مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

اصول مدیریت چیست

اصول مدیریت چیست ؟

اصول مدیریت چیست ؟

5/5 - (1 امتیاز)

اصول مدیریت چیست ؟ در دنیای امروزه شاهد توانایی و پتانسیل های چشم گیر افراد بسیاری در امر مدیریت هستیم . اما حتی اگر گاهی گمان کنیم که نمیتوانیم مدیر قابلی شویم بایداین موضوع را به خود یادآوری کنیم. که هیچ چیز در این کره خاکی قطعی نیست و چه بسا ارزش تلاش بسیار زیاد و والا است . (یا رویا های خود را بساز یا رویا های دیگران را). حال شما بگویید که کدام یک را انتخاب میکنید؟

ما در موسسه آموزش عالی آزاد امین در این 20 سال همواره تلاش کرده ایم که هم مسیر و همراه صاحبان کسب و کار و کسانی باشیم که خواستار صعود و تمایز اند .از این سو شما همراهان گرامی در صورت تمایل می توانید در یک مینی دوره رایگان مدیریت mba شرکت کنید و مهارت هایتان را به عنوان مدیر کسب و کار به شکل قابل توجهی پرورش دهید. برای ارتباط با کارشناسان ما و استفاده از یک جلسه مشاوره رایگان فقط کافی است فرم زیر را کامل کنید.

نام و نام خانواداگی

دوره مدیریت mba رایگان

 

اصول مدیریت چیست ؟

"</p

در پاسخ به اصول مدیریت چیست؟ باید بگوییم، مدیریت به طور ساده و کلی به معنای استفاده و به کار گیری از منابع انسانی ، مالی ، فیزیکی ، ابزار ها و اطلاعات در جهت رشد و دستیابی به اهداف یک سازمان و شرکت است .اما برای اینکه امر مدیریت میسر شود باید اصول مدیریت را نیز جدی گرفت . این اصول زیربنای موفقیت در مدیریت یک سازمان اند.

همانطور که در زمینه مختلف تفاوت نظر ها و توصیه های بسیاری وجود دارد. در بحث اصول مدیریت نیز به همین گونه است و ما در این مقاله تلاش کردیم مطالبی با اهمیت بیشتر و کاربردی تر را در اختیار شما قرار دهیم .

1. اصل برنامه ریزی(از اصول مدیریت)

اصل برنامه ریزی یکی از حیاتی ترین اصول مدیریت شناخته میشود. برای کسب هر موفقیت و هدفی، داشتن برنامه ریزی دقیق و کارآمد ضروری است. برنامه ریزی اصلی آینده محور ، منطقی و سیستماتیک است . مدیران در برنامه ریزی باید به نکات زیادی توجه داشته باشد یک برنامه ریزی ایده آل باید قطعا بر اساس منطق ، به دور از ایده آل گرایی یا آرمان گرایی باشد . برنامه ای که نوشته و طرح میشود در آینده سازمان و حتی بر گذشته آن تاثیر خواهد گذاشت . امری مهم برای ساخت آینده و اصلاح و مرمت گذشته .

برنامه ریزی یک سازمان توسط مدیر آن صورت میگیرد. چنانچه مدیر در امر برنامه ریزی به قابلیت ، توانایی ، منابع انسانی و مادی توجه نداشته باشد برنامه با شکست مواجه میشود. بدلیل اینکه سازمان اصلا توانایی تحقق همچین برنامه ای را نداشته و این موجب پایین آمدن کیفیت کار کارمندان و در نهایت تحقق نیافتن اهداف سازمان می شود .

برای طراحی یک برنامه درست و موثر باید شرایط کنونی و چشم انداز آینده سازمان و همچنین خطرات و مشکلات احتمالی آن در نظر گرفته شوند . سپس با لحاظ کردن پتانسیل ها برنامه طراحی شود . البته باید توجه داشته باشیم بهتر است در مسیرحرکت ابتدا برنامه ای برای تحقق اهداف اصلی سازمان در نظر گرفته شود و سپس برای تحقق آنها ، برنامه هایی با اهداف کوچک تر مشخص کرده و قدم به قدم پیش رفته تا به نتیجه ای ثمربخش بدل شود .

2. اصل سازماندهی

اصل سازماندهی

مدیران باید در شرکت و سازمان خود اصل سازماندهی را پیاده کنند . طبق اصل سازماندهی همه امور باید از ساختار و شکل درستی پیروی کنند. بدین گونه که مدیران باید اعمال و فعالیت هایی که در جهت رسیدن به اهداف سازمان است را مشخص ، و در صورت لزوم گروه بندی کنند . سپس با توجه به توانایی های کارمندان هر یک از آنها را به افراد درستی محول کنند . عمل سازماندهی باید در تمام پروسه فعالیت مدیران صورت گرفته و مداوم باشد . مدیران علاوه بر محول کردن وضایف به تک تک کارمندان باید ارتباط بین بخش های مختلف ، افراد مختلف و وضایف مختلف را نیز در نظر بگیرد . کما آنکه گاهی از مواقع ارتباط میان این موارد از اهمیت بیشتری نسبت به خود وظایف و انتخاب کارمند درست برای آن برخوردار است .

شاید جالب به نظر رسد اگر با نگرش دیگری بررسی کنیم متوجه شباهت سازماندهی در طبیعت و سازماندهی در سازمان و شرکت شویم . که توسط آفریننده آن پدید آمده و سامان داده شده . هر بخشی از آن وظایف خاصی را انجام می دهند که به شکل دقیقی به آنها محول شده و در صورتی که تمام اجزای آن در جایگاه درست خویش وظیفه خود را هماهنگ با یکدیگر انجام دهند به اصطلاح نظم طبیعت حفظ شده و ماندگار و استوار خواهد ماند .

 

3. اصل کار گزینی (به کار گماردن)

پس از آنکه ساختار کلی سازمان و شرکت ما مشخص و اهداف آن تایین شد . باید بدانیم که کارمندان در موفقیت عملکردی سازمان نقش بسزایی دارند . پس بهتر است که امر انتخاب و استخدام کارکنانمان را را جدی بگیریم . اصل کار گزینی یا به عبارتی به کار گماردن یکی دیگر از اصول مدیریت چیست را بیان می کند. که یکی از اصول مدیریت است . به این اشاره می کند که مدیران باید توانایی انتخاب نیروی کار آزموده ، ماهر ، توانا و مناسب برای هر پست و مرتبه ای از سازمان را داشته باشند .

توجه کنید که تا زمانی که افراد مناسب و قابل در بخش های مختلف سازمان وجود نداشته باشند برنامه ریزی و سازماندهی اثر بخشی خود را از دست داده و کارایی نخواهد داشت . شما باید کارمندان مناسب خود را جذب کرده آنها را با روند کارتان آموزش داده و رابطه دو سویه در منافع کارمند و کارفرما برقرار کرده و سپس آن کارمند را به کمک تشویق و ایجاد انگیزه حفظ کنید . پس هیچگاه فراموش نکنیم که در صورت نداشتن افراد مناسب در کنار خودمان اهداف سازمانی شرکتمان محقق نخواهد شد .

برای تمامی اینها خوب است مدیران از توانایی های اجتماعی ، جامعه شناختی ، ومشاوره ای نیز برخوردار باشد که به کیفیت این امر می افزاید .

4. اصل هدایت و رهبری (مهمترین اصول مدیریت)

اصل هدایت و رهبری

اصل هدایت و رهبری نیز به یکی دیگر از اصول مدیریت اشاره می کند . در یک سازمان مدیر باید نقش یک رهبر ، فرمانده ، هدایتگر ، رئیس و خود یک مدیر را همزمان ایفا کند . مدیران باید به عنوان رهبر فردی تاءثیر گذار ، با جذبه ، قابل اطمینان و ترغیب کننده باشند . آنها باید بدانند که هر شخصی در چه پستی بهترین عملکرد را خواهد داشت اینگونه افراد در کار خود پیشرفت کرده و از خود رضایت خواهند داشت . در نتیجه موجب کیفیت کار و اطلاعت هر چه بیشتر از مدیریت می شود . مدیران باید دستوراتی درست ، شفاف ، قاطعانه ، هدفمند و برنامه ریزی شده به کارمندانشان ابلاغ کنند . مدیران می دانند که چونه کارمندان خود را هدایت کنند تا از عملکرد صحیح آنان و حرکت به سوی اهداف مشخص سازمانشان اطمینان حاصل کنند . همچنین توانایی استفاده از منابع انسانی و غیر انسانی در دسترس خود را به بهترین وجه دارند .

اما ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چطوره یک مدیر باید همه ی این نقش ها را ایفا کند ؟ مگر همه ی این موارد از جمله رهبری و مدیریت با هم دارای تفاوت نیستند ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم درست است که این موارد با هم تفاوت ها و شباهت هایی دارند اما یک مدیر مجموعه ای از همه ی این شباهت ها را داراست و اینگونه است که به یک مدیر خوب ، توانا و متمایز در کارش تبدیل می شود .

 

5.اصل کنترل کردن

اصل کنترل کردن ، زمانی که بحث از کنترل کردن می شود شاید چیز جالبی به نظر نیاید اما کنترل کردن همیشه وجهه بدی ندارد . مدیران سازمان ها پس از آنکه اهداف خود را مشخص و برای آنها برنامه ریزی کردنند و افراد مناسب را برای هر بخش از سازمان تایین کردند و به درستی آن را هدایت و رهبری کردنند حال باید بدانند . در صورتی که اصل کنترل را در کار خود پیاده نکنند همه ی زحمات ، هزینه ها و زمانی که تا آن زمان صرف کردنند از بین خواهد رفت .

اصل کنترل کردن به معنای نظارت ، کنترل و دخالت برتمامی امور یک کارمند نیست . ما به کامندان مسعولیت های مشخصی می دهیم و در قبال آن مسعولیت ها باید اختیاراتی هم به آنها بدهیم و فضا برای رشد آنها فراهم کنیم. این در حالی است که بهتر است کیفیت کار آنها برسی شود . حال چگونه اصل کنترل را پیاده کنیم ؟ اصل کنترل برای اطمینان حاصل کردن از طی کردن راه درست در برنامه تایین شده سازمان در شروع کار ، حین مسیر و در پایان و نتیجه آن است . مدیران باید بر روی شیوه و روند انجام کار ها  ، کیفیت خروجی آنها ، میزان فروش و روند مالی شرکت ، سود و زیان های آن ، جلوگیری از رخداد خطا و اصلاح و جبران آن ، و به طور کلی منابع مادی و انسانی کنترل داشته باشند .

پس کنترل کرده یعنی : اندازه‌گیری و تصحیح فعالیت‌های اجرایی کارکنان، به‌منظور اطمینان ازدست‌یابی به اهداف و برنامه‌های سازمانی موردنظر .

خوب است بدانید:

(تا این بخش از مقاله تا حدودی به پرسش اصول مدیریت چیست پاسخ داده ایم. اما موارد بعدی که میخواهیم از اصول مدیریت به آنها اشاره کنیم شاید از نظر بعضی صاحب نظران از اهمیت بسیاری برخورد دار نباشند. اما ما به شما پیشنهاد میکنیم در صورتی که شما خواستار اصول مدیریت به شکل کامل و دقیق هستد بهتر است به تمام اصول آن توجه کنید.)

6. اصل هماهنگی

اصل هماهنگی

هماهنگی در یک سازمان از فواید زیادی برخوردار است . هماهنگی این امکان را ایجاد می کند که کارمندان با توانایی ها و استعداد های متفاوت در کنار هم و با کمک هم با نظم در مسیر درست حرکت کرده و این قطعا در پیشرفت شرکت تاءثیر گذاشته و سودمند است .

مدیران بایدتوانایی برقراری یک هماهنگی و تناسب درست میان اهداف سازمان ، برنامه ریزی ها ، منابع و ابزار ها ، فعالیت ها و رابط بین کارمندان و بخش ها ایجاد کنند . بهتر است مدیران این هماهنگی و تناسب را میان خود و کارمندان ایجاد کرده و همکاری و کار گروهی را گسترش دهند زیرا که همین امر موجب هدایت سازمان به سوی تحقق اهدافش شده و آن را میان رقبای خود در هر زمانی یکه تاز خواهد کرد .

در صورتی که مدیران نتوانند یک هماهنگی و تناسب درستی را ایجاد کنند . بهروری کارکنان کاهش یافته و برنامه ریزی ها با شکست  مواجه می شود در نتیجه اهداف سازمان محقق نشده یا به تاخیر خواهد .

7. اصل گزارش دهی

مدیران بهتر است کارمندان را در جریان امور سازمان قرار دهند زیرا که در صورتی که کارمندان اطلاعات کافی از نهاد و سازمانی که در آن کار می کند نداشته باشد یا از روند کار مطلع نشوند این کارایی کارمندان را کاهش داده و آنها را سردرگم میکند. از این جهت مدیران بهتر است اخبار، نتایج و اطلاعات کلی را در قالب گزارش‌های رسمی و آپدیت‌های شرکت در اختیار کارمندانشان قرار دهند تا روحیه و تعهد و بهره‌وری آنها تقویت شود. از طرفی در یک رابطه دو سویه اعضای تیم هم باید مسائل، دغدغه‌ها و پیشرفت‌های خود را گزارش دهند.

8. اصل بودجه بندی

اصل بودجه بندی

قطعا بودجه یک شرکت و یا سازمان برای آغاز به کار و شروع پروژه از اهمیت بسار بالایی برخوردار است و مدیران باید ابتدا از کافی بودن آن اطمینان حاصل کرده سپس شروع به انجام هر پروژه کنند. مدیران باید هزینه های انجام شده را با درآمد شرکت تطابق بدهند و آن را کنترل کنند و مطمئن شوند که شرکت از سود بسیار خوبی برخوردار باشد و در غیر این صورت اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهند. پس ابتدا بودجه‌ای برای خود لحاظ کنید که اجازه‌ی کنترل هزینه‌ها و درآمدهای سازمان‌تان را بدهد و بتواند میزان موفقیت پروژه را تعیین کند. سپس بر روی روند مالی پروژه و سازمانتان نظارت کافی را داشته باشید تا مشکلی از قبیل کمبود بودجه، هدر رفت بودجه و پرداخت درست و به موقع حقوق کارمندان ایجاد نشود. در نهایت سازمان سود دهی روز افزون داشته و اهداف آن محقق شود.

اصول مدیریت چیست از دیدگاه هنری فایول :

اصول مدیریت چیست از هنری فایول

هنری فایول مهندس معدن، سرپرست معدن و از نظریه‌پردازان فرانسوی بود. وی نظریه‌ای مستقل از نظریه مدیریت علمی فردریک تیلور، با نام مدیریت اداری ارائه کرد. فایول یکی از تأثیرگذارترین مدافعان نظریه مدیریت جدید نیز هست .اما از دیدگاه فایول اصول مدیریت چیست؟ در اینجا میخواهیم به 14 اصل مدیریت که این مهندس فرانسوی به آن اشاره کرده را بررسی کنیم .

  1. تقسیم کار
  2. اختیار
  3. نظم وترتیب
  4. وحدت فرماندهی
  5. وحدت هدف
  6. تبعیت منافع جمعی بر منافع فردی
  7. پاداش
  8. تمرکز
  9. رعایت سلسله مراتب سازمان
  10. نظم و ترتیب
  11. انصاف
  12. اثبات (دوره تصدی کارکنان)
  13. ابتکار عمل
  14. روحیه تیمی و گروهی

سخن پایانی:

در این مقاله اصول مدیریتی که امروزه در دنیا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد را در اختیار شما قرار دادیم. اگر شما قصد دارید به عنوان یک مدیر تازه کار شروع به فعالیت کنید یا می خواهید در جایگاه مدیر ، روند مدیریت خود را اصولی بر و اساس علوم مدیریت پیش ببرید تا از همکاران خود در این عرصه پیشی بگیرید. بهتر است این اصول را در خود ایجاد کرده و پرورش دهید. از آنجایی که این مسیر نیازمند راهنمایی و آموزش هایی تخصصی است. ما اینجا در موسسه آموزشی امین در خدمت شما صاحبان کسب کار هستیم و همواره تلاش کردیم سهم کوچکی در موفقیت های روز افزون شما داشته باشیم. اگر مایل هستید می توانید با پر کردن فرم زیر با کارشناسان ما ارتباط و مشورت بگیرید.

نام و نام خانواداگی

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت
داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
آخرین مقالات مجله مدیریت امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی