مهارت های مدیریت کسب و کار
مدیران برای اداره اصولی و دستیابی به اهداف شرکت می بایست مهارت های مدیریتی کسب و کار خود را افزایش دهند . مهارت های مدیریت کسب وکار از دو طریق تجربه و آموزش بدست می آیند .
شرکت های بزرگ همیشه به دنبال افراد با مهارت های مدیریتی بالا برای استخدام هستند زیرا این افراد توانایی افزایش عملکرد در تمامی بخش های کسب وکار و سازمان را دارند .
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین مهارت های مدیریتی در کسب و کار صحبت کنیم پس با ما همراه باشید .
لیست مهارت های مدیریتی :
مهارت های ارتباطی بالا
مهارت های برنامه ریزی
مهارت مدیریت زمان
مدیریت منابع مالی و بودجه
مهارت های فروش و بازاریابی
مهارت های کار تیمی
مهارت های هدف گذاری
حل مسئله در کسب و کار
مهارت های سازمانی
روابط عمومی و مهارت ارتباطی بالا
هر مدیری در هر کسب وکاری می بایست توانایی بالایی در ارتباط با پرسنل زیر دست خود ، مشتریان ، مدیران ارشد در سازمان خود ، مدیران و کارفرمایان کسب و کار های دیگر و … را داشته باشد .
این مهارت از مهم ترین و ضروری ترین مهارت های یک مدیر است و اگر نتواند از عهده این کار برآید قطعا در آینده آن کسب وکار به مشکلات زیادی برای رسیدن به اهداف برخواهد خورد .
مهارت سازماندهی و برنامه ریزی امور
برنامه ریزی یکی از کاربردی ترین مهارت های مورد نیاز هر مدیری ایست . عدم برنامه ریزی در هر کسب وکاری باعث بوجود آمدن مشکلات متعدد در سازمان می شود .و یکی از علل نرسیدن به اهداف در کسب وکار عدم برنامه ریزی و سازماندهی امور است .از وظایف مهم یک مدیر ، آگاهی از برنامه ریزی هفتگی و .ماهانه پرسنل خود است.
مدیریت زمان
مدیریت زمان خود جزیی از برنامه ریزیست و ابن یاگیری اصولی این دو مهارت ، شما را به مدیری توانمند تبدیل می کند . مدیریت زمان به شما آگاهی و دید کاملی نسبت به برنامه ریزی شما می دهد .
مدیریت زمان به شما توانایی ایجاد تعادل در زمان برای انجام امور مختلف را می دهد و تسلط شما را در مدیریت کسب وکار بالا می برد .
مدیریت منابع مالی و هزینه ها
مدیریت اصولی منابع مالی از کلیدی ترین مهارت های مدیریت سازمان و کسب وکار است و استفاده درست از منابع در زمان مناسب در راستای هدر نرفتن این منابع اهمیت بسیار زیادی دارد . هدف اصلی از مدیریت اصولی منابع مالی استفاده صحیح از منابع در جهت رفع نیاز های سازمان و کسب و کار است .
مهارت کار تیمی در کسب و کار و سازمان
کار تیمی یعنی افراد مختلف با رفتار و مهارت های مختلف در کنار یک دیگر در جهت پیشبرد اهداف سازمان یا کسب وکار قدم بردارند .
کار تیمی میتواند یک کسب وکار را به اهداف بزرگی برساند و کارایی بسیار بیشتری نسبت به کار فردی دارد .
کار تیمی سبب می شود افراد بتوانند بصورت قوی تر در کنار یکدیگر کار کنند و کار با کیفیت تری را اراهی دهند .
مهارت های هدف گذاری
مدیران بسیاری از کسب وکار ها از نحوه صحیح هدف گذاری آگاهی کافی ندارند و هدف گذاری را به شکلی اشتباه انجام میدهند . در هدف گذاری باید اصول زیر را رعایت کرد :
- هدف واضح و مشخص باشد
- هدف زمان بندی داشته باشد ( هدف کوتاه مدت ، هدف میان مدت . هدف بلند مدت )
- غیر ممکن و رویایی نباشد
مهارت ایجاد انگیزه در کارکنان
ایجاد انگیزه در کارکنان و تقویت روحیه آنان از مهات های مهم مدیریتی ایست که حس ارزشمند بودن را به کارکنان می دهد .
حس ارزشمندی و روحیه بالا در عملکرد کارکنان تاثیر بسیار بالایی دارد و بهره وری آنان را بالا میبرد .
- نیاز های کارکنان خود را بشناسید و در صدد رفع این نیاز ها باشید تا بتوانید انگیزه مضاعفی در آنان ایجاد کنید .
- فرصت های ارتقای شغلی را در کسب وکار خود ایجاد کنید انگیزه پیشرفت و ارتقا سازمانی را بخ کار کنان خود بدهید .
- تشویقی و پاداش برای کارکنان نمونه جهت ایجاد انگیزه در انان
مهارت های مذاکره موفق
آشنایی با مهارت های مذاکره به شما در مدیریت کسب وکار و پیروزی در مذاکرات با مدیران ، پرسنل و… کمک شایانی میکند . تمامی انسان ها در زندگی خود دائم در حال مذاکره با سایر افراد جهت رفع نیاز ها و رسیدن به اهداف خود هستند
در واقع مذاکره به معنای این است شما هر زمان احساسی نیازی را داشتید قادر باشید با اشخاصی که . بتوانند نیاز شما را رفع کنند صحبت کنید.
مهارت حل مسئله در کسب و کار
همه ما انسان ها در طول روز یا مسائل گوناگونی مواجه میشود مسئله زمانی بوجود می آید که نتایج حاصله با نتایجی که انتظار نداشته ایم مطابق نباشد .
مسائل به هیچ عنوان ، یک مدیر و رهبر توانمند را از حرکت باز نمیدارند و یک مدیر توامند به سادگی مسائل پیچیده را حل می کند .
گام های حل مسئله :
- شناسایی مسئله
- راه های حل مسئله
- سنجش و ارزیابی تمامی راه حل های موجود برای حل مسئله و گزینش بهترین راه حل
- اجرای راه حل انتخاب شده
مهارت شناخت بازار
شناخت بازار ( عرضه ، تقاضا ، روند قیمت ها و … ) برای هر مدیر کسب وکاری ضروری ایست تا بتواند فرصت های سرمایه گذاری مناسب را به درستی تشخیص دهد و این شناخت میتواند به رشد کسب و کار کمک شایانی بکند .
برای شناخت بهتر بازار هدف خود می بایست به این 4 سوال پاسخ بدهید :
- مشتریان شما چه کسانی هستند ؟
- مشتریان شما چه مکان هایی هستند ؟
- مشتریان شما چگونه خرید خود را انجام می دهند ؟
- کاربرد و مزیت های محصولات شما چیست ؟
مهارت های فروش و بازاریابی
هر مدیری در هر کسب وکاری باید بداد که محصولات خود را چگونه تبلیغ و پرزنت کند تا بتواند فروش بالاتری را برای کسب و کار خود رقم بزند. عدم یادگیری مهارت فروش و بازاریابی در کسب و کار خسران های جبران ناپذیری را وارد می کند.
بسیاری از مدیران تصور می کنند تنها با نشستن پشت میز می توانند فروش خود را بالاتر ببرند و توقع دارند که مشتری ب سراغشان بیاید و این تصور کاملا اشتباه است .
"*" indicates required fieldsفرم تماس مقالات mba dba