مبحث مدیریت کسب و کار های کوچک موضوعی است که چند صباحی در میان افراد به خصوص جوانان، در خارج کشور و هم در داخل ایران مورد توجه قرار گرفته و روز به روز افراد بیشتری به سمت آن سوق پیدا می کنند. امروزه به دلیل تغییرات در بازار، تورم و سخت تر شدن زندگی و رفع نیاز ها، افراد نیاز به کسب و کاری دارند که بتوانند از درآمد مناسب برخوردار شوند. قطعأ یک درآمد خوب و قابل توجه موجب آرامش خاطر و آسودگی افراد می شود.
موسسه آموزش عالی آزاد امین تمام آموزش ها و نکاتی که شما ممکن است در رابطه با مدیریت کسب و کار های کوچک با آن مواجه شوید را در این مقاله در اختیار شما قرار داده است. همچنین یک دوره رایگان MBA مختص مدیریت کسب و کار، در کنار یک جلسه مشاور رایگان با کارشناسان موسسه در اختیار شما عزیزان قرار داده است. فقط کافی است فرم زیر را پر کنید تا در اولین فرصت با شما ارتباط گرفته شود.
فهرست مطالب مقاله
Toggleکسب و کار کوچک چیست؟
بهطور کلی، کسبوکار کوچک به شرکتی گفته میشود که دارای مالکیت مستقل است و با توجه به نوع صنعتی که در آن فعالیت میکند، از نظر نیروی کار، درآمد و اندازهٔ محدود هستند. Small and Medium Businesses با حروف اختصاری SMB (کسب و کار های کوچک) در جهان شناخته میشود. در برخی کشور ها کسب و کار های کوچک گسترده ترین نوع کسب و کار هستند. این کسب و کار ها 90 درصد از کسب و کار های جهان را به خود اختصاص دادند. اگر بخواهیم بگوییم چه کسب و کار هایی شامل کسب و کار های کوچک و متوسط می شوند. باید بگوییم که این معیار در کشور های مختلف متفاوت است و معمولا از نظر درآمد و تعداد کارمندان آن کسب و کار تأیین می شود. اما به طورکلی در ایران ما کسب و کار هایی که دارای 10 تا 50 کارمند باشند را جز کسب و کار های کوچک و 50 تا 300 کارمند را جز کسب و کار های متوسط دسته بندی می کنیم.
مدیریت کسب و کار های کوچک به چه معنا است؟
مدیریت کسب و کار به سازماندهی و هماهنگی فعالیتهای یک تجارت به منظور دستیابی به اهداف گفته میشود. مدیریت کسب و کار های کوچک،فرآیندی پیچیده و چندوجهی است که شامل برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل تمام جنبههای یک شرکت کوچک میشود. قطعا همه ما تا کنون فردی را از آشنایان یا دوستان دیده ایم که تصمیم گرفتند کسب و کار کوچک خود را راه اندازی و تأسیس کنند. اما با این هم مواجه شده ایم که خیلی از این افراد پس از مدتی از کار خود کناره میگیرند و آن را ادامه نمی دهند.
کسب و کار های کوچک بعد از تاسیس ممکن است با مشکلاتی اعم از چالش حقوقی ،مشکلات مالی،بازاریابی ضعیف، فرسودگی شغلی دچار بشوند. اساسی ترین عاملانی که می توانیم به آنها اشاره کنیم نداشتن یک تیم مناسب و مدیریت سودمند است.
مدیریت خوب در مشاغل کوچک تنها به توانایی رهبری محدود نمی شود. مدیران لازم است که علم مدیریت بدانند و با سهام داران،تأمین کنندگان و شرکای سودمند و درست ایجاد همکاری و رابطه کنند و این برقراری ارتباط و توانایی شناخت شرکای درست،خود نقطه قوت مدیریت کسب و کار است.
بهتر است مدیران افرادی روشن فکر با ذهنی باز باشند؛ زیرا دنیای امروز همواره رو به پیشرفت است و فناوری جز جدایی ناپذیری از زندگی انسان ها شده و در این میان مدیرانی سود می کنند که این فناوری را به کار بگیرند. مدیران باید توانایی ریسک کردن را داشته باشند و اگر هم در آن احساس ضعف می کنند تلاش برای تقویت آن بکنند.
مدیران کسب و کار های کوچک و چه کسب و کار های بزرگ زمانی که کارمندان خود را استخدام می کنند باید بدانند که چطور آنها را مدیریت کنند. مدیر و کارمند باید رضایت دو طرفه از یک دیگر داشته باشند. این موضوع است که موجب افزایش کیفیت و وفادرای به کار کارمندان می شود. عدم مدیریت درست می تواند به راحتی کار آموزانی را که کارکشته و با تجربه شده اند را از دست داد این به نوعی ضرر مالی و زمانی کسب و کار است.
آموزش مدیریت کسب و کار های کوچک
چنانچه شما می خواهید کسب و کار خود را راه بیندازید. همانطور که گفته شد فراموش نکنید که ابتدا شیوه مدیریت آن را بیاموزید و به همه ی جوانب دقت کنید تا کسب و کاری موفق و پایدار داشته باشید. برای آغاز به یادگیری مدیریت کسب و کار های کوچک این موارد را مطالعه کنید و توانایی های حال خود را بسنجید و اگر هر قسمتی از آن احساس ضعف کردید در جهت رفع و تقویت آن عمل کنید.
برنامه ریزی:
اولین قدم در مدیریت هر کسب و کاری، برنامه ریزی است. برای این منظور،این برنامه باید شامل توضیحات کامل،مشخص و روشنی درباره ی برنامه آن کسب و کار، خدماتی که ارائه می دهد و نتایج و محصولات خروجی باشد. مدیر در این برنامه ریزی باید چسم اندازی که برای کسب و کار خود در آینده در نظر دارد را قرار دهد تا بتواند زمینه سازی های لازم را انجام دهد.
بازاریابی:
بازاریابی، یکی از مهم ترین و برجسته ترین بخش های مدیریت هر کسب و کاری است. به گونه ای که بقای هر کسب و کار به وجود یک بازاریابی هوشمندانه و قوی وابسته است. شما برای موفقیت در زمینه بازاریابی، باید نیازها و خواسته های مشتریان خود را به طور کامل درک کنید. سپس با استفاده از روش های مختلف بازاریابی، محصولات یا خدمات خود را به آنها معرفی کنید. اما با وجود رقیب های بی شمار شما چه در شرکت های بزرگ و چه کوچک باید همیشه ایده های خلاقانه و بهتری را برای دیده شدن در بازار از خود نشان دهید.
امور مالی:
مدیریت صحیح امور مالی، برای بقای هر کسب و کاری ضروری است. در این زمینه، باید به مواردی مانند بودجه بندی، حسابداری، و پرداخت مالیات توجه ویژه ای داشته باشید. به طور مثال شما برای شروع هر کسب و کار یا هر فعالیتی در کسب و کار کوچک خود، نیازمند بودجه ای هستید که باید آن را تأمین کنید. اما در اکثر موارد این ممکن است هزینه زیادی باشد و در دسترس شما نباشد. به همین دلیل تأمین بودجه راه های مختلفی دارد و شما باید با توجه به شرایط خود مناسب ترین راه را برگزینید.
در بخش مالی کسب و کار خود باید این را هم اضافه کنیم که موضوع حسابداری را فراموش نکنید. شاید در ابتدای کار نیازی به حساب و کتاب های اساسی نباشد ولی در آینده و با رونق کسب و کار کوچک خود ضروری است که حتما آن را اعمال کنید. زیرا داشتن اطلاعات کامل از بودجه،میزان فروش،سود و زیان و همه و همه مهم هستند.
منابع انسانی:
کارکنان، مهم ترین سرمایه هر کسب و کاری هستند. شما برای موفقیت در زمینه مدیریت کسب و کار کوچک خود، باید افراد مناسب، زیرک، پر انرژی و در عین حال صبور را، استخدام کنید. آنها را به طور صحیح آموزش دهید زیرا بهترین کارمندان هم بدون گذراندن یک دوره آموزشی خوب هیچ فایده و کارایی ندارد. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید این ضرورت این نیاز را بدانید که حفظ و ایجاد انرژی و انگیزه در کارمندان تا حد زیادی به شما وابسته است. این انگیزه به شکل چشم گیری در میزان کارایی کارمندان تأثیر گذار است.
یک نکته دیگر که شما باید در این زمینه به آن توجه کنید این است که گاهی شما در برخی زمینه ها کار خود احساس می کنید که نه توانایی نه وقت لازم و نه علاقه کافی را دارید. اینجاست که بهتر است این امور را به فردی دیگر که متخصص آن زمینه باشد محول کنید. در کسب و کار های کوچک و دیگر انواع کسب و کار فرقی نمی کند، شما نیازی نیست که به عنوان مدیر همه کار ها را انجام دهید. بهتر است اموری را به دیگران واگذار کنید تا خود روی امور اساسی تر تمرکز کنید.
مهارت های کلیدی:
برای مدیریت successful کسب و کار های کوچک،شما به مهارت های مختلفی مانند رهبری،ارتباطات،حل مسئله،و تصمیم گیری نیاز دارید. از این سوی شما می توانید انواع مهارت های مدیران موفق را در این مقاله مطالعه کنید.
اهمیت آموزش مدیریت کسب و کارهای کوچک:
-
افزایش احتمال موفقیت:
تحقیقات نشان داده است. مدیرانی که در زمینه مدیریت از دانش کافی برخوردار اند و آموزش های لازم را دیده اند. در کار خود بسیار موفق عمل می کنند.
-
کاهش ریسک شکست:
با آموزش صحیح، میتوان از بسیاری از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کارهای کوچک جلوگیری کرد و ریسک شکست را کاهش داد.
-
بهبود عملکرد کسب و کار:
با آموزش، صاحبان کسب و کار میتوانند مهارتهای خود را در زمینههای مختلف مانند برنامهریزی، بازاریابی، مالی و مدیریت منابع انسانی ارتقا دهند. در نتیجه، عملکرد کسب و کار خود را بهبود بخشند.
-
افزایش سود آوری:
با مدیریت صحیح، میتوان سودآوری کسب و کار را افزایش داد و به اهداف مالی مورد نظر دست یافت.
نکات موفقیت در مدیریت کسب و کار های کوچک
- به مشتریان خود توجه ویژه ای داشته باشید.
- همیشه به دنبال نو آوری و خلاقیت باشید.
- از رقبا غافل نشوید.
- از اشتباهات خود درس بگیرید.
- از کمک و مشاوره متخصصان استفاده کنید.
نتیجه نهایی:
دراین مقاله فهمیدیم کسب و کار های کوچک چه گروهی از کسب و کار هستند و اگر ما بخواهیم کسب و کار خود را داشته باشیم. چه نکاتی یاید بدانیم و اصلا چگونه باید آن را مدیریت کنیم. همانطورکه پیش تر گفتیم کسب و کار های کوچک از رایج ترین انواع کسب و کار هستند و در هر کشوری حدودأ %90 از کسب و کار ها را تشکیل می دهند. پس راه اندازی و داشتن یک کسب و کار کوچک حرکتی هوشمندانه،سودمند و البته پر زحمت است.
به یاد داشته باشید که همیشه پیش از شروع هر کاری ابتدا دانش و مطالعات خود را در آن زمینه توسعه دهید. شروع هرکسب و کاری یک بحث است اما دوام و ادامه آن بحثی دیگر. اگر شما هم کسب و کار کوچک خود را تأسیس کرده اید و یا قصد تأسیس آن را دارید. بهتر است از پیاده سازی اصول مدیریت در کارتان غافل نشوید. موسسه آموزش عالی آزاد امین 20 سال است که به صورت حرفه ای دوره های مدیریت MBA و DBA ،همراه با مدرک رسمی وزارت علوم و به صورت حضوری و غیرحضوری برای مدیران کسب و کارها و مدیران آینده برگزار می کند. شما همراهان گرامی می توانید با تکمیل کردن فرم زیر با کارشناسان ما ارتباط حاصل کنید.