مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

نکات کلیدی مدیریت برای مدیران تازه کار

نکات کلیدی مدیریت برای مدیران تازه کار

5/5 - (1 امتیاز)

نکات کلیدی مدیریت برای مدیران تازه کار چیست؟ در این مقاله می خواهیم برای پاسخ به این پرسش با گردآوری مطالبی از چند وبسایت معتبر شما را با نکات مهمی درباره مدیران تازه کار که در اول مسیر مدیریت هستند، آشنا کنیم.

اگر به تازگی ترفیع گرفته‌اید و هنوز در نقش مدیریت خود تازه کار هستید، به ویژه در آغاز شغل جدیدتان هستید، باید مراقب باشید که دچار اشتباه نشوید. درست است؟ می خواهید مدیر خوبی باشید؟ اگر می خواهید به عنوان مدیری تازه کار درباره مدیریت بیشتر یاد بگیرید، در این مقاله می‌خواهیم همه چیز را که در مسیر شغلی شما به عنوان مدیری تازه کار بهترین عملکرد را دارد، در اختیارتانبگذاریم. پس با ما همراه باشید تا نکات کلیدی مدیریت برای مدیران تازه کار را برای شما شرح دهیم.

شما می توانید با پرکردن فرم زیر از آموزشهای رایگان مدیریتی از جمله مینی دوره رایگان MBA  که در صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، بهره مند شوید. همچنین شما عزیزان می‌توانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهره‌مند شوید و سؤالات خود را از ما بپرسید.

نام و نام خانواداگی

دوره مدیریت mba رایگان

ممکن است این پرسش پیش بیاید که این مقاله برای چه کسانی است؟

این مقاله هم برای سازمانهایی که می‌خواهند مدیرانی تازه کار را وارد مجموعه خود کنند یا کارکنانی که به دلیل ترفیع و اتقای شغلی برای نخستین به مدیریت تیمی یا مجموعه ای انتصاب یافته‌اند، سودمند است و هم نکات بسیار کاربردی و ارزشمندی برای خود مدیران تازه کار دارد که آنها را درآغاز مسیر مدیریتشان کمک می کند.

شما تا دیروز یک کارمند اجرایی بودید. امروز مدیر یک تیم در کسب‌وکار خود هستید. این واقعاً عالی است. حالا درواقع، باید چه کار کنید که در نقش جدیدتان توسط اعضای تیم خود و همچنین رئیس خود، پذیرفته بشید و مورد احترام باشید.

نکات کلیدی مدیریت برای مدیران تازه کار

ابتدا باید ببینید در هفته های اول کاری‌تان چه چیزهایی از اهمیت بیشتری برخوردارند. چه چیزهایی را باید به خاطر بسپارید و چه چیزهایی ایجاد تفاوت می‌کنند؟ چه باید نبایدهایی دارید و چه کارهایی برای جلوگیری از اشتباه انجام دهید. اینکه مدیریت درواقع چه عملکردی باید داشته باشد. پس این مقاله را بخوانید و با نکات کلیدی مدیریت برای مدیران تازه کار آشنا شوید.

مدیر تازه کار کیست؟

مدیر تازه کار فردی است که به تازگی برای نخستین بار در حرفه خود به سمت مدیریت ارتقا یافته است. این افراد، مسئولیت رهبری و نظارت بر تیمی از کارمندان، تعیین اهداف، تصمیم‌گیری، واگذاری وظایف و اطمینان از پویایی و کارآمدی تیمشان را بر عهده دارند.مدیر تازه کار کیست؟

مدیری که برای اولین بار مشغول به کار می‌شود ممکن است با چالش هایی رویارو شود که او را با نقش و مسئولیت های جدید خود سازگار می سازد. با این حال، آنها با آموزش و پشتیبانی مناسب، می توانند مهارت‌ها و اعتماد به نفس مورد نیاز برای موفقیت را در خود بهبود دهند.

اقدامات مدیر تازه کار در 30 روز نخست کاری

ارتقاء به مدیریت افراد برای اولین‌بار پیشرفت شایان توجهی در حرفه یک متخصص است. اما مدیرانی که برای اولین بار در این حوزه حضور می یابند، ممکن است با مسئولیت های جدید خود را مانند یک ماهی بیرون افتاده از آب احساس کنند . بنابراین مدیران تازه کار باید در 30 روز نخست کاری، کارهای زیر را انجام دهند.مدیر تازه کار در سی روز اول چه اقداماتی دارد؟

  • تا حد امکان درباره مدیریت و نکات و چالشها و راهبردهای آن بیاموزند.
  • به طور بهنیه از زمان برای تعیین اهداف و برنامه‌ریزی استفاده کنند.
  • با رئیس و رتبه مافوق خود درباره مسئولیت‌های شغلی گفت‌وگو کند.
  • گزارشهای مستقیم را از سوی کارکنان خود پیگیری کند.
  • روال رشد طرز فکر و راهکار خود را در پیش گیرد.

مدیران تازه کار، تکنیک های میدریتی خود را با کسب تجربه و آموزش بهبود می بخشند. با این حال، زمانی که آن‌ها مهارت‌های خود را تکمیل کنند، می‌تواند برای سازمان‌ها هزینه داشته باشد. سازمان‌هایی که در آموزش مدیران کمک می‌کنند، می توانند با فرصت بخشیدن به مدیران بی‌تجربه خود به نتایج بهتر و سریع‌تری دست یابند.

آموزش مدیران جدید فرهنگ شرکت را بهبود می‌بخشد، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و مدیرانی را پرورش می‌دهد که منجر به نتایج بهینه می‌شوند. مدیرانی که برای اولین بار کار می کنند می توانند مهارت‌های حیاتی را با راهنمایی بیاموزند. ماه اول درواقع می تواند پایه و اساس حرفه خود را بگذارند.

11 دلیل برای آموزش به مدیران تازه کار

در زیر با 11 دلیل برای اینکه چرا مدیران تازه کار به آموزش نیاز دارند، آشنا می شوید. آموزش حیاتی است و می‌تواند پایه‌ای از دانش، مهارت‌ها و منابع را برای کمک به مدیران تازه کار که برای اولین بار در نقش‌های خود موفق می‌شوند، فراهم کند. همچنین آموزش می تواند از چند طریق از مدیرانی که برای اولین بار کار می کنند، پشتیبانی کند. دلایلی که باید به مدیران تازه کار آموزش بدهیم

1. توسعه مهارت های مدیریت

مدیرانی که برای اولین بار می‌توانند در مورد مهارت‌های مدیریت ضروری مانند واگذاری اختیار، ارتباط‌ ها، رهبری و حل تعارض آموزش ببینند.

2. درک سیاست های شرکت

 آموزش می‌تواند به مدیران جدید برای درک خط‌ مشی‌ها، رویه‌ها و هنجارهای فرهنگی شرکت کمک کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آگاهانه تصمیم‌گیری کنند و تیم خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

3. ارتباط‌ گیری

 از دیگر نکات کلیدی برای مدیران تازه کار، ارتباط گیری است. جلسات آموزشی می تواند به مدیران جدید اجازه دهد تا با همکاران خود ارتباط برقرار کنند، و تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارند.

4. افزایش اعتماد به نفس | از مهم ترین نکات کلیدی برای مدیران

 آموزش می تواند به مدیرانی که برای اولین بار کار می کنند کمک کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و احساس آمادگی بیشتری برای نقش خود داشته باشند و اغلب استرس و اضطراب مرتبط با موقعیت مدیریتی جدید را کاهش دهد.

5. بهبود تصمیم‌گیری

 آموزش می تواند به مدیران جدید تکنیک های تصمیم‌گیری و بهترین شیوه ها را آموزش دهد و توانایی آنها را برای تصمیم‌گیری هرچه تأثیرگذارتر و کارآمدتر بهبود بخشد.

6. بهبود عملکرد

سرمایه‌گذاری در آموزش می تواند به مدیرانی که برای اولین بار نیاز دارند کمک کند تا مهارت های مورد نیاز برای مؤثر بودن در نقش خود را توسعه دهند و منجر به بهبود عملکرد و نتایج هر شرکتی شود.

7. القای حس شایستگی

ارائه آموزش و پشتیبانی به مدیرانی که برای اولین بار به آنها کمک می کند می تواند به آنها کمک کند در نقش خود اعتماد به نفس و شایستگی بیشتری داشته باشند و خطر فرسودگی شغلی و جابه‌جایی را کاهش دهد. القای حس شایستگی از دیگر نکات مهم مدیریتی برای مدیران تازه کار است که بسیار باید به آن توجه داشت.

8. افزایش بهره‌وری

هر مدیر آموزش دیده‌ای می تواند منجر به افزایش بهره‌وری و انگیزه در تیم خود شود، زیرا آنها برای ارائه راهنمایی، پشتیبانی و بازخورد مجهزتر هستند.

9. همسویی بیشتر با هدفهای شرکت

 مدیران تازه کار با ارائه آموزش در مورد خط مشی‌ها، رویه‌ها و بهترین شیوه‌های شرکت، می توانند بهتر با اهداف و مقاصد شرکت هماهنگ شوند.

10. جلوگیری از خطرهای پرهزینه | از دیگر نکات کلیدی مدیریت

بهبود مهارت های تصمیم گیری می تواند به نتایج بهتری برای شرکت منجر شود و خطر اشتباهات پرهزینه را از سوی دیر تازه کار کاهش دهد.

11. شهرت

 شرکت هایی که برای آموزش کارکنان خود سرمایه‌گذاری می کنند، از جمله مدیران تازه کار، اغلب برای جویندگان کار جذاب‌تر دیده می شوند و به عنوان تعهد قوی به توسعه و رشد کارکنان شناخته می شوند.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری در آموزش مدیرانی که برای اولین بار به آن‌ها می‌پردازند، می‌تواند به شرکت‌های بزرگ کمک کند تا سود نهایی خود را بهبود بخشند، آوازه خود را افزایش دهند و استعدادهای برتر را حفظ کنند.

بایدها و نبایدهای مدیران تازه کار

مدیران تازه کار با چالش‌های زیادی روبرو هستند. آنها باید یاد بگیرند که چگونه بر تیم خود نظارت کنند، اهداف را تعیین کنند و کارکنان را توسعه دهند. در زیر می توانید با یکسری باید و نبایدهای کاربردی و مؤثری که مدیران تازه کار باید در مسیر مدیریت خود در نظر بگیرند، آشنا می شوید:بایدهای مدیران تازه‌ کار

1. برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب کار کنید

اولین موردی که در نکات کلیدی مدیریتی برای مدیران تازه کار به آن میپردازیم، شنونده خوب بودن است. مدیران باید به همان اندازه که صحبت می کنند، گوش کنند. هر شنونده خوبی بیشتر از اینکه بی‌سروصدا منتظر نقش خود در هر گفت‌گویی باشد، بهتر است با ذهن و بدن خود به گوینده توجه کند.

بنابراین، گویندگان باید بدانند که از طریق تماس چشمی و زبان بدن به آنها گوش داده می شود. مدیران تازه کار باید به خوبی شنونده ای باشند که بر آنچه که شخص دیگری می گوید تمرکز می کنند و با این حال، به ایده ای خود نیز فکر می‌کنند.

2. با تیم و همکاران ارتباط‌سازی کنید

مدیران تازه کار باید روابط حرفه‌ای قوی با کارمندان و همتایان خود برقرار کنند. بررسی عملکرد در گفتگوها، روشی ارگانیک برای یادگیری بیشتر در مورد کارمندان از گفت‌وگوهای شخصی خیلی بهتر و اجرایی تر است. این فرصتی است برای مشارکت که در عین یادگیری بیشتر، در مورد خواسته‌ها، نیازها و نگرانی‌های آنها نیز صحبت کنند.

 مدیر تازه بودن اغلب با داشتن رئیس جدید ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه، مدیرانی که برای اولین بار مدیریت را آغاز می کنند، می توانند از تجربه های خود بهره‌مند شوند. افزون بر این، وقتی مدیران به اولین مانع خود می رسند، همتایان با تجربه می توانند منابع خوبی برای آنها باشند.

3. سر حرف خود بمانید

مدیران تازه کار باید در وعده‌های خود بی عیب و نقص باشند، وگرنه می‌توانند در این زمینه بدنام می شوند. اگرچه مدیران از اختیاراتی برخوردارند، اما فقط می توانند برخی از نتایج را کنترل کنند و کارمندان کمتر از یک مدیر غیر قابل اعتماد حرف‌شنوی دارند.

4. در مدیریت خود الگوی کارکنان باشید

از مهم ترین نکات کلیدی برای مدیران تازه کار می‌توان به الگو بودن اشاره کرد. مدیران باید الگوهایی برای پرورش فرهنگ مسئولیت‌پذیری، وفاداری و همکاری باشند. مدیران تازه کار می‌توانند اعتماد و تعامل را با الگویی برای تیم خود افزایش دهند. همچنین، کارکنان ممکن است بخواهند از یک همکار سابق که اخیراً ارتقا یافته است، پیروی کنند.

 مدیران دنباله‌روها و پیروانی دارند و کارمندان از مدیران خود تقلید خواهند کرد. اگر یک مدیر جدید دیر سر کار بیاید و سست شود، تیم او ممکن است همین کار را انجام دهد.

5. برای کمک به رشد کارکنان، برنامه‌های آموزشی داشته باشید.

هر مدیر تازه کاری بدون کارکنان آموزش‌دیده و دارای شرایط کاری دشوار را در پیش دارد. برنامه های آموزشی بهره وری، مشارکت کارکنان و حفظ را بهبود می بخشد. همچنین، برنامه های آموزشی گروهی، همکاری و روحیه را در تیم ها تقویت می کند.

یادگیری و توسعه در هر مرحله از چرخه زندگی کارکنان ارزشمند است. برای مثال، مدیران تازه کار می توانند مهارت های مدیریتی را توسعه دهند که ممکن است سال ها صرف تجربه به طول انجامد. برنامه های آموزشی با تیم ها نیز می تواند انتقال این سرپرست جدید را بهبود بخشد.

6. فرضیه‌سازی نکنید

مدیرانی که برای اولین بار حضور پیدا می کنند، ممکن است از صحبت در مورد کولر آبی آگاه باشند. اما شایعات در محل کار می تواند منجر به سوگیری های ناخودآگاه منجر شود. در عوض، افراد باید نتایج خود را از تجربه دست اول به دست بیاورند.

همینطور، مدیران جدید ممکن است داستان هایی در مورد آنچه جایگاه آنها نیاز دارد، بشنوند. در عوض، آنها باید انتظارات روشن را با سرپرست خود در میان بگذارند.نبایدهای مدیران تازه کار- نکات مدیریتی برای مدیران تازه کار

7. تدافعی عمل نکنید

در حالی که تحرک داخلی برای کارمندان و سازمان‌ها مفید است، اما مانع انتقاد کارمندان از رئیس جدیدشان نمی‌شود. به عنوان مدیران جدید، وظیفه آنها این است که چهره ای حرفه ای داشته باشند. مدیران نباید حالت تدافعی داشته باشند و از انتقاد دوری کند. بهتر است چیزی را شخصی نگیرند.

8. از کار دیگران برای خود اعتبار نگیرید

نکته کلیدی دیگری که مدیران تازه کار باید در نظر داشته باشند این است که، از کار دیگران برا خود اعتبار نگیرند. به عنوان مدیر، ادعای اعتبار برای کار تیمی می تواند وسوسه انگیز باشد. اما دزدی فکر و ایده می‌تواند کار گروهی را از بین ببرد، بی‌اعتمادی را تقویت کند و باعث رنجش شود.

مدیران درستکار اطلاعات واقعی را گزارش می‌کنند و در جایی که باید اعتبار می‌دهند. تشخیص کار خوب می تواند احتمال تکرار اجرا را افزایش دهد. افزون بر این، یک عضو تیم که کار خوب انجام می دهد، بازتاب مثبتی بر مدیریت خود دارد.

کارمندان می خواهند احساس ارزشمندی داشته باشند و در ازای قدردانی تلاش بیشتری خواهند کرد. اما برعکس، اگر رئیس آنها ایده های آنها را بدزدد، ممکن است تمایلی به مطرح کردن آنها نداشته باشند.

9. از کارمندان در مقابل دیگران انتقاد نکنید

هیچ کس دوست ندارد مخالفت را بشنود، به ویژه اینکه در مقابل مخاسب شخص سوم باشد. مدیران باید در صورت نیاز به توبیخ با کارگران به طور خصوصی صحبت کنند.

انتقاد عمومی برای چیزی بیش از یک موضوع موجب ضعف و ناامیدی کارکنان می شود. وقتی یکی از کارکنان  بازخوردی منفی دریافت می کند، کل تیم ممکن است منقلب شود. علاوه بر این، آنها ممکن است نگران باشند که اگر اشتباهی انجام دهند، همین اتفاق برای آنها رخ خواهد داد.

10. ناپدید نشوید

مدیران جدید باید برای کارکنان و سرپرستان خود همیشه در دسترس باشند. مردم با کسی که می توانند ببینند بیشتر احساس ارتباط می کنند. پنهان شدن در دفتر باعث ایجاد فاصله فیزیکی و عاطفی می شود.

زمان صرف‌شده در مقابل کارکنان شامل مواردی بیش از صرف جلسات است. اگر زمان مهیا باشد، مدیران باید حداقل 10 درصد از روز خود را صرف صحبت غیررسمی با تیم خود و ایجاد یک رابطه کنند.

11. انتظارات رئیستان را از خودتان بدانید.

 چه قدر در شغل خود خوب هستین و عملکرد خوبی دارید یا نه؟ این چیزی نیست که خودتان یا اعضای تیمتان تعیین کنید بلکه تنها و تنها رئیس شما این کار رو انجام خواهد داد. بنابراین مطمئن باشید که دقیقاً می دانید رئیس شما در نقش جدیدتان چه انتظاراتی از شما دارد. فقط زمانی که به طور حقیقی از این انتظارات با خبر باشید، خواهید توانست آنها  را بپذیرید و به رشته عمل دربیاورید.

نکته‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • به همین دلیل از مدیرتان بخواهید که دیداری با شما داشته باشد.
  • از او بپرسید که چه چیزهایی برای او اهمیت بیشتری دارد.
  • چه کاری از شکا برای او برمی آید.
  • رئیس شما تعیین می‌کند که اولویتهای شما در هفته های آتی چه باید باشد.
  • زمانی که با هم کار می کنید چه چیزهایی را باید در نظر داشته باشید؟
  • رئیس خود را بشناسید که چطور فکر می‌کند؟ چه کار می کند؟
  • شما چه تصمیماتی رو می توانید به تنهایی بگیرید؟
  • او در کدام تصمیم‌گیری شما می خواهد نقش داشته باشد؟
  • به طور کلی رئیستان از شما چه می خواهد؟

یک بار دیگر شفاف بگویم که این شما نیستید که تصمیم می‌گیرید آیا کاری عالی انجام بدهید یا نه بلکه وظیفه رئیس شماست. و ارزیابی های او بر پایه‌ این است که آیا شما انتظارات ایشان را برآورده کرده‌اید یا نه.

12. تنها بر اعداد و ارقام و داده ها تکیه نکنید

برای گپ زدن با همکاران و کارمندان خود وقت بگذارید. حتما نباید درخواست اعداد و ارقام و گزارش و داده و حقایق باشد. واقعاً می‌گویم. صحبت شما می تواند درباره آدمها باشد. درباره درک و شناخت افرادی که در سازمان شما مشغول کار هستن. اینکه:

  • چه نیروی محرکه انگیزه بخشی دارن؟
  • چرا در حال حاضر کار فعلی رو انجام میدن؟

به پرسیدن چنین پرسشهایی ادامه بدید. به کامیابی ها و ناکامیابی‌ها و چالشهای اخیر آنها گوش پسپارید. در روزهای اول همکاری آنها را قضاوت و ارزیابی‌ نکنید. خود را به این کار عادت دهید تا شاید بتوانید جلوی برخی از رخدادهای مخاطره‌آمیز را بگیرید.

13. از کنشگرایی دوری کنید

اولین 4 تا 6 هفته کارتان به عنوان مدیر جدید، اتفاقی که برای شما در این زمان می‌افتد، برای شما این است که پیرامون خود، اعضای تیم خود و همکاران را خوب درک کنید و نقش خودتان را پیدا کنید. در این مرحله نباید هیچ تغییری انجام بدید. حتی اگر کارمندان شما با تغییر موافق باشند. اما یک ارزیابی خوب و کلی در روال عملکرد شرکت انجام دهید. برخی از قوانین و اصولی که ممکن است در ابتدا برای شما بیهوده به نظر برسند را تغییر دهید. در این راستا تصمیمات گسترده بگیرید.

14. هرگز درباره کارکنان اسبق بد صحبت نکنید

این خیلی اهمیت دارد که هرگز عملکرد کارکنان و تیم سابق را زیر سؤال نبرید. نباید بگویید:

  • که این شرکت جایگاهی در بازار ندارد.
  • خیلی موارد هستد که باید تغییر کنند.
  • عملکردی شما در سالهای به عنوان یک تیم، به هیچ عنوان ایدئال نبود.
  • کار و عملکرد شما خیلی از حالت مطلوب دور است.
  • جای زیادی برای بهبود وجود دارد.

از سازمانها و کارکنان  گذشته و اعضای تیم و همکاران و موفقیت‌های قبلی آنها قدردانی کنید. حتی اگر خیلی خوب نبوده باشد. و حتی اگر مطمئن باشید مواردی نیاز به تغییر دارند. بنابراین در ارزیابی های خود بازنگری کنید.

آنچه که کارکنان اسبق برای من به جا گذاشتد، هرچه باشد، ناموزنی و به هم ریختگی مطلق نیست. درباره نیروهای قبلی و البته در گفتگوها و معرفی اولیه و حتی پس از آن نیز هیچ گاه منفی‌نگر نباشید.

15. هرگز هدف شما شهرت و آوازه نباشد

شما به عنوان یک مدیر، الگوی تیم خود هستید و الان که مدیر و رهبر تیم خود یا اگر رئیس هستین، باید ریاست کنید، نه اینکه مانند اعضای تیم خود کار کنید. باید مکالمات و رفتارهای قبلی را ملاحظه و مجدد بررسی کنید و در برخی زمینه‌ها تغییراتی ایجاد کنین تا با نقش جدید شما سازگار شود. مشکل واقعی که مدیران و رهبران با آن رودررو هستند و باید دست و پنجه نرم کنند، درواقع موضوعات خیلی فنی‌تر و تخصصی‌تر هستند. و آن هم روابط بین فردی است.

اما دقت کنین حواستان باشد که به عنوان مدیر، باید میان نزدیکی و صمیمیت با فاصله گرفتن از کارمندان، تعادلی درست ایجاد کنید. البته این حس خیلی خوبی است که بدانید اعضای تیمتان شما را دوست دارند. اما معروف و پرآوازه بودن هدف مدیریت موفق نیست.

درواقع مهم اینه که مورد احترام باشید و البته نه به خاطر موقعیت و جایگاه شما بلکه به خاطر رفتارهای شما مدیربودن و رهبربودن یعنی اعتمادسازی. لازم نیست که حتما با کارکنان خود دوست‌های صمیمی شوید. هدف شما باید قابل اعتمادبودن، منصف بودن و راستگویی در همه زمینه ها و کارهایی که انجام می دهید، باشد.

موسسه آموزش عالی آزاد امین با سابقه 20 ساله در زمینه پرورش توانایی های مدیران و صاحبان کسب و کار، اقدام به برگزاری دوره مدیریت کرده است. شما عزیزان می‌توانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهره‌مند شوید و تمام سوالات خود را از ما بپرسید.

نام و نام خانواداگی

4 گام مدیران تازه کار در راستای موفقیت

اکنون شما مدیری تازه کار در آغاز مسیر مدیریت هستید. حال برای اینکه نخستین قدمهای شما در راستای موفقیت باشد، چه کار باید بکنید؟ طرح کاری شما بهتر است اینچنین باشد:چهار گام مدیران تازه کار- نکات مدیریتی برای مدیران تازه کار

1. در بافت کاری ظهور یابید

هر مدیر تازه کاری باید محیطی که در آن کار می‌کند را دریابد. این درک می تواند در زمینه های زیر باشد:

  • آشنایی و ایجاد روابط با مدیر، کارمندان و شرکای کلیدی بیرون از سازمان؛ یعنی مشتریان و تأمین‌کنندگان
  • درک فرآیندهای اساسی را که در طول مدیریت شما یا با مشارکت شما اتفاق می افتد
  • درک شاخص های کلیدی این فرآیندها
  • تسلط بر منابع اصلی (بودجه، ابزار اصلی و نرم افزار) که در اختیار شما هستند
  • درک تمام مشکلاتی را که در محیط و فرآیندهای شما وجود دارد

2. برای اقدامات خود برنامه‌ریزی کنید

 اکنون وقت آن است که در نظر بگیرید چه اطلاعاتی در مورد وضعیت محیط کاری خود گردآوری کنید، چه وظایفی را باید کامل کنید و در چه جهتی باید حرکت کنید:

  • تمام اطلاعات مربوط به وظایفی که رئیس سازمان به شما واگذار کرده، مشکلاتی که از کارمندانتان شنیده می شود و مشتریانتان را گردآوری آوری کنید. در نظر بگیرید که چگونه با هم ارتباط دارند؟ آیا چالشی در این مسیر وجود دارد؟ کدام مشکلات کلیدی هستند و دلیل آنهاست چیست؟ و در نهایت، هدف شما، ارائه راه حل برای این مشکلات است.
  • در ادامه، نوبت تجزیه هدف است. برای تکمیل کار چه باید کرد؟ برای رسیدن به اهداف کوچک چه باید کرد؟ تمام اهدافی را که به دست آورده اید به صورت درخت یا فهرست سلسله مراتبی ترسیم کنید. این روند را تا زمانی ادامه دهید که تصویر واضحی از کارهایی که برای در این زمینه باید انجام دهید، به دست آورید.
  • یک مرحله مهم این است که با مدیر خود در مورد برنامه اقدام به توافق برسید و برای اجرای آن تأییدیه بگیرید. همچنین اگر وقت داشته باشید که در مورد آن با تیم خود صحبت کنید، عالی خواهد بود.

اکنون شما آماده هستید تا وظایفی را به کارمندان خود واگذار کنید.

3. وظایفی را به کارکنان خود واگذار کنید

تفویض صحیح وظایف به کارکنان یک هنر است. تکلیف باید محتوای مناسبی داشته باشد (باید کوتاه ترین راه را به نتیجه در نظر گرفته شود) و فرم درستی داشته باشد – حاوی شرح مفصلی از نتیجه دلخواه، مهلت، قابل اندازه گیری و غیره باشد.

  • کدام یک از کارمندان شما قادر به تکمیل وظایف لیست شماست؟
  • چه وظایفی را افراد قادر خواهند بود و می خواهند انجام دهند؟

نام خانوادگی افرادی را به لیست اضافه کنید که قصد دارید این وظایف را به آنها محول کنید.
شکلی از نحوه تعیین وظایف انتخاب کنید: جلسه مشترک، قرار ملاقات شخصی یا ایمیل؟ یک جلسه مشترک به همه درک بهتری از کارهایی که هر فرد انجام می دهد می دهد، اما زمان شخصی زیادی را می طلبد.

قرار ملاقات شخصی اجازه می دهد تا در مورد وظایف و روش هایی که می توان آنها را حل کرد با روشی بسیار دقیق صحبت کرد، اما افراد بدون اینکه بدانند همکارانشان چه کار می کنند، به تنهایی کار می کنند. ایمیل‌ها نیز به زمان نیاز دارند، اما فرصتی برای بحث بیشتر در مورد فرمول‌بندی کار باقی نمی‌گذارند. این احتمال وجود دارد که شما به نوعی ترکیبی از این سه نیاز داشته باشید.

4. چرخه کنترل و بهینه‌سازی را راه بیاندازید

مطمئناً، آن طور که برنامه ریزی شده بود، کار به یکباره حل نخواهد شد. سوء تفاهم ها، مهلت های از دست رفته، عملکرد ضعیف و سایر مشکلات خاص طبیعت انسان وجود خواهد داشت. نقش یک مدیر نظارت مداوم بر وضعیت و اصلاح آن است.

  • یک سیستم ارزیابی KPI بسازید. شما به یک چشم انداز رقمی واضح از آنچه در حال وقوع است نیاز دارید.
  • با کارمندان خود در قالب کنترل منظم – جلسات، گزارش ها به توافق برسید. مهم است که کنترل را زودتر از موعد انجام دهید، منتظر ضرب الاجل نباشید زیرا برای ایجاد تغییرات دیر شده است.
  • پاسخگویی منظم برای مدیر خود ارائه دهید. منتظر نمانید تا از شما خواسته شود، رئیس خود را به روز نگه دارید (ایمیل روزانه، جلسه هفتگی).

فراموش نکنید که هر مدیری، به خصوص مدیر تازه کار، باید به عنوان مدیر، پیوسته در حال رشد باشد.

5 روش جلوگیری از اشتباه برای مدیران تازه کار

مدیران تازه کار باید از اشتباهات اجتناب کنند و از تجربیات خود درس بگیرند. آنها همچنین باید از مدیران باتجربه‌تر مشورت بگیرند و از آنها یاد بگیرند. با پیروی از این بایدها و نبایدها، مدیران تازه کار می‌توانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. برای کمک به شما در راستای جلوگیری از برخی از این اشتباهات در نقش جدیدتان به عنوان مدیر تازه کار، پنج نکته بیان می‌کنیم که هر مدیری تازه کاری باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهد:روشهای جلوگیری از اشتباه برای مدیران تازه کار

1. از همان ابتدا فرهنگ بازخورد ایجاد کنید.

مدیران جدید اغلب منتظر بررسی های سالانه هستند تا از تیم های خود بازخورد بگیرند، اما مدیر خوب بودن به این معنی است که همیشه پذیرای بازخورد باشید.

2. بدانید که اعتماد داده شدنی است نه به دست‌آوردنی

مدیران جدید باید اعتماد را به عنوان یک خیابان دوطرفه ببینند. به عنوان یک مدیر جدید، باید به خاطر بسپارید:

  • افراد به این دلیل استخدام می‌شوند که در زمینه‌های خود متخصص هستند یا پتانسیل انجام کارهای عالی را نشان می‌دهند.
  • خودداری از اعتماد می‌تواند باعث شود آنها احساس کنند که شما مهارت هایی را که در وهله اول آنها را به میز مذاکره آورده‌اند را تصدیق نمی‌کنید و به طور بالقوه باعث رنجش آنها از شما می‌شود.
  • به اعضای تیم خود لیستی از کارها بدهید و ناپدید شوید. به یاد داشته باشید که شما اعضای تیم خود را به دلیلی استخدام کرده اید. همه چیز به اعتماد بر می گردد. یک رابطه محترمانه ایجاد کنید.
  • محیطی بسازید که در آن افراد به اندازه کافی احساس امنیت کنند تا تجربه کنند، شکست بخورند، از اشتباهات خود درس بگیرند و رشد کنند.

3. فعالیتهای تیمی را برای ایجاد اعتماد با همکاران خود ایجاد کنید

در دنیای ترکیبی کار، مدیران جدید ممکن است با یک چالش دشوار روبرو شوند:

  • رهبری تیمی که هرگز شخصاً آنها را ندیده اید. این بدان معناست که احتمالاً باید بین افراد در مکان‌ها و مناطق زمانی مختلف اعتماد و رفاقت ایجاد کنید.
  • از همه اعضای تیم خود بخواهید که تصویر یا گیفی را به اشتراک بگذارند که آخر هفته را چگونه می گذراند.
  • از هر یک از اعضای تیم خود بخواهید ارزش های اصلی خود را بنویسند.
  • در ابتدای جلسه هفتگی خود، از هر یک از اعضای تیم خود بخواهید که یک اتفاق مثبت و یک اتفاق منفی را که در هفته گذشته برای آنها اتفاق افتاده است، به اشتراک بگذارند.

4. فرهنگ سرزنش را از بین ببرید

سرزنش کردن دیگران برای مشکلاتتان می‌تواند مسئولیت‌پذیری شما (و اعضای تیمتان) را کاهش دهد.

  • هنگامی که از سرزنش استفاده می کنید، بر خلاف تحلیل و ارتباط متفکرانه، برای تشخیص یک موضوع، خود را به یک قربانی منفعل تبدیل می کنید.
  • اگر مشکلی در تیم شما رخ داد، به طور پیش فرض افراد را سرزنش نکنید. در عوض، رویکرد سیستمی را برای حل مشکل در پیش بگیرید.
  • رهبران قوی به جای اینکه بپرسند: مقصر کیست؟ جویای راه حل هستند.
  • اگر یکی از اعضای تیم شما به طور تصادفی یک الگوی نظرسنجی را حذف کرد، او را سرزنش نکنید. درعوض، همه اعضای تیم را تشویق کنید که به علت ایجاد مشکل فکر کنند.
  • وقتی طوفان فکری می کنید، احتمالاً متوجه می شوید که هیچ پروتکل ایمنی برای محافظت از قالب ها و فایل ها وجود ندارد. یک راه حل ساده می تواند ایجاد یک پوشه برای ذخیره کپی از تمام قالب ها باشد.
  • بحث در مورد نحوه جلوگیری از یک اشتباه، به جای ترس یا تحقیر همکاران و همسالان، در ارتقاء اعتماد تیم به شما بسیار مؤثر است.

5. بدانید که کمک خواستن اشکالی ندارد

در نقش جدید خود به عنوان مدیر، پیش می آید که با اشتباه‌ها و چالشهای بسیاری روبه‌رو شده و دچار استرس و نگرانی های مخرب شوید. در این صورت فوری کمک بخواهید. البته گاه در زمانی که رهبری تازه کار هستید، این دشوار به نظر می‌رسد. وقتی مدیر تازه کاری هستید:

  • لازم نیست همه چیز را بدانید. به خود یادآوری کنید که لازم نیست همه آن را بدانید.
  • با همتایان مورد اعتماد خود، مربیان یا مدیر خود تماس بگیرید.
  • اجازه ندهید استرس اولیه نقش جدید شما به استرس مزمن فرسودگی شغلی تبدیل شود.
  • پیش از اینکه به این مرحله برسید، صحبت کنید و آنچه را که نیاز دارید بخواهید.

این فقط کاری نیست که باید برای خودتان انجام دهید، بلکه برای تیمتان نیز باید انجام دهید؛ زیرا کار کردن در کنار فردی که سرشار از استرس و سردرگمی است، بر بهره‌وری تیم شما تأثیر می‌گذارد.

نتیجه‌گیری

مدیران موفق ساخته می شوند نه متولد. آنها خودساخته اند، از طریق کار مداوم و بی پایان روی خودشان. هر کس از پایین شروع می کند، پس از مدتی با به کاربستن نکات ویژه مدیریتی با موفقیت می تواند به راه خود ادامه دهد.

در این مقاله،  نکاتی کلیدی و پراهمیت را که هم برای مدیران تازه‌کار و هم برای آنهایی که مدیرانی را برای اولین بار به سمت مدیریت ارتقاء می دهند، بیان کردیم و از آنجاییکه هر مدیر تازه کاری در آغاز کار خود، از اشتباه و چالش جدایی‌ناپذیر است، 5 نکته که راهکاری کاربردی برای آنها باشد را نیز بیان کردیم.

موسسه آموزش عالی آزاد امین با سابقه 20 ساله در زمینه پرورش توانایی های مدیران و صاحبان کسب و کار، اقدام به برگزاری دوره مدیریت کرده است. شما عزیزان می‌توانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهره‌مند شوید و تمام سوالات خود را از ما بپرسید.

نام و نام خانواداگی

 

منابع

https://hbr.org/2022/06/5-pieces-of-advice-for-first-time-managers

https://honehq.com/glossary/first-time-manager/

https://welldoneby.com/blog/4-steps-of-a-beginner-manager

 

 

 

 

 

 

 

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت
داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
آخرین مقالات مجله مدیریت امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی