بازاریابی خاص یا نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) که در زبان فارسی به بازاریابی نیچ یا بازاریابی گوشهای نیز شناخته میشود، شکل بسیار هدفمندی از تبلیغات است. با نیچ مارکتینگ، کسب و کارها محصولات و خدمات خود را برای مخاطبان کوچک، خاص و کاملاً مشخصشده تبلیغ می کنند. مشتریان و طرفداران بازاریابی خاص، افراد خاصپسند هستند. صاحبان کسب و کاری که در زمینه نیچ مارکتینگ خود را خبره و قوی نمی دانند نیاز به پشتیبانی و آموزش دارند. شما چطور؟ در این مقاله می خواهیم همه جنبه های این نوع راهبرد بازاریابی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
شما می توانید با پرکردن فرم زیر از آموزشهای رایگان مدیریتی از جمله مینی دوره رایگان MBA که در صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، بهره مند شوید. همچنین می توانید از طریق فرم زیر، یک جلسه رایگان مشاوره درباره کسب و کار خود را با کارشناسان ما داشته باشید.
فهرست مطالب مقاله
Toggleبازاریابی خاص چیست؟
در بازاریابی خاص، مشتریان در بازارهای خاص از نیازها و ترجیحات ویژه ای برخوردارند که با بازارهای گسترده متفاوت است.
بازارهای خاص و گوشه ای بی شماری برای انتخاب و پیگیری وجود دارد. کلید اصلی شناسایی بازارهای خاص و سپس تسلط بر آن، ارائه ارزش به مشتریان این بازارهاست. به این ترتیب می توانید جایگاه خود را از رقبا متمایز کنید. علاوه بر این، با استفاده از راهبردهای بازاریابی هدفمند، میتوانید پیام را مستقیماً به مشتریان بالقوه، مشتریان و مشتریان ایدهآل خود برسانید و آنها را جذب خود کنید.
بسیاری از سازمانها این راهبرد را برای پشتیبانی از کسبوکارهایی که از خدمات ضعیفی برخوردارند، این نوع بازاریابی را به کار می برند و از پاداش وفاداری به برند بهره میگیرد. بازاریابی خاص از آن دسته راهبردهایی است که با خواندن این مقاله و آشنایی صفر تا صد با مفاهیم و مطالب مربوطه، بدون شک به آن علاقهمند میشوید و برای شما کاربردی خواهد بود.
برندها تقریباً هر بازاری را بر اساس موارد زیر به زیربخشهایی تقسیم میکنند:
- موقعیت جغرافیایی
- داده های روانشناختی (علایق، نگرش ها و ارزش ها)
- پایگاه جمعیتی (سن، سطح درآمد، جنسیت، سطح تحصیلات)
- سطح کیفیت (حق بیمه، متوسط، بالا، پایین)
- قیمت (بالا، تخفیف، عمده فروشی)
بازاریابی خاص اغلب ساده تر از تبلیغ برای مخاطبان بازارهای گسترده است. مخاطبان بازارهای خاص نیازها و خواستههای بسیار ویژه ای دارند. به عنوان مثال، شرکتی که به سادگی کیف های دستی می فروشد، باید طیف وسیعی از سلیقه ها و انتظارات را به خود جلب کند.
با این حال، فروشنده های کیف های دستی به عنوان کیسه ای برای حمل وسایل نوزاد برای آنهایی که به تازگی مادر شده اند، تمرکز بسیار بیشتری بر تولیدات خود دارند. بازاریابی خاص با ابزارهایی مانند هدفگذاری تبلیغات فیسبوک و نظارت بر رسانههای اجتماعی آسان تر شده است. برای اینکه درک بهتری از بازاریابی خاص داشته باشید، در بخش بعدی به مثالهایی از آن اشاره خواهیم کرد.
چرا بازاریابی خاص سودآور است؟
بازاریابی خاص سودآور است زیرا به کسبوکارها کمک میکند تا:
هزینههای بازاریابی خود را کاهش دهند:
کسبوکارهای خاص نیازی به بازاریابی گسترده برای جذب مشتریان جدید ندارند. آنها میتوانند با تمرکز بر بازار هدف خود، به طور موثرتری پیام خود را به مشتریان بالقوه برسانند.
بازدهی بازاریابی خود را افزایش دهند:
کسبوکارهای خاص احتمال بیشتری دارد که مشتریان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. این امر به دلیل این است که آنها نیازهای مشتریان خود را به خوبی درک میکنند و محصولات یا خدماتی را ارائه میدهند که برای آنها ارزشمند است.
رقابت کمتری داشته باشند:
کسبوکارهای خاص در بازارهای کوچکتر فعالیت میکنند که رقابت کمتری در آن وجود دارد. این امر به آنها فرصت میدهد تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.
فرض کنید یک شرکت تولید کننده کفش، تصمیم میگیرد که به جای بازاریابی برای تمام افراد، بر بازار هدف خاصی تمرکز کند. این شرکت میتواند بر بازار هدفی مانند ورزشکاران حرفهای، ورزشکاران آماتور یا افراد علاقهمند به سبک زندگی سالم تمرکز کند.
با تمرکز بر این بازار هدف خاص، شرکت میتواند محصولاتی تولید کند که نیازهای این افراد را برآورده کند. همچنین میتواند از کانالهای بازاریابی هدفمندی مانند رسانههای اجتماعی و بازاریابی محتوا برای دسترسی به این افراد استفاده کند.
در این مثال، شرکت تولید کننده کفش با تمرکز بر بازار هدف خاص، میتواند هزینههای بازاریابی خود را کاهش دهد، بازدهی بازاریابی خود را افزایش دهد و رقابت کمتری داشته باشد.
ترفندهای افزایش سودآوری از طریق بازاریابی خاص
بازاریابی خاص یا نیچ مارکتینگ، یک استراتژی بازاریابی است که بر یک بخش کوچک و خاص از بازار تمرکز دارد. این استراتژی به کسبوکارها کمک میکند تا با شناسایی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود، سود خود و وفاداری مشتریان را افزایش دهند.
چند ترفند برای افزایش سودآوری از طریق بازاریابی خاص وجود دارد که عبارتند از:
شناسایی دقیق بازار هدف:
اولین و مهمترین مرحله در بازاریابی خاص، شناسایی دقیق بازار هدف است. کسبوکارها باید بدانند که محصولات یا خدمات آنها برای چه کسانی مناسب است و نیازهای آنها چیست. برای شناسایی بازار هدف، کسبوکارها میتوانند از تحقیقات بازار، نظرسنجیها و مصاحبهها استفاده کنند.
ارائه ارزش متمایز:
کسبوکارها باید محصول یا خدماتی ارائه دهند که برای بازار هدف آنها ارزش متمایز ایجاد کند. این ارزش میتواند در ویژگیهای محصول، قیمت، خدمات پس از فروش یا سایر موارد باشد. برای ایجاد ارزش متمایز، کسبوکارها باید نیازهای بازار هدف خود را به خوبی درک کنند و محصول یا خدماتی ارائه دهند که پاسخگوی این نیازها باشد.
استفاده از کانالهای بازاریابی هدفمند:
کسبوکارها باید از کانالهای بازاریابی هدفمند برای دسترسی به مشتریان خود استفاده کنند. این کانالها میتواند شامل رسانههای اجتماعی، ایمیل، بازاریابی محتوا یا سایر موارد باشد.
برای انتخاب کانالهای بازاریابی مناسب، کسبوکارها باید بازار هدف خود را در نظر بگیرند.
تمرکز بر خدمات پس از فروش:
کسبوکارها باید به خدمات پس از فروش اهمیت دهند. خدمات پس از فروش خوب به ایجاد وفاداری مشتریان و افزایش سودآوری کمک میکند. برای ارائه خدمات پس از فروش خوب، کسبوکارها باید به نیازهای مشتریان خود توجه داشته باشند و خدماتی را ارائه دهند که پاسخگوی این نیازها باشد.
با رعایت این ترفندها، کسبوکارها میتوانند از بازاریابی خاص برای افزایش سودآوری خود استفاده کنند.
نمونههای بازاریابی خاص چیست؟
نمونههایی از بازاریابی خاص شامل مواد غذایی ارگانیک، خودروهای لوکس و محصولات سازگار با محیط زیست است.
به عنوان مثال، یک شرکت متخصص در مواد غذایی ارگانیک، تلاش های بازاریابی خود را برای جذب مشتریان آگاه به سلامتی که به غذاهای طبیعی و بدون آفت کش اهمیت می دهند، انجام می دهد. با انجام این کار، شرکت می تواند خود را از رقبا متمایز کند و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند. دو مثال از برندهای معروف در عرصه بازاریابی خاص را در زیر ببینید:
برند آندرآرمور Under Armour
این برند روی تولید پیراهنهایی بدون عرق تمرکز دارد و به همین دلیل توجه مردم را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. بنیانگذار این شرکت، یک بازیکن سابق فوتبال بود که تیشرتی را از موادی ساخت که پس از جذب عرق خشک بماند و بیش از 1000 دلار برای تولید 500 پیراهن سرمایهگذاری کرد.
پیراهن ها به هم تیمی هایشان داده شد و بازخوردها عالی بود. با کمک بازاریابی دهان به دهان، شرکت رشد کرد و اکنون با تولید لباسهای فعال و کفشهایی با مقاومت دربرابر عرق گسترش یافت.
بنابراین، واضح است که تلاشهای بازاریابی خاص میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای کسب و کار شما برای تمرکز بر بازارهای خاص عمل کند. این شرکتها عمداً بر روی گروههای کوچکتری از مخاطبان تمرکز کردهاند که محرکهای محکمی برای موفقیت آنها شدهاند.
غذاهای کامل Whole Foods
غذاهای کامل در صنعت سلامت و تناسب اندام با توجه به مواد غذایی ارگانیک محبوبیت پیدا کرده اند. یکی از بزرگترین تأمینکنندگان در صنعت مواد غذایی ارگانیک است که با کمک محتوای خلاقانه، تکنیکهای آشپزی سالم و دستورالعملهایی که به طور منظم در وبلاگ فرستاده می شود، بر ارتباط با مشتریان تمرکز دارد.
آنها همچنین از مزیت بازاریابی یوتیوب و بازاریابی رسانه های اجتماعی در تعامل با مشتریان مشتاق محصولات بهداشتی ارگانیک استفاده می کنند.
بازاریابی خاص در برابر بازارهای گسترده
با تعریفهایی که از راهبرد بازاریابی خاص کنیم، در اینجا این سؤال پیش می آید که چه تفاوتهایی میان بازاریابی خاص و بازرایابی گسترده وجود دارد.
بازاریابی خاص به شناسایی و خدمات رسانی به گروه کوچکی از مشتریان اشاره دارد، درحالی که بازاریای گسترده به شناسایی و خدامات رسانی به گروه بزرگ و گسترده ای از بازارها اشاره دارد. بنابراین هر دو درمقابل هم قرار دارند و عکس هم عمل میکنند. در این صورت، تفاوتهایی میان این دو رویکرد وجود دارد که در زیر می بینید:
بازاریابی خاص |
بازاریابی گسترده |
کسبوکارهایی که به گروههای کوچکی از مشتریان هدفمند خدمت میکنند. |
کسبوکارهایی که به گروههای بزرگتر و گسترده تری از مشتریان هدفمند خدمت میکنند. |
کم هزینه تر |
پرهزینه تر |
نیاز به تبلیغات اساسی ندارد. | نیاز به تبلیغات خیرهکننده فراوان دارد. |
رقابت در این بازارها کمرنگتر است | از زقابت در سطح بالایی برخوردار است |
به خاطر کمتر بودن کسانی که در آن نقش دارن، سود بیشتری دارد. |
به خاطر کمتر بودن کسانی که در آن نقش دارن، سود بیشتری دارد. |
بازاریابی خاص چه ویژگی هایی دارد؟
بازاریابی خاص نیز مانند همه انواع بازاریابی، از ویژگیهای متمایزی برخوردار است که دلیلی برای اهمیت مزایای آن است. همچنین داشتن این خصوصیات است که طرفداران پرشماری را میان کسبوکارهای امروزی در این عرصه به ارمغان آورده است.
ویژگیهای منحصربهفرد بازاریابی خاص را در زیر ببینید:
- رقابت کم. شرکتی که هدف آن خدمت به یک جایگاه ویژه است، با رقابت کمتری روبرو است زیرا چنین جایگاهی تقاضا دارد زیرا هیچ شرکت دیگری هنوز آن را کشف نکرده است.
- مشتریان کمتر. خود نیچه به معنای یک گروه محدود یا کوچک است. بنابراین تعداد مشتریان کمتر است.
- عملکرد بهتر بازار. به دلیل تمرکز زیاد روی یک گروه کوچک، شرکت می تواند به راحتی پاسخگو باشد.
- ایمان و وفاداری مشتریان. با توجه به تعداد بازیکنان کمتر، مشتریان به شرکتی که تقاضای آنها را برآورده می کند وفادار می مانند.
در نتیجه، تمایل کمی برای تغییر به سمت رقبا وجود دارد. - سود بیشتر. یک پایگاه مشتری ثابت تر منجر به فروش و سود بیشتر می شود.
- هزینه کمتر. هزینه ایجاد بازار در میان مشتریان خاص و حفظ آنها بسیار کمتر از بازاریابی انبوه است زیرا محصولات با اندازه های مختلف بازار کمتر هستند.
- کیفیت بهتر. یک بازار کوچک به شرکت اجازه می دهد تا تقاضا، تغییر ترجیحات و غیره را تجزیه و تحلیل کند، که به بهبود مدیریت محصول و مشتری کمک می کند.
- بررسی های گسترده. برای شناسایی حوزههای بازاریابی تخصصی مورد نیاز است زیرا معمولاً توسط اکثر شرکتها ناشناخته باقی میمانند.
چرا بازاریابی خاص اهمیت دارد؟
بازاریابی خاص به شما کمک می کند که بر یک حوزه تخصصی تمرکز کنید و برای آن تصمیم بگیرید تا بتوانید نسبت به رقیبان خود در جایگاه بالاتری قرار بگیرید. ممکن است در موقعیتی باشید که بتوانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبان بیشتری ارائه کنید، اما عملکردی تخصصی تر در حوزه ای خاص و متمرکز حتماً نتایج بهتر و بهینه تری برای شما خواهد داشت.
در نتیجه با در نظر گرفتن راهبردها تکنیکهای بازاریابی خود می توانید بهترین بهره را از بازاریابی خاص خود ببرید. در زیر پنج نکته کلیدی را می بینید که توجه ها را به سوی اهمیت بهرهگیری از بازاریابی خاص جلب میکند:
-
کاهش هزینه های بازاریابی
زمانی که مخاطبان دقیق برند خود را تجسم کردید، این فرصت را خواهید داشت که یک فهرستی هدفمند ایجاد کنید و پیام های فروش را به طور خاص برای آنها توسعه دهید. شناخت شخصیت خریداران در ایجاد محتوای بسیار مرتبط برای برانگیختن علاقه مشتریان احتمالی و ایجاد لیدها با کمترین هزینه بسیار اهمیت دارد.
زمان و سرمایهگذاری شما برای بازاریابی بسیار کمتر میشود، به طوری که برند میتواند به طور عمدی طرح و راهبردهای بازاریابی را برای مخاطبان هدف طراحی کند.
-
کاهش سطح رقابت
شما قبلاً با انتخاب یک جایگاه خاص در صنعت خودتان راه خود را باز کرده اید. با کمک راهبردهای از پیش تعریف شده بازاریابی خاص، می توانید خود را به عنوان متخصصی در این زمینه ببینید.
در نتیجه، مشتریان بیشتر و بیشتری با برند ارتباط برقرار میکنند و به شما مزیت فروش درخور توجهی میدهند. برندها پس از اینکه یک پایگاه مستحکم مشتری در آن جایگاه ایجاد کردند، شانس آنها برای رشد و دستیابی به رشد سودآور، پیشرونده و غیرقابل توقف است.
-
افزایش نرخ سود
پس از اینکه جایگاه بازاریابی خود را تعیین کردید، فروش محصولات یا خدمات به مشتریانی که قصد خرید آنها را دارند، بسیار آسانتر می شود. هر مشتری علاقهمندی در مقایسه با مشتری بیعلاقه، تبدیلهای بیشتری را به شما ارائه می دهد.
بنابراین اگر برند بر فروش به مشتریان هدف تمرکز کند، احتمالاً شانس افزایش حاشیه سود و رشد سود کلی آنها افزایش خواهد داشت.
-
تقویت اعتماد و اعتبار
به محض اینکه برندی در حوزه بازاریابی خاص تجربه کسب کند، به عنوان متخصص در این زمینه شهرت پیدا می کند. مردم مشتاقانه منتظر اعتماد به نظر و بازخورد شما هستند و برند شما را به عنوان رهبر فکری در صنعتی خاص در نظر میگیرند.
بازاریابی خاص کمک می کند تا در مقابل افراد مناسب قرار بگیرند تا در رسانه هایی مانند برنامه های گفتگو، روزنامه ها و ایستگاه های رادیویی آوازه یابند و برجسته شوند.
-
تقویت علمکرد بازاریابی
یکی از خاصترین اهمیت های بازاریابی خص، انعطافپذیری عملیات بازاریابی است. این به شما کمک میکند تا بدانید با چه کسی صحبت می کنید و از داده های گردآوری شده برای ایجاد قیف های فروش، ایجاد نسخه ها و طرحهای تجاری که نقش حیاتی در توسعه عملکردهای بازاریابی دارند، استفاده کنید.
پس از پرداختن به اهمیت بازاریابی تخصصی، واضح است که این فرصت را باز می کند تا درهای زیادی را در پیشگامی در فعالیتهای بازاریابی خود باز کنید که بالاترین نرخ بازگشت سرمایه ROI را به همراه می آورند.
دوره MBA مشهد در موسسه آموزش عالی امین برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار با آموزشهای کاربردی و به روزرسانی شده درباره مدیریت رفتارهای سازمانی همراه است. این دوره ها به صورت دوره آنلاین مدیریت MBA و دوره آنلاین مدیریت DBA نیز به منظوری دستیابی سریعتر و آسانتر به مدرک مدیریت ارائه می شوند. دوره فرم زیر را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:
بازاریابی خاص چه مزایا و معایبی دارد؟
بازاریابی خاص این امکان را به شرکتها می دهد که نیازهای ویژه مخاطبان خود را بهتر دریابند و به طور مستقیم با آنها به گفتگو بپردازند. از آنجاییکه بازرایابی خاص به طور کلی درباره برقراری ارتباط مناسب است، بسیاری از کانالهای شبکه های اجتماعی گزینه های ویژه ای را فقط برای بازارهای خاص ارائه می دهند. با این حال مزایا و معایبی هم دارد.
شرکتها می توانند با کمک بازاریابی خاص و شبکه های اجتماعی از مزیتهای زیر برخوردار می شوند. به 7 مزیت اصلی در اینجا اشاره میکنیم:
افزایش وفاداری مشتریان
بازاریابی خاص این امکان را به کسب و کارها می دهد که از طریق تأمین نیازها و ترجیحات ویژه مشتریان، روابط مستحکمتری با آنها برقرار کنند. تعداد افراد کمتر در یک مخاطب خاص به معنای شانس بیشتر برای ایجاد روابط ارزشمند صمیمی با مشتریان است. این منجر به افزایش وفاداری به برند و کسب و کار شما می شود و آنها را به خریداران تکراری تبدیل می کنند.
رقابت با برندهای کمتر
هرچه کسب و کار شما تخصصیتر باشد، رقبای کمتری همان کاری را انجام می دهند که شما انجام می دهید. بازاریابی خاص یا نیچه مارکتینگ، راهی برای متمایز کردن خود در بازار است. با هدف قرار دادن یک بازار خاص، کسبوکارها با رقابت کمتری نسبت به بازارهای گستردهتر رویارو میشوند. این به کسب و کارها اجازه می دهد تا خود را از رقبا متمایز کنند و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنند.
هزینه های بازاریابی مقرون به صرفه تر
با ابزارهایی برای مدیریت مانندرسانه های اجتماعی و گزینه های هدف گذاری دقیقشان، به سرعت می توانید با مخاطبان خود آشنا خواهید شد. این بدان معناست که از اینکه از بودجه خود در مکان های مناسب استفاده می کنید، آسان تر است اطمینان یابید.
سود ناخالص بیشتر
این مزیت به خاطر رقابت کمتر و هزینه های کمتر به دست می آید. بازاریابی خاص به کسبوکارها اجازه میدهد تا قیمتهای بالاتری را برای محصولات یا خدمات خود دریافت کنند، زیرا بازارهای تخصصی با نیازهای خاص را تامین میکنند. این می تواند منجر به حاشیه سود بیشتر و افزایش درآمد شود.
بازاریابی مؤثرتر
با هدف قرار دادن یک بازار خاص، کسبوکارها میتوانند تلاشهای بازاریابی خود را هماهنگ با نیازها و ترجیحات ویژه آن بازار تنظیم کنند. این می تواند منجر به کمپین های بازاریابی مؤثرتر و بازگشت سرمایه بیشتر شود.
نفوذ آسانتر به بازارها
بازارهای خاص اغلب کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و ورود را برای مشاغل آسانتر و تثبیت می کند. این می تواند به ویژه برای مشاغل کوچک با منابع محدود سودمندتر باشد.
دستیابی به تخصص
یکی دیگر از مزیتهای بازاریابی خاص است. شرکتها بر محصولات و خدمات ویژه و رشد و نوآوری آنها متمرکز می شوند و آنها را در زمینه خودش تخصص می کند.
تثبیت هویت برند
بازاریابی خاص می تواند به شما در ایجاد هویت و شهرت برند خود کمک کند، زیرا اینگونه می توانید خود را به عنوان یک متخصص یا یک رهبر در زمینه خود قرار دهید.
با اینکه بازاریابی خاص مزیتهای بسیاری دارد که مواردی را در اینجا پوشش دادیم، معایبی هم دارد که در اینجا به سه مورد اشاره می کنیم:
- رقبا احتمال زیاد وجود دارد که پس از یک دوره ویژه وارد بازار خاص شوند. بنابراین رقابت در بازارهای کوچک تأثیر منفی زیادی بر کسب و کارها می گذارد.
- هر کسب و کار خاص دارای پتانسیل رشد محدودی است، زیرا زمانی که بازار نیاز خود را برآورده کند، تقاضا کاهش می یابد. بنابراین، برای ایجاد تقاضا باید نوآوری پیاپی وجود داشته باشد.
- شناسایی اولیه مخاطبان در بازاریابی خاص نه تنها چالش برانگیز بلکه پرهزینه است. همچنین نیازمند این است که سرمایهگذاری برای مطالعه و تحقیق دقیق درمورد آنها سرمایه بگذاریم.
دوره های مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20سال پیشینه آموزش دورهای مدیریتی MBA و DBA فرصتی عالی برای کسب این مهارت مدیریتی ارزشمند هستند. فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
انواع بازاریابی خاص در بازارهای متمرکز و گوشهای کداماند؟
بازاریابی خاص خلاف بازاریابی گسترده همواره در جستجوی ترندها و مارکتهای ویژه است. بسیاری از بازارهای برجسته در جهان وجود دارند که پتانسیل بالاتری در ارتباط با مخاطبان هدف دارند.
در زیر ده نوع از بازارهای تخصصی با کنترل بازاریابی خاص با هدف گسترش بازار و ایجاد فرصتها آورده شده است:
-
فاکتورهای زیستمحیطی
با تغییرات مداوم در آب و هوا، مشتریان احساس می کنند که باید بخشی از محیط باشند و در رویدادهای آن مشارکت کنند. با در نظر گرفتن این مزیت، بسیاری از برندها با ایجاد ابتکارات سازگار با محیط زیست در سراسر صنایع، به سمت بازاریابی سبز پیش می روند.
- موسیقی
جنبشهای رو به پیشرفت در صنعت موسیقی فرصتی برای بازاریابان است تا در پی راههای جدیدی برای تبلیغ هنرمند و مشهور کردن آنها در میان مخاطبان باشند. بازاریابها از بازاریابی ویدئویی و رسانه های اجتماعی برای استفاده از مخاطبان هدف استفاده میکنند.
-
مد
صنعت مد به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین و محبوبترین جایگاه ها در صنعت بازاریابی در نظر گرفته میشود و طرفداران بسیاری دارد. برندها با توسعه راهبرد ها و کمپین هایی حول محور جوانان، فروش بهتری ایجاد می کنند. با کمک بازاریابی اینترنتی و بازاریابی تلفن همراه، برندها راه را به سمت خرید آنلاین از طریق پورتال های مختلف باز می کنند.
-
مسافرتی و جهانگردی
مسافرتی و گردشگری یکی دیگر از موضوعاتی است که برای علاقهمندان از سراسر جهان جذاب است. بازاریابی خاص با همکاری شرکتهای خصوصی و دولتهای محلی و ارائه نرخها و بستههای ویژه به مخاطبان هدف خود دست پیدا میکند و آن را به یکی از جایگاههای رایج در بازار تبدیل میکند.
-
سلامت و تناسب اندام
بسیاری از ابتکارات بهداشت عمومی و خصوصی که بر سلامت تأکید دارند، تغییرات مثبتی را در صنعت مشاهده کردهاند. در نتیجه، با قرار دادن مجموع تلاش ها و راهبردهای بازاریابی، فروش و درآمد در این صنعت افزایش می یابد.
-
کامپیوتر
از انجایی که فناوری به بخش بزرگی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، بزرگترین برندها در حوزه رایانه با تمرکز بر بازاریابی رسانه های اجتماعی و استراتژی های بازاریابی محتوا، روابط قوی با مشتریان ایجاد میکنند. صنعت کامپیوتر به عنوان یکی از غالب ترین شکل های بازاریابی تخصصی در نظر گرفته می شود.
-
گیمرها
صنعت بازی از نزدیک به عنوان یک بازار خاص در نظر گرفته می شود که در کنترل جمعیت جوان قرار دارد. بازاریابی خاص بازیهای مختلف به عنوان یک مرکز برای ایجاد یک پایگاه مشتری گسترده در صنعت پدیدار شده است.
-
دکوراسیون منزل
دکورهای خانه نیز به عنوان یکی از بازارهای خاص محبوب شمرده می شوند. از زمان همهگیری کرونا، جستوجو برای سبکهای دکوراسیون منزل، سبکهای مینیمالیستی و خلاقانه بسیار ظاهر شده است. بسیاری از مخاطبان مشتاقانه منتظر انتخاب کیفیت هستند و از این رو مخاطبان زیادی برای همان کیفیت وجود دارد.
اینها 8 جایگاه محبوب در بازار هستند. که کسبوکارها میتوانند بیشترین بهره را از آنها ببرند و راههای نوآورانهای را برای پیشی گرفتن از رقبا ایجاد کنند.
خرید مدرک مدیریت کاری امکان ناپذیر است ولی در مدرسه کسبوکار موسسه آموزش عالی آزاد امین فرصتی ویژه برای شماست تا با خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA، هم دانش افزایی کنید و هم از مدرکی معتبر و قانونی برخوردار شوید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر حتما فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در زوترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
بازاریابی خاص چه راهبردهایی دارد؟
پس از اشاره ای که به ویژگیها و انواع بازاریابی خاص داشتیم، اکنون زمان آن است که راهبردهایی را برای استفاده از بازاریابی خاص مطرح کنیم که به شما در دسترسی، جذب کردن و تبدیل مخاطبان به شما کمک می کند.
1. تحقیقات گسترده مخاطبان
در بازاریابی خاص از آنجایی که به طور مستقیم بر گروه ویژه ای از مخاطبان تمرکز دارد، برندها نیاز دارند که تحقیقات جامع و گستردهای درباره مخاطبان هدف خود انجام دهند که موارد زیر را در بر می گیرد:
- تحلیل رقبا: این است که سطح دسترسی و تعامل مخاطبان هدف رقبای خود را بررسی کنید.
- ایجاد پرسونای خریدار: با این هدف که مشتریان ایدهآل خود را بیابید.
- گوشسپاری اجتماعی: با استفاده از ابزارهای گوش سپاری در شبکه های اجتماعی برای نظارت بر واکنش.
تحقیقات گسترده مخاطبان همچنین به شما کمک می کند که نقاط درد مشتری را دریابید و فرصتهایی را به شما ارائه می دهد تا در گفتوگو را با آنها باز کنید و نیازها و ترجیحات آنها را خطاب گیرید.
2. جستجوی عمیقتر راهبردهای رقبا
در بازاریابی خاص، جستجوی عمیقتر راهبردهای رقبا از اهمیت بسیاری برخودار است. پس از اینکه درباره مخاطبان خود تحقیق کردید، درک منابع و راهبردهای رقبا نیز ضروری است. این به معنای کپیبرداری از رویکرد آنها نیست، بلکه به معنای دریافت بینش در مورد مخاطب، بازار و نقاط قوت و ضعف رقبا است. با استفاده از تجزیه و تحلیل رقبا، ممکن است به جنبههایی از جمله موارد زیر توجه کنید:
- توزیع محتوا و پلتفرماهی شبکه های اجتماعی مورد استفاده ما
- مجموعه کلیدواژههای مورد هدف
- سطح تعامل با مخاطب
این جنبهها به شما کمک میکنند تا راهبردهای بازاریابی خاص خود را بسازید و این مزیت عملکرد خوبی را برای شما فراهم میکنند.
3. برقراری روابط و تقویت مشارکت با مشتری
در بازاریابی خاص، برقراری روابط و تقویت مشارکتها برای تقویت همیشگی کسبوکار شما، یکی از تأثیرگذارترین راهبردها برای برجسته شدن است.
با ایجاد روابط با مخاطبان و مشتریان، به راحتی می توانید مشتریان فعلی خود را نگه داشته و مشتریان جدید را جذب کنید. با تقویت مشارکت با برندهای بازاریابی تخصصی، میتوانید از مزیت موقعیتیابی و شناسایی فرصتها در جایگاه خود بهرهمند شوید. علاوه بر این، مشارکت با برند به شما این مزیت را می دهد که با مجموعه جدیدی از مخاطبان مرتبط با برند ملاقات کنید.
4. ساخت کمپینهای تبلیغاتی دهانبهدهان
در بازاریابی خاص ساخت کمپین های تبلیغاتی دهان به دهان و مکالمات چشمگیر در بین مشتریان به طور غیرمستقیم برند را در معرض دید و تبلیغات قرار می دهد. معمولاً این کمپینها توسط هدایا و پشتیبانیهای مالی حمایت میشوند تا به شیوهای غیرمستقیم و در عین حال به نسبت قابل توجهی به مخاطب برسند. کمپینها و توصیههای دهانبهدهان نقش بسیاری در افزایش آگاهی برند نسبت به مشتریان دارند.
5. انتخاب پلتفرم
در بازاریابی خاص، انتخاب پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب، زمانی که برندی می خواهد به گروه کوچک مخاطبان دست یابد، ضروری است. راهبرد باید بسته به جایگاه،به پرسشهایی از این دست پاسخ دهد.
- ترجیح مشتری برای خرید
- رسانه ای که از طریق آن محصولات را پیدا می کنند
- پلتفرم های رسانه های اجتماعی که در آنها فعال هستند
همچنین مهم است توجه داشته باشید که ترکیبی از هر دو شکل رسانههای پولی و ارگانیک در بازاریابی تخصصی بهترین کارکرد را دارد. بنابراین، برند باید قبل از انتخاب پلتفرمهایی که میتوانند به شما در بیشینه کردن بودجه و تمرکز بر منابع خود برای دریافت بهترین بازده در هزینه تبلیغات کمک کنند، دقت کند.
6. ایجاد وفاداری به برند
ایجاد وفاداری به برند در بازاریابی خاص، یکی از قویترین راهبردهاست که در آن مشتریان شما نمایندگان برند شما میشوند و از سوی شما، برند را تبلیغ میکنند و تعداد زیادی لید و تبدیل برای شما به جا میگذارند.
اگر آنها برند را تبلیغ کنند یا آن را به دوستان و خانواده خود توصیه کنند، برند در حال حاضر در حال افزایش مزایایی است که در راه است. ایجاد وفاداری به برند مستلزم ایجاد تجربیات استثنایی، پیشبینی نیازها و تعامل منظم با مخاطبان است.
8. اقتدارسازی در بازارهای خاص
اقتدارسازی در بازارهای خاص بر جایگاه مد نظر شما در بازاهای خاص به زمان نیاز دارد و تنها با جلب اعتماد مشتریان در طول سالهای خدمت شما قابل پشتیبانی است.مخاطبان هدف شما دارای مراجع ویژه ای هستند.
وقتی اقتدارسازی کردید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. با در نظر گرفتن این راهبردهای بازاریابی خاص، جایگاهی محکم و پایدار در بازار خواهید ساخت. جایگاهی که مشتریان شما به خاطر تلاش های بسیار و نوآوریهایتان به شما پایبند بمانند.
اگر برای ارتقای کسب و کار خود یا کاربرد بازاریابی خاص در استراتژ های فروش خود نیاز به آموزش و مشاوره دارید، می توانید با پرکردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان موسسه اموزش عالی امین بهره مند شوید.
عملکرد بازاریابی خاص چگونه است؟
عملکرد بازاریابی خاص می تواند در هر بخشی حضور داشته باشد، از جمله مراقبت های بهداشتی، مد، مسافرت، سرگرمی، ورزش یا خانه باشد. بدین ترتیب، شرکتها با بررسی بازار مناسب و با در نظر گرفتن سلیقه، علاقهمندی، نیازها، درآمد، موقعیت اجتماعی و غیره، می توانند جایگاه های مناسب را شناسایی کنند. سپس باید فرصت مناسب را شناسایی کرده و بر اساس آن اقدام کند.
محصولات بازاریابی خاص از طریق راههای زیر شناسایی می شوند:
-
تحقیقات بازار
تحقیقات بازار بسیار زیاد برای شناسایی جایگاه مورد نیاز است. بنابراین، هر شرکتی باید بازار را از نزدیک مطالعه کند، زیرا این اولین قدم برای موفقیت بسیار مهم است.
-
بررسی رقبا
بازارهای خاص معمولاً رقبای کمی دارند یا اصلاً رقیب ندارند. اما اگر بر حسب احتمال، رقیبی پیدا شود، لازم است راهبردهای آنها را نیز مطالعه کنید.
-
جذب مشتریان
گام بعدی جذب مشتریان است و شما می توانید با درک آنها و آنچه که نیازهای آنها را از آنچه در حال حاضر در بازار موجود است، متمایز می کند، به خود جذب کنید.
-
کمپین و تبلیغات
کمپین و تبلیغات نقش مهمی در دستیابی به مخاطبان هدف دارند. اگر این کار با موفقیت انجام شود، بازار میداند که محصولات برای رفع نیازهای آنها در دسترس هستند.
-
شناسایی پلتفرمها برای راهاندازی
این شبیه به تبلیغات است، اما به روشی که شرکتها برای تبلیغ اتخاذ میکنند، اشاره دارد. به عنوان مثال، ممکن است از طریق فرم دیجیتال از طریق رسانههای اجتماعی و موتورهای جستجو، ترتیب رویدادها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی یا هر پلتفرم دیگری که مناسب شرکت و نوع محصول است، انجام شود.
-
ایجاد وفاداری به برند
گام بعدی ایجاد وفاداری به برند از طریق محصولات و خدمات با کیفیت خوب و نوآوری است. اگر مشتریان همیشه همان چیزی که نیاز دارند را همراه با بهترین استانداردها دریافت کنند، وفادار می مانند.
-
تسخیر و حفظ بازار
گام نهایی در بازاریابی خاص، تصرف و حفظ بازار است که کاری ضروری برای شرکت شماست؛ زیرا تضمین می کند که به رشد خود ادامه دهید و سود به دست آورید.
برند شما پیش از داشتن قصد فروش آنلاین، نخستین و مهمترین چیز این است که بازار تخصصی و محصولاتی را که با مخاطبان هدف همراستا می شوند، درک کند. همچنین پیش از اینکه برند یا بازار خاصی را بیابید و هدف قرار دهید، ضروری است مشتریانی را بیابید که اطمینان دارید از شما خرید میکنند. البته اینکه بدانید خریداران به اندازه کافی در آن بازار خاص وجود دارند، نیز اهمیت بسیاری دارد.
بازاریابی خاص ممکن است برای تولید سود و بهره ای قابل ملاحظه بسیار کوچک باشد یا ممکن است برای ایجاد نرخ سودی هنگفت با توجه به مخاطبان مختلف در آن جایگاه بسیار بزرگ باشد. بازاریابی خاص از نظر سلیقه، ترجیحات، ارزش، و احساس آنها در مورد برند خاص، به تکامل مخاطبان شما بستگی دارد. برای ارزیابی فرآیند کاری بازاریابی خاص خود، به خاطر سپاری روشهای مختلف بررسی روند کاری بازار انتخابشده، بسیار مهم است. در زیر برخی از فاکتورهایی که باید برای عملکرد بازاریابی خاص در نظر بگیرید را عنوان کرده ایم:
-
مخاطبسازی
مخاطبان با کمک کمپینها می توانند از محصولات و خدمات جدید شما آگاه شود. آگاهسازی مخاطبان به شما کمک میکند تا میزان تعامل مشتریان بالقوه خود را با جایگاه و افرادی که منتظر تولید محصولات شما هستند، بسنجید.
-
آزمایش پیش از سرمایهگذاری
یکی از عوامل کلیدی در درک فرآیند بازاریابی خاص، شروع و آزمایش دسته کوچکی از محصولات است. برندها می توانند از مشتریانی که خرید کرده اند، بازخورد دریافت کنند یا از اینفلوئنسرها بخواهند که محصول را تبلیغ و ارتقا دهند. برندها با سازماندهی این کمپین های کوچک برای مخاطبان هدف، پیشاپیش بازار و نظر مخاطب را که برای آنها سودمند است، در می یابند.
-
عمیق تر شدن در بازاریابی خاص
اگر برند نتواند مخاطبان هدف را در آن جایگاه خاص مشخص کند، آنها می توانند حتی بیشتر به تجزیه و تحلیل نیازهای آنها بپردازند و سپس به نتیجه دست یابند. برندها میتوانند برای درک رسانههای اجتماعی، وبلاگها و سایر حوزههای پراهمیت در بازاریابی خاص، زمان بگذارند تا بینش خود را به دست آورند و سپس جایگاه هدفمندتری را انتخاب کنند.
-
تحقیق در مورد ترندهای در بازاریابی خاص
یکی از بهترین راهها برای درک فرآیند بازاریابی خاص، تحقیق و آگاهی از آنچه در حوزه انتخابی شما رخ میدهد، است. میتوانید تحقیقات عملی خود را در مورد رفتار مشتری، مسیر مشتری، خواستهها و نکات دردنا آنها به دست آورید تا مکالمات را بفهمید و از آنچه که در حال پیشرفت است آگاهی یابید. همچنین میتوانید گرایشهای مختلف را امتحان کنید تا مشخصات بازار های خاص را دریابید و سپس آنها را بر همان اساس اجرا کنید.
از این رو، رمزگشایی رویه کاری بازاریابی طاقچه به سادگی با شناسایی، آزمایش و تولید ایده برای مخاطبان و سپس تبدیل آنها به واقعیت است.
نتیجهگیری
بازاریابی خاص ممکن است در ابتدا دشوار و ترسناک به نظر برسد. اما به محض اینکه بازاری را که قصد دارید به آن خدمت کنید، شناسایی کردید، تنظیم راهبردها برای ارتباط با مشتریان بالقوه، تولید فروش و تولید و فروش آسانتر میشود. هر کسبوکار یا برندی در صورتی که مشتاق به ایجاد فرماندهی و تخصص در آن جایگاه باشد، نیاز به توسعه بازاریابی تخصصی دارد.
موسسه آموزش عالی آزاد امین دوره های مدیریت را با سرفصلهای مدیریتی و بازاریابی و فروش برگزار می کند. برای اطلاعات بیشتر درباره دوره های مدیریت MBAو DBA ما فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.
منابع
https://sproutsocial.com/glossary/niche-marketing/
https://www.deskera.com/blog/niche-marketing/
https://www.linkedin.com/advice/1/what-benefits-challenges-niche-marketing
https://www.wallstreetmojo.com/niche-marketing/#advantages-and-disadvantages