چگونه مدیریت کنیم ؟

چگونه مدیریت کنیم ؟
به این مقاله امتیاز دهید

چگونه مدیریت کنیم؟

 سوال پرکاربرد برای مدیران تازه کار یا مدیرانی که قصد دارند مدیریت نوین را جایگزین مدیریت سنتی کنند 

خیلی از افراد در آغاز مسیر مدیریت با چالش هایی برای رهبری درست سازمان و کسب و کار مواجه می شوند و به آنان گفته می شود که به خاطر سن کم (25 –40 سال) توانایی اداره کردن امور را ندارند و با تجربه میسر می شود ، این مسئله اشتباه است زیرا بسیاری از مدیران نسل جدید جوان هستند اما با آموزش حرفه و اصولی موقعیت برای رشد خود و سازمان را فراهم می کنند.

شما در آغاز مسیر مدیریت به دنبال پیدا کردن بهترین نوع مدیریت و خواستار یادگیری اصول مدیریت صحیح برای ارتقا هر چه بیشتر سازمان و کسب و کار هستید.در ادامه مقاله با انواع سبک های مدیریتی آشنا می شویم .

سبک های مدیریتی

سبک مدیریتی به روشی گفته می شود که مدیران برای اینکه به خواسته هایشان جامه عمل بپوشانند از آن استفاده می کنند  و استفاده از هر روش از جمله شیوه برنامه ریزی ، سازماندهی ،تصمیم گیری ، تفویض اختیار و مدیریت منابع انسانی را در سازمان تحت تاثیر قرار می دهد.

 

اصول مدیریت کارکنان 

سبک های مدیریتی را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

1.سبک مستبدانه

در این سبک کنترل کننده ترین و میتوان گفت سختگیرترین سبک در میان روش های مدیریت است، زیرا در این روش نگاه مدیر به کارمند نگاه از بالا به پایین است و اکثر گفتگو ها یک طرفه و دستوری است.

در سبک مستبدانه در مرکز قدرت است و در تمامی امور فرمان دهنده و کارکنان اجرا کننده هستند، روش پدرسالارانه زیر مجموعه این روش است، مدیر با کارمندان  مانند بچه های کوچک برخورد می کند و دائم آن ها را تحت نظر دارد و فراتر حد مجاز اجازه پرواز نمی دهد و هیچ امکان رشدی برای کارمندان وجود ندارد.

1.1.سبک مدیریتی آمرانه

در این سبک مدیر به طور دقیق دستوراتش را به کارکنان منتقل می کند ودر صورت انجام نشدن فعالیت مورد توبیخ مدیر قرار می گیرند.کارمندان باید از تمامی دستورات مدیر پیروی کنند و اجازه هیچ گونه سوال یا پیشنهاد ندارند.

از مزایای سبک مدیریت آمارانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

نقش و وظایف هر فرد مشخص است و روند کار سریع تر پیش می رود.

این روش به تیم هایی که از کامندان سطح پایین تشکیل شده اند کمک می کند تا دچار سردرگمی نشوند.

همه چیز زیرنظر مستقیم مدیر به خوبی انجام می شود.

 

معایب سبک آمرانه:

در این سبک اکثرا کارمندان ناراضی هستند و به و طور مداوم سازمان را رها می کنند.

مهارت حل مسئله کارمندان کاهش میابد و مشارکتی انجام نمی شود.

افراد طبق یک مسیر مشخص حرکت می کنند و نوآوری را فراموش می کنند.

 

2.1.سبک مدیریتی متعاقد کننده

در این سبک مدیران تلاش می کنند تا تصمیمات یک طرفه را به صورت منطقی به کارکنان می فهمانند که به نفع سازمان است، مدیر فرآیند تصمیم گیری اش را به کارمندان توضیح می دهد و با پرسیدن سوالات مختلف فرمان خود را در دهان کارکنان می گذارند و طوری وانمود می کند که نظرات کارمندان در تصمیمات سازمان تاثیر گذار است و به آنها لذت اعتماد به نفس می دهد.

 

مزایا:

مدیر به کارمندان اعتماد به نفس می دهد  و باعث می شود تا دستورات را بهتر اجرا کنند.

کارمندان احساس می کنند که محدودیت کمتر است چون پشت هر دستور منطق و خواسته خود را می بینند.

معایب:

در این روش هم کارکنان امکان ارائه پیشنهاد وجود ندارد.

کامندان امکان رشد و ارتقا توانایی های خود راندارند.

 

3.1.سبک مدیریتی پدرسالارانه

در سبک مدیریتی پدرسالارانه ، مدیر به کارمندان حس خانواده بودن در سازمان را می دهد و از صمیم قلب خیر و صلاح کارکنانش را می خواهد و با این روش وفاداری و اعتماد آن ها را جذب می کند.

مدیر در این سبک مدیریتی هم تصمیمات یک طرفه را اتخاذ می کند ولی حس اعتماد را به کارمندان می دهد تا بابت حرفه ای بودن تصمیمات مطمئن باشند.مدیر به کارمندان تمامی تصمیمات را توضیح می دهد اما امکان نظردهی و زیرسوال بردن آن وجود ندارد.

مزایا :

مبنای رفاه کارکنان که دارای اهمیت بالایی است تصمیمات یک جانبه مدیران است .

در این روش آموزش و تقویت توانایی و مهارت های کارمندان بسیار ارزشمند است و باعث افزایش رشد سازمان می شود.

 

معایب:

در این روش به خاطر نحوه مدیریت کارکنان به دستورات مدیریت وابسته می شوند و نوآوری و مهارت حل مسئله در سازمان رشد نکند.

خانواده بودن در سازمان خوشایند همه افراد نیست.

این روش برای افراد مستقل احساس سرکوب ایجاد می کند و حس می کنند که مانند کودک با آنان رفتار می کند.

 

2.سبک دموکراتیک

سبک دموکراتیک نظرات کارمندان را در تصمیم گیری را نیز لحاظ می کند و در آخر شخص مدیر تصمیم گیری می کند .در این روش تصمیمات یک جانبه نیست و نحوه ارتباط هم از بالا به پایین است و هم پایین به بالا. این مسئله باعث می شود تا ایده های افراد و مهارت هایشان در تصمیم گیری لحاظ شود.

 

1.2.سبک مدیریتی مشورتی

در این روش گروه تمامی نظرات خود را اعلام می کنند و مدیر تصمیم نهایی را اتخاذ می کند ، مدیر اطلاعات به دست آمده از کارکنان را بسیار در تصمیم گیری مهم می داند.

برای سازمان هایی که متشکل از نیروی های متخصص است این روش بسیار پرطرفدار است و نظرات سازنده آنها بسیار کاربردی است .

مزایا:

به دلیل ارتباط سازنده بین مدیر و کارمند حس اعتماد افزایش میابد.

مدیریت با ایده های نو کارکنان می تواند رشد کند.

هر چه افراد بیشتری در فرایند تصمیم گیری مشارکت کنند فرایند حل مسئله سریعتر پیش می رود.

معایب:

برای تصمیمات فوری این روش زمان بر است.

در این روش اگر مدیر به نظرات بی توجه باشد باعث می شود کارمندان ناراضی شوند.

در این سبک مدیریت ، کارمندان تصمیمات مدیر را وابسته به خود می دانند و اعتبار رئیس زیر سوال می رود و این تفکر را ایجاد می کند که مدیر وظایف خودش را نمی تواند انجام دهد.

 

2.2.سبک مدیریتی مشارکتی

در این روش کارمند و مدیر هر دو در فرایند تصمیم گیری شرکت می کنند و در این روش مدیر اطلاعات سازمان را در باره چشم انداز و اهداف به کارمندان می دهد و برای رسیدن به ایده های نوآورانه به آنها کمک می کند.

رهبر سازمان در این روش نظرات کارمندان را دریافت کرده و تصمیمات را اتخاذ می کند و سپس اجرا می کند.

مزایا:

بهره وری کارمندان افزایش میابد.

با افزایش اطلاعات کارمندان در رابطه با چشم انداز سازمان ،نو آوری و میزان تعامل آن ها با سازمان بیشتر می شود.

معایب:

مراحل مشارکت وقت گیر است.

در سازمان های حساس ، اشتراک گذاری اطلاعات مهم و محرمانه خطرناک است .

 

3.2.سبک مدیریتی همکارانه

در این سبک ، نظرات کارکنان در صدر تصمیم گیری است و تصمیم بر اساس اکثریت آراء گرفته می شود.

مزایا:

تمامی تصمیمات مدیران براساس نظرات کارمندان است و حس ارزشمند بودن را به شدت رشد می دهد.

کارمندان برای حل مشکلات با هم همکاری می کنند.

به دلیل همکاری و ارتباط زیاد افراد در سازمان تعارضات برطرف می شود.

ترک سازمان کاهش میابد .

معایب:

زمان بر است.

نمی توان به طور قطع گفت نظرات اکثریت همیشه درست است ، اگر مدیر با توجه به نظر خودش تصمیم را تغییر دهد ممکن است باعث نارضایتی کارکنان شود.

 

4.2.سبک مدیریتی تحول گرا

در این روش مدیران کارکنان را تشویق می کنند تا دستاورد های بزرگتری کسب کنندو بزرگ ترین وجه تمایز این سبک مدیریتی این است که تمامی تمرکز مدیر به سمت رشد کارکنان معطوف است.

در این روش کارمندان با داشتن آزادی عمل بیشتر ف موفقیت های بیشتری کسب می کنند و روحیه تیم بالا می رود.

مزایا:

این امکان به کارمندان داده می شود تا با خیال آسوده و نوآوری چالش ها را برطرف کنند.

تفکر انتقادی و خلاقانه رشد میابد .

معایب:

کارمندان نمی توانند خودشان را با شرعت لازم هماهنگ کنند و الزام به پیشرفت آنها را فرسوده می کند.

 

3.سبک مدیریتی سهل گیرانه

در این سبک کارمندان آزادی عمل بالایی دارند  و تا زمانی که کارمندان درخواست کمک نکنند رئیس ورود نمی کند.در این روش کارمندان متوجه می شوند که باید بدون  نظرات کارهایشان را انجام دهند و وظیفه تصمیم گیری و حل مسئله از وظایف مربوط به کارکنان است.

 

1.3.سبک مدیریتی تفویضی

 در این سبک مدیریت ،مدیر تنها وظایف را محول می کند و خود افراد در رابطه با روش انجام دادن آن تصمیم می گیرندو در پایان مدیر کار ها ونتایج انجام شده رابررسی می کند.

مزایا:

خلاقیت کارمندان به شدت رشد می کند

به کارمندان این امکان داده می شود با کارگروهی مسائلرا حل کنند

و افراد از آزادی عمل لذت می برند.

معایب:

در بعضی از مواقع بهره وری کاهش میابد

گاهی اوقات به دلیل به وجود آمدن تعارضات گروه هدف را از دست می دهد و گمراه می شود.

 

2.3.سبک مدیریت چشم انداز نگر

مدیر وظیفه دارد که به کارمندان الهام بدهد و انگیزه ببخشد تا راه رسیدن به اهداف و عملی کردن رویا را تسریع کند و مدیر به کارمندان کمک می کند تا به نتیجه شخصی و سازمانی خوبی برسند.

وظیفه نظارت بر عملکرد کارمندان در طی این مسیر به عهده مدیر است و باید با دادن راه حل ها و بازخوردها مسیر را روشن تر کند.

مزایا:

تعامل کارمندان افزایش میابد .

کارمندان بری انجام کار شوق و انگیزه دارند.

نوآوری تیم باعث حل مسئله می شود

انیگزه و تلاش کارکنان افزایش میابد .

معایب:

اگر مدیر توانایی الهام بخشیدن و انگیزه دادن نداشته باشد کارکنان در این روش مدیریتی دچار مشکل می شوند.

 

پس از یادگیری انواع روش های مدیریتی ، در ادامه شما با یادگیری نکات زیر میتوانید اصول چگونه مدیریت کنیم را دریابید.

 

نحوه مدیریت یک مجموعه

شما به تازگی کسب و کاری را شروع کردید و یا بعد از گذشت چند سال مدیر بخش خود شده اید .نحوه مدیریت شما مهم ترین و موثر ترین امر در همه امور است . برای یک مدیر خوب تفاوتی میان مدیریت یک رستوران یا کارخانه وجود ندارد زیرا نحوه مدیریت موثر را کامل می داند . در نقش جدیدتان ، شما مسئول عملکرد و رضایت شغلی کارمندان خواهید بود و باید تیم خود را به بهترین شکل حفظ کنید.

اصول مدیریت صحیح 

تشکیل یک سیستم موافق

هدف اصلی یک مدیر تیم کاری شما کاربردی و شاد است، شما باید بستری فراهم کنید تا افراد تحت تکلف شما به راحتی با شما در ارتباط باشند و در صورت داشتن چالش نیاز های خود را بیان کنند.

 

ساخت ارتباط موثر

یک ارتباط موثر خیلی می تواند برای رفع چالش های سازمان مفید باشد، برای ساخت یک ارتباط موثر و روشن برگزاری جلسات هفتگی در مورد بررسی فعالیت های گروه به شما کمک می کند .

اگر در ر ابطه با سازمان اتفاقی در حال رخ دادن است و کار همه افراد را تحت الشعاع قرار می دهد اطلاع رسانی اخبار شرکت به صورت لحظه ای به کارمندان از طریق پیامک می تواند حس مهم و مفید بودن را به فرد منتقل کند و یک رابطه خوب بسازد.

 

ناخدای دریای طوفانی باشید

هنگامی که مدیر یک سازمان یا کسب و کار می شوید باید خود را برای هر اتفاق غیر منتظره آماده کنید ، ممکن است هر اتفاقی برای کارکنان یا بازار پیش آید ، هیچ ترافیکی و تصادفی قابل پیش بینی نیست، اتفاقات لحظه آخری را کنترل کنید .

باید برای منابع انسانی خود ،سیستم سازی کنید تا اگر زمانی مشکلی برای یک تا تعدادی از کارکنان به وجود آمد ،فرد دیگر را جایگزین کنید و از طرفی برنامه ای منظم برای استخدام داشته باشید .

به کارکنان خود به صورت معقول آزادی عمل داشته باشند تا بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند و در صورتی که قادر به انجام شیفت منظم نیستند ، شیفت را با یکدیگر عوض کنند.

 

خوب یا بد؟ به روز دهید

شما باید به عنوان یک مدیر به روز دهید که به طور دقیق از کارمند خود چه می خواهید ، نسبت به کار انجام شده بازخوردی مشخص و دقیق داشته باشید ، اگر کار کوچک کارمند شما موجب تسریع خدمت در سازمان شما شده است از او تقدیر کرده و در جمع از او تشکر کنید .

به روز دادن رضایت مندی از کار کارمندان آسان است ،اما در صورتی که کارمند سهوا و از روی کم تجربگی دچار اشتباه  شده باشد ،چه واکنشی باید نشان دهید؟

در این مرحله کار مدیران کمی سخت می شود ، شما باید وارد مرحله سرزنش یا حتی توبیخ شوید بلکه در مرحله اول باید بپرسید علت به وجود آمدن خطا چییست؟ چگونه می توان از این خطا جلوگیری کرد ؟ در صورت انجام مجدد خطا چه راهکاری دارد؟ و آیا به نظر او باید به خاطر این کار جریمه شود ؟

و در کنار تمام این مطالب به کارمند خود کمک کنید تا پیشرفت کند .

 

رشد ،اصل اساسی

هر فرد زمانی که در جایی مشغول به کار می شود برای او مهم است که آیا می تواند مسیری رو به جلو داشته باشد یا خیر ؟

شما به عنوان یک مدیر اگر قصد دارید نیروی خول و کار آمد را برای مدت طولانی نزد خود نگه دارید باید محیطی فعال و رشد پذیر برای او بسازید در غیر اینصورت او را از دست خواهید داد، شما با ایجاد بستری برای افزایش حقوق ،پیشرفت شغلی و رسیدن به جایگاه بالا به او سازمان  و کسب و کار خود کمک می کنید تا همیشه  در حال رشد بماند.

شاید همه افرادی که در سازمان  شما کار می کنند تمایل داشته باشند اشتغال در یک سازمان دیگر را نیز تجربه کنند ، شما می توانید به این افراد کمک کنید تا تجربه مورد نیاز برای موقعیت بعدی خود را کسب کنند.

 

الگوی سازمان خود باشید

 سازمان به شما به عنوان یک مدیر تکیه می کند و اگر در زمانی در فروش مشکلی پیش بیاید از شما خواسته میشود این مشکل را حل کنید ، شما به دلیل تجربه ای که در گذشته به دست آوریده اید و جایگاهی که دارید باید موقعیت را کنترل کرده و به صحبت ها کارکنان یا مشتریان گوش سپرده و تمامی زوایا داستان را برای حل مشکل بررسی کنید .

بعد از حل چالش به کارمندان خود آموزش دهید که در صورت لزوم و نبود شما چگونه مشکل را برطرف کنند.

 

خوشبین باشید

شما به عنوان یک مدیر باید چشم اندازی مشخص و روشن برای کارمندان خود ترسیم کنید و اینکه شما آینده را روشن ببینید باعث می شود تا کارکنان شما برای رسیدن به هدف روشن تلاش کرده و روز های سخت را پشت سر بگذرانند.

 

 

شما به عنوان یک مدیر جوان و نوآور شایسته این هستید که به بهترین شیوه آموزش ببینید تا لایق بودن خود را برای جایگاهی که دارید اثبات کنید .

فرم تماس مقالات mba dba

"*" indicates required fields

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم