انواع سبک های مدیریتی به روشها، شخصیت، نحوه رفتار، انگیزهبخشی و نحوه اداره تیم که هر مدیری برای مدیریت انتخاب می کند، اشاره دارد. هر مدیری مایل است که سبک مدیریتی خود را در پی گیرد. بنابراین خوب است که از ویژگیها، مزایا و معایب آن آگاه باشید. هر مدیری قطعا به دانستن این دانش نیاز دارد. بنابراین در این مقاله بر آنیم تا همه مفاهیم مربوط به انواع سبک های مدیریتی از جمله مزایا و معایب آن و عوامل تأثیرگذار بر سبک های مدیریتی را به طور مفصل بازگو کنیم.
شما می توانید با مراجعه به صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین به دورهای آموزش مدیریتی رایگان ما از جمله مینی دوره رایگان MBA دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از طریق فرم زیر، از یک جلسه رایگان مشاوره درباره کسب و کار خود با کارشناسان ما بهره مند شوید.
فهرست مطالب مقاله
Toggleسبک مدیریتی چیست؟
انواع سبک مدیریت، هنر انگیزهبخشی و الهامآفرینی به افرادی در یک گروه برای رسیدن به اهدافی مشترک است. مدیریت درواقع فقط سلسله مراتب ارشدیت نیست بلکه نفوذ اجتماعی است. هر کس با مهارتهای مناسب بدون توجه به موقعیت او در شرکت یا سازمان، می تواند یک مدیر باشد. هر مدیری که می خواهد از شیوه مدیریت مؤثر و موفقی برخوردار باشد، باید از دانش انواع سبک های مدیریتی و مزایا و معایب آن آگاهی داشته باشد.
همچنین می توان گفت شیوه ای از مدیریت و نحوه انگیزهبخشی به کارکنان است و نشان میدهند که مدیران چگونه راهبردهای ارتباطسازی با کارمندان خود را مشخص می کنند. بنابراین شناخت سبکهای مدیریتی برای به دست آوردن وفاداری کارکنان و افزایش اثربخشی عملکرد مدیریت بسیار ضروری است.
چه عواملی یک مدیر کارآمد می سازد؟
مدیران خوب اغلب دارای ترکیبی از ویژگی های مختلف مدیریت مانند خلاقیت، انگیزه، بینش و همدلی هستند. با این حال، موفقترین رهبران می توانند با نیازهای موقعیتهای مختلف سازگار شوند و از مجموعه گوناگونی از مهارتهای مدیریت خود برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.
چرا دانستن انواع سبکهای مدیریتی اهمیت دارد؟
دانستن انواع مختلف سبک های رهبری به شما کمک میکند تا رهبر بهتری شوید. سبک های مختلف مدیریت نتایج متفاوتی به بار می آورند و مدیرانی با ویژگیهای متفاوت می سازد که از میزان محبوبیت و فرمانبری متفاوتی میان کارکنان تیم خود برخورداند. هنگامی که دانستید چه نوع مدیری هستید، درک بهتری از نقاط قوت، ضعف و نوع ارتباط با کارکنان خود خواهید داشت که می تواند منجر به روش مدیریتی کارآمدتری بشود.
دوره MBA مشهد در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار با آموزشهای کاربردی و به روزرسانی شده درباره مدیریت رفتارهای سازمانی همراه است. این دوره ها به صورت دوره آنلاین مدیریت MBA و دوره آنلاین مدیریت DBA نیز به منظوری دستیابی سریعتر و آسانتر به مدرک مدیریت ارائه می شوند. دوره فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:
انواع سبکهای مدیریتی و عوامل تاثیر گذار
انواع سبک های مدیریتی عوامل موثر بر آنها متفاون است. مدیریت درباره رابطهسازی است. هر مدیری باید اطمینان یابد که هدف سبک مدیریت او، در کسب نتایجی شایسته محدودذیت ایجاد نمی کند. درواقع باید تشویقکننده رابطه ای سالم میان مدیران و کارکنان باشد.
چهار عامل هستند که بر سبک های مدیریتی تأثیر می گذارند. هر مدیری باید این عامل را در هنگام انتخاب سبک رهبری در نظر داشته باشد و بسنجد؛ زیرا تکتک این عوامل ممکن است بر سبکهای مدیریتی تأثیرگذار باشند.
-
اعضای تیم
اعضای تیم به طور مستقیم زیر نظر مدیر قرار دارند و از او تأثیر می پذیرند. آنها اعضای تیمی هستند که مدیر، مسئولیت آنها را به عهده دارد.هر تیمی اهداف مشترکی دارد و اعضای تیم با هم همکاری کنند تا به آن اهداف دست یابند. تیمها از اعضای متفاوتی تشکیل شدهاند که به طور متفاوت به یک سبک مدیریتی یکسان، واکنش میدهند.
مدیران باید تک تک اعضای تیم خود را از نظر شخصیتی، انگیزۀ کاری، ویژگیهای رفتاری و از این دست، بشناسند. برای مثال باید بدانند اگر یک عضو تیم کمبود اعتماد به نفس دارد، یا از تلاش کردن می ترسد، یا از ویژگی خودانگیختگی برخوردار است، چگونه باید با او رفتار کنند. شناخت همه اعضای تیم، به مدیر کمک می کند که ضعفها و قوتهای آنها را شناسایی کند و اینگونه م یتوانند با استفاده از بهترین سبکهای مدیریتی به اعضای تیم انگیزه ببخشند.
-
مدیر
عامل حیاتی دیگر بر سبکهای ویدیرتی تأثیرگذار است، خود مدیران هستند. از انجایی که ویژگی های شخصیتی مدیران بر سبکهای مدیریتی آنها تأثیرگذار است، آنها باید خود را به خوبی بشناسند. باید به درستی از ضعفها و قوتهای خود آگاه باشند. خودآگاهی برای هر مدیر شایسته ای دارای اهمیت بسیار است.
نگاهی صادقانه به درون خود و ارزیابی بهنیه، اعتراف به ضعفها و کمبودها، گرایش به تغییر و تلاش در راستای پیشرفت رفتاری و شخصیتی، همیشه دارای اهمیت فراوان بوده است.
شناخت از خود به مدیران این امان را می دهد که بهتر بتوانند ارتباط برقرار کرده، نیازهای اعضای تیم را به بهترین نحو ارزیابی و برآورده کرده و روابطی سازنده با آنها داشته باشند. مدیران می توانند از همکاران یا مافوق خود بخواهند که او را ارزیابی کرده و بازخورد بدهد. یک مدیر خوب به راحتی از هر گونه بازخوردی استقبال کرده و از آن ها درس و تجربه می آموزد.
-
موقعیت
مدیران نباید در همه موقعیتها از تنها یک سبک مدیریت استفاده کنند. ممکن است سبکی که در یک موقعیت کارآیی داشته است در موقعیت دیگر با شکست رویارو شود. هر مدیری باید پیش از تصمیم گیری برای راهبردها و سبکهای مدیریتی خود، سه فاکتور مهم افراد، تجهیزات و زمان را حتما در نظر بگیرد.
مدیرها باید سطح شایستگی، انگیزه و تعهد را در اعضای تیم خود در نظر بگیرد تا بتواند به درستی تفویض وظایف انجام دهد. برخی از اعضای تیم نیازمند نظارتی دقیقتر هستند، درحالی که برخی دیگر نیازی به این کار ندارند. زمانبندی در مدیریت عاملی کلیدی است. اقدام در زمان مناسب برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است. اگر مدیری سبک اشتباهی برای مدیریت خود انتخاب کند، به اجای ادامه دادن به همان شیوه، باید دوباره آن را تحلیل و بررسی کرده و دست به اقداماتی اصلاحی بزند.
-
ارتباط
ارتباطات، یعنی تبادل اطلاعات از فردی به فرد دیگر. ارتباط مؤثر زمانی رخ می دهد که یکی از دو طرف پیام را به دیگری منتقل می کند و طرف دیگر نیز آن را درک کرده و بازخورد می دهد. ارتباط باز باعث می شود ارتباطسازی و انگیزهبخشی در تیم تأثیگذارتر شوند. زبان بدن و رفتارهای فیزیکی نیز نوعی ارتباط را نشان می دهد.
ارتباط صحیح با رهبری مناسب برای جلب اعتماد، ایجاد اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه در اعضای تیم ضروری است. گفتن حرف خوب و انگیزشی می تواند روحیه تیم را تقویت کند، حتی اگر انتقاد باشد. به همین ترتیب، ارتباطی که به روش صحیح انجام شود، می تواند به اعضای تیم انگیزه بخشد.
دوره های مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20سال پیشینه آموزش دورهای مدیریتی MBA و DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارت مدیریتی ارزشمند هستند. فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
8 نوع سبک مدیریتی و مزایا و معایب آن
در بین انواع سبک های مدیریتی میتوانید مهم ترین موارد را در لیست زیر پیدا کنید. در این مقاله به طور کامل به شرح انواع سبک های مدیریت پرداخته ایم.
این سبکها بر پایه یافته هایی از چندین پژوهش مدیریتی گردآوری شده است:
معاملهگر
بهترین روش درک سبک مدیریتی معاملهای این است که تعریف کلی از معامله را در نظر بگیریم: من چیزی را عرضه می کنم و شما در عوض اقدامی انجام میدهید. این درواقع، پایه و اساس این سبک مدیریتی است. مدیران معامله ای، مقررات و دستورالعملها را به اعضای تیم خود ابلاغ می کنند و سپس از پاداشها و جریمه های متفاوتی برای تشخیص اقدامی که در پاسخ انجام می دهند، استفاده می کنند.
رهبری را در نظر بگیرید که برای تشویق، کاری که به درستی انجام شده است را ستایش می کند یا یکی از اعضای گروه را موظف می کند که به دلیل از دست دادن یکی از اقدامهای ضربالاجل، یک فعالیتی که دوست ندارد را انجام دهد. اینها نمونه هایی از پاداش و تنبیه کارکنان از سوی مدیران معامله ای در محیط کاری هستند. نیاز به گفتن نیست که این رویکرد بسیار دستوری است و اغلب از آن به عنوان سبک ابلاغی نیز یاد می شود.
امتیاز: سردرگمی و حدس و گمان و هرگونه ابهامی در این اینگونه محیطها از بین می رود، زیرا وظایف و انتظارات به روشنی از سوی مدیر شفافسازی میشود.
عیب: به دلیل یک محیط خشک و مقرراتی و انتظارات بیش از حد، نوآوری و ابتکار عمل را در میان کارکنان از بین میبرد.
شما رهبر معامله ای خواهید شد، اگر…
- بارها این نیاز راحس میکنید که برای انگیزه بخشی به تیم خود لازم است که تا دیرهنگام در محیط کار بمانید.
- پیوسته راههای هوشمندانه ای را برای انجام کارهای دشوار برنامه ریزی می کنید و همیشه تیم شما در انتظار این است که شما برای ماه آینده شما چه نقشه و برنامه ای در نظر گرفته اید.
یکی از مدیران معروف با سبک مدیریتی معاملهگر، “وارن بافت”، سرمایهگذار مشهور و مدیرعامل شرکت “برکشر هتاوی” است. وارن بافت با بهرهگیری از مدیریت معاملهگرانه، به دنبال فرصتهای سرمایهگذاری با بازدهی بالا میگردد. او توانسته است با خرید و فروش هوشمندانه داراییها و سهام، ثروت قابل توجهی را برای خود ایجاد کند. این سبک مدیریتی وارن بافت را به یکی از افراد موفق در عرصه مالی تبدیل کرده است.
تحولگرا | بهترین نوع سبک مدیریت
مدیران تحولگرا با الهام بخشیدن به کارمندان خود برای نوآوری و خودمختاری مدیریت می کنند. این مدیران همیشه به دنبال بهبود و یافتن راههای بهتر برای انجام کارها هستند. و در نتیجه، آنها به افراد دیگر الهام میبخشند و به آنها قدرت میدهند تا صاحب کارشان شوند و با پیشنهادها یا مشاهدات خود در مورد اینکه چگونه میتوان کارها را سادهسازی کرد یا ارتقا داد، به پیشرفت شغلی دست یابند.
رهبران تحولگرا، امکان خودمختاری زیادی را برای اعضای تیم خود فراهم میکنند و همچنین فضای تنفسی زیادی برای نوآوری و تفکر خارج از چارچوب دارند.
امتیاز: رهبران می توانند سطح بالایی از اعتماد را با کارمندان ایجاد کنند و آنها را پیرامون یک چشمانداز مشترک یا هدف نهایی جمع کنند.
عیب: در محیطهایی که برای فرآیندهای موجود ارزش قائل میشوند، این تمایل به تغییر اوضاع میتواند برخی از برنامه ها را به هم بزند.
ممکن است مدیری تحولگرا باشید، اگر…
- به تک تک فرآیندهای موجود با نگاهی دقیق و با این حس قوی نگاه می کنید که می تواند بهتر باشد.
- همیشه دیگران را تشویق می کنید که از محدوده امن خود خارج شوند و محدودیت های خود را کنار بگذارند.
- هر وقت دیدید یکی از اعضای تیم به چیزی دست مییابد که قبلاً غیرممکن بوده است، آنگاه احساس غرور میکنید.
یکی از مدیران معروفی که با استفاده از سبک مدیریتی تحولگرا شناخته میشود، ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل شرکت مایکروسافت است.
ساتیا نادلا از زمان تصدی مسئولیت مدیریتی در مایکروسافت، با اعمال تغییرات جدید و اجرای استراتژیهای نوآورانه، نمونهای برجسته از سبک مدیریتی تحولگرا را ارائه داده است. او توانسته است با توجه به تغییرات در صنعت فناوری اطلاعات، مایکروسافت را از یک شرکت متمرکز بر نرمافزارهای دسکتاپ به یک شرکت خدمات ابری و نوآور تبدیل کند.
نادلا با ترکیب ایدهآلهای جدید و ارتقاء فرهنگ کاری در مایکروسافت، تغییرات بزرگی را در سازمان به اجرا گذاشته است. او با ترکیب انگیزه، بصیرت، و توانایی اجرای تغییرات، نمونهای برجسته از رهبر تحولگرا در صنعت فناوری است که با افکار نوآورانه و تغییرات بنیادین، موفق به تحول مثبت در مایکروسافت شده است.
خدمتگزار | دلسوزانه ترین شیوه مدیریت
عملکرد مدیران با سبک خدمتگذار با این شعار همراه است: اول خدمت کن و بعد مدیریت کن. آنها به جای اینکه به این فکر کنند که چگونه می توانند مردم را تشویق کنند که از مدیریت آنها پیروی کنند، بیشتر انرژی خود را به یافتن راههایی صرف می کنند که بتوانند به دیگران کمک کنند. آنها نیازهای افراد دیگر را بیش از نیازهای خود اولویت می دهند.
باوجود این واقعیت که آنها مدیرانی طبیعی هستند، کسانی که از الگوی مدیریتی خدمتگزار پیروی می کنند، تلاش نمی کنند تا موقعیت یا قدرت خود را حفظ کنند. در عوض، آنها بر ارتقاء و توسعه افرادی که از آنها پیروی می کنند، تمرکز می کنند.
امتیاز: این رویکرد روحیه را تقویت می کند و منجر به افزایش اعتماد می شود که عملکردی بهتر را از سوی کارکنان موجب می شود و فرهنگ را شرکت مثبت تر می سازد.
عیب: این سبک مدیریت، بسیار چالش برانگیز است. این که پیوسته نیازها و اولویتهای خود را به عقب بیاندازید، چیزی نیست که برای بیشتر مدیران تعریف شده باشد.
ممکن است مدیری خدمتگذار باشید، اگر…
- به پرسیدن این سؤال عادت دارید و دستکم سه بار در روز این را میپرسید: «چگونه می توانم به شما کمک کنم؟»
- نمیگذارید درخواست کمک ااز شما به بار دوم بکشد و برداشتن موانع و کمک به دیگران را همیشه در اولویت قرار می دهید.
یک نمونه از مدیرانی که به عنوان نمایندهای از سبک مدیریتی خدمتگزار شناخته میشود، توماز چرنی (Tomás Cherny)، مدیر عامل شرکت Zappos است. این شرکت، که به فروشگاه آنلاین کفش و لباس مشغول است، تحت مالکیت شرکت مادر، Amazon، فعالیت میکند.
توماز چرنی با توجه به ارثی که از بنیانگذار سابق Zappos، تونی هسیه، به دست آورده است، بر سبک مدیریتی خدمتگزار تأکید دارد. او معتقد است که خدمت به مشتریان و ایجاد تجربه خرید بینظیر، کلید موفقیت است. چرنی به همین دلیل فرآیندهای مدیریتی را به گونهای تنظیم کرده که تمرکز اصلی بر رضایت مشتریان و ارتقاء خدمات باشد.
خرید مدرک مدیریت کاری امکان ناپذیر است ولی در مدرسه کسبوکار موسسه آموزش عالی آزاد امین فرصتی ویژه برای شماست تا با خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA، هم دانش افزایی کنید و هم از مدرکی معتبر و قانونی برخوردار شوید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر حتما فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در زوترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
دموکرات |مشارکتی ترین نوع سبک های مدیریت
این سبک مدیریت به مدیریت مشارکتی نیز شناخته می شود. مدیران در این دسته از انواع سبک های مدیریتی، گروه و کارکنان و پروژههای خود را به سبک آزادیخواهانه اداره می کنید. حتی اگر این مدیران، از نظر فنی و علمی در جایگاه بالاتری قرار داشته باشند، باز بر کار گروهی و همکاری در محیط کار تأکید دارند. آنها مایل هستند همه اعضای گروه خود را فعالانه در همه فرایندهای تصمیمگیری دخالت دهند.
مدیران دموکرات برای نظرات و دیدگاههای مختلف ارزش قائل هستند. آنها از اعضای گروه خود ایده میگیرند و آنها را به این کار مشارکتی تشویق می کنند. آنها دوست ندارند که از جایگاه بالا به کارکنان فرمان بدهند. درعوض، از رویکردهای مشارکتی برای انجام کارها استقبال می کنند.
امتیاز: نوآوری ها و ابتکارها مورد تشویق قرار می گیرند و این کار در میان اعضای گروه و کارکنان، رضایت شغلی ایجاد می کند.
عیب: تلاش پیوسته و همیشگی برای دستیابی به موفقیتهای گروهی ممکن است در برخی موارد، پیامدهای خوبی نداشته باشد و نیز هزینه بردار باشد.
ممکن است مدیری دموکرات باشید، اگر…
- فکر می کنید بهترین جلسات آنهایی هستند که هه پرسنل در آن نقشی برابر دارند.
- نمی توانید آخرین باری که تصمیمی را بدون همفکری با دستکم یک عضو تیم خود گرفته گرفته اید، به خاطر بیاورید.
یک نمونه برجسته از مدیرانی که با استفاده از سبک مدیریتی دموکرات فعالیت میکند، آنجلا آهرنس (Angela Ahrendts) است. آهرنس سابقهٔ مدیریت در شرکتهای بزرگی چون Burberry و Apple را دارد.
آنجلا آهرنس با اعتقاد به اهمیت مشارکت و نقش همه اعضای تیم در فرآیندهای تصمیمگیری، از سبک مدیریتی دموکرات استفاده میکند. در دوران مدیریتش در Burberry بهعنوان مدیرعامل، او با ایجاد یک فرهنگ مشارکتی و ارتقاء ایدهپردازی تیمها، توانست موفقیتهای قابلتوجهی را در حوزهٔ بازاریابی و برندینگ به دست آورد.
آهرنس در Apple نیز بهعنوان مدیر رابطه با مشتریان فعالیت کرده است و با ترکیب دموکراتیک بودن و توجه به نیازهای مشتریان، تجربه خرید در فروشگاههای Apple را بهبود بخشیده و هماهنگی بیشتری بین تیمها فراهم کرده است. نمونههایی از این هماهنگی و فعالیتهای مشارکتی میتواند در محصولات و سرویسهای Apple مشاهده شود
خودکامه | یکه تازترین شیوه مدیریت
یکی از انواع سبک های مدیریتی، مدیریت خودکامه نقطه مقابل مدیریت دموکراتیک قرار دارد. می توانیم این رویکرد را برابر با مفهوم «یا حرف من یا هیچکس!» قرار دهیم. مدیران خودکامه خود را قدرت مطلق می دانند و خود از جانب کارکنان یا اعضای تیمش تصمیمگیری می کند. آنها نه تنها آنچه کارکنان باید انجام دهند را دیکته میکنند، بلکه نحوه عملکردشان را نیز جزء به جزء تعیین میکنند.
امتیاز: تصمیمها اغلب خیلی به سرعت و بسیار راهبردی گرفته می شوند و اعضای تیم کورکورانه آن را دنبال می کنند.
عیب: کارکنان نادیده گرفته می شوند، محدود می شوند و حتی به شیوه بسیار آزاردهنده ای از آنها سوء استفاده می شود.
ممکن است مدیری خودکامه باشید، اگر…
- فکر می کنید تصمیمگیری ها و طوفانهای فکری گروهی روند هر کاری را کند می کنند و بهتر است به تنهایی تصمیمگیری کنید.
- دوست ندارید اعضای تیم تان، تصمیمگیری های شمنا را زیر سؤال ببرند. به نظر شما هرچه گفتید، کلام آخر است!
یک نمونه از مدیرانی که به عنوان نمایندهای از سبک مدیریت خودکامه شناخته میشود، استیو جابز (Steve Jobs)، موسس و مدیرعامل سابق شرکت اپل، میباشد.
جابز به عنوان یک رهبر خودکامه و البته کارآفرین بینظیر شناخته میشد. او به صورت فعال در فرآیند تصمیمگیریها حضور داشت و تصمیمات کلان شرکت اپل بیشتر به دلیل ایدهها و تصمیمات جابز بود. این سبک رهبری بر تعیین هدفها، استراتژیها، و تصمیمات محصولات اپل تأثیر گذاشت و شرکت را به رشد و موفقیت عظیمی رساند.
هرچند که استیو جابز به عنوان یک رهبر خودکامه مشهور بود، این سبک رهبری نه تنها مزایا داشته، بلکه به دلیل نقدهایی نیز مواجه شده است، به خصوص در زمینهٔ ارتباطات سازمانی و تعامل با تیم.
بروکرات | سختگیرانه ترین سبک مدیریت
شیوه مدیران بروکراتیک طبق مقررات و در چارچوب انجام می شود. با این سبک از مدیریت، یکسری اقدامکات تجویز شده هستند که باید به ترتیب برای تحقق مدیریت واقعی اجرا شوند. در بین انواع سبک های مدیریتی مدیران بروکراتیک از اختیارات سلسله مراتبی برخوردار هستند؛ یعنی قدرت آنها به جای اینکه بر مبنای ویژگیهای فردی آنها باشد، براساس موقعیت یا عنوان رسمی آنها است.
این مدیران دارای مجموعهای از مسئولیتها و نیز مقررات و سایر نظامهای تعریفشده برای تصمیمگیری و مدیریت تیم خود هستند. آنها فقط می توانند از مسیر که نقشه تعیینشده ای دارد، برای رسیدن با اهداف شرکت اقدام کننند.
مزیت: این مدیران از ثبات بسیاری برخوردارند. چون آنها رویکردی نظاممند به مدیریت دارند، عملکردها حتی با تغییرات شخصی کارکنان یا تهدید برای رویارویی با خطر باز هم دارای پایداری و ماندگاری ویژه ای هستند.
عیب: دشوار است که همیشه بخواهیم کارها را به یک شیوه و از یک مسیر پیش ببریم. این رویکرد بسیار انطافناپذیر است و جایی برای نوآوری و ارائه نظرات از سوی کارکنان ندارد.
ممکن است مدیری بروکرات باشید، اگر…
- بارها از خود می پرسید که فرایندها و سناریوهای معین را چگونه مدیریت کردهاید. درواقع، میخواهید اطمینان یابید که رویه پذیرفتهشده را طبق اصول رعایت میکنید یا خیر.
- هر زمان که فعالیت تازه ای به شما واگذار می شود، همیشه برای کارهایی که درست انجام می دهید درخواست تأییدیه می دهید.
یک مثال واقعی از سبک مدیریتی بروکرات، سازمان سلامت جهانی (WHO) میباشد. WHO یک سازمان بینالمللی است که به حفظ سلامت جهانی میپردازد و تحت عنوان سازمان بهداشت جهانی نیز شناخته میشود.
سازمان بهداشت جهانی به سبک بروکراتیک معروف است؛ یعنی فرآیندها و تصمیمات مرتبط با سازمان با قوانین و مقررات رسمی و استانداردی انجام میشود. این سبک مدیریتی در WHO به منظور حفظ تداوم و عملکرد بهینه در زمینهٔ بهداشت جهانی بسیار مهم است.
تصمیمات در سازمان بهداشت جهانی به صورت مرحلهای و با توجه به قوانین، مقررات و راهنماهای بروکراتیک اتخاذ میشوند. این شامل ایجاد استانداردها در زمینههای مختلف بهداشت، تعیین وظایف و مسئولیتها، و اجرای اقدامات بهداشتی بر اساس پروتکلها و دستورالعملهای بروکراتیک مربوطه میشود.
لسهفر | رهاترین سبک مدیریت
آیا با معنای واژه لسه فر و ریشه لغوی آن آشنایی دارید؟ این واژه قدیمی فرانسوی، در تقابل با برنامهریزی مرکزی در سبکهای اقتدارگرایانه یا دخالتگریانه به کار می رود و به معنای بدون دخالت و رهااندیشی است. درواقع این عبارت، مفهوم «رهایش کن یا ولش کن!» را دارد که به خوبی مفهوم این رویکرد مدیریتی را نشان می دهد. در بین انواع سبک های مدیریتی این واژه دقیقاً مخالف مدیریت ذرهبینی است.
مدیران لسه فر منابع و ابزارهای مورد نیاز را فراهم می کنند. اما پس از آن، عقب کشیده و تصمیمگیری، و حل مشکلات را به خود اعضای تیم واگذار میکنند تا بدون نگرانی و نظارت وسواسگونه مدیر تیم بر عملکردشان، کار را نهایی و انجامشده تحویل دهند.
امتیاز: این سطح از اعتماد و استقلال، به تیم حس قدرت می دهد تا جایی که از آنها فردی خودانگیخته و نوآور می سازد.
عیب: کم کم سردرگمی و آشفتگی همه تیم را فرا می گیرد، به ویژه آن تیم از پیش سازمان یافته یا خودراهبر نباشند.
ممکن است مدیری لسهفر باشید، اگر…
- در جلساتی که به منظور به روزرسانی وضعیت پروژه برگذار می شود، به سختی حضور یافته و سخنوری کنید و درعوض اعضای تیم این نقش شما را ایفا کنند.
- فقط در دو نقطه کلیدی آغاز و پایان، خود را درگیر کارها و پروژه ها کنید.
یکی از نمونههای برجسته از مدیرانی که از سبک مدیریتی لسه فر بهرهمندند، “تونی هسیه Tony Hsieh “، مدیرعامل شرکت Zappos است. Zappos یک شرکت خردهفروشی آنلاین است که در زمینه فروش کفش و لباس فعالیت میکند.
تونی هسیه با اعتقاد به ارتقاء فرهنگ سازمانی مثبت و توجه به رضایت مشتریان، سبک مدیریتی لسه فر را در سازمان خود به کار میبرد.به نظر او ایجاد محیط کاری خوشحال و ارتباطات مثبت درون سازمان، باعث بهبود عملکرد و افزایش انگیزه کارکنان میشود.
هسیه حتی برنامههای غیرکاری مثل جشنوارهها و رویدادهای تیمی را نیز حمایت میکند تا ارتباطات بین اعضای تیم بهبود یابد و انگیزه کاری افزایش یابد. با توجه به اینکه Zappos از لحاظ فرهنگی یکی از شرکتهای برتر جهان محسوب میشود، استفاده از سبک مدیریتی لسه فر توسط تونی هشی، نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت این سازمان داشته است.
کاریزماتیک | تاثیگذارترین سبک مدیریت
شما میدانید که داشتن کاریزمای زیاد به چه معناست و این دقیقا همان چیزی است که این مدیران از آن برخوردار هستند. کاریزماتیک به معنای پرجذبه است و بنابراین، این مدیران بسیار تأثیرگذار هستند.
مدیران کاریزماتیک دارای شخصیتی آهنربایی هستند و باور راسخی به دستیابی به اهداف خود دارند. این مدیران به جای رفتاری تشویقکننده و انگیزهبخش در خلال فرمانهای سختگیرانه، از تکنیکهای خوشبیانی و شیرینزبانی برای متقاعدسازی اعضای تیم خود و ارتباطگیری با آنها استفاده می کنند تا بتوانند آنها را برای رسیدن به یک هدف مشترک همسو و یکپارچه سازند. آنها می تواند دیدگاه های خود را خیلی شفاف و روشن ارائه دهند و دیگران را نسبت آن هدف و دیگاه، مشتاق سازند.
امتیاز: مدیران کاریزماتیک، برای انکه روی هم اعضای تیم خود برای رسیدن به اهدافی مشترک سرمایهگذاری کنند، افرادی بسیار الهام بخش و تأثیرگذار هستند.
عیب: به خاطر تمرکز آغشته به شور و حرارتی که دارند، احتمال باریکبینی و توجه یکبعدی در آنها ببسیار است که موجب می شود تمرکز بر مفاهیم و وظایف مهم دیگر را فراموش کنند یا از دست بدهند.
ممکن است مدیری کاریزماتیک باشید، اگر…
- فردی هستید که او را به ارائههای شگفتانگیز از نوع یکپارچهسازی و گردآوری میشناسند.
- شما فردی هستید که او را به انتخاب شدن برای سخنرانی در رویدادهای مختلف شرکت میشناسند.
یک نمونه برجسته از مدیرانی که سبک مدیریتی کاریزماتیک را در خود حکمت زندگی کرده، ایلان ماسک (Elon Musk) میباشد. ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل شرکتهای معتبری چون تسلا (Tesla) و اسپیساکس (SpaceX) فعالیت میکند.
ایلان ماسک به خاطر رهبری بینظیر و نگرش کاریزماتیکش شناخته میشود. سبک مدیریتی کاریزماتیک او در توانایی الهام بخشیدن و انگیزه بخشی به تیمهای کاری موفق بوده است. ماسک دارای یک دیدگاه بصیرتآمیز درباره آینده است و این دیدگاه را به کارکنان، سرمایهگذاران و عموم مردم بازگو میکند.
سبک رهبری کاریزماتیک ایلان ماسک با شور و اعتماد به نفس او به چشم میآید. این تأثیر کاریزماتیک به عنوان یک ویژگی کلان بر روی شرکتهای او تأثیر گذار بوده و به جذب استعدادهای برتر، ترویج فرهنگ نوآوری و راهبردهای موفق برای پیشرفت سازمان کمک کرده است.
آیا تغییر سبک مدیریت دشوار است؟
اگر بخواهید تغییراتی در سبک مدیریتی خود ایجاد کنید، چه؟ شاید خود را به عنوان یک رهبر معاملهگر تصویر کرده اید، و حال می خواهید مدیری تحولگرا باشید، یا فکر می کنید می توانید خدمتگزاری بیشتری را در سبک موجود خود بگنجانید.
خبر خوب:
شما کاملاً می توانید سبک مدیریتی شخصی خود را تغییر دهید. سبک مدبریتی شما عضویت سالانه نیست. تغییر رویکرد شما در واقع در مفهوم نسبتاً ساده است (اگرچه در عمل کمی دشوارتر است) و شما می توانید آن را در هر زمانی انجام دهید. نکته کلیدی این است که عادتهای ناکارآمد را با عادتهای جدیدی که بیشتر مطابق با سبکی است که می خواهید با آن هماهنگ کنید، عوض کنید و به تمرین سبک و تکنیک مدیریتی جدید خود متعهد بمانید. به عنوان مثال، اگر به سبک استبداد تمایل دارید و میخواهید برخی از شیوههای دموکراتیکتر را به کار بگیرید، کارهایی انجام دهید که شما را قدرت مطلق فرض نکند، مانند:
- نظر دوم در مورد تصمیم خود درخواست کنید.
- یک جلسه طوفان فکری هفتگی با تیم خود برگزار کنید.
- از یک همکار بخواهید که پروژه ای را که در غیر این صورت به تنهایی انجام می دادید، مدیریت کند.
اگر حتی در تلاش هستید که بفهمید چگونه می توانید مؤثرتر باشید یا در وهله اول بهترین سبک مدیریت برای شما چیست، با فکر کردن به شیوه های مدیر یا مربی مورد تحسین خود، شروع کنید و این پرسشها را از خود بپریسد:
- ویژگی های آنها چه بود؟
- آنها چه کردند؟
- آنها چه گفتند؟
- چه تاثیری روی شما گذاشت؟
این تمرین می تواند به شما کمک کند تا برخی از ویژگی هایی را که می خواهید به سبک خود پیادهسازی کنید، شناسایی کنید.
نتیجهگیری
درواقع، چیزی به نام سبک رهبری کامل و بی نقص وجود ندارد، زیرا رهبری یک اندازه نیست. همه این رویکردها مزایا و معایب خود را دارند و برخی از آنها در سناریوهای خاصی مؤثرتر خواهند بود. صرف نظر از جایی که فکر میکنید سبک فعلیتان در کجا قرار میگیرد، احتمالاً چند تغییر وجود دارد که میتوانید برای مؤثرتر بودن ایجاد کنید. مانند هر چیز دیگری، رهبری یک فرآیند یادگیری است و برای درست کردن آن به کمی آزمون و خطا نیاز دارد. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید سبک های مختلف را چند بار امتحان کنید تا کارها درست و مطابق با میلتان انجام شود.
منابع
https://www.masterclass.com/articles/how-to-be-an-effective-leader