مجله حقوقی امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Legal Blog

Educational articles of Amin Business School

مدیریت بورس و سرمایه گذاری

کارگاه مدیریت بورس و سرمایه گذاری

کارگاه مدیریت بورس و سرمایه گذاری

فهرست مطالب
به این مقاله امتیاز دهید
[av_toggle_container initial=’1′ mode=’accordion’ sort=” styling=” colors=’custom’ font_color=’#ffffff’ background_color=’#b02b2c’ border_color=’#4e7896′ av_uid=’av-4u2tt1′] [av_toggle title=’تاریخ شروع کارگاه’ tags=” av_uid=’av-2eb3t1′]

دو شنبه  16  مهر

[/av_toggle] [/av_toggle_container]

موسسه آموزش عالی آزاد امین افتخار آن را دارد تا با ارائه کارگاه مدیریت بورس و سرمایه گذاری سهمی در رشد و پرورش مدیران در حوزه ی مدیریت بورس و کسب و کار داشته باشد

بورس چیست؟

بورس واژه ای فرانسوی است که در لغت به معنای کیف پول است.بورس (bourse) نام فردی بلژیکی در قرن پانزدهم میلادی است که چون در مقابل خانه ی او دادو ستد کالا و خرید و فروش اوراق بهادار انجام می شد نامش برای این نوع از بازار انتخاب شد.بازار دارایی و سرمایه به بخش های مختلفی تقسیم می شود، که بورس بخشی از بازار سرمایه در کشورهاست. سهام موجود در این بخش از بازار و نحوه ی خرید و فروش در آن تحت اعمال قوانینی انجام میپذیرد.شرکت ها پس از بررسی شدن عملکردشان مجوز ورود به بازار بورس را اخذ می کنند.این شرکت ها باید اطلاعات مالی خود را در بازه های زمانی مشخص برای سازمان بورس ارسال کنند و اگر در انجام این امر کوتاهی کنند طبق مقررات بورس با آن ها برخورد می شود.دانش پذیران در این کارگاه با انواع مفاهیم مدیریت بورس و سرمایه گذاری بیشتر آشنا خواهند شد.

برای درک بهتر واژه مدیریت بورس و سرمایه گذاری به مفهوم واژه ی بازار توجه کنید:

بازار هر مکان یا شرایط یا قراردادی است که در آن اعمال خرید و فروش انجام می پذیرد ودر نتیجه رابطه یا معامله ای بین خریدار وفروشنده صورت می گیرد.

دو نوع سرمایه در بازار ها مورد معامله قرار می گیرد:

۱-سرمایه فیزیکی

۲- سرمایه مالی

سرمایه فیزیکی شامل زمین ،ساختمان و کالا های دیگری مانند ماشین ،لوارم خانگی و… ولی سرمایه مالی یا به عبارت دیگر کاغذی، شامل سرمایه های اسنادی مانند سهام ،اوراق  مشارکت می شود.

کارکردهای اصلی مدیریت بورس و سرمایه گذاری به شرح زیر است:

  • مدیریت انتقال ریسک
  • شفافیت بازار
  • کشف قیمت
  • ایجاد بازار رقابتی
  • جمع‌آوری سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی

مدیریت-بورس-و-سرمایه-گذاری-2-(1)

بورس چگونه ایجاد شد؟(قسمت اول)

انگیزه و ایده ی بورس وقتی به وجود آمد که بازرگانان اروپایی در فعالیت های اقتصادی خود ضرر می کردند، به همین علت  در پی یافتن راه حلی گشتند تا به وسیله  آن بتوانند با این ضرر مقابله کنند یا آن را کاهش دهند.شیوه ی آن ها به این گونه بود که بازرگانان افراد دیگر را در فعالیت های اقتصادی خود وارد می کردند تا به این ترتیب سود و زیان احتمالی معامله ها با آن ها تقسیم شود.این راه حل ثمر بخش بود به همین سبب هرتاجری تلاش می کرد تا از این روش برای انجام فعالیت های اقتصادی خود استفاده کنند.به تدریج این ایده در چارچوب قانون شکل گرفت و منجر به تشکیل شرکت های سهامی شد.

بورس چگونه ایجاد شد؟(قسمت دوم)

در سال ۱۳۵۳یک شرکت سهامی برای اولین بار این ایده را به مرحله ی اجرا در آورد. به این صورت که برای بردن کالا ها به چین به جای آنکه آفریقا را دور بزند از شمال اروپا به شرق آسیا و در نهایت به چین ببرد. برای این کار تعدادی از تاجران سرمایه مورد نیاز را تامین کردند و افراد نسبت به سرمایه خود در سود و زیان شریک شدند که نتیجه موفقیت آمیز بود.با گذشت زمان و گسترش مبادلات اینچنینی به سرمایه های زیادتر و سرمایه گذاران بیشتری نیاز شد.در نتیجه مراکزی ایجاد شد تا بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران ارتباط ایجاد کند،این مراکز بورس نام گرفتند.اولین بورس دنیا در قرن هفدهم میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل شد و امروزه اکثر کشورهای جهان دارای بورس می باشند.قانون تشکیل بورس در ایران در سال ۱۳۴۵  به تصویب رسید و ۱۵ بهمن ۱۳۵۶ آغاز به کار کرد.

انواع بورس:

بورس کالا: بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از فروشندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران ارائه می‌شود.در این بورس معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام کالایی که درآن معامله می‌شود می‌شناسند. مثلا بورس نفت، بورس گندم و… بورس کالا خود به بازار فیزیکی و بازار ابزار مشتقه تقسیم می‌شود.

بورس ارز: خرید و فروش پول‌های خارجی در این بورس انجام می‌شود. البته این نوع بورس در ایران فعال نیست.

بورس اوراق بهادار: در این نوع بورس دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق مشارکت و …. مورد معامله قرارمی‌گیرد.

 مدیریت-بورس-و-سرمایه-گذاری-1

آموزش مدیریت بورس و سرمایه گذاری

چند نکته ی کلیدی در مورد آموزش مدیریت بورس و سرمایه گذاری : اگر می خواهید در بورس سرمایه گذاری کنید نباید هدفتان کوتاه مدت باشد و نمی توانید مانند بانک به راحتی به پولتان دسترسی داشته باشید، پس پولی که وارد بورس می کنید باید مربوط  به سرمایه مازادتان باشد.اگر سرمایه ورود به بازار شما ۵ میلیون تومان باشد ۵۰ تا ۶۰ درصد آن را سهام بخرید و بقیه این مقدار را دربانک نگه دارید و هرگز در سرمایه گذاری در بورس افراط نکنید.لازم نیست که شما تمام دارایی های خود را برای سرمایه گذاری در بورس به فروش برسانید،اگر ملک یا زمین اضافه دارید می توانید بفروشید و تبدیل به سهام کنید.برای ورود به بازار بورس ابتدا باید یک نفر را از بین کارگزاران فعال در بورس تهران انتخاب کنید.اداره اطلاع رسانی بورس تهران فهرست کارگزاران را چاپ و توزیع کرده است.مرحله ی بعدی ملاقات با کارگزار و مشورت با او است،اما در نهایت حرف نهایی را خود شما میزنید.در بورس نباید توصیه پذیر باش،مسر خودتان را دنبال کنید و در این راه دانش و تجربه کسب کنید.

گام های موثر در مدیریت بورس و سرمایه گذاری

برای سرمایه گذاری در بورس، باید گام های زیر را طی کنید:

گام اول:  مطالعه ، مشورت و توجه به اصول سرمایه گذاری در بورس – گام اول برای مدیریت بورس و سرمایه گذاری ، مطالعه و شناخت کافی درباره این بازار، مشورت با افراد حرفه ای و تعیین هدف از سرمایه گذاری در بورس است.

گام دوم: دریافت کد معاملاتی – همانطـور که برای پس انداز و سرمایه گذاری در بانک، نیازمند دریافت شماره حساب بانکی هستید، برای سرمایه گذاری در بورس هم باید ابتدا کد معاملاتی دریافت کنید. برای دریافت کد معاملاتی، می توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی، به یکی از کارگزاران رسمی بورس مراجعه کنید.

گام سوم: خرید و فروش سهام – خرید و فروش سهام صرفا از طریق شرکت های کارگزاری و به یکی از روش های زیر انجام می گیرد:

– مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش 
– سفارش تلفنـی به کارگـزاری، برای خرید یا فروش سهام 
– سفارش اینترنتی به کارگـزاری، برای خرید یا فروش سهام 
– خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود فرد، ازطریق سامانه معاملات آنلاین (برخط) 

کارگزاران رسمی که مجوز مشاوره دارند، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای مشورت در مدیریت بورس و سرمایه گذاری هستند.

درآمد ماهیانه از بورس:

قبل از صحبت در مورد درآمد ماهیانه ی بورس باید این نکته را بدانیم که نباید از بورس انتظار سود و درآمد قطعی داشته باشیم چون بورس بازاری غیر قطعی است و هر روز ممکن است نوسان پیدا کند. در بازار بورس ممکن است یک ماه ۱۰ درصد سود و یا حتی بیشتر از آن و ماه بعد سود کمتری داشته باشیم. پس نمی توانیم به طور دقیق درآمد ماهیانه از بورس را پیش بینی کنیم. بنابراین نباید بورس و درآمد حاصل از آن را برای تامین هزینه های زندگی و ثابت در نظر بگیریم.نوسان معمول بازار بورس ۱۰٪ است یعنی ۵٪ احتمال کاهش و ۵٪ احتمال افزایش سود سهام بورس را داریم.باتوجه با این نکته و کسب مهارت وآگاهی ومشورت در مورد بورس ،می توانیم با توجه به مبلغ سرمایه اولیه درآمد را تخمین بزنیم اما نمی توانیم انتظار ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.اما در نگاه بلند مدت به بورس ودر نظر گرفتن سود به طور میانگین، در یک بازه ۵ ساله یک فرد حرفه ای می تواند  ۵ تا ۱۰ درصد در ماه سود داشته باشد.

میزان سود و درآمد حاصل از بورس چند درصد است؟

برای تعیین میزان سود حاصل از بورس باید بدانیم که در بازار بورس سود قطعی و ثابت وجود ندارد و نمی توانیم آن را  به طور دقیق محاسبه کنیم برای مثال درصورتی که شما یک سهم از سهام یک شرکت را بخرید نمی توانید مطمن باشیدکه تا هفته ی بعد ۱۰ درصد سود می کنیدو این تغییرات قیمت سهام شرکت هاست که مقدار سود کردن در بورس را مشخص می کند، واز آنجایی که تغییرات قیمت سهام تابعی از عرضه و تقاضای افراد فعال در بازار بورس است.

با استفاده از مثال زیر می توانید سود تقریبی را محاسبه کنید:

اگر شما یک میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کنید و آن مبلغ اولیه را به طور پیوسته افزایش دهید و سود حاصل از آن را به سرمایه اولیه در بورس اضافه کنید،سود های شما به شدت افزایش می یابد.به این صورت که  شما پس از کسب 10 درصد سود، 1 میلیون و 100 هزارتومان خواهید داشت و 10 درصد سود بعدی را که بدست آورید ،دارایی شما  ۱میلیون و 100 هزارتومان خواهد بود که مساوی 110 هزارتومان می‌شود.به این ترتیب با افزایش سرمایه اولیه و افزایش سودهایی که از درصدها بدست می‌آید، سرمایه شما بصورت تصاعدی رشد می‌کند و پس از مدتی، شاهد رشد چشمگیر سرمایه‌تان در بازار بورس خواهید بود. 

حداقل میران سرمایه گذاری در بورس  چه قدر است؟

برای سرمایه گذاری در بورس نباید حتماً دارایی زیادی داشته باشید،برخلاف این باور رایج بین مردم ،شما می توانید برای شریک شدن در سهام بورس با کمترین هزینه شروع کنید. در واقع سرمایه اولیه شما می تواند ۱۰۰ هزار تومان باشد یا چند میلیون تومان و یا حتی چند میلیارد تومان.یکی از مزایای بورس اینست که شما با خرید سهام یک شرکت با توجه به سرمایه تان می توانید در مالکیت و منافع بخشی از یک شرکت چند میلیارد تومانی شریک شوید.

مقدار سود و زیان به چه صورت است؟

در بورس سود وزیان شما بستگی به سرمایه شما دارد و سود و زیان شما درصدی از همان سرمایه ی شما خواهد بود و این باور اشتباهخ است که اگر  شخصی پول کمتری دارد نسبت به کسی که پول بیشتری دارد سود کمتری  در بازار بورس می کند،درصد سود و زیان هردو به یک اندازه است و تفاوت آن ها صرفاً به دلیل تفاوت در میزان سرمایه اولیه است.مثلا شما یک میلیون تومان سهام می‌خرید و فرد دیگری ۱۰ میلیون تومان. بعد از دو روز می‌بینید که شما ۱۰۰ هزار تومان و فرد دیگر یک میلیون تومان سود کرده است. هر دوی شما در واقع ۱۰درصد سود کرده‌اید و این تفاوت فقط به خاطر متفاوت بودن سرمایه اولیه شماست. نکته دیگر اینکه فردی که سرمایه بیشتری دارد، لزوما سود بیشتری نمی‌کند و سود کردن در بورس یک مقوله کاملا متفاوت است.

در بازار سهام چه ریسک‌هایی در سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

ریسک بر اساس رویکردهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از دسته‌بندی‌های ریسک، بر اساس عامل ایجاد ریسک است که بعضی از موارد آنها عبارتند از:ریسک قدرت خرید (تورم): احتمال اینکه قدرت خرید ناشی از جریان‌های نقدی کسب شده در آینده متفاوت از میزان پیش بینی شده باشد. به عبارتی در اثر تورم، قدرت خرید پول تغییر پیدا کند.ریسک سیاسی: عبارت‌است از احتمال وقوع رخدادهای سیاسی که می‌تواند بر بازده یا ریسک فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد و باعث نوسان قیمت‌های سهام شود.

 

فهرست مطالب

نیاز به مشاوره کسب درآمد از حقوق دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید

اساتید حقوقی موسسه آموزش عالی آزاد امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم
جشنواره فروش بی تکرار دوره های حقوق کاربردی
فقط تا ساعت 24:00 شنبه 13 آبان ماه

یک کلیک و 15 میلیون تومان هدیه آموزشی

وبینار"داوری حقوقی و فوران درآمد"

چگونه میشود با رشته حقوق که یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی است، به درآمدهای بالا رسید؟
چگونه داوری حقوقی شویم؟ + و آموزش کسب از رشته حقوق

دوره رایگان کسب درآمد از رشته حقوق

چگونه میشود با رشته حقوق که یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی است، به درآمدهای بالا رسید؟

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.