حتما میدانید که در دنیای امروزی رقابت بین کسب و کارها به اوج خود رسیده است. از این سو تنها سازمان هایی میتوانند در این نبرد موفق شوند که با ایجاد یک مزیت رقابتی متفاوت، از سایرین پیشی بگیرند. اما مهم ترین نکته این است که مزیت ایجاد شده هم باید قابل تقلید نباشد و هم به سادگی از بین نرود. در این مقاله قصد داریم تا چگونگی ایجاد و ارائه مثال برای مزیت رقابتی در این زمینه بپردازیم.
واضح است که برای همه کسب و کار ها نمیتوان مزیت رقابتی محصول یکسانی را به وجود آورد. پس هرمدیری می بایست باتوجه به سازمان خود، بودجه ها، نیروی انسانی و… مزیت جداگانه ای به وجود آورد. اما چطور؟ موسسه امین اینجاست تا با سابقه 20 ساله خود با برگزاری یک جلسه مشاوره رایگان ویژه مدیران و صاحبین کسب و کار، به سوالات و ابهامات شما پاسخ دهد. برای استفاده از این فرصت محدود فرم زیر را پر کنید.
فهرست مطالب مقاله
Toggleمزیت رقابتی چیست؟
برای پاسخ به سوال مزیت رقابتی چیست باید بگوییم که مزیت رقابتی یا همان (competitive advantage) تنها ویژگی منحصر به فرد خدمات و یا کالای شماست که باعث میشود عموم مردم در میان انبوهی از رقبا، شما را انتخاب کنند. اما بعد از موضوع مزیت رقابتی چیست مسئله این است که چگونه مزیت رقابتی پایدار به وجود اوریم؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به این سوال اصلی پاسخ دهیم.
چگونه مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنیم؟
بعد از پاسخ به سوال مزیت رقابتی چیست میرسیم به پرتکرار ترین سوال مدیران. مزیت رقابتی پایدار چیست؟ مزیت رقابتی پایدار یعنی یک شرکت بتواند با استفاده از تکنیک هایی ویژه، برتری و مقام اول خود را در صدر جدول فروش به مدت طولانی حفظ کند. فراموش نکنید که منابع نایاب میتواند این روند و توسعه آن را تا سالیان متعدد ادامه دهند.
اگر هنوز ایده ای برای توسعه کسب و کار خود ندارید ما به شما مقاله توسعه کسب و کار را پیشنهاد میکنیم.
اما راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در کسب و کار وجود دارد که با بهره گیری از این منابع نایاب میتوانید یک مزیت رقابتی پایدار در سازمان خود به وجود آورید:
1. پیشنهاد ارزش افزوده:
به عنوان مثال شما میتوانید با ارائه خدمات اضافی به صورت رایگان و یا با تخفیف های ویژه، مشتری خود را ترغیب به انتخاب دوباره برند خود کنید. خدمات اضافی میتواند شامل این موارد باشد:
- در هنگام خرید انلاین دومین موردی که مشتری بررسی میکند، هزینه ارسال محصول تا درب منزل می باشد. می دانید که هزینه ارسال رایگان می تواند بهترین بهانه مشتری برای انتخاب دوباره شما باشد.
- آموزش رایگان و یا با تخفیف: برخی از شرکتها برای محصولات یا خدمات خود، آموزشهای رایگان یا با تخفیف ویژه ارائه میدهند تا به مشتریان کمک کنند بهتر از محصولات استفاده کنند یا مهارتهای جدید یاد بگیرند.
2. بهبود تجربه مشتری:
همه ما تابحال تجربه نارضایتی هنگام خرید داشته ایم اما از بیان آن به دلایل مختلف خودداری کرده ایم. خوب است که با ایجاد یک فضای خرید آسان و امن، تجربه مشتری را به حالتی مثبت تبدیل کنیم. به عنوان مثال:
- اگر کسب و کار انلاین دارید طراحی وب سایت و یا نرم افزاری که امن و پرسرعت باشد، مراحل کمی برای پرداخت داشته باشد و گزینه های متعددی نیز برای پرداخت وجود باشد میتواند نقش موثری ایفا کند.
- اگر کسب و کار حضوری دارید میتوانید برنامههایی که به مشتریان برای خریدهای مکرر یا تعاملات خاص پاداش میدهد ایجاد کنید. به عنوان مثال با ثبت اطلاعات فرد، در روز تولد مشتری میتوانید هدیه و یا تخفیف های ویژه ای را تدارک ببینید.
- استفاده از تکنولوژی AR برای ایجاد تجربههای تعاملی که به مشتریان امکان میدهد محصولات را قبل از خرید مجازی تجربه کنند. به عنوان مثال اپلیکیشن هایی که به مشتریان امکان میدهند قبل از خرید، مبلمان یا دکوراسیون را در خانه خود به صورت مجازی مشاهده کنند.
3. شراکتهای استراتژیک:
شراکت های استراتژیک به معنای همکاری میان دو یا چند کسبوکار یا سازمان است که به منظور دستیابی به اهداف مشترک و بهرهمندی از منابع و تواناییهای یکدیگر صورت میگیرد. در ادامه مثال های ساده ای از این نوع شراکت را میبینیم:
به عنوان مثال اگر یک شرکت تولید کننده محصولات ارایشی باشد می تواند با یک فروشگاه زنجیره ای همکاری کند تا محصولاتش را در شعب مختلف فروشگاه عرضه کند. این نوع همکاری مزایای متعددی دارد که سازمان ها میتوانند منابع مالی، تخصصهای فنی و کیفیت های چشمگیری را کنترل کنند.
4. تنوع در محصولات و خدمات:
درباره استراتژی تنوع در محصولات چه میدانید؟ تنوع در محصول کمک میکند تا نیازها و ترجیحات مختلف مشتریان را پاسخ دهند. اما این تنوع میتواند به صورت افقی، عمودی و جغرافیایی باشد.
تنوع افقی: این نوع تنوع شامل افزودن محصولات یا خدمات جدید به مجموعه فعلی شرکت است که با محصولات یا خدمات اصلی آن مرتبط یا مکمل هستند. به عنوان مثال یک شرکت نوشیدنی که قبلاً فقط آب معدنی تولید میکرد، شروع به تولید انواع نوشیدنیهای گازدار یا آبمیوههای طبیعی کند.
تنوع عمودی: تنوع عمودی به معنای گسترش فعالیتهای شرکت به بخشهای دیگر زنجیره تأمین است. یک شرکت تولید کننده لوازم الکترونیکی که علاوه بر تولید، وارد عرصه توزیع و فروش مستقیم محصولات خود نیز میشود.
تنوع جغرافیایی: این نوع تنوع شامل ورود به بازارهای جدید در مناطق یا کشورهای دیگر است. برای مثال یک برند لباس که محصولات خود را علاوه بر بازار داخلی، به کشورهای دیگر نیز صادر میکند. این مورد یکی از مهمترین راهکار ها برای مزیت رقابتی محصول و مدیریت می باشد.
نمونه های موفق از ایجاد مزیت رقابتی
نمونه ها و مثال های زیادی برای مزیت رقابتی وجود دارد، اما در اینجا قصد داریم مزیت رقابتی اپل و ایکیا را بررسی کنیم. چرا که با الهام گرفتن از استراتژی این برند ها به خصوص مزیت رقابتی اپل میتوانید فروش خود را چندین برابر کنید.
برند اپل (APPLE):
بارز ترین مثال برای مزیت رقابتی برند اپل است. کمتر کسی است که این برند جهانی شده را نشناسد. اما بنظر شما اپل از چه استراتژی هایی استفاده میکند؟ یکی از استراتژی های این برند برای نشان دادن خود، رابطه این شرکت با سینما است. در اکثر فیلم ها و حتی انیمیشن ها، حضور این برند را حس میکنیم. سیاستی هوشمندانه که هزینه کمتری نیز نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارد و این یعنی ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار و مدیریت.
نمونه ای دیگر از استراتژی این است که از ترفند مرموز بودن برای معرفی محصول جدید خود استفاده میکند. اکثر برند ها هنگام معرفی محصول جدید خود، ویژگی ها و اطلاعات را به راحتی در دسترس قرار میدهند اما اپل اطلاعات زیادی منتشر نمیکند تا مشتری را کنجکاو کند که خودش محصول را بخرد و ویژگیهای منحصربفردش را کشف کند.
برند ایکیا (IKEA):
نمونه ای دیگر از مثال برای مزیت رقابتی برند ایکیا است. این برند یکی از موفق ترین شرکت های جهانی در حوزه فروش مبلمان و وسایل خانگی است که با استفاده از استراتژی های خود توانسته است نام خود را جهانی کند. یکی از این استراتژی ها، استراتژی “خود مونتاژ” و یا (Do It Yourself) است. این روش این گونه است که محصولات را به صورت قطعات جداگانه عرضه میشوند که مشتریان باید خودشان آنها را مونتاژ کنند.
این روش مزایای متعددی از جمله کاهش هزینههای تولید و حملونقل دارد. ترفند دیگر این برند سوئدی برای مزیت رقابتی در مدیریت این است که از مواد اولیه در دسترس و مقرونبهصرفه مانند چوب فشرده و پلاستیک بازیافتی استفاده میکنند.
3 استراتژی جدید مدیران برای مزیت رقابتی
- اگر فروشگاه لوازم خانه به صورت حضوری دارید میتوانید از یک تکنیک جدید برای مزیت رقابتی محصول استفاده کنید. بخش های مختلف فروشگاه را به صورت دایره ای بچینید. به عنوان مثال یک دایره مختص به نشان دادن لوازم آشپزخانه در محیط اشپزخانه واقعی باشد. یا دایره دیگر مختص به نشان دادن سرویس خواب چوبی در یک اتاق واقعی باشد.
- واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) شخصیسازی شده نیز میتواند در کسب و کار شما سر و صدا به پا کند. اما چگونه؟ این امکان را به مشتریان خود بدهید تا از طریق اپلیکیشنهای AR/VR، محصولات را در محیطهای واقعی یا مجازی خود مشاهده کنند. به عنوان مثال، کاربران میتوانند مبلمان را در اتاقهای خود به صورت مجازی قرار دهند و بررسی کنند که چگونه با دکوراسیون داخلی منزلشان هماهنگ است.
- ایجاد مدل تجاری که در آن مشتریان میتوانند محصولات یا خدمات را به صورت مشترک با دیگران استفاده کنند و هزینههای خود را کاهش دهند. این استراتژی بهترین ترفند برای ایجاد مزیت رقابتی در مدیریت می باشد. فروشنده میتواند مدلهایی مانند اشتراکگذاری مبلمان، ابزارهای خاص یا وسایل ورزشی را ارائه دهد. به عنوان مثال، مشتریان میتوانند مبلمان را به صورت ماهانه اجاره کنند و پس از مدت زمان مشخصی آن را تعویض کنند.
نتیجه
تا به اینجا فهمیدیم که مزیت رقابتی در کسب و کار چه تاثیراتی دارد و چگونه می توانیم یک مزیت رقابتی پایدار در مدیریت به وجود آوریم. همچنین با بررسی مثال هایی برای مزیت رقابتی به خصوص برند اپل با این ترفندها اشنا شدیم. اما این را بدانید که اعمال کردن هر نوع تغییر در کسب و کار مستلزم تفکری استراتژیک می باشد. چراکه نباید کوچکترین ضربه ای به کسب و کار شما وارد شود.
موسسه آموزش عالی آزاد امین اینجاست تا با برگزاری یک جلسه مشاوره رایگان ویژه صاحبین کسب و کار و مدیران، بهترین استراتژی های نو را متناسب با اخرین روند ها و تغییرات بازار برای کسب و کار شما اجرا کند. برای بهره مندی از این فرصت محدود فرم زیر را پر کنید.