انگیزش یکی از مسائل مهم و کلیدی بوده که بی تردید نقش تعیین کنندهای در ابعاد مختلف سازمانی دارد و سازمانها برای دستیابی به اهداف بلند مدت و پایدار ماندن در دنیای رقابتی تجارت امروزی موظف به ایجاد انگیزش در افراد سازمان هستند.
فهرست مطالب مقاله
Toggle?انگیزش به طور کلی به سه عامل نیازها، برانگیختن ها و مشوق ها دسته بندی میگردد
که بر اساس این تقسیم میتوان با توجه به هر یک از عوامل تعیین کننده آن روش هایی برای ایجاد انگیزش در سازمانها به کار گرفت.
در این مقاله به بررسی روش های انگیزشی و اهمیت انگیزش در بهره وری سازمان ها میپردازیم.
▪️در ادامه به تئوری های ایجاد انگیزش در سازمان از دید نظریه پردازان مشهور پرداخته شده و در پایان به لزوم توجه به مقوله انگیزش و توجه مدیران به این قضیه که نقش حیاتی در رشد و تعالی سازمان را دارد ، اشاره گردیده است.
?مفهوم انگیزش
مفهوم انگیزش و سیر تاریخی مطالعات صورت گرفته دراین مقوله گواه بر اهمیت و نقش کلیدی آن در تعالی سازمانی و رضایت کارکنان، توانمند سازی سازمان ها و رضایت مشتریان بوده است.بنابراین ، یکی از وظایف اولیه مدیران ایجاد انگیزه در کارکنان است به طوری که عملکرد آن ها به بالاترین سطح ممکن برسد، به سختی تلاش کنند، به طور منظم در محل کار حاضر شوند و برای عملی شدن هدفها و تصمیم های سازمان کوشش کنند.
از نقطه نظر مدیریت، هدف ایجاد انگیزش در کارکنان به گونهای است که رفتار آنان بیشترین نفع را برای سازمان داشته باشد.
انگیزش به دلیل یا چرایى رفتار واعمال اشاره دارد. به عقیده جان اتکینسون معنای ثابتی برای واژه انگیزش وجود ندارد. اما روان شناسان معتقدند که «انگیزه عاملی است درونی که رفتار فرد را در جهت معینی هدایت میکند و راهنمای اوست برای گزینش کوششی از میان کوشش های ارادی وی».
در ادامه ، مختصر برگزیده های دیگر از تعاریفی که نشان میدهد چگونه این اصطلاح بکار برده میشود آورده شده است.
?انگیزش را می توان «حالتی در افراد دانست که آنان را به انجام رفتار و عمل خاصی متمایل می سازد.
?انگیزش فرآیندی است که با یک نیاز یا کمبود زیستی یا روانی آغاز شده و رفتار هدفمند یا انگیزه ای را در جهت محرکی خارجی فعال مینماید.
?انگیزش تمایل به تلاش بسیار زیاد در جهت هدفهای سازمانی است؛ به شرط آن که این تلاش توان بر آورده ساختن یک نیاز فردی را داشته باشد.
?تعریف و تشویق، اعتماد به نفس کارمندان را افزایش میدهد؛ حقیقتی که طبق هرم مازلو، یکی از نیازهای اساسی افراد است.
?تعریف کردن از اعضای تیم کاری ساده است؛ کافی است به آنها بگویید: «کارت عالی بود» و یا «متشکرم».تمامی تعاریف به نوعی به انگیزش اشاره دارد.
۳ عامل در ایجاد انگیزش
۱ – نیازها:
نیاز، عبارت است از کمبودی که هنگام عدم تعادل فیزیولوزیکی احساس میشود.به عبارت دیگر، چیزى در درون فرد که او را به فعالیت و انجام کار وا میدارد. نیاز حالتى درونى است که باعث میشود نتیجه معینى مطلوب به نظر برسد. در تحقیقی که توسط مام فورد صورت گرفته، به این نتیجه کلی رسیده است که کارکنان غالباً با توجه به ماهیت کارشان نوع نیازشان را تعریف میکنند.
براساس این تحقیق نیازهای کارکنان شامل چهار نوع نیاز زیر است:
الف) نیارهای دانشی
این نیازها موجب مطلوبیت خواسته های مهارتی و دانشی کارکنان میگردد. برای انجام کار کارکنان نیازهای دانشی مختلفی دارند که عبارتند از:
➖ دانش کامل درباره نظم و انضباط
➖ دانش درباره نحوه انجام یک کار و فرایند انجام کار
➖ دانش در مورد مکان پیدا کردن هر چیز
➖ دانش اجتماعی در مورد چگونه تاثیر گذاری بر دیگران
ب) نیازهای روحی و روانی
از آنجایی که کارکنان انسان هستند پس نیازهای درونی شامل شناخت، مسئولیت، مقام و جایگاه و پیشرفت میگردد.
زمانی که با کارکنان مانند یک ماشین فرمانپذیر برخورد گردد و نیازهای انها نادیده گرفته شود، سازمان با مشکل برخورد خواهد کرد.
ج) نیازهای وظیفه
این نیازها شامل نیازهای کار معنی دار و تعیین درجه استقلال کاری است.
د) نیازهای اخلاقی
این نیازها مربوط به نیازهای روانی افراد است و شامل نیارهایی هستند که کارکنان توقع دارند با آنان آن گونه رفتار شود.
➖ به عبارت دیگر کارفرمایان باید با کارکنان نوعی رفتار کنند که اگر خودشان در ان جایگاه بودند انتظار داشتند با آنها رفتار شود.
ادامه دارد…
مشاهده مقالات بیشتر
چکیده کتاب آشوب بزرگ و کارآفرینی در کسب و کار موفق
بهترین روش مدیریت به چه صورت به وجود می آید؟
ثبت نام و شروع دوره مدیریت اجرایی MBA