در دنیای امروزه که شاهد توسعه های روز افزون کشور ها هستیم به طور قطع شاهد قوانین و مقررات پیچیده اکثر آنها نیز هستیم. با توجه به این موضوع نیاز به حضور مشاور حقوقی در امور مختلف به وضوح قابل مشاهده است. با این وجود میدانیم که اکثر مدیران شرکت ها در این مسائل پیچیده حقوقی، تجربه و دانش کافی را دارا نیستند. پس به نظر شما وجود یک مشاور حقوقی در کنار تمامی این کسب و کار ها تا چه حد کمک کننده است؟ شرح وظایف مشاور حقوقی شرکت چیست؟
وظیفه مشاور حقوقی یا وکیل شرکت (Coporate Lagal Counsel)، ارائه مشاوره حقوقی به مدیران در رابطه با قوانین، مقررات، عملکرد و فعالیت اکثر شرکت ها است.
هر قراردادی اعم از قرارداد های کاری دارای بند ها و مفاد خاصی هستند. پیش از امضای هر قراردادی باید مفاد مندرج در آن به خوبی مطالعه شود و سپس برای امضای آن اقدام شود. در غیر این صورت می تواند منجر به اشتباهات و مشکلات متعددی شود. موسسه آموزش عالی ازاد امین در دوره آموزشی حقوق تمام آنچه را که برای حرفه ای شدن لازم دارید را در اختیار گذاشته است.
همچنین شما می توانید با تکمیل فرم زیر، تمامی سوالات و ابهامات خود را در حوزه حقوق، در اولین فرصت با تماس کارشناسان مجرب مجموعه امین در میان بگذارید.
فهرست مطالب مقاله
Toggleشرح وظایف کارشناس حقوقی شرکت
- تهیه و تنظیم متون تمام قرارداد های شرکت
- تهیه و تنظیم قرارداد استخدام کارکنان شرکت
- حل و فصل اختلافات تجاری
- تنظیم قرارداد های لازم برای مشتریان
- نظارت بر تنظیم قرارداد ها
- و…
تهیه و تنظیم متون تمام قرارداد های شرکت
قانون مدنی در ماده 190 تمامی این موارد را برای عقد قرارداد به زبان حقوقی برای طرفین ذکر کرده است:
1) قصد و رضایت طرفین: قصد طرفین یا همان اراده باطنی افراد حاضر قرارداد می باشد. طبق ماده 195 قانون مدنی طرفین معامله باید قصد انشا (ایجاد رابطه حقوقی) را داشته باشند. در غیر این صورت معامله باطل است.
2) اهلیت طرفین: یعنی باید طرفین قرارداد بالغ و عاقل باشند. در فقه امامیه برای بلوغ علامت هایی ذکر شده که از جمله آنها رسیدن پسران به سن 15 سال تمام و دختران به 9 سال تمام قمری است.
3) موضوع معین مورد معامله: بنابر ماده 214 قانون مدنی “مورد معامله باید مال یا عملی باشد که هریک از متعاملین تعهد تصمیم یا ایفای آنرا می کنند.” مورد معامله باید شامل ویژگی های زیر باشد: 1-باید مالکیت داشته باشد. 2-باید منفعت عقلایی داشته باشد. 3-دارای منفعت مشروع باشد. 4-معین و معلوم باشد. 5-باید مقدور باشد.
4) مشروعیت جهت معامله: هدف اصلی که معامله کننده از عقد قرارداد داشته ست.
تهیه و تنظیم قرارداد استخدام کارکنان شرکت
قرارداد استخدام، قراردادی کتبی یا شفاهی که کارگر یا کارمند، در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد. تنظیم دقیق و اصولی قرارداد استخدام کارکنان، نقشی اساسی در ایجاد روابطی پایدار و بدون چالش بین کارفرما و کارمند ایفا میکند. تهیه و تنظیم قرارداد استخدام کارکنان جدید یکی از مهمترین شرح وظایف کارشناس حقوقی شرکت می باشد.
شرایط قرارداد استخدام:
اطلاعات طرفین: شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس و سایر اطلاعات هویتی کارفرما و کارمند
موضوع قرارداد: نوع شغل و شرح وظایف کارمند به طور دقیق و مشخص
مدت قرارداد: مدت زمان و شرایط تمدید قرارداد
حقوق و مزایا: مبلغ حقوق، نحوه پرداخت، مزایا
ساعات کاری: ساعات کار روزانه، روزهای تعطیل و مرخصی
ضمانتهای لازم: ضمانتهایی که برای اجرای تعهدات طرفین
حل و فصل اختلافات تجاری توسط کارشناس حقوقی
مزایای استفاده از کارشناس حقوقی برای حل اختلافات احتمالی:
کارشناسان حقوقی به خاطر دارا بودن مهارت های مذاکره در یک اختلاف تجاری باتجربه هستند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا به توافقی عادلانه و قابل قبول برای هر دو طرف دست پیدا کنید.
حل و فصل اختلافات تجاری بدون کمک کارشناس حقوقی می تواند پرهزینه باشد. کارشناسان حقوقی می توانند به شما کمک کنند تا از هزینه های غیرضروری جلوگیری کنید و به سرعت و کارآمد به حل و فصل اختلاف برسید.
تنظیم قرارداد های لازم برای مشتریان/شرح وظایف مشاور حقوقی شرکت
قرارداد بین شرکت و مشتری یکی از انواع قراردادها است که در قالبهای گوناگونی چون خرید خدمات یا محصول، فروش کالا و غیره تنظیم میشود. اما برای تنظیم یک قرارداد درست نیاز به دانستن چند بند خاص داریم:
اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد: در رابطه با اطلاعات شخصیت حقوقی باید به نام شرکت، آدرس، تلفن، شماره ثبتی و کد اقتصادی شرکت اشاره کرد. اشخاص حقیقی یا همان مشتریان نیز باید به درج نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تماس بپردازند.در صورت عدم اهلیت باید ولی یا قیم او برای عقد قرارداد حاضر شود.
عنوان قرارداد: یعنی به موضوعی که قرارداد به خاطر آن منعقد شده است، اشاره داشته باشد.
زبان قرارداد: بهتر است زبان قرارداد برای هر دو طرفین به صورت شفاف و قابل فهم باشد. استفاده از اصطلاحات حقوقی یا تخصصی باید به حداقل محدود شود و اگر ضروری است، باید توضیحات لازم در مورد آنها درج شود.
شرح وظایف کارشناس حقوقی ادارات
کارشناس حقوقی ادارات متخصصی است که در جنبه های حقوقی قوانین و مقررات اداری تخصص و دانش کافی دارد. آنها نقش مهمی در حصول اطمینان از انطباق فعالیت های اداری با قوانین قابل اجرا، حمایت از حقوق دولت و مردم و کمک به قانونی بودن و عادلانه بودن فرآیندهای اداری ایفا می کنند. از جمله مهم ترین وظایف کارشناس حقوقی ادارات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مشاوره و راهنمایی سازمانها و ادارات در اجرای قوانین و مقررات: نظارت بر حسن اجرای قوانین، مقررات، آئیننامهها و دستورالعملهای مرتبط با وظایف و فعالیتهای اداره.
- ارائه مشاوره حقوقی: مطالعه، بررسی و تفسیر قوانین، مقررات، آراء و نظریات مرتبط با وظایف و فعالیتهای اداره.
اظهارنظر حقوقی در خصوص طرحها، لوایح، قراردادها، اسناد و مکاتبات اداری.
تهیه گزارشهای حقوقی و ارائه پیشنهادات لازم در خصوص مسائل حقوقی. - صیانت از حقوق و منافع اداره: تهیه و تنظیم لوایح، دادخواستها، پاسخها و سایر مدارک و مستندات لازم جهت طرح دعاوی و دفاع از حقوق اداره مربوطه.
شرکت در جلسات رسیدگی در مراجع قضایی و شبه قضایی و دفاع از حقوق اداره.
شرح وظایف کارشناس حقوقی بیمارستان
همانطور که می دانیم کلیه بیمارستان ها به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. طبق قانون مجازات اسلامی (مصوب سال ۱۳۹۲ )و همچنین قانون مسئولیت مدنی (مصوب سال ۱۳۳۹)، پزشک در مورد معالجاتی که انجام می دهد، در برابر بیمار یا اولیای دم وی مسئول است. امروزه اکثر پرونده های کیفری و حقوقی مطروحه در محاکم دادگستری در مورد تقصیرات پزشک است.
مشاور حقوقی بیمارستان معمولا بررسی پرونده بیمارانی است که به هر دلیل از بیمارستان شکایت کردند. مشاور حقوقی در این موارد تلاش می کند تا اقدامات پزشک را با رعایت اصول پزشکی رعایت کند. چنین پرونده هایی معمولاً در بردارنده نظریه پزشکی قانونی به بررسی مشکلات میان معالجه پزشک و آسیب وارده می باشد. معمولاً مهمترین موضوع در خصوص پرونده تقصیر پزشکی، اثبات رابطه علیت(سببیت) میان رفتار پزشک و آسیب های وارده به بیمار است. از جمله دیگر وظایف مشاور حقوقی پزشک، بررسی رابطه سببیّت در ایجاد آسیب است.
در ادامه شرح وظایف کارشناس حقوقی بیمارستان را به طور خلاصه وار بررسی خواهیم کرد:
-
-
-
- همکاری همه جانبه با بخش حقوقی مرکز
- نظارت بر نحوه تنظیم قراردادهای میان بیمارستان و اشخاص حقیقی و حقوقی
- تنظیم فرمهای لازم برای استخدام کارکنان در بیمارستان
- جمع آوری اسناد و مدارک لازم برای دفاع از حقوق بیمارستان در قبال شکایتها
- رسیدگی به پروندههای مربوط به بیمارستان
- اخذ تعهدهای رسمی از کارکنان و افرادی که برای کارآموزی وارد بیمارستان میشوند.
- و…
-
-
نتیجه گیری
در این مقاله نکات مهمی در شرح وظایف کارشناس حقوقی شرکت، وظایف کارشناس حقوقی ادارات و شرح وظایف کارشناس حقوقی بیمارستان را به صورت خلاصه بررسی کردیم. همچنین می دانیم که در مسیر یک کسبوکار و تجارت، مشکلات زیادی ممکن است بر سر راه روابط کاری و تجاری پیش بیاید. پیچیدگی همین مسایل نیاز به حضور مشاوران حقوقی در تمامی عرصهها را بیش از پیش ثابت کرده است.
موسسه آموزش عالی ازاد امین با برگزاری یک جلسه مشاوره رایگان اماده پاسخگویی به سوالات شما در حوزه مسائل حقوقی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم زیر را پر کنید.