مشکل ترین مورد در آغاز یک کسب و کار چیست؟ برای عده ی زیادی از صاحبان کسب و کارهای جدید، پاسخ جذب مشتری است. خصوصا اگر بودجه ی بازاریابی محدود باشد. برای فروش، اینکه محصول یا خدمتی ارائه دهید که مردم به آن نیاز دارند به تنهایی کافی نیست. اگر برای جذب مشتری مشکل دارید، این استراتژی ها که درستی آن ها در گذر زمان اثبات شده اند را بکار ببرید.
فهرست مطالب مقاله
Toggle?۱ – برنامه ریزی داشته باشید
به این موضوع توجه کنید که مشتری ایده آل شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد. اگر می خواهید به یک کسب و کار چیزی بفروشید، چه واحدی به احتمال زیاد محصول یا خدمات شما را خواهد خرید، و چه افرادی (در چه سطحی از سازمان) خرید آن واحد را تایید می کنند.
?اگر نمی دانید با چند تماس تلفنی بفهمید!
بعد ببینید آن شخص به طور معمول چطور محصولات یا خدماتی مشابه محصولات و خدمات شما پیدا می کند. به چه جاهایی برای خرید مراجعه می کنند؟ احتمالا به حرف چه کسانی گوش می دهند یا در کجا به دنبال تامین محصول یا خدمات مورد نیازشان هستند؟
راهی را پیدا کنید تا اطلاعات، یا خودتان، را در مسیر آنها قرار دهید.
?۲ –برای رسیدن به موفقیت فقط چند راه وجود دارد.
معمولا فروش زمانی اتفاق می افتد که مشتریان آینده از چند منبع مختلف در مورد محصولات شما چیزهایی می شنود. هر چه بیشتر درمورد شما بشنوند، احتمال اینکه از شما خرید کنند بیشتر خواهد شد.
?۳– با روزنامه های محلی کار کنید.
روزنامه ها یا هفته نامه های محلی منبع بسیار خوبی برای اطلاعات تماس است و منجر به جذب مشتری و پیدایش مشتریان بالقوه می شود. به دنبال اسم افرادی باشید که ارتقا پیدا کرده اند، جایزه ای برده اند، کسب و کار جدیدی شروع کرده اند، یا هر کس که به طریقی می تواند مشتری بالقوه شما باشد.
به آنها تبریک بگویید یا اگر مقاله ای چاپ کرده اند به آنها بگویید که مقاله شان چقدر جذاب بوده است. در متن این تبریک از اسم و شعار شرکت خود استفاده کنید و اگر محصولی مرتبط با آنها دارید به آن اشاره کنید.
?۴– به فکر اسپانسر شدن باشید.
به دنبال رویدادهایی باشید که بازار بالقوه برای شما ایجاد کند. با مجری آن رویداد تماس بگیری و بگویید حاضرید محصول یا خدمات خود را به عنوان هدیه به شرکت کنندگان یا مجریان اهدا کنید و در عوض آنها در تبلیغاتشان از شرکت شما نام ببرند.
?۵– در سمینارهایی که احتمال می دهید مشتریان آینده شما در آنها شرکت کنند، حضور داشته باشید.
اگر این کار را انجام داده اید و جذب مشتری جدیدی برای شما نداشته است و نتیجه ای نگرفتید، گروه های شبکه سازی جدیدی را امتحان کنید. در روزنامه ها و منابع اطلاع رسانی فعالیت داشته باشید تا متوجه شوید کدام سازمان ها رویدادهای مشابهی برگزار می کنند که می تواند بازار شما را تقویت کند.
?۶– بعد از سمینارها و جلسات، پیگیر ارتباطات خود باشید.
با افرادی که دیدار کرده اید تماس بگیرید، شاید آنها مشتریان آینده شما باشند. اگر گفتند که نیازی به محصولات یا خدمات شما ندارند، از آن ها سوال کنید چه زمانی برای تماس مجدد در آینده مناسب خواهد بود؟ یا از آن ها در مورد کسب و کارهای دیگری که با آنها کار می کنند و ممکن است خریدار محصولات شما باشند بپرسید.
?۷– کمی از جیب خودتان بگذارید تا در آینده سود بیشتری بدست آورید.
نمونه ای از بعضی محصولات خود را به صورت رایگان خود را در اختیار مشتریان قرار دهید و از دریافت کنندگان بخواهید اگر از آن راضی بودند، آن محصول را به دوستان و آشنایانشان نیز معرفی کنند. یا اگر یک مشاور هستید، چند پیشنهاد رایگان بدهید. می توانید این کار را در قالب یک خبرنامه انجام دهید
?۸– با شبکه شخصی خود کار کنید.
از دوستان خود بخواهید اگر شخصی را می شناسند که نیاز به خدمات یا محصولات شما دارد، به شما معرفی کنند، یا افرادی که ممکن است برای شما مشتریان بالقوه ای بشناسند را معرفی کنند. اگر ساختار قیمت گذاریتان به شما این امکان را می دهد، به آنها پیشنهاد دستمزد را بدهید.
?۹– در زمینه ی رقبای خود تحقیق کنید.
بررسی کنید که در چه جاهایی تبلیغ می کنند؟ کجا شبکه سازی می کنند؟ از چه تاکتیک هایی در کارشان استفاده می کنند؟مواردی که برای آنها مفید است می تواند برای شما هم مفید واقع شود.
?۱۰– بجای یک تبلیغ گسترده و بزرگ ، از چند تبلیغ کوچک تر استفاده کنید.
بودجه تبلیغاتی خود را صرف یک تبلیغ بزرگ نکنید، اگر رقبای شما مثلا در مجله ای خاص پیوسته تبلیغ می کنند، شما نیز در آن مجله تبلیغ کنید.
?۱۱.تبلیغات آنلاین و تبلیغات کلیکی را در کار خود قرار دهید.
برای پایین نگه داشتن هزینه ها، تبلیغات آنلاین خود را به نحوی تنظیم کنید که فقط در مناطق جغرافیایی که شما می توانید خدمات رسانی کنید نشان داده شوند. سهمیه بندی روزانه و ماهانه انجام دهید و حساب کاربری خود را در چند روز اول پیوسته چک کنید.
?۱۲– اطلاعات و آدرس تماس خود را در گوگل ثبت کنید.
به علت تحریم ایران توسط گوگل، قسمتی از این قابلیت برای ایرانیان در دسترس نیست.
علاوه بر گوگل در سایر مراجعی که کسب و کارها در آن ثبت می شوند، کسب و کار خود را ثبت کنید.
?۱۳– هنگامی که مشتریان خرید نمی کنند ، از آنها بازخورد بخواهید.
آیا محصولی را یافته اند که نیازهای آنها را بهتر برطرف کرده است؟ آیا تصمیم گرفته اند که دیگر اصلا از شما خرید نکنند؟ یا فقط خریدشان را به زمانی دیگر انداخته اند؟ آیا سفارش دادن در سایت شما را کاری سخت دیده اند؟ویا مشکلی در این زمینه وجود دارد؟
از اطلاعاتی که توسط مشتریان بدست می آورید استفاده کنید و در اسرع وقت تغییرات لازم را انجام بدهید. خواهید دید که افزایش فروش و جذب مشتری بیشتری خواهید داشت.
مشاهده مقالات بیشتر
۴۰ روش اصول فن بیان درهنگام برخورد با مشتری
۱۰ تکنیک روانشناسی برای مدیریت بازاریابی،افزایش فروش و مشتری
۱۰ استراتژی برای افزایش فروش موفق