روشهای موثر بر توسعه کسب و کار همیشه برای صاحبان کسب و کارها و مدیرانی که در فکر ارتقای شرکت خود هستند، سوال برانگیز هستند. در این مقاله می خواهیم مفاهیم مربوط به توسعه کسب و کار، اهداف و روشهای موثر بر توسعه کسب و کار بر آن را بررسی کنیم. به عنوان یک مدیر چه تازه کار و چه با تجربه، اگر در مسیر توسعه کسب و کار خود به راهنما نیاز دارید، این مقاله را از دست ندهید.
همچنین، موسسه آموزش عالی امین، با 20سال سابقه، رویکردها و روشهای نوین و بهروزی را دورههای مدیریتی MBA و DBA خود پیش روی شما میگذارد. علاوه بر این، موسسه آموز عالی آزاد امین، مینی دوره رایگان MBA را ارائه میدهد که شما را با مباحث و سرفصلهای دوره های MBA آشنا می کند. برای دریافت این دوره یا مشاوره درباره کسب وکار خود فرم زیر را پر کنید. تا کارشناسان ما برای یک جلسه مشاوره رایگان با شما تماس بگیرند.
با ما همراه باشید تا شما را با مفهوم توسعه کسب و کار، اهمیت، حوزهای توسعه کسب و کار، فرایندها و روشهای آن آشنا کنیم. پاسخ سوالهای شما در زمینه توسعه کسب و کار را در این مقاله بیابید.
توسعه کسب و کار چیست؟
توسعه کسبوکار فرآیندی است که هدف آن رشد یک شرکت و موفقیت بیشتر آن است. یعنی اهدافی شامل جستجوی فرصتهای تجاری جدید، ایجاد و حفظ ارتباطات با مشتریان فعلی، مشارکتهای استراتژیک و طراحی برنامههای دیگر برای افزایش سود بازار.
هر مدیری برای توسعه کسب و کار باید اهداف ویژه ای را تعیین کند و در مسیر آن قدم بردارد. در واقع روشهای موثر بر توسعه کسب و کار، تلاش برای افزایش قابلیت های سازمان و دستیابی به اهداف مالی و سایر اهداف آن است.
چند نکته طلایی:
- هدف اصلی توسعه کسب و کار، موفقیت بیشتر یک شرکت است.
- اهدافی در راستای هدف اصلی، رشد فروش، گسترش کسب و کار، شکل گیری مشارکت های استراتژیک و افزایش سودآوری را شامل شود.
- فرآیند توسعه کسب و کار می تواند بر هر بخش در یک شرکت، از جمله فروش، بازاریابی، تولید، منابع انسانی، حسابداری، مالی، توسعه محصول و مدیریت فروشنده تأثیر بگذارد.
- رهبران توسعه کسب و کار و اعضای تیم به طیف گسترده ای از مهارت های نرم و سخت نیاز دارند.
چرا توسعه کسب و کار اهمیت دارد؟
توسعه کسبوکار علاوه بر مزایایی که برای شرکتها دارد، برای ایجاد شغل، توسعه صنایع کلیدی و حفظ اقتصاد در حرکت رو به جلو مهم است. هنگامی که صحبت از رشد سازمانی می شود، توسعه کسب و کار به عنوان رشته ای عمل می کند که همه عملکردها یا بخش های یک شرکت را به هم پیوند می دهد و به تجارت کمک می کند تا فروش، درآمد، ارائه محصول، استعداد، خدمات مشتری و آگاهی از برند خود را گسترش و بهبود بخشد.
حوزه های بالقوه برای توسعه کسب و کار کدام هستند؟
10 حوزه بالقوه برای توسعه کسب و کار در این بخش معرفی شده اند. توسعه کسب و کار کارکنان را در سراسر یک سازمان ملزم میکند که برای تسهیل اطلاعات، برنامهریزی استراتژیک اقدامات آینده و تصمیمگیری هوشمندانه فعالیت کنند. در اینجا فهرست خلاصهای از زمینههای بالقوه که توسعه کسب و کار هر سازمان ممکن است در آن دخالت داشته باشد.
تحقیق و تحلیل بازار
این اطلاعات به شناسایی فرصت های جدید بازار و توسعه استراتژی های موثر کمک می کند.
فروش و تولید سرنخ
این شامل جست و جو، واجد شرایط بودن سرنخ ها و هماهنگی با تیم فروش برای تبدیل سرنخ ها به مشتریان است.
مشارکت ها و اتحاد های استراتژیک
این شامل تشکیل اتحاد های استراتژیک، سرمایه گذاری های مشترک یا همکاری هایی است که فرصت های سودمند متقابل ایجاد می کند.
توسعه و نوآوری محصول
این شامل انجام تحقیقات بازار، جمع آوری بازخورد مشتری و همکاری با تیم های داخلی برای هدایت نوآوری است.
مدیریت ارتباط با مشتری
این شامل ابتکارات حفظ مشتری، برنامههای وفاداری و جمعآوری بازخورد مشتری برای افزایش رضایت مشتری و ایجاد تجارت مجدد است.
برنامه ریزی استراتژیک و مدل سازی کسب و کار
این شامل شناسایی فرصت های رشد، تعیین اهداف و اجرای استراتژی ها برای دستیابی به رشد پایدار است.
ادغام و تملک
این شامل ارزیابی هم افزایی های بالقوه، انجام بررسی های لازم، و مذاکره و اجرای معاملات است.
مدیریت برند و بازاریابی
این شامل ایجاد کمپین های بازاریابی موثر، مدیریت کانال های آنلاین و آفلاین و استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال است.
تجزیه و تحلیل مالی و تأمین مالی
این شامل بررسی گزینه های تأمین مالی، تأمین سرمایه گذاری ها یا شناسایی فرصت های کمک مالی است.
نوآوری و فناوری های نوظهور
این شامل ارزیابی تأثیر بالقوه فناوری های مخرب و ادغام آنها در استراتژی های رشد سازمان است.
روشهای موثر بر توسعه کسب و کار کدام اند؟
روشهای موثر بر توسعه کسب و کار در شش مرحله انجام می شوند. در حالی که مراحل خاص در فرآیند توسعه کسب و کار به هر شرکت خاص، نیازها و قابلیتهای آن، رهبری و سرمایه موجود آن بستگی دارد، اینها برخی از رایجترین موارد هستند:
مرحله 1: تحقیق/تحلیل بازار
با انجام تحقیقات جامع بازار برای به دست آوردن بینش در مورد روند بازار، نیازهای مشتری و چشم انداز رقابتی شروع کنید. تجزیه و تحلیل داده ها و جمع آوری اطلاعات اضافی برای شناسایی فرصت های رشد بالقوه و درک پویایی بازار.
مرحله 2: اهداف و مقاصد روشن را تعیین کنید
با استفاده از این تحقیقات، اهداف و اهداف خاصی را برای تلاش های توسعه کسب و کار تعریف کنید. این اهداف می تواند شامل اهداف درآمد، اهداف توسعه بازار، اهداف جذب مشتری و اهداف توسعه محصول/خدمات باشد. تعیین اهداف روشن تمرکزی را برای فرآیند توسعه کسب و کار فراهم می کند.
مرحله 3: ایجاد و واجد شرایط بودن سرنخ ها
از منابع مختلفی مانند پایگاههای اطلاعاتی صنعت، شبکهها، ارجاعها یا پلتفرمهای آنلاین برای تولید مجموعهای از سرنخهای بالقوه استفاده کنید. شناسایی افراد یا شرکت هایی که با معیارهای بازار هدف مطابقت دارند و پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند. سپس، سرنخ ها را بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی و واجد شرایط کنید تا مناسب بودن و ارزش بالقوه آنها مشخص شود.
مرحله 4: ایجاد روابط و ارائه راه حل
ارتباط با سرنخ های واجد شرایط را آغاز کنید و از طریق ارتباط و تعامل موثر روابط برقرار کنید. از رویدادهای شبکه، کنفرانسهای صنعتی، ایمیلهای شخصیسازی شده یا تعاملات رسانههای اجتماعی برای ایجاد اعتماد و اعتبار استفاده کنید. همانطور که رابطه شما شکل می گیرد، راه حل های متناسب با نیازهای مشتری را توسعه و ارائه دهید. ارزش پیشنهادی پیشنهادات سازمان را نشان دهید و مزایای کلیدی و مزیت های رقابتی را برجسته کنید.
مرحله 5: مذاکره و گسترش
پیشنهادهایی را تهیه و ارائه دهید که محدوده کار، قیمت گذاری، محصولات قابل تحویل و جدول زمانی را مشخص می کند. در صورت توافق، با تیمهای حقوقی و سایر تیمهای داخلی مرتبط هماهنگ کنید تا روند اجرای یکنواخت قرارداد تضمین شود.
مرحله 6: به طور مستمر ارزیابی کنید
نظارت مستمر و ارزیابی اثربخشی تلاشهای توسعه کسبوکار. معیارهای عملکرد را تجزیه و تحلیل کنید، بازخورد مشتریان و ذینفعان داخلی را جمع آوری کنید و زمینه های بهبود را شناسایی کنید. به طور منظم استراتژی ها و فرآیندها را برای انطباق با تغییرات بازار و بهینه سازی نتایج اصلاح کنید.
چگونه روشهای موثر بر توسعه کسب و کار را اجرا کنیم؟
برای ایجاد و اجرای موثر یک طرح توسعه کسب و کار، تیم باید اهداف و چشماندازهای روشنی را تعیین کند. اهدافی که خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند (SMART). این اهداف را میتوانید با اهداف تجاری کلی شرکت هماهنگ کنید.
شرکتها اغلب وضعیت فعلی سازمان را با ارزیابی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدات آن از طریق تجزیه و تحلیل SWOT تجزیه و تحلیل می کنند. این می تواند شناسایی بازارهای هدف، بخش های مشتریمحور و تعریف ارزش پیشنهادی منحصر به فرد آنها را آسان تر کند.
یکی از اجزای اساسی طرح توسعه کسب و کار، مراحل بیرونی است. باید استراتژیهای فروش و بازاریابی را برای تولید سرنخ ها و تبدیل آنها به مشتری تعیین کند. علاوهبراین، ممکن است شراکتها و اتحادهای استراتژیک بالقوه جدیدی را برای گسترش دامنه دسترسی شما یا دسترسی به بازارهای جدید شناسایی کند.
تیم ها باید تجزیه و تحلیل مالی انجام دهند و برنامه ریزی منابع را برای تعیین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح انجام دهند. پس از پیاده سازی، باید پیشرفت را با شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) که انتخاب کرده اید دنبال کنید.
یک راهکار عالی برای اجرای روشهای موثر بر توسعه کسب و کار
مدیران و صاحبان کسب و کار یا کارآفرینان برای اجرای روشهای موثر بر توسعه کسب و کار نیاز به راهنمایی و آموزش دارند. از این رو، در دوره های مدیریتی MBA و DBA موسسه آموزش عالی ازاد امین می توانید آموزشهای لازم را در این زمینه ببینید. موسسه امین در پایان این دوره ها به دانشپذیران گرامی مدرک MBA یا DBA وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تقدیم می کند. این مدرک معتبر و قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضاییه است.
همچنین تاییدیه بینالمللی WESکانادا را به همراه دارد که گزینهای مناسب برای مهاجرت و اعتبارافزایی برای کسبوکارتان است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دورهها، مشخصات خود را در فرم زیر پر کنید. تا کارشناسان این حوزه برای یک جلسه مشاوره رایگان با شما تماس بگیرند.
مهارت های لازم برای روشهای موثر بر توسعه کسب و کار
توسعه کسب و کار یک زمینه در حال رشد سریع در سراسر صنایع در سراسر جهان است. همچنین از مجموعههای مهارتی سخت و نرم استفاده میکند. به برخی از این مهارتها در زیر اشاره شده است:
- رهبران و سایر اعضای تیم از مهارتهای فروش و مذاکره به خوبی بهره میبرند. در نتیجه میتوانند با مشتریان تعامل داشته باشند، نیازهای آنها را درک کنند و تصمیمات آنها را تحت تأثیر قرار دهند.
- مدیران باید بتوانند ارتباط برقرار کنند، با چالش ها کنار بیایند و معاملات را به پایان برسانند. آنها باید بتوانند به طور واضح، شفاهی و کتبی با مشتریان و ذینفعان داخلی ارتباط برقرار کنند.
متخصصان توسعه کسب و کار باید از بازاری که در آن فعالیت می کنند آگاهی کامل داشته باشند. - مدیران برای اجرای روشهای موثر بر توسعه کسب و کار باید با پویایی بازار، فعالیت های رقابتی و سایر پیشرفتهای صنعت همگام باشند.
- متخصصان توسعه کسب و کار باید بتوانند فرصتهای بالقوه را ببینند، قضاوت عاقلانه ای داشته باشند و در صورت لزوم تاکتیک ها را تنظیم کنند.
- از آنجا که بسیاری از تصمیمات آنها مبتنی بر داده خواهد بود، کارشناسان توسعه کسب و کار به مهارت های تحلیلی خوبی نیاز دارند.
- دستاندرکاران توسعه کسب و کار باید بتوانند اولویت ها را روشن کنند و ضرب الاجل های معقول تعیین کنند. همچنین باید منابع را به طور عاقلانه مدیریت کنند و پیشرفت را برای تضمین تکمیل به موقع کنترل کنند.
- در نهایت، افرادی که در توسعه تجارت کار می کنند باید با نهایت اخلاق و صداقت رفتار کنند.
- توسعه دهندگان کسب و کار باید محرمانه بودن را رعایت کنند، قانونی و اخلاقی عمل کنند و با مشتریان و سایر ذینفعان اعتماد ایجاد کنند.
جمع بندی
در این مقاله گفتیم که 6 روش موثر برای توسعه کسب و کار وجود دارند: تحقیق/تحلیل بازار، تعیین لید ها و هدفها، رابطه سازی، مذاکره و ارزیابی. در این راستا مهارتها و راهکارهایی برای اجرای این روشها نیز اشاره کردیم. اگر سوالی درباره توسعه کسب و کار خود دارید یا برای کسب و کار خود به مشاوره نیاز دارید، فرم زیر را پر بفرمایید. کارشناسان مدیریت ما در زودترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.