مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

انواع مشتریان

 ده نوع مشتری که هر کاسبی باید آن هارا بشناسد

 ده نوع مشتری که هر کاسبی باید آن هارا بشناسد

به این مقاله امتیاز دهید

در بازار کسب و کار انواع مشتریان پیدا می‌شوند. بعضی خوشحالند و بعضی ناراضی، بعضی وفادارند، بعضی جدا افتاده.

مشاور، اندی هانسلمن می‌گوید: در واقع ۱۰ نوع دسته ‌بندی وجود دارد که می‌توان مشتری‌ها را در آن‌ها قرار داد، و بسیار حیاتی است که بدانیم کدام مشتری کجا قرار می‌گیرد.در این مقاله قصد داریم انواع مشتری را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱ -مشتریان بی‌علاقه

آنها چیزی که شما فراهم می‌کنید را نمی‌خواهند و این لزوما چیز بدی نیست. شرکت‌های موفق بر روی مشتریانی تمرکز دارند که خواهان محصول‌شان هستند، در حالی‌که شرکت‌های بی‌تمرکز به همه توجه می‌کنند. داشتن انواع مشتریان و تعدادی مشتری بی‌علاقه اشکالی ندارد. با تلاش برای تغییر آن‌ها وقت‌تان را تلف نکنید.

به روزرسانی:۱۳۹۸/۰۴/۲۰

۲ – مشتریان جدا افتاده

با این گونه مشتری ها زیاد برخورد کرده اید، اما آنها فاقد وفاداری هستند. شما را صرفا یک تامین ‌کننده‌ی دیگر می‌بینند که گاهی می‌توانید کمک‌شان کنید. در واقع منطقا خوشحال هستند، اما قصد هیچ گونه خریدی را ندارند. کسب ‌و کارهایی که به مشتری اهمیت میدهند، مشتری‌ واقعی را شناسایی کرده و سخت تلاش می‌کنند روابطی را که ایجاد کرده‌اند، تقویت کنند .“

۳ – مشتریان خوشحال

از انتظارات این مشتریان فراتر رفته‌اید، و این امر معمولا از طریق تماس شخصی صورت می‌گیرد، گرچه در برخی بخش‌ها ممکن است فقط به معنی فراهم کردن به موقع چیزها همراه با یک لبخند باشد. اما شادی می‌تواند محو شود، حتی زمانی‌که تلاش بسیاری را صرف توجه به مشتری‌ها می‌کنید. انتظارات رشد می‌کنند و ممکن است نتوانید آن‌ها را برآورده سازید.

۴ –  مشتریان وفادار

این دوستان انتظارات بالایی دارند و دائما تجربه‌ای عالی کسب می‌کنند، بنابراین دلیلی ندارد که جای دیگری بروند. آن‌ها به شرکت شما برمی‌گردند، بیش‌تر خرج می‌کنند و راجع به شما با دیگران صحبت می‌کنند. نکته‌ی کلیدی در این‌جا تداوم است. باید یک فرهنگ خدمت به مشتری خلق کنید، همان‌طور که زاپوس، آمازون و اپل این کار را کرده‌اند.

۵ – مشتریان ناامید

وقتی کارها درست پیش نرود، ممکن است با یک مشتری ناراضی برخورد داشته باشید . شاید در گذشته خدماتی عالی فراهم می‌کرده‌اید اما آن را خراب کرده‌اید، یا شاید محصو‌ل‌تان با شرکت‌های دیگری که با مشتریان‌ تان کار می‌کنند، هم‌تراز نباشد. باید فرایندی را ایجاد کنید تا در صورت ظهور ناامیدی‌شان با آن‌ها مقابله کنید.

همان‌طور که هتل‌های ریتزکارلتون به کارکنان حرفه‌ای اجازه می‌دهد با صرف ۲۰۰۰ دلار یک مشکل را حل کنند. او پیشنهاد می‌کند برای پیدا کردن این ناامیدی در مشتری‌ها، این سوال را بپرسید:‌ ” آیا کاملا از آن‌چه انجام می‌دهیم رضایت دارید؟ “ در صورت راضی نبودن دلیل‌اش را جویا شوید.

۶ – مشتریان سرخورده

ممکن است مشتریان ناامیدی که به آن ها توجه نمی کنید آزرده شوند و تجربه‌شان را به دیگران بگویند، همان‌طورکه وقتی خطوط هوایی ایالات متحده، گیتار دیو کارول موسیقیدان کانادایی را شکستند، او از طریق یک ترانه‌ی پربازدید در یوتیوب، همین کار را کرد. به هر قیمتی از به وجود آوردن مشتریان سرخورده پرهیز کنید

گاهی چنین مشتریانی آن‌چنان سرخورده خواهند بود که وقتی برای برگرداندن‌شان تلاش می‌کنید، توجهی نمی‌کنند.

۷ – خاموش

این دسته از مشتریان در گذشته مشتریان خوبی بودند اما به آرامی کنار رفته‌اند.اگر بتوانید به جای فرستادن ابزارهای بازاریابی معینی که احتمالا نادیده خواهند گرفت، گفتمانی با آن‌ها ایجاد کنید، نمایان‌گر یک فرصت هستند.ممکن است این گروه یک چالش باشد، اما معمولا بهتر است به جای کسب یک مشتری کاملا تازه، آنها را به بازگشت ترغیب کنید.

۸ – تخلیه‌کننده

این مشتریان سودآور نیستند، پول و هم‌چنین زمان و انرژی‌تان را تخلیه می‌کنند.همین امر آن‌ها را به گروه مهمی تبدیل می‌کند که باید تشخیص دهید.

اما آقای هانسلمن می‌گوید تحقیقات انجام شده از سویکی.ام.پی.جی نشان می‌دهد که نصف کسب‌ و کارها قادر به شناسایی سود آورترین مشتریان، محصولات یا خدمات‌شان نیستند.قبل از کنار گذاشتن این گروه، سعی کنید آن‌ها را سودآور کنید.

آیا کاری هست که برای آنها انجام می‌دهید و لزومی به انجامش نیست؟می‌توانید قیمت‌ها را بالا ببرید؟ در غیر این صورت، باید آن‌ها را رها کنید.

ادامه دارد…

مشاهده مقالات بیشتر

ترفند های فروش در بازاریابی

چند نکته طلایی و مهم در مشتری مداری

هفت قانون فروش موفق

⭐️به این مقاله چه امتیازی میدهید؟⭐️

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت

کارگاه های آموزشی رایگان

برای شرکت رایگان در کارگاه جهش در کسب و کار و یا دورهمی مدیران، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

نام(Required)
میخواهید از کدام خدمت رایگان استفاده کنید؟
انتخاب چند گزینه امکان پذیر است

داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
در صورت ثبت نام در هر دوره ای، میتوانید به صورت مادام العمر در تمام دوره های بعدی که برگزار میشود هم شرکت کنید. حتی اگر 1541 سال بعد مراجعه کنید!
تمامی دوره ها با مدارک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه میشود. همراه با قابلیت ترجمه رسمی دادگستری.
دوره های موسسه آموزش عالی آزاد امین مورد تایید WES کانادا و آمریکاست. WES در سراسر دنیا معتبر است و برای کاریابی یا ادامه تحصیل بعد از مهاجرت کار شما را آسان میکند.
مزیت ما این است که دانشگاه نیستیم. یعنی اساتید ما علاوه بر دانش، دارای تجربه عملی زیادی هستند و سرفصل ها به صورت تئوری، عملی و کیس استادی (مثال های واقعی) ارائه میشود.

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

رزرو رایگان دوره MBA – DBA

شماره خود را در فرم زیر وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

+ یک جلسه مشاوره رایگان

 جهشی بزرگ در کسب و کار شما

نام و شماره تماس خود را وارد کنید

نام

اطمینان داریم آموزش های این کارگاه تاثیر چشم گیری در نگاه و کسب و کار شما خواهد داشت.
  ظرفیت محدود  

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانواداگی