اگر در محیط کاری تان،با تعداد زیادی از کارکنان مشغول به کار هستید،قطعا شخصیتهای مختلف شغلی را از نزدیک دیده اید. شخصیت شناسی در محیط کار میتواند ما را با بهترینها و بدترینها روبرو کند؛ چرا که هر یک از ما جنبههای مختلفی از شخصیت خود را در موقعیتهای گوناگون نشان میدهیم.نقاط قوت و ضعف هر فرد باعث میشود شخصیتی مجزا از یکدیگر داشته باشند.
در یک محیط کار، مانند هر محیط کاری دیگری تمرکز داشتن بر روی ارتباطات ، روحیه ی کار تیمی و لحن و گفتار حرفهای در گفتگو، اهمیت زیادی دارد. ارتباط صحیح و اصولی با افراد میتواند ما را در رسیدن به هدفهایمان کمک کند. یکی دیگر از موضوع های موثر که درارتباط ما با دیگران تاثیرگذار است، شناخت الگوهای شخصیتی و نقاط قوت و ضعفمان است.
در ادامه به بررسی شخصیت شناسی در محیط کار و چند نوع از رفتار های افراد در محیط کاری میپردازیم:
?همکاران فوق متعهد
افراد فوق متعهد به سختی به درخواستها در محل کار نه میگویند. آنها همان افرادی هستند که تا دیر وقت در محل کار باقی میمانند، در هر جلسه داوطلب آوردن شیرینی میشوند و میزبانی جلسات را به عهده میگیرند. این نوع همکاران عهدهدار انجام همهی کارها میشوند.
وجود آنها در محیط کار خوشایند به نظر میرسد؛ چرا که حاضر هستند هر کاری که دیگران قبول نمیکنند، انجام دهند. البته این رفتار مشکلاتی هم به دنبال خود ایجاد میکند؛ چرا که فرصتهای جدید را از همکاران خود میگیرند. اگر چه اقدامات این نوع افراد ممکن است صادقانه باشد، اما گاهی رفتارهای کنترل کننده هم از خود نشان میدهند. علاوه بر این، آنها غیر قابل پیش بینی بوده و به سختی میتوان ذهن آنها را خواند.
?شایعه پراکنها
این نوع شخصیت نیاز به کمی توضیح دارد. آنها مانند دوستان و آشنایان شایعهساز دوران مدرسه و دانشگاه هستند. با این تفاوت که اکنون این عمل را در زندگی حرفهای شما انجام میدهند. از آنها دوری کنید و بدانید که فاصله گرفتن از آنها کار سختی نیست.
?رابط ها
رابطها در واقع پلههای رشدی هستند که میتوانند زندگی حرفهای شما را از این رو به آن رو کنند. آنها همکاران باسوادی هستند و میتوانند تیمهای قدرتمند کاری تشکیل دهند. ضمن این که آنها کارجویان را به کارفرمایان معرفی میکنند. وقتی که چنین افرادی در محل کارتان حضور دارند، سعی کنید روابط خوبی را با آنها برقرار کنید و یاد بگیرید که چطور از آنها قدردانی مناسبی به عمل آورید.
?افراد آدم به دور
همکاران آدم به دور ! علاقهای به همکاری با دیگر همکاران ندارند و با تنها بودن احساس بهتری پیدا میکنند. معمولا این گونه افراد را از نبودن و کم رنگ بودنشان شناسایی میکنید. آنها تمایلی ندارند که در مهمانیهای کاری یا ساعتهای دور همی شرکت کنند. حتی در ساعت ناهار هم آنها را نخواهید دید و همیشه از نظرها غایب هستند!
?همه چیز دانها
آنها برای هر موردی پاسخی دارند واز هر فرصتی برای نظر دادن استفاده میکنند. ضمن این که در جلسات و دور همیها با صدای بلند شروع به صحبت میکنند. متاسفانه، گاهی این افراد بدون این که از آنها نظر خواسته شود، مشاورههای بیجا میدهند و بر خلاف آن چه تظاهر میکنند اطلاعات زیادی ندارند.
?افراد تنبل
برای همه این راز وجود دارد که چطور همکار تنبلشان در این شغل دوام آورده است! در حالی که تنبلها در محیط کار وجود دارند، بدون این که حرکت خاصی انجام دهند. همکاران تنبل پشت سر هم به اتاق کار شما میآیند، سر صحبت باز میکنند، دربارهی ناهارتان میپرسند و گاهی هم فقط ایستاده و خیره به افق نگاه میکنند!
?جوگیرها
برای جوگیرها تمام موارد اهمیت داشته و رویداد بزرگی محسوب میشود. پایان مهلتها و تغییرات چیزی نیست که به راحتی از آن بگذرند. از این رو استرس خود را با دیگران هم به اشتراک میگذارند.
?همکارانی که خونسرد هستند!
احتمالا این تیپ کاری را بیشتر از سایرین در محیط کار ببینید. آنها موارد مربوط به زندگی شخصی خود را در خانه حل و فصل میکنند؛ از این رو در محیط کار آمادگی لازم را دارند و کارها را بدون استرس پیش میبرند. از نظر ورکوهالیکها (یا معتادان به کار)، تیپهای خونسرد آدمهای تنبلی هستند؛ اما خونسردها اهمیتی به نظر آنها نمیدهند. چرا؟ چون خونسرد هستند!
?افراد شوخ طبع!
در محیط کار،شوخ طبع ها یا به اصطلاح دلقک ها میتوانند دوستداشتنی یا تنفربرانگیز باشند. در بهترین حالت، آنها میتوانند فضا را گرم و دوستانه و کسالت محیط کار را به نشاط تبدیل کنند. در بدترین حالت آنها خندهدار نیستند؛ چرا که ممکن است ندانند که یک شوخی را کی به پایان برسانند و چه موقع کار خود را جدی بگیرند.
?رهبران واقعی
رهبران واقعی در محیط کار آنهایی هستند که به افراد حس احترام، تحسین و اعتماد به نفس داده و به صحبتهای آنها گوش میدهند. ممکن است این افراد سمت بالای شغلی نداشته باشند، اما در کار خود بسیار جدی رفتار میکنند. در واقع، این افراد مهرههای ارزشمند و بیادعای یک سازمان به حساب میآیند. آنها با الهام بخشیدن به دیگران، آنها را به سوی هدفهای کاری تشویق میکنند. آنها از نظر اجتماعی حضور فعالی دارند، اما وارد شایعات و بحثهای حاشیهای نمیشوند.
?نابغه های محل کـار!
اشخاصی مثل استیو جابز، بیل گیتس، مارک زاکربرگ، وارن بافت را در نظر بگیرید. این نوابغ، خدایان دنیای کسب و کار هستند. بیشتر آنها کارآفرین بوده و بعضی از آنها به شکل نامحسوس در شرکتها کار میکنند. نوابغ معمولا ایدههای بزرگی دارند و به شرکایی نیاز دارند که به آنها کمک کند تا این ایدهها را به واقعیت تبدیل کنند.
? ما معمولا یکدیگر را براساس اعمال و رفتار قضاوت میکنیم نه براساس حرفهایی که میزنیم.در موضوع شخصیت شناسی در محیط کار ، چگونه بدون زدن کوچکترین حرفی، در دید دیگران تاثیرگذار به نظر برسیم؟ با ما همراه باشید.
? وقت شناسی
اگر دیرکنید یعنی بیاحترامی کردهاید. اصلا دلایلتان مهم نیست مگر اینکه طرف مقابلتان هم متوجه دلیلتان باشد، مثلا هر دو در ترافیک سنگینی گیر افتاده باشید.
?پوشش مناسب
بعضی افراد بر این باورند که همیشه باید خیلی شیک و رسمی لباس پوشید. این درست نیست، چرا که گاهی اوقات باعث میشود زیادی معذب شوید. اندکی زمان بگذارید و برحسب جایی که میخواهید بروید لباس مناسب به تن کنید.
?چیزهای کوچک را به خاطر داشته باشید
اگر شما بتوانید جزئیات کوچک را به خاطر داشته باشید مردم همواره با علاقه خاصی به شما مینگرند. زیرا با این کار نشان دادهاید که به دیگران اهمیت میدهید.
?باز نگهداشتن در
چنین رفتارهای سادهای نسبت به هر انسانی، نشان میدهد که شما تمایل دارید دیگران را پیش از خودتان قرار داده و بدین ترتیب آنها را محترم بشمارید.
?هنر و سلیقه طراحی و دکوراسیون
طرز نگهداشتن فضای شخصیتان، روحیه شما را به دیگران نشان میدهد، اینکه چه چیزی به شما انگیزه میدهد، به چه چیزی علاقه دارید و چه چیزهایی ارزش دارند که هر روز به آنها نگاه کنید. چیزهایی را برای طراحی محیط انتخاب کنید که به شخصیت شما عمق میبخشند.
?کفشهایتان
قضیه این نیست که کفشهای خیلی گران و روی مد بخرید، بلکه سبک کفش پوشیدن شماست که میتواند خیلی چیزها را در نگاه اول برای دیگران روشن کند. کفش هر فرد ،یکی ازچیزهای پوشیدنیای هستند که میتواند نشانگر شخصیت یک نفر باشند.
? وضعیت میز کارتان
اگر کاغذها و پروندهها همه جا ریختهاند پس نشانه این است که شما خیلی فرد بینظم و نامرتبی هستید. اما تصور کنید که دیگران به میز کار مرتب شما نگاه میکنند، فکر میکنید در این حالت به چه نتیجهای راجع به شخصیت شما میرسند؟
? پول خرج کردن عاقلانه
نحوه پول خرج کردن شما به نوعی نشان دهنده ارزشهای شماست. چه زمانی پول خرج میکنید؟ برای چه کسی خرج میکنید؟ کجاها خرج میکنید؟ چه بخواهید، چه نخواهید، جواب این سوالها خیلی چیزها را در مورد شما فاش میکنند.
? روی چه چیزهایی وقت میگذارید
وقتهایی که صرف هر چیزی میکنید، مخصوصا نحوه گذراندن وقتتان در اوقات فراغت، نشاندهنده اولویتهای زندگی شما هستند. همه ما انعکاسی از اینکه زمانمان را صرف چه چیزهایی میکنیم هستیم.
? غذاهایی که می خورید
آنچه میخورید و نحوه مراقبتان از خودتان خیلی چیزها راجع به شما میگوید. این موضوع نشان میدهد که چه چیزی برای شما اهمیت دارد، ( داشتن رضـایت در لحظه یا ســلامتی بلــــنــد مدت).
?دایره دوستانتان
کسانی که با آنها وقت میگذرانیم، بر چشماندازهای ما، باورهایمان، اهدافمان و مهمترین چیزهایی که در زندگی برایمان اهمیت دارند تاثیرگذار هستند. اگر میخواهید روی بهبود خودتان کار کنید، با کسانی بگردید که بهتر کردن خودشان برایشان مهم و ارزشمند است.
مشاهده مقالات بیشتر
۱۰ تکنیک روانشناسی برای مدیریت بازاریابی،افزایش فروش و مشتری