چگونه فروشنده خوبی باشیم ؟
داشتن فروشنده خوب برای هر کسب و کاری لازم و ضروریست و موفقیت هر کسب وکاری به فروشنده های آن بستگی دارد قاعدتا کسب وکاری که نتواند فروش خوبی را داشته باشد محکوم به شکست خواهد بود .
شاید تا به حال دائم در حال بازاریابی حضوری یا تلفنی برای کسب وکار خود باشید و قصد دارید فروش موسسه یا شرکت خود را بالا ببرید ولی در این کار موفق نبوده اید شما برای موفقیت و فروشنده خوب شدن باید علم خود در زمینه فروش و بازاریابی را بالاتر ببرید . در این مقاله قصد داریم ویژگی های یک فروشنده خوب را باهم بررسی کنیم و جواب سوال چگونه فروشنده خوبی باشیم ؟ را بدهیم تا بتوانید این خصوصیات را در خود رشد بدهید و فروش خوبی را رقم بزنید .
ویژگی های فروشنده خوب :
محصول را به خوبی و به صورت حرفه ای بشناسد :
هر فروشنده ای که قصد فروش و بازاریابی برای محصولی را دارد می بایست تمامی خصوصیات آن محصول را به صورت ریز و جزیی بداند تا بتواند پرزنت خوبی را ارایه دهد . این خصوصیات را با توجه به نیاز های مشتری بشناسید و صحبت خود را با نیاز های مشتری همسان کنید .
شما باید علاوه بر شناخت محصول خود محصولا رقبا هم به خوبی بشناسید . تا بدانید رقبا چه محصولاتی را ارایه میدهند و سعی کنید نسبت به رقبا منحصر به فرد باشید و محصول شما مزیت های بیشتری نسب به محصولات رقبا داشته باشند .
سعی کنید علم فروش و بازاریابی خود را بروز کنید .
امروزه علم فروش روز به روز در حال پیشرفت می باشد به طور مثال تبلیغات سنتی جای خود را به تبلیغات دیجیتال داده است .
شما می بایست علم فروش خود را مداوم بروز کنید و در این عرصه پررقابت بقایا خود را حفط کنید .
خلاق باشید و در فروش خلاقیت های زیادی به خرج بدهید :
فروشنده های خوب و حرفه ای همیشه ایده های خلاقانه ای در فروش دارند . به طور مثال میتوان هدایای خلاقانه ای خود برای مشتریان خود ارسال کنید و از مشتریان خود درخواست خرید محصول جدیدی را بکنید .
با برنامه عمل کنید و امار فروش خود را دقیق ثبت کنید :
یک فروشنده خوب قبل از انجام بازاریابی برنامه دقیقی برای خود دارد و میداند قصد انجام چه کاری را دارد و بعد از انجام عمل بازاریابی بازخورد و امار خود را دقیق ثبت میکند تا بتواند تحلیل دقیقی از عهلکرد خود داشته باشد .
چگونه مشتریان را وادار به خرید کنیم ؟
با مشتری خود ارتباط دوستانه و صمیمی برقرار کنید :
این حس را به مشتری خود به خوبی القا کنید که شما به فکر او هستید و صرفا فقط قصد فروش محصول به او را ندارید .
ارتباط خود را به هیچ عنوان با مشتری قطع نکنید و همیشه با اون در ارتباط باشید و در این ارتباط به مشتری نشان دهید که برای شما مهم است و او را به خوبی درک میکنید .
به این مورد دقت داشته باشید که هر مشتری خصوصیات رفتاری متفاوتی دارد و برای ارتباط گیری مستمر با هر مشتری باید رفتار متفاوتی داشته باشید .
یکی از خصوصیات فروشنده خوب ، شنونده خوب بودن است .
شنونده خوب بودن در فروش بسیار امری ضرورریست . شما باید بصورت دقیق به مشکلات مشتریان خود گوش بدهید تا بدانید نیاز مشتریان را به درستی رفع کنید و عملکرد خود در فروش را بالا ببرید .
با گوش فرا دادن به مشتریان خود قادر خواهید بود اعتماد مشتری را به خوبی جلب کنید و ارتباط مستمر و طولانی مدتی را با او برقرار کنید .
راستگو و صادق باشید و به هیچ عنوان به مشتری خود دروغ نگویید
صداقت در فروش بسیار مهم است و مشتری بعد از خرید اول کاملا متوجه میشود که با او صادق بودید یا خیر . یک فروشنده خوب همیشه با مشتری خود صادق است .
دروغ گفتن در فروش ،بازاریابی و کسب وکار میتواند در طولانی مدت فروش شما را بسیار کم کند و شرکت یا کسب و کار شما را به سمت ورشکستگی ببرد .
یکی از مسائل بسیارمهم در فروش ، مشنری ثابت است که مشتری بعد از خرید اول به صورت مداوم از شما خرید خود را انجام بدهد . که با دورغ گفتن قاعدتا نمیتوانید مشتری ثابتی برای خود جذب کنید .
علاقه به فروش و بازاریابی
اگر علاقه ای به فروش و بازاریابی ندارید حتما همین الان این کار را کنار بگذارید !!!
برای ورود به هر کسب وکاری علاقه مهمترین فاکتور برای موفقیت در آن کسب وکار است و اگر به ان کسب وکار علاقه ای ندارید قطعا در آن کسب وکار موفق نخواهید شد .
شما باید از فروش لذت ببرید و اگر کار فروش و بازاریابی شما را عذاب میدهد و فقط برای انجام وظایف خود این کار را انجام میدهید این کار به درد شما نمیخورد و به فروشنده خوب و حرفه ای تبدیل نمیشود .
جمع آوری دیتا ( شماره تماس ، ایمیل و… )
فروش بدون جمع آوری دیتا از مشتری کار بیهوده ای است ، احتمالا با مراجعه اول مشتری از شما خریدی نخواهد کرد و حداقل کاری که از شما برمی آید گرفتن شماره تماس یا ایمیل مشتری است که بتوانید بوسیله این دیتا فرصت های خرید خوب را برای مشتری ارسال کنید و ارتباط مستمر و صمیمانه ای را با او برقرار کنید
پیگیری مستمر مشتریان
پیگیری از خصوصیات فروشنده خوب و حرفه ای است وفروشنده حرفه ای مداوم خرید های مشتریان خود را به صورت تلفنی ، حضوری و… پیگیری کند تا بتواند نظر مشتریان خود از خرید یا جویا شود و نیازهای مشتری را برای ارایه پیشنهاذ جدید به او متوجه بشود .
موارد گفته شده در این مقاله تنها بخشی از موارد مهم در بحث فروشندگی و فروش است و شما برای کسب اطلاعات قوی تر و بروز تر میتوانید در دورهای مدیریت mba و dba موسسه آموزش عالی آزاد امین شرکت کنید .
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان موسسه فرم زیر را پر کنید :
"*" indicates required fieldsفرم تماس مقالات mba dba