در بازار کسب و کار انواع مشتریان پیدا میشوند. بعضی خوشحالند و بعضی ناراضی، بعضی وفادارند، بعضی جدا افتاده.
مشاور، اندی هانسلمن میگوید: در واقع ۱۰ نوع دسته بندی وجود دارد که میتوان مشتریها را در آنها قرار داد، و بسیار حیاتی است که بدانیم کدام مشتری کجا قرار میگیرد.در این مقاله قصد داریم انواع مشتری را به شما معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب مقاله
Toggle۱ -مشتریان بیعلاقه
آنها چیزی که شما فراهم میکنید را نمیخواهند و این لزوما چیز بدی نیست. شرکتهای موفق بر روی مشتریانی تمرکز دارند که خواهان محصولشان هستند، در حالیکه شرکتهای بیتمرکز به همه توجه میکنند. داشتن انواع مشتریان و تعدادی مشتری بیعلاقه اشکالی ندارد. با تلاش برای تغییر آنها وقتتان را تلف نکنید.
به روزرسانی:۱۳۹۸/۰۴/۲۰
۲ – مشتریان جدا افتاده
با این گونه مشتری ها زیاد برخورد کرده اید، اما آنها فاقد وفاداری هستند. شما را صرفا یک تامین کنندهی دیگر میبینند که گاهی میتوانید کمکشان کنید. در واقع منطقا خوشحال هستند، اما قصد هیچ گونه خریدی را ندارند. کسب و کارهایی که به مشتری اهمیت میدهند، مشتری واقعی را شناسایی کرده و سخت تلاش میکنند روابطی را که ایجاد کردهاند، تقویت کنند .“
۳ – مشتریان خوشحال
از انتظارات این مشتریان فراتر رفتهاید، و این امر معمولا از طریق تماس شخصی صورت میگیرد، گرچه در برخی بخشها ممکن است فقط به معنی فراهم کردن به موقع چیزها همراه با یک لبخند باشد. اما شادی میتواند محو شود، حتی زمانیکه تلاش بسیاری را صرف توجه به مشتریها میکنید. انتظارات رشد میکنند و ممکن است نتوانید آنها را برآورده سازید.
۴ – مشتریان وفادار
این دوستان انتظارات بالایی دارند و دائما تجربهای عالی کسب میکنند، بنابراین دلیلی ندارد که جای دیگری بروند. آنها به شرکت شما برمیگردند، بیشتر خرج میکنند و راجع به شما با دیگران صحبت میکنند. نکتهی کلیدی در اینجا تداوم است. باید یک فرهنگ خدمت به مشتری خلق کنید، همانطور که زاپوس، آمازون و اپل این کار را کردهاند.
۵ – مشتریان ناامید
وقتی کارها درست پیش نرود، ممکن است با یک مشتری ناراضی برخورد داشته باشید . شاید در گذشته خدماتی عالی فراهم میکردهاید اما آن را خراب کردهاید، یا شاید محصولتان با شرکتهای دیگری که با مشتریان تان کار میکنند، همتراز نباشد. باید فرایندی را ایجاد کنید تا در صورت ظهور ناامیدیشان با آنها مقابله کنید.
همانطور که هتلهای ریتزکارلتون به کارکنان حرفهای اجازه میدهد با صرف ۲۰۰۰ دلار یک مشکل را حل کنند. او پیشنهاد میکند برای پیدا کردن این ناامیدی در مشتریها، این سوال را بپرسید: ” آیا کاملا از آنچه انجام میدهیم رضایت دارید؟ “ در صورت راضی نبودن دلیلاش را جویا شوید.
۶ – مشتریان سرخورده
ممکن است مشتریان ناامیدی که به آن ها توجه نمی کنید آزرده شوند و تجربهشان را به دیگران بگویند، همانطورکه وقتی خطوط هوایی ایالات متحده، گیتار دیو کارول موسیقیدان کانادایی را شکستند، او از طریق یک ترانهی پربازدید در یوتیوب، همین کار را کرد. به هر قیمتی از به وجود آوردن مشتریان سرخورده پرهیز کنید
گاهی چنین مشتریانی آنچنان سرخورده خواهند بود که وقتی برای برگرداندنشان تلاش میکنید، توجهی نمیکنند.
۷ – خاموش
این دسته از مشتریان در گذشته مشتریان خوبی بودند اما به آرامی کنار رفتهاند.اگر بتوانید به جای فرستادن ابزارهای بازاریابی معینی که احتمالا نادیده خواهند گرفت، گفتمانی با آنها ایجاد کنید، نمایانگر یک فرصت هستند.ممکن است این گروه یک چالش باشد، اما معمولا بهتر است به جای کسب یک مشتری کاملا تازه، آنها را به بازگشت ترغیب کنید.
۸ – تخلیهکننده
این مشتریان سودآور نیستند، پول و همچنین زمان و انرژیتان را تخلیه میکنند.همین امر آنها را به گروه مهمی تبدیل میکند که باید تشخیص دهید.
اما آقای هانسلمن میگوید تحقیقات انجام شده از سویکی.ام.پی.جی نشان میدهد که نصف کسب و کارها قادر به شناسایی سود آورترین مشتریان، محصولات یا خدماتشان نیستند.قبل از کنار گذاشتن این گروه، سعی کنید آنها را سودآور کنید.
آیا کاری هست که برای آنها انجام میدهید و لزومی به انجامش نیست؟میتوانید قیمتها را بالا ببرید؟ در غیر این صورت، باید آنها را رها کنید.
ادامه دارد…
مشاهده مقالات بیشتر
چند نکته طلایی و مهم در مشتری مداری
⭐️به این مقاله چه امتیازی میدهید؟⭐️