مهارت های مدیریتی : 5 مهارت پایه‌ای و بسیار مهم

مهارت های مدیریتی
به این مقاله امتیاز دهید

مهارت های مدیریتی برای تمامی مدیران بلندپرواز ضروری است. چه پیشگام باشند و چه کارآفرین، چه مدیر فعلی چه مدیر بعد از این.

مهارت های مدیریتی چه هستند؟ مهارت‌های مدیریتی، توانایی‌ها و ویژگی‌هایی هستند که برای انجام برخی وظایف، معمولاً برای نظارت بر یک تیم، حل مشکلات، برقراری ارتباط خوب و ایجاد انگیزه در کارکنان، نیاز است. چنین مهارت‌هایی را می‌توان از طریق تجربه عملی یا در دوره‌های آموزشی آموخت و سپس در کار خود آنها را تقویت کرد.

این مقاله توسط شهرزاد امینیان از جدیدترین منابع انگلیسی زبان ترجمه شده است.

در این مقاله یک راهنمای مهارت‌های برتر مدیریت را آماده کرده‌ایم تا در مسیر مدیریت به شما کمک کند. اولین سؤال این است که چطور می‌توانید مدیر خوبی باشید؟ هر مدیر خوبی باید سه مهارت مدیریتی پایه را در مجموعه مهارتهای حرفه ای خود داشته باشد:

 

سه مهارت مدیریتی پایه و زیرساختی

درست است که هر مدیری باید از مهارتهای مدیریتی بسیاری برخوردار باشد که در برخی مهارتها ممکن است با مدیران دیگر تمایز داشته باشند، اما سه مهارت مدیریتی پایه هستند که میان همه مدیران مشترک است و زیرساخت مهارتهای مدیریتی هستند:

 

مهارت های مدیریتی

 

اول، مهارتهای مدیریتی قوی

نیازی نیست که مدیر به دنیا آمده باشید تا مدیری الهام‌بخش و مؤثر باشید. مدیریت را باید فراگرفت و آموخت. شما به عنوان مدیر باید تأثیرگذاری خوبی داشته باشید و خواستار تأثیرگذاری بر همه افراد پیرامون خود باشید.

 

دوم، مهارتهای مدیریتی بین فردی

دومین بعدی برای اینکه مدیر بهتری باشید، مهارتهای مدیریتی بین فردی است. مدیران باید پیوسته با دیگران در ارتباط باشند چه استخدام کارمندان جدید باشد یا حل یکسری چالشها و مشکلات یا تشکیل یک تیم کاری، به طرز باورنکردنی برای مدیران مهم است که از مهارتهای بین فردی استثنایی برخوردار باشند.

 

مهارت‌های بین فردی مهارت‌هایی هستند که ما هر روز هنگام برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر به صورت فردی و گروهی استفاده می‌کنیم، این مهارت‌ها شامل طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها، اما به‌ویژه مهارت‌های ارتباطی مانند گوش دادن و صحبت کردن مؤثر است.

 

سوم، مهارتهای مدیریتی زبان بدن

آخرین موردی که هر مدب خول موفقب  نیاز دارید، این است که زبان بدن بسیار قوی داشته باشید. آیا انتظار زبان بدن رو هم در این لیست داشتید؟

 

مهارت مدیریتی زبان بدن

 

هوش غیر کلامی برای هر مدیری ضروری است. لازم است که هم از کدبرداری سرنخهای غیرکلامی افراد شناخت داشته باشید و هم سرنخ‌های خود را بتوانید کنترل کنید.

 

حالا فرض کنیم که شما از زبان بدن عالی و مهارتهای بین‌فردی ستودنی و مهارتهای مدیریتی استثنایی برخودارید، مدیر خوب در گام بعدی باید چه کار کند؟ در اینجا چند نکته مهم است که برای مدیر خوب بودن باید به خاطر بسپارید. هیچ دستورالعمل کاملی درباره مهارتهای مدیریت وجود ندارد. ما همیشه چنان در تلاش برای رسیدن به کمال هستیم که ممکن است نکته اصلی را از دست بدهیم.

 

5 مهارت مدیریتی که هر مدیری باید بداند

ویژگی مشترک هر مدیر موفق، مدیر خوب یا اصلاً یک مدیر عالی رتبه این است که آنها غرق در توانایی خود برای تغییر دنیا هستن یا می‌خواهند این توانایی را در دیگران برانگیزند.

 

در این مقاله مهارتهای برتر مدیریتی گردآوری شده‌اند تا این پتانسیل شما در تیمتان، همکارانتان و خودتان فعال شود. آیا از پتانسیل‌های دست‌نخورده و بکر برخوردارید؟ آیا از توانایی ها و مهارتهای خود باخبرید؟  پس می توانیم 5مهارت مدیریتی که هر مدیری باید بداند را در اینجا بررسی کنیم:

مهارتهای مدیریتی که هر مدیری باید بداند

 

  1. در نشست‌های خود حرفه ای باشید

شما به عنوان مدیر تا حالا نشستهای خیلی خیلی زیادی داشته‌اید و اساساً نشست‌ها برای شما به ورزش‌های المپیک تبدیل شده‌اند. ضروری است که برای موفقیت خودتان و تیمتان برنامه‌ریزی داشته باشید. چگونه می‌توانید به عنوان مدیری درجه یک برای یک نشست فوق‌العاده آمادگی داشته باشید؟ در این راستا نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اهداف جلسه

اهداف جلسات شما چی هستن؟ آیا جلسه ای نوآورانه است یا استراتژیک؟ می‌خواهید افراد به اصول مقید باشند یا خلاقیت داشته باشند؟ شناخت اهداف نخستیم گام مهم است؟

یک هدف یک جمله‌ای یا حتی یک کلمه ای در بالای دستور جلسه یا تقویم خود مانند عبارت‌های زیر، اعضای آن جلسه را وادار می کند تا هر بار که به جلسه آینده فکر می کنند با یک هدف روبه‌رو شوند:

  • نوآوری
  • همکاری
  • تأثیرگذاری
  • بارش فکری

مثلاً برای جلسه 5شنبه به کلمه نوآوری فکر کنین این آغازگر خیلی متفاوتی نسبت به بقیه است. پس اهداف خود را روشن‌سازی کنید و با اعضای جلسه به اشتراک بگذارید.

 

  • آماده‌سازی برای جلسات

 ورزشکاران پیش از بازی با گرم کردن بدن  آماده می شوند. آهنگ‌سازان پیش از اجرا آماده می شوند. چرا متخصصان پیش از جلسات آماده نشوند؟ هر مدیر خوبی نه تنها به صورت جلسه هر نشستی فکر می کند، بلکه خود را هم برای آن آماده می کند. مثلاً شاید بخواهید قدرت صدای خود را آماده کنید یا هر مورد دیگر.

 

  • صورت جلسه

صورت‌ای جلسه آماده کنید و زودتر از زمان جلسه برای اعضای آن بفرستید. این خیلی اهمیت دارد چون اعضا را از نظر ذهنی برای جلسه آماده می کند. حتماً اطمینان یابید که زمان را نیز به بهترین نحو مدیریت می کنید.

 

  • گزارش وقایع

این مورد را همه فراموشش می کند. پس از هر جلسه چه کاری باید انجام شود؟ ممکن است تعیین تکالیف و وظایف باشد. اما می توند قدردانی از حضار جلسه به خاطر ایده‌های پیشنهادی آنها یا شرکت در جلسه باشد.

هرگز قدرت پیگیری را دست کم نگیرید و همیشه به عنوان یک مدیر به میزان کافی وقت بگذارید تا یک گزارش پس از جلسه تهیه کنید. هم می توانید این کار را بلافاصله پس از جلسه انجام بدید هم در پایان روز یا هفته. همین الان بروید و یک تقویم یادآوری برای این کار تنظیم کنید.

 

  1. سروکار داشتن با کارمندان بدقلق

آیا شما یک کارمند بدقلق دارید؟ این ممکن است یکی از دشوارترین مهارتهای مدیریتی برای یادگیری باشد. برای اینکه بدانید چگونه با کارکنان بدقلق رفتار کنید، به نکات مهمی که در زیر آمده است، توجه کنید:

  • یکسری انتظارات را تعیین تکلیف کنید

بهتر است در آغاز هر ارتباطی با کارمندانتان، از آنها بخواهید انتظاراتی که از شما دارندرا روشن و شفاف ابلاغ کنند. اینگونه می‌توانید سریعتر به سوی موفقیت گام بردارید. برای مثال از آنها :

  • چه نوع محیط کاری رو می خواهین داشته باشین؟
  • چه فرهنگی می خواهین داشته باشین؟
  • بهترین روش ارتباط گیری شما چیه؟

 

  •  برای کارکنان با عملکرد ضعیف محدودیت‌هایی بگذارید

اگر کارمندی عملکرد ضعیفی دارد، برای گذاشتن محدودیتهایی برای او شتاب کنید و بی درنگ بازخورد بدهید. اجازه ندهید مشکلات کهنه شوند و خشم و رنجش در شغل شما راه باز کند. این شغل شماست، به عنوان یک مدیر عالی‌رتبه اجازه ندهید پیش از شروع آتش اولین جرقه منفی زده شود، در غر این صورت، هیچ کاری درست پیش نمی‌رود.

 

اگر یک کارمند خیلی بدقلق داشتید، پس چهار نوع افراد سمی رو بشناسین و نحوه برخورد با آنها را یاد بگیرید:

 

  • خودشیفته خوش‌سخن: این افراد دوست ندارند به دیگران اهمیت بدهند. آنها فقط خودشان را دوست دارند و درباره رخودشان صحبت می‌کنند.
  • خون‌آشام‌های احساسات: این خون آشام ها خون شما را نمی مکند بلکه احساسات شما را از بین می برند. آنها همیشه درباره همه منفی صحبت می کنند.
  • هیولاهای چشم سبز: این هیولاها از غم و ناراحتی شما خوشحال می شوند. بنابراین، آنها همیشه سعی می‌کنند دستاوردهای شما را کوچک جلوه دهند.
  • گربه های چشم سیاه: این گربه ها همیشه میو میو انجام می دهند و سعی می کنند همه چیز را در اطراف خود کنترل کنند. آنها دوست دارند متنعم شوند، اما دوست ندارند کسی مخالف آنها باشد.

 

  1. در هر کانال مدیریت کنید

مدیران ممکن است تیمهایی را در هر شرکتی، یا کارمندانی مجازی یا تیمهای را از راه دور مدیریت کنند. برای اینکه مدیر موفقی باشین باید بتوانید در همه آن کانالها مدیریت کنید. به عنوان مدیر بپرسید:

 

  • کدام یک از این کانالها را برای برقراری ارتباط برتری می‌دهید؟
  • آیا همیشه حاضر هستین؟
  • آیا ایمیل رو به همه چیز ترجیح می دین؟
  • یا اینکه به گفتگوی تلفنی عادت دارین؟

 

کانال مورد علاقه خودتون را انتخاب کنید و اطمینان یابید که تیم شما می‌داند که شما چه چیزهایی را ترجیح می‌دهید. بدانید که کارمندهای شما چه چیزهایی را ترجیح می دهند. آیا کارمندهایی دارید که از تلفن بیزارند؟  ببینید آیا در تیم خود فرد درونگرا دارید که ایمیل را ترجیح می دهد یا ابزار دیگری را؟

 

تا جایی که می توانید به اولویتهای او احترام بگذارید و در آخر اگر تیم مجازی دارید، اطمینان یابید که حتماً همه نکات و راهبردهای ارتباطی را دقیق در اختیارشان بگذارید.

 

  1. بهترین روش تیم‌سازی |مهم ترین مهارت های مدیریتی

این از نظر من موردعلاقه ترین مهارت مدیریتی است. همین الان یک جلسه درباره تیم‌سازی روی تقویم خود تنظیم کنید که حتماً این کار را انجام دهید. این کار به شما در شناسایی نقاط ضعف و قوت و کمبودهای مهارتی کمک می کند. همچنین راهی عالی برای ایجاد ارتباط است. این مورد را نیز در برنامه های کاری و جلسات خود قرار دهید.

 

  1. رئیس خود را مدیریت کنید

ممکن است آنقدر خوش‌شناس باشید که رئیس خود باشید اما احتمالش هست که باز هم یک نفر بالاتر از خودتان داشته باشید. مدیران عالی می دانند چگونه مدیریت مافوق انجام دهند. ارتباطی قوی با رئیس خود داشته باشید. این کاملاً ضروری است که مدیر خوبی برای تیم خود باشید. بنابراین یاد بگیرید که چطور رفتارها و شخصیت رئیس خود را رمزگشایی کنید.

 

نتیجه‌گیری: مهارتهای مدیریتی همه درباره کنترل روابط و شهرت شما در محل کار هستند. این 5 مهارت برای شروع کسب‌وکار شما بسیار مناسب‌اند. پس آنها را از دست ندهید و برای درک بهتر حتماً ویدیوی مربوط به این مقاله را تماشا کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم