازاریابی برند هستند، زیرا به شرکتها این امکان را میدهند که برند را در مقیاسی با همه افرادی که یک شیوه عملکرد دارند، ارائه دهند. همچنین شامل کتابخانه دارایی برند است که بازاریابان میتوانند داراییهای برند تأییدشده را به آن جذب کنند.
جدول زمانی
راهبرد بازاریابی برند باید جدول زمانی عرضه را در بر داشته باشد که شامل جزئیات زمان راهاندازی عناصری مانند حضور کامل در وب و پشتیبانی از کمپین تبلیغاتی دیجیتال. توجه کنید اگر این تغییر برند است، همه چیز از امضاهای ایمیل گرفته تا داراییهای اجتماعی، الگوهای خبرنامه و نشانهگذاری نیز لازم است که بهروز شوند.
اندازهگیری برند
مهم است که معیارهای دقیق و اینکه چگونه هر شرکتی موفقیت برند کوتاهمدت و بلندمدت را نظارت و ارزیابی میکند نیز در راهبرد بازاریابی برند گنجانده شوند. مواردی از این دست را اندازهگیری کنید:
- رضایت از برند را از طریق امتیاز خالص تبلیغکننده که وفاداری و اشتیاق مشتری را میسنجد؛
- امتیاز رضایت مشتری؛
- شناخت و آگاهی از برند؛
- ارتباط نام تجاری و تمایز.
نتیجهگیری
در این مقاله با مفاهیم برند و بازاریابی برند آشنا شدیم و موضصوعاتی چون ویژگیهای بازاریابی برند، ارزش برند و ساخت راهبردهای برند شامل هشت مورد را بررسی کردیم. برای جمعبندی، میتوان به طور خلاصه گفت که ویژگیهای برند شامل راهبرد موقعییابی مناسب، ارتباط، پایداری، اعتبار، منحصربهفردبودن، الهامبخش بودن است. ارزش برند مفاهیمی چون آگاهی از برند، وفاداری از برند، ترجیحات، معیارهای مالی را در بر گرفت.
ارزش برند را شامل تصویر برند، هویت برند، آگاهی از برند، وفاداری به برند، تداعی برند، درک مشتری دانستیم و در پایان، برای ساخت راهبرد برند، پژوهش، هدفها چشماندازها، تعریف مخاطب، ساخت هویت برند، تعریف پیامرسانی و موقعیتیابی، رهنمودهای برند را ارائه دهید، جدول زمانی عرضه و اندازهگیری برند را در نظر گرفتیم.
اگر درباره کسب و کار سوالی دارید یا برای شرکت در دوره های مدیریت نیاز به مشاوره دارید، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما برای یک جلسه مشاوره رایگان با شما تماس بگیرند.
نتیجه گیری
منابع
https://advertising.amazon.com/library/guides/brand-marketing
https://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/1860-brand-equity.html