بازاریابی مکالمهای یا بازاریابی محاورهای، جذب بازدیدکنندگان وبسایت و تبدیل آنها را به لید در بر میگیرد. بنابراین بهترین روش برای شما بازاریابان و مدیران فروش برای عملکردی بهتر و موثرتر مکالمه است یا بهتر بگوییم: بازاریابی مکالمهای. می خواهید درباره این نوع بازاریابی بیشتر بدانید؟ ما در این مقاله از صفر تا صد بازاریابی مکالمه ای را بررسی کرده ایم.
شما می توانید با پرکردن فرم زیر از آموزشهای رایگان مدیریتی از جمله مینی دوره رایگان MBA که در صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، بهره مند شوید. همچنین می توانید از طریق فرم زیر، یک جلسه رایگان مشاوره درباره کسب و کار خود را با کارشناسان ما داشته باشید.
فهرست مطالب مقاله
Toggleبازاریابی مکالمهای چیست؟
بازاریابی مکالمه ای اصطلاحی است که فرآیند برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و فعلی از طریق کانالهای مکالمه مانند رباتهای گفتگو یا چت باتها، چت زنده، رسانه های اجتماعی و برنامه های پیامرسانی را توصیف می کند. این راه عالی برای ارتباط با مشتریان در سطح شخصیتر و برقراری روابطی است که منجر به تبدیل و فروش میشود.
- بازاریابی مکالمه شامل جذب بازدیدکنندگان وبسایت، تبدیل آنها به لید یا وسیله ای برای مشتریان فعلی برای ادامه تعامل با یک شرکت است. همچنین، برای محاوره دو طرفه میان کسب و کار و مشتریانش با هدف اعتمادسازی و ایجاد وفاداری در نظر گرفته شده است.
- مشتریان از طریق گفتگو درگیر می شوند این باعث می شود که تمرکز بر تعامل با مشتریان از طریق ارتباطات دو طرفه در مکالمات واقعی باشد.
- بازاریابی مکالمهای شامل جذب بازدیدکنندگان وبسایت، تبدیل آنها به لید یا وسیلهای برای مشتریان فعلی برای ادامه تعامل با یک شرکت است.
- این راهبرد، امکان تعامل سریعتر را فراهم می کند و سرعت مسیر مشتری را افزایش می دهد.
- روشی است که شرکتها میتوانند با مشتریان بالقوه و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و پاسخها و اطلاعات مورد نیاز آن ها را به موقع فراهم کنند.
بازاریابی مکالمه ای، تجربهای معتبر میان برند و مشتری ایجاد می کند و اغلب رابطه بنیادی قوی تری میان دو طرف ایجاد می کند.
راه حلی برای فروش بیشتر و رضایت بیشتر مشتری: بازاریابی مکالمه ای
این نوع از بازاریابی بر برقراری ارتباط مستقیم و شخصی با مشتریان تمرکز دارد. این نوع بازاریابی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با مشتریان خود ارتباط نزدیک تر برقرار کنند، نیازها و خواسته های آنها را بهتر درک کنند و در نهایت، فروش و رضایت مشتری خود را افزایش دهند.
بازاریابی مکالمه ای به کسب و کارها کمک میکند تا:
با مشتریان خود ارتباط نزدیک تر برقرار کنند. بازاریابی مکالمه ای به کسب و کارها امکان می دهد تا با مشتریان خود در سطح شخصی ارتباط برقرار کنند و به نیازها و خواسته های آنها توجه ویژه ای داشته باشند. این امر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا اعتماد و وفاداری مشتریان خود را افزایش دهند.
نیازها و خواسته های مشتریان خود را بهتر درک کنند. بازاریابی مکالمه ای به کسب و کارها امکان می دهد تا از طریق تعاملات مستقیم با مشتریان خود، نیازها و خواسته های آنها را بهتر درک کنند. این امر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا محصولات و خدمات خود را به طور موثرتری به مشتریان خود ارائه دهند.
فروش خود را افزایش دهند. بازاریابی مکالمه ای می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با ارائه خدمات و پیشنهادات شخصی سازی شده به مشتریان خود، فروش خود را افزایش دهند. رضایت مشتری خود را افزایش دهند. بازاریابی مکالمه ای می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با ارائه خدمات سریع و پاسخگو به مشتریان خود، رضایت مشتری خود را افزایش دهند.
با استفاده از بازاریابی مکالمه ای، کسب و کارها می توانند به طور موثرتری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و فروش و رضایت مشتری خود را افزایش دهند.
در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار با آموزشهای کاربردی و به روزرسانی شده درباره مدیریت رفتارهای سازمانی همراه است. این دوره ها به صورت دوره آنلاین مدیریت MBA و دوره آنلاین مدیریت DBA نیز به منظوری دستیابی سریعتر و آسانتر به مدرک مدیریت ارائه می شوند. دوره فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
مزایای بازاریابی مکالمهای چیست؟
مزیت های استفاده از رویکرد مکالمه در بازاریابی بسیارند. به طور کلی باید دید که چه عواملی باعث می شوند که رباتها، دستیارهای هوش مصنوعی مکالمه ای و پیامرسانی فوری برای بازاریابی مناسب باشند.
برای تیمهای بازاریابی که تاکتیکهای بازاریابی محاورهای را اتخاذ میکنند، مزایا و دلایل فراوان و درخور توجهی برای اختصاص دادن منابع و ابزارها به این مسیر مؤثر وجود دارد که از جمله به موارد زیر اشاره می کنیم:
-
سطح تعامل بیشتر
مشتریان پس از ردوبدل کردن پیام، معمولاً بیشتر به وبسایت شما بار می گردند، محتوای شما را میخوانند و محصولات و خدمات شما را می خرند.
-
افزایش تبدیل به فروش
مکالمات بلادرنگ می توانند تضمین کنند که مشتریان داده هایی که به منظور سفارش دادن یا تصمیمگیری برای خرید نیاز دارند را دریافت میکنند.
-
نرخ عالی بازگشت سرمایه
بازاریابی مکالمه ای بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است، زیرا به کسب و کارها این امکان را می دهد که به جای صرف هزینه برای کمپینهای تبلیغاتی، مشتریانی خاصی را هدف قرار دهد.
-
آگاهی بهتر از برند
تعامل با مشتریان از طریق پیام، کسب و کار شما را به یاد ماندنی تر می کند و شناخت از برند شما را بیشتر افزایش می دهد.
-
تجربه مشتری بهتر
تعامل با مشتریان از طریق مکالمه از فرستادن ده ها ایمیل پیگیری، بیشتر تأثیرگذارتر است و برای مشتریان تجربه خرید یا بازدید از وبسایت بهتری ایجاد می کند.
-
انسانیسازی تجربه مشتری
در راستای مزیت قبلی بایدد گفت که بازاریابی مکالمه ای به تیم فروش این امکان را می دهد که با مشتریان بالقوه ارتباطی انسانی برقرار کنند. زمانی که این ارتباط شخصی تر شود، نتایج مثبت تری هم نشان خواهد داد.
-
افزایش وفاداری مشتریان
چت بات ها و چت زنده می توانند وفاداری مشتری را توسط ارائه خدماتی ارزشمند که به مشتریان در حل مشکلاتشان کمک میکند، افزایش می دهد.
-
بازخورد بیشتر
تعامل با مشتریان از طریق مکالمه ای مستقیمی می تواند به شما می کند تا با دریافت بازخورد از سوی مشتری، شناخت بهتری از آنها پیدا کنید.
-
تقویت قیف فروش
زمانی که بازاریابی مکالمه ای یک راهبرد پایدار باشد، کسب و کارها می توانند با شتاب لیدهای باکیفیت را هنگام ورود شناسایی کنند و داده هایی را که برای فروش نیاز است از طریق مکالمه به اشتراک بگذراند و منجر به کوتاه شدن چرخه فروش شوند.
-
توصیه فوری محصولات و خدمات
چت بات ها و چتهای زنده می توانند از طریق ورودی ها و نظرات مشتریان، به سرعت از توصیه های مختلف درباره محصولات یا خدماتی که در راستای نیازهای آنهاست، آگاه شوند. چتباتها میتوانند با دادههایی از پیشینه خرید مشتریان، پیشنهادهایی را درباره سایر محصولات بر اساس مشتریانی که ممکن است بخشی از پرسونای مشابه باشند، ارائه کنند.
-
ماندگار کردن روابط با مشتری
با پاسخ فوری به مشتریان و ارائه پشتیبانیهای لازم یا دادن اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات، احساس خوب و مثبتی به مشتریان می بخشد. بازارریابی مکالمهای با بازگشت مشتریان و رشد درآمد با گذشت زمان، نه تنها روابط مثبتی را با مشتری برقرار می کند بلکه می تواند به افزایش رشد کمک کند.
-
پاسخگویی در زمان واقعی
ارائه پشتیبانی و انتظار برای شنیدن پاسخ، به ویژه در مورد مسائل پشتیبانی مشتری، تجربه ای دستوپاگیر و خستهکننده برای تیم ها است. توانایی پاسخگویی در زمان واقعی، روند حل مسئله را کاهش می دهد، اما همچنین می تواند منجر به فروش بیشتر مشتریان بالقوه جدید شود، زیرا آنها در فرآیند تصمیمگیری مشتری خود فعالیت می کنند.
-
گردآوری داده های بازدیدکنندگان در فرآیند تعامل
بازاریابان می توانند زمانی که با سازوکارهای ثابت جذب لیدها سروکار دارید، مانند فرم ها، داده های مهم را از مشتریان بالقوه گردآوری کنند، البته این کار شک کاربر هدف را نیز برمی میانگیزد! فرم ها مشترک هستند و بسیاری از کاربران در ارائه اطلاعات در مورد خود مردد می مانند.
با بازاریابی مکالمه ای، گردآوری داده های مدنظر می تواند در تجربهای تعاملی ایجاد شود. داده های گردآوری شده به صورت ارگانیک از طریق مکالمه به اشتراک گذاشته می شود و در ابزار خودکارسازی بازاریابی یا CRM گرد آوری می شود.
-
مقرون به صرفه بودن
با اینکه بازاریابی مکالمه ای مستلزم زمان و تلاش زیادی است، اما به اندازه روش های بازاریابی سنتی نیازی به سرمایهگذاری مالی ندارد. از این گذشته، برای تبلیغات یا اجرای کمپین های بزرگ نیازی به پرداخت هزینه ندارید.
بازاریابان مکالمه ای تمایل بیشتری به ایجاد محتوای مفید واقعی دارند که مشتریان آن را می پسندند و با آن تعامل می کنند. این بدان معناست که بازاریابی مکالمه ای رویکردی شخصیتر برای برقراری ارتباط با مخاطبان است که در بلندمدت بر تجارت شما تأثیر مثبت میگذارد.
-
کاربردی برای موقعیتهای مختلف
راه های زیادی برای استفاده از بازاریابی محاوره ای وجود دارد که فهرستکردن همه آنها غیرممکن است. با این حال، چند مثال عبارتاند از:
- پشتیبانی مشتری
- گردآوری بازخورد
- بازخورد
- تحقیقات بازار
- کمک به خرید
- مدیریت بحران
زیبایی این رویکرد این است که بسیار متنوع است و میتواند متناسب با هر برند یا نیاز تجاری طراحی شود.
-
افزایش نرخ بازگشت مشتری
با بازاریابی مکالمهای، مشتریان احساس می کنند که شنیده می شوند و نظرات آنها واقعا دارای اهمیت است. این می تواند منجر به تجربه بهتر مشتری شود و تبلیغ کنندگانی برای برند شما ایجاد شود که با خوشحالی شما را به دیگران توصیه کنند.
-
اعتمادسازی میان برند و مشتری
وقتی مشتریان احساس میکنند که برندی به آنها توجه می کند و واقعاً به آنها اهمیت میدهد، به احتمال زیاد به آن شرکت اعتماد میکنند. و هنگامی که یک کسب و کار به موقع به بازخورد پاسخ می دهد، این به اعتمادسازی نیز کمک می کند؛ زیرا نشان می دهد که برند بازخورد مشتریان خود را جدی می گیرند. و بازاریابی مکالمه ای با راهبردها و ویژگی های خود راحتی از پس این کار برمیآید.
دوره های مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20سال پیشینه آموزش دورهای مدیریتی MBA و DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارت مدیریتی ارزشمند هستند. فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیریرند.
بازاریابی مکالمهای چه اهمیتی دارد؟
با رویکرد بازاریابی مکالمهای:
- برندها نیازی ندارند که روشهای سنتیتر جذب لید را در یک قیف بازاریابی متوقف کنند
- بسیاری از دیگر سبکهای ارتباطی یک طرفه را حذف کنند.
- برای جذب مخاطب بر اساس ترجیحات یا سبک های ارتباطی آنها با یک برند استفاده می شود.
- با ارائه چندین کانال به مشتریان برای تعامل، به آنها امکان می دهد نحوه ارتباط با یک شرکت را انتخاب کنند.
- آن در جابجایی بازدیدکنندگان از طریق یک قیف به روشی ساده تر با افزایش نرخ تبدیل، در حال افزایش است.
رویکردهای بازاریابی سنتی بر ایجاد فروش با تأثیرگذاری بر مشتریان بالقوه در سریع ترین زمان ممکن متمرکز هستند. در مقابل، بازاریابی مکالمه ای مشتری را جلو و در مرکز میگذارد همچنین میتواند بار سنگینی را از دوش تیمهای فروش با بهدستآوردن اطلاعات اولیه درباره مشتریان بالقوه بردارد و در زمان شرکت در فرآیند فروش منجر به مکالمات معنادارتر شود.
چرا بازاریابی مکالمهای تا این اندازه تأثیرگذار است؟
در دنیای ارتباطات و فروش B2C (کسبوکار به مشتری)، بازاریابی مبتنی بر مکالمه، روند دیجیتالی به نسبت جدیدی است. بازاریابی مکالمه ای با بازاریابی درونگرا (inbound strategy) که فرآیند جذب مشتری از طریق محتوا و تعاملات مرتبط و مفید استا، ارتباط دارد. در میان تمام تعاملات با مشتری، گفتگوها یا مکالمهها، مستقیم ترین و قدرتمندترین هستند. بنابراین، چرا مکالمات در یک راهبرد درونگرا مهم هستند؟ زیرا آنها به شما اجازه می دهند:
- از اصول قدرتمند روانشناسی مشتری استفاده کنید که به شما کمک می کند تا با تلاش کمتر، لیدهای بیشتری را وارد خط لوله خود کنید؛
- تجربه های شخصی به مشتریان ارائه دهید، اعتمادسازی و ایجاد وفاداری کنید؛
- درباره مشتریان بیشتر بیاموزید و محصولات و خدمات کسب و کار خود را بهبود بخشید؛
- با استفاده از چتباتها، نرخ تبدیل و تولید لید خود را افزایش دهید.
بازاریابی مکالمهای چه راهبردهایی دارد؟
ادغام بازاریابی محاوره ای با سفر مشتری و فرآیندهای فروش شما می تواند چالش برانگیز باشد. به منظور استفاده موثر از فناوریهای مکالمه، شرکتها باید تمرکز خود را از تولید محصولات به ارائه یک تجربه کاربری خوب تغییر دهند. این بدان معناست که خدمات مشتری و تلاشهای بازاریابی باید بیشتر رابطهمحور شود و تیمهای فروش باید بیاموزند که چگونه مشتریان را در مکالمات جذب کنند.
هنگام شروع هر برنامه ریزی راهبردی، مهم است که اهداف و چگونگی دستیابی سازمان به آنها از طریق تلاش ها را در نظر داشته باشید. انتخاب یک استراتژی خاص می تواند بین سازمان ها ذهنی باشد. چرخه های برنامه ریزی، پیاده سازی، آزمایش و بهینه سازی داخلی به موفقیت برنامه کمک می کند. در اینجا نگاهی به چند استراتژی کلی و بهترین شیوه برای اجرای یک ابتکار بازاریابی مکالمه ای مؤثر می اندازیم.
-
کانالهای ارتباطی را قطع کنید
چتبات یا چت زنده در وبسایت راهی عالی برای شروع بازاریابی مکالمه با بازدیدکنندگان وب است. کانال هایی را انتخاب کنید که قابلیت مکالمات متقابل را دارند و پیدا کردن و تعامل با آنها را برای کاربران آسان می کند.
-
ترکیب مناسبی از پرسش و پاسخ را تعیین کنید
هنگام اجرای راهبرد بازاریابی مکالمهای از طریق رباتهای گفتگو، تیمهای بازاریابی باید با تیم فروش همکاری کنند تا نکات مهم و پروفایلهای شخصی مخاطبان را کشف کنند. با قرار دادن سوالات ارگانیک در مورد اینکه چه کسی هستند و به چه چیزهایی علاقه دارند، درباره بازدیدکنندگان بیشتر بیاموزید. همچنین به پاسخ های نمایش داده شده اجازه می دهد تا افراد را با برند مرتبط کند.
-
ردیابی تجزیه و تحلیل در محل
اطمینان یابید که مقصدی برای ذخیره این مکالمات چت یا دادههای مربوط به مشتریان احتمالی و مشتریانی که اطلاعات را از طریق این تجربیات می فرستند، وجود دارد. بیشتر ابزارهای چت ردیابی و تحلیل خود را دارند، اما میتوانند با سیستمهای خودکارسازی بازاریابی و CRM نیز ادغام شوند.
-
از شخصی سازی استفاده کنید
هر برند با اطلاعات بیشتری که از طریق این روشهای مکالمه گردآوری میشوند، میتواند تجربه شخصیتر ایجاد کند. اگر وبسایت، بازدیدکنندهای بازگشتی یا مشتری موجود را شناسایی کند، تجربه مکالمه آنها باید کمی متفاوت از بازدیدکنندگان وب برای اولین بار باشد. اطمینان یابید که فرصت هایی برای شخصی سازی تجربه و افزایش رابطه انسان با انسان پیدا کرده اید.
-
برای شخصیتهای مختلف، مکالمات مختلف به کار ببرید
اگر برند به گروههای شخصیتی مختلف محصولی میفروشد، هر گروه باید تجربه منحصر به فردی داشته باشد. در خارج از وبسایت، اطمینان یابید که اطلاعات را بهگونهای گردآوری میکنید که به کاربران امکان میدهد در مسیر مناسب خود حرکت دهند.
-
بازخورد بخواهید
هم رباتهای چت و هم تجربههای چت زنده فرصت کافی برای درخواست بازخورد در قالب نظرسنجی یا سایر حلقههای بازخورد فراهم میکنند. سعی کنید فضایی برای بازخورد در سراسر کانال ها ایجاد کنید تا داده های تجربه کاربری بیشتری را جمع آوری کنید که می تواند تصمیمات آینده شرکت را تعیین کند.
-
اهداف و معیارهای کسبوکار خود را مشخص کنید
پیش از اینکه تصمیم بگیرید راهبردهای بازاریابی مکالمه خود را اجرا کنید، مشخص کنید می خواهید به چه چیزی دست یابید. برخی از معیارهای رایج برای اندازه گیری اثربخشی تلاشهای بازاریابی مکالمه شما عبارتاند:
- معیارهای لیدها و فروش
تعداد لیدهای تولید شده، نرخ تبدیل تجارت الکترونیک یا میانگین ارزش سفارش.
- معیارهای تعامل
نرخ پاسخ، میانگین زمان تعامل، یا تعداد پیامهای ارسالی یا دریافت شده.
- معیارهای آگاهی
دسترسی، تعداد بازدیدها یا نرخ کلیک.
- معیارهای وفاداری و رضایت مشتری
نرخ حفظ مشتری، میانگین ارزش طول عمر مشتری.
برخی از ابزارها و معیارها، ویژگی های یکپارچه ای را برای ردیابی نحوه تبدیل چت به فروش ارائه میدهند:
-
شناسایی نقاط کلیدی پیام ارتباطی
بازاریابی مکالمه مبتنی بر ارتباطات است و ارتباط خوب باید پیامی روشن و مستقیم داشته باشد. سعی کنید خود را به جای مشتری بگذارید و به این فکر کنید که چه پیامی بیشتر توجه شما را جلب می کند. پیشنهاد تبلیغاتی برای محصول جدید و کد تخفیف یا دعوتی برای دسترسی به محتوای رایگان در ازای یک آدرس ایمیل؟
سعی کنید پیام شما روشن و متمرکز باشد و پیچیده نباشد. مثلاً، میتوانید بازخورد مشتری را بخواهید و سپس از طریق تبادل پیام به موضوعات دیگر سوق دهید. مکالمه ممکن است با یک پیام خوشامدگویی چشم نواز آغاز شده و با یک پیشنهاد فروش به پایان برسد.
-
انتخاب کانال ارتباطی
اگر می خواهید بازاریابی مکالمه ای را شروع کنید، بهترین مکان ها وب سایت، برنامه های پیام رسانی و رسانه های اجتماعی شما هستند. در نظر بگیرید:
- خودکار کردن چت زنده فیسبوک با ربات ها
- افزودن ویجت چت زنده در وبسایت شما
- یکپارچه سازی ربات چت اینستاگرام
راه اندازی چت باتی در واستاپ همه کانال های بازاریابی یکسان نیستند. اگر میخواهید چت بات شما به سؤالات مشتریان در مورد محصولات یا خدمات پاسخ دهید، از یک چت بات پشتیبانی استفاده کنید و آن را به وبسایت خود بیافزایید.
-
آموزش نحوه استفاده از ابزارهای ارتباطی
استفاده از چت باتهای بازاریابی و پاسخ های آماده به این معنی است که می توانید با صدها مشتری به راحتی صحبت کنید. اما، هر فناوری جدیدی نیاز به آموزش دارد. برخورد با مشتریان عصبانی با ربات های هوش مصنوعی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، بنابراین باید برای انواع موقعیت ها آماده باشید. در این موقعیتها آموزش نحوه کاربرد ابزار یا چت بات، به آرامش رابطه شما و کاربر کمک بسیاری خواهد کرد.
-
طراحی و آزمایش چت بات ها
مشتریان باید بتوانند با هر کسب و کاری به همان شکلی که با یک دوست گفتگو می کنند، چت کنند. این یعنی کسب و کارها باید پاسخگوتر و شخصی تر بوده و بیست وچهارساعته در دسترس باشند.
چت ربات های خوب طراحی شده ضروری هستند. در واقع می توانید با طراحی خوب چت بات، فروش خود را تا حد بسیاری افزایش دهید. میتوانید فلوچارتهای مختلف چتبات و درختهای تصمیم را با انتخابهای چندگانه مکالمه با سازنده چتبات بصری طراحی کنید. با این حال، یک راه بسیار ساده تر، استفاده از قالب های آماده چت بات است.
-
ارزیابی نتایج و بهینه سازی فرایند ارتباط
ردیابی نتایج کمپینهای بازاریابی مکالمه شما بسیار آسان است، به ویژه اگر معیار مناسبی را انتخاب کرده باشید. اما اگر نتایج رضایتبخش نبود، میتوانید نرخ حذف پیامهای تکی ربات چت خود را ببینید. ممکن است متوجه شوید که مشتریان شما از چه پیامی دلسرد می شوند یا به چیز دیگری علاقهمند هستند. با مشاهده نتایج برای هر پیام می توانید مکالمات خود را بهینه کنید.
خرید مدرک مدیریت کاری امکان ناپذیر است ولی در مدرسه کسبوکار موسسه آموزش عالی آزاد امین فرصتی ویژه برای شماست تا با خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA، هم دانش افزایی کنید و هم از مدرکی معتبر و قانونی برخوردار شوید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر حتما فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در زوترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
نمونه های بازاریابی مکالمهای
برای اجرای یک راهبرد بازاریابی مکالمهای، قوانین و راهبردهای انسانمحور باید به طور یکدست با فناوریهای کاربردی برای ارائه و ضبط تجربه های مکالمه ترکیب شوند.
بسیاری از شرکتها از برخی یا ترکیبی از ابزارها مانند چت بات ها یا نرمافزار چت زنده، پشتیبانی مشتری، ابزارهای خودکارسازی بازاریابی، فرستادن پیامک و از این دست، برای مکالمات ویدیویی زنده استفاده میکنند.
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی همچنین دارای ویژگیهای پیامرسان داخلی هستند که به دنبالکنندگان اجتماعی این امکان را میدهد تا از کانالهای اجتماعی خود به برندی دسترسی پیدا کنند، درست همانطور که در پورتال پشتیبانی مشتری یا وبسایت بازاریابی انجام میدهند.
بسیاری از شرکت ها از بازاریابی مکالمهای به خوبی استفاده می کنند، از جمله نمونه های زیر:
-
شرکت غذاهای کامل (Whole Foods)
چتباتها در صنعت غذا و نوشیدنی با هدف افزایش آگاهی از برند، رزرو یا آمادهسازی دستور پخت و ایدههایی برای آشپزی غذا رایج تر می شوند. شرکت غذاهای کامل، دارای یک ربات پیامرسان فیسبوک است که کاربران را ترغیب میکند در مورد مواد غذایی مورد نیاز خود تصمیم بگیرند یا ایدههایی برای دستور غذا تهیه کنند.
-
هاباسپات (HubSpot)
هاب اسپات، در میان نرمافزارهای خودکارسازی بازاریابی پیشگام است و ابزارهای چت خود را در فناوری خود تعبیه کرده است. چه مشتری بالقوه به دنبال راه حلی باشد که متناسب با نیازهای خود باشد یا یک مشتری فعلی به دنبال پشتیبانی باشد، بازاریابی مکالمه در مراحل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نوعی بازاریابی مکالمهای ویدیویی را از طریق کانالهای اجتماعی و پخش زنده خود ارائه میدهد، که گروههای کاربری را برای اشتراکگذاری یا نکات و بهروزرسانیهای جدید، میزبانی می کند.
-
اوکتا (Okta)
بازاریابی مکالمهای همیشه نباید در اولین فرصت شروع شود. اوکتا از چت بات بازدیدکننده بازگشتی استفاده می کند. وبسایت آنها دادههای کوکی را در مرورگر کاربر ذخیره میکند تا تشخیص دهد که کاربر چه زمانی بازدید دوباره را آغاز میکند و آن را با اعلام خوش آمدگویی، شخصیسازی میکند تا به کاربر اجازه دهد از جایی که کار را متوقف کرده است، ادامه دهد. این برای تشویق فعالیتهای متمرکز بر تبدیل، مانند رزرو جلسه با تیم فروش یا تماس با نماینده پشتیبانی بسیار فایده دارد.
بازاریابی مکالمه برای کسب و کارهایی که قصد دارند ارتباط شخصیتری با مشتریان خود ایجاد کنند، بسیار خوب است. با کاربرد آنها میتوانید به مشتری خود احساس ارزشمندی و قدردانی بدهید که میتواند منجر به فروش بیشتر و نرخ حفظ مشتری بهتر شود.
نمونهای از تکنیک های بازاریابی مکالمه ای
در اینجا چند نمونه از تکنیک های بازاریابی مکالمه ای که شرکت ها استفاده می کنند را می بینید:
-
لیدسازی با چت باتها
مرسوم ترین مثال بازاریابی مکالمهای در عمل، استفاده از چت ربات های تولیدکننده لید است. آنها برای خودکار کردن فرآیند جذب لیدها و دارای شرایط بودن آنها در هنگام ورود عالی هستند.
چت بات می تواند زمانی که شخصی از یک صفحه خاص بازدید می کند،فعال شود. هنگامی که مشتریان به چت بات شما پیام می دهند، یک سری سوالات را از آنها میپرسند. وظیفه اصلی آنها، گرد آوری اطلاعات تماس مانند آدرس ایمیل یا شماره تلفن است.
می توانید بازدیدکنندگان وبسایت خود را با منابع رایگان، نمونه محصولات یا کدهای تخفیف وسوسه کنید. سپس چتبات شما میتواند سؤالهای بعدی را بفرستد که به دستهبندی مشتریان و یافتن لیدهای دارای شرایط کمک میکند.
-
کمپینهای فروش شبکه های اجتماعی مکالمه ای
فروش مکالمه ای از طریق کانال های مکالمه ای مانند چت بات ها، رسانه های اجتماعی و ایمیل انجام میشود. ، شما می توانید محصولات خود را از طریق یک سری پیام به مشتریان خود پیشنهاد دهید، از خواسته هایشان آگاه شوید و درنتیجه به آنها تخفیف بدهید.
همه اینها درست در پانل گفتگو اتفاق می افتد. با استفاده از خودکارسازی پرداخت در پیام رسان و ادغام روشهای پرداخت انعطافپذیر، کسبوکارها میتوانند تجربه خریدی بینظیر را برای مشتریان خود فراهم کنند.
-
چت زنده در وبسایتهای تجارت الکترونیک
چت زنده یک راهبرد بازاریابی مکالمه است که با آن، از نرم افزاری برای برقراری ارتباط زنده با مشتریان استفاده می شود. این به کسب و کارها اجازه می دهد تا خدمات و پشتیبانی مشتری را ارائه دهند و همچنین پیام های بازاریابی و فروش را از طریق گفتگوهای چت زنده بفرستند.
این ابزار همیشه به بخشی جداییناپذیر از وبسایت یا فروشگاه آنلاین شما تبدیل می شود. میتوانید ظاهر آن را سفارشی سازید و پیامها را طوری پیکربندی کنید که با برند شما سازگار باشد. در حالی که به نظر می رسد ویجت چت زنده بیشتر به خدمات مشتری مرتبط است، اما در واقع عملکرد بازاریابی مهمی را نیز انجام میدهد. مشتریان به وبسایت های بدون ویژگی چت زنده را تقریباً تا دوبرابر کمتر اعتماد می کنند.
-
صفحات فرود مکالمه ای
برای ایجاد یک صفحه فرود مکالمهای، باید از اصول طراحی مکالمه استفاده کنید. این اصول بر ایجاد یک تجربه کاربر جذابتر با استفاده از عناصر مکالمه مانند سؤالها، درخواستها و شخصیسازی متمرکز هستند.
اما شما همچنین می توانید یک صفحه فرود مکالمه خودکار برای بازاریابی ایجاد کنید. برخی از بهترین پلتفرمهای بازاریابی مکالمه به شما امکان می دهند که ویجت تعاملی و چت بات ها را در هر وبسایتی بگنجانید یا حتی میزبان صفحه فرود برای خود باشید.
به طور کلی، بازاریابی چت بات ای روشی موثر برای افزایش تبدیل و درآمد و در عین حال کاهش هزینه ها است وکسبوکار شما را کارآمدتر و شخصی تر برای مشتریان می کند.
دوره های مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20سال پیشینه آموزش دورهای مدیریتی MBA و DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارت مدیریتی ارزشمند هستند. فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیررند.
بازاریابی مکالمهای و چتباتها
اگر در چند سال گذشته برای خدمات مشتری تماس گرفته اید، احتمالاً متوجه تغییراتی شده اید. چهره و صدای بسیاری از بخش های خدماتی از تغییرات بسیاری برخوردار شده اند. در حالی که ربات ها هنوز به طور کامل تسلط ندارند، چت بات ها، سیستم های پاسخ صوتی تعاملی و پورتالهای سلف سرویس در حال تبدیل شدن به امری عادی هستند.
مکالمات و تعامل با این ابزارها به گردآوری و تأیید اطلاعات شما و ارائه پاسخ به سؤالات ساده کمک می کند. اگر چیز پیچیدهتری پیش بیاید، هوش مصنوعی در پس رباتهای گفتگو و تلفن گویا تشخیص میدهد که شما به کمک انسانی نیاز دارید. معمولاً به یک نماینده زنده هدایت میشوید، یا تیکتی برای پاسخگویی ایجاد میشود.
چتباتهای تعبیهشده در وبسایتها و برنامهها و سیستمهای مسیریابی تعاملی زیر چتر هوش مصنوعی مکالمهای قرار میگیرند. بنابراین، درگاههای خدمات و پرسشهای متداول آنلاین پیچیدهتری را انجام دهید که برای پیشبینیها و پیشنهادها به نظرات شما اتکا دارند. همانطور که کسب و کارهای بیشتری ابزارهایی از این قبیل را اجرا می کنند، تعاملات بین سازمان ها و افراد به سرعت تکامل می یابند.
فواید این فناروی
این فناوری، از فوایدی نیز برخوردار است که در زیر به چهار مورد آن اشاره میکنیم:
- جای خالی کارکنان را پر میکند
- توصیه های شخصیسازیشده در زمان واقعی ارائه می دهد
- تجربه های کارمندان را بهبود می بخشد
- بر مرزهای زبانی فراتر می رود
انتظار می رود با افزایش پاسخ مثبت و استقبال، استفاده از فناوری مکالمه در بین مشاغل همچنان در حال رشد باشد. در حال حاضر، 40 درصد از کاربران اینترنت تعامل با چت بات ها را به عوامل پیشتیبان مجازی ترجیح می دهند. مشتریان توانایی دریافت پاسخ سریع به سؤالات ساده را دوست دارند و از تکرار نکردن اطلاعات خود قدردانی می کنند. با افزایش پیچیدگیهای هوش مصنوعی، شرکت ها به طور فزایندهای از مزایای بسیاری که این فناوری به همراه دارد، استقبال می کنند.
نتیجهگیری
بازاریابی مکالمهای روشی مؤثر برای افزایش تبدیل و درآمد و در عین حال کاهش هزینه ها است. این نوع از بازارایابی، کسب و کار شما را برای مشتریان قیاسپذیر، کارآمدتر و شخصیتر می کند. علاوه بر این، می توانید کار با یک پلت فرم چت بات بازاریابی ساده و مقرون به صرفه را برای آغاز انتخاب کنید.
موسسه آموزش عالی آزاد امین، با 20 سال پیشینه، دوره های مدیریتی MBA و DBA را با بازده عالی برگزار می کند. این دوه ها به رشد کسب و کار شما و افزایش فروش کمک میکند. شما می توانید با شرکت در دوره های مدیریتی MBA و DBA کسب و کار خود را ارتقا بخشید. اگر برای حضور در این دوره ها نیاز به مشاوره دارید یا اگر سوالی درباره کسب و کار خود دارید می توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و از یک جلسه مشاوره رایگان برخوردار شوید.
منابع
https://www.revechat.com/blog/chatbot-marketing
/https://www.smallbiztechnology.com/archive/2017/07/chatbots-are-not-just-for-the-big-brands.html/
https://www.tidio.com/blog/chatbot-statistics/