میخواهم مشاور املاک بزنم
یکی از پر درآمد ترین شغل ها در حال حاضر شغل مشاور املاک است.افراد زیادی هستند که میخواهند آژانس املاک خود را تاسیس کنند اما اطلاعات کافی در این مورد ندارند.برای تاسیس آژانس املاک نیاز به یک سری مدارک و مجوز ها دارید در این مقاله با ما همراه باشید.
مراحل دریافت مجوز مشاور املاک
اولین مرحله برای راه اندازی آژانس املاک دریافت جواز کسب است.
مرجع اصلی صدور جواز کسب وزارت صنعت،معدن و تجارت می باشد.
شخصی که می خواهد در حوزه املاک فعالیت کند باید شرایط قانونی مورد نیاز را داشته باشد.این شرایط به شریح زیر است:
۱-گواهی صلاحیت و یا عدم سوء پیشینه از نیروی انتظامی
۲-سند مالکیت و یا اجاره نامه و قولنامه یا هر قراردادی که از نظر قانونی معتبر باشد.
۳-گواهی مالیاتی از اداره مالیات مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تسویه حساب
۴-شناسنامه و کارت ملی
۵-گواهی نامه پایان دوره آموزشی در اتحادیه املاک شهر خود
۶-کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا معافیت پزشکی نظام وظیفه و یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال
در شرایط خاص باید مدارک زیر همراه شما باشد:
۱-داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲-داشتن شرط سنی لازم،حداقل سن قانونی ۱۸ سال
۳-داشتن سلامت جسمی،متقاضی باید حتما در شرایطی باشد که از لحاظ جسمی مشکلی برای فعالیت در این حوزه نداشته باشد
۴-متراژ حداقل ۱۲ متر مربع و برای واحد های ممتاز حداقل مساحت ۵۰ متر مربع
۵-داشتن سیستم رایانه ای و شبکه(مخصوص واحد های ممتاز)
برای راه اندازی املاک چه مدارکی مورد نیاز است؟
برای تسریع در روند دریافت پروانه کسب بهتر است در هنگام مراجعه مدارک زیر را همراه داشته باشید:
۱-اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
۲-گواهی صلاحیت فنی در حوزه مشاور املاک
۳-عکس سه در چهار متقاضی
۴-سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی
۵-گواهی عدم سوء پیشینه
۶-کارت بهداشت
۷-فیش واریزی هزینه عضویت در اتحادیه
۸-فیش واریز مبالغی که باید پیش از راه اندازی پرداخت شوند
۹-فیش بانکی واریزی به حساب مجمع امور صنفی
۱۰-فیش پرداختی به حساب درآمد های دولت
مراحل اخذ مجوز مشاور املاک
مرحله اول
در قدم اول لازم است به سراغ اتحادیه مشاوران املاک بروید و در خواست کتبی پروانه کسب را ارائه دهید و کد رهگیری و رسید دریافت کنید.
مرحله دوم
در این بخش مراحل زیر انجام می شود:
۱-گروهی از بازرسان به محلی که متقاضی قرار است آژانس املاک تاسیس کند می روند.
۲-بازرسان از محل مورد نظر گزارش تهیه می کنند.
۳-بازرسان در جلسه ای در خواست متقاضی را بررسی می کنند.
۴-نظر بازرسان به صورت کتبی به متقاضی اعلام می گردد.
مرحله سوم
متقاضی جهت اخذ پروانه کسب سه ماه فرصت دارد مدارک مورد نیاز را از طریق سامانه اصناف ارسال کند.
مرحله چهارم
این مرحله کمی دشوار است و متقاضی توسط اداره اماکن نیروی انتظامی تایید صلاحیت می شود.علاوه بر مدارکی که در بالاتر گفته شده است در مرحله چهارم لازم است فرد متقاضی مدارک زیر را ارائه دهد.
-گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
-گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
-تائید صلاحیت اداره اماکن نیروی انتظامی
-اختصاص کد شناسه ده رقمی و الصاق آن به پروانه کسب
-اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی
مرحله پنجم
آخرین مرحله اخذ مجوز مشاور املاک است.در این مرحله پرونده متقاضی توسط رئیس اتحادیه مشاوران املاک بررسی می شود و در صورت تائید صلاحیت جواز کسب توسط ایشان امضا می شود.
هزینه های راه اندازی کسب و کار املاک
در دوره دریافت مجوز هزینه های چندانی بر دوش فرد سرمایه گذار گذاشته نمی شود اما اگر بخواهید یک مکان متوسط در مرکز شهر برای راه اندازی یک بنگاه معاملات مسکن داشته باشید باید متراژ آن بین ۲۰ تا ۳۰ متر باشد که بر اساس آمار رسمی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون هزینه رهن این محل می شود.اگر بخواهید این ملک را خریداری کنید نیاز به ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلیون و حتی بیشتر سرمایه است.به عبارتی هزینه مکان یکی از بیشترین هزینه های راه اندازی یک بنگاه معاملات مسکن را در بر می گیرد.
بعد از شروع کار مهم ترین هزینه ها شامل هزینه مالیات می باشد که میزان مالیات بر اساس اعداد ثبت شده در سامانه کد رهگیری برای مشاوران املاک تعیین می شود.
در بخش منابع انسانی هم غالبا حقوق ثابت پرداخت نمی شود و فرد استخدام شده در بنگاه املاک شما به صورت پور سانتی از معامله ای که انجام داده است مبلغ حق الزحمه دریافت می کند.
چگونه در این شغل درآمد زایی کنید
مشاورین املاک از محل درصدی که از واسطه گری معاملات دریافت می کنند کسب درآمد هم می کنند.این درصد دریافتی کمیسیون خوانده می شود.
در حال حاضر اتحادیه املاک میزان کمیسیون ها را بر اساس مصوبه سال ۷۹ چنین تعیین کرده است:برای معاملات املاک تا ۳۰ میلیون تومان از هر طرف معامله نیم درصد مبلغ مورد معامله،برای معاملات املاک از ۳۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان برای تا ۳۰ میلیون تومان اول نیم درصد و برای مازاد ان نسبت به مبلغ مازاد از هر طرف معامله ۷۵ صدم درصد،برای معاملات املاک از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان، برای ۳۰ میلیون اول نیم درصد و مازاد آن تا ۵۰ میلیون تومان ۷۵ صدم درصد و برای مازاد آن نیم درصد از هر طرف معامله، برای معاملات املاک بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ، برای تا ۱۰۰ میلیون تومان آن طبق بند های ۱ و ۲ و ۳ مصوبه مذکور و برای مازاد آن میزان ۲۵ صدم درصد بعنوان کارمزد از هر طرف معامله اخذ شود، بابت کارمزد اجاره یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله، در معاملات رهن ، کارمزد دریافتی بر مبنای یک چهارم میزان اجاره بهای ماهیانه از هر طرف معامله اخذ شود.
البته این نکات در قرارداد ها و معاملات بزرگ محلی از اعراب ندارد.
وقتی صحبت از یک ملک گران قیمت و با ارزش می شود بنگاه املاک معاملاتی با یکی از طرفین قرارداد توافق می کند تا معامله را به نتیجه برساند.بعنوان مثال ملکی به ارزش ۴ میلیارد به فردی به ارث رسیده است و بنگاه املاک برای به نتیجه رساندن این معامله در خواست ۱۵ درصد از کل قرارداد را دارد.
دریافت کمیسیون مشاور املاک علاوه بر این که از قبل مشخص شده است گاهی می تواند با توجه به توافق طرفین باشد.
نتیجه گیری:
قبل از رفتن به اتحادیه املاک تمامی مدارک خواسته شده را با خود به همراه داشته باشید.
شما برای اجاره یک مکان بعنوان دفتر املاک نیاز به سرمایه ۴۰تا ۶۰ میلیونی و برای خرید ملک نیاز به سرمایه ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی دارید.
برای شرکت در دوره های مشاور املاک موسسه آموزش عالی آزاد امین و دریافت مدرک بین المللی در این زمینه شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید
مقاله های املاک
"*" indicates required fields