تحقیقات بازار، انواع و نحوه انجام دادن آن، راز موفقیت، رشد و ارتقای همه کسب و کار های بزرگ و کوچک است. بی شک به عنوان مدیر یا صاحب هر کسب و کاری که هستید، به دانش تحقیقات بازار نیاز دارید تا به اهداف فروش خود بهتر و بیشتر دست یابید. در این مقاله می توانید از صفرتاصد را درباره تحقیقات بازار یاد بگیرید. پس فرصت را از دست ندهید و کسب و کار خود را با این دانش آغاز کنید. تا پایان همراه ما باشید. نکات و راهکارهای بسیار خوبی برای شما داریم.
شما می توانید با پرکردن فرم زیر از آموزشهای رایگان مدیریتی از جمله مینی دوره رایگان MBA که در صفحه دپارتمان مدیریت موسسه آموزش عالی آزاد امین در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، بهره مند شوید. همچنین می توانید از طریق فرم زیر، یک جلسه رایگان مشاوره درباره کسب و کار خود را با کارشناسان ما داشته باشید.
فهرست مطالب مقاله
Toggle√تحقیقات بازار چیست؟
مشتریان امروزی قدرت زیادی دارند. آنها می توانند محصول یا خدمات شما را بررسی کنند و به تنهایی تصمیمات خرید را بگیرند. علاوه بر این، به جای صحبت با یکی از نمایندگان فروش شما، آنها بیشتر از بازفرستها و کسانی آن خرید را انجام داده اند اطلاعات بخواهند. با در نظر گرفتن این موضوع، آیا استراتژی بازاریابی خود را برای تکمیل روش تحقیقات بازار و خرید مشتریان امروزی تطبیق داده اید؟
برای انجام این کار، باید درک عمیقی از خریداران و بازار خاص خود و اینکه چه چیزی بر تصمیمات خرید و رفتار اعضای مخاطب هدف شما تأثیر می گذارد، داشته باشید. تحقیقات بازار فرآیند جمعآوری اطلاعات در مورد بازار هدف و مشتریان شما برای تایید موفقیت یک محصول جدید، کمک به تیم شما برای تکرار محصول موجود یا درک برند برای اطمینان از اینکه تیم شما ارزش شرکت شما را به طور موثر انتقال میدهد.
تحقیقات بازار می تواند به سوالات مختلفی در مورد وضعیت یک صنعت پاسخ دهد. محققان بازار چندین حوزه از بازار را بررسی می کنند و ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا تحقیقات انجام شود. تصویری دقیق از چشم انداز کسب و کار.
دو چیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
- رقبای شما همچنین دارای افراد با تجربه در صنعت و پایگاه مشتری هستند. این امکان وجود دارد که شما منابع فوری، از بسیاری جهات، با منابع فوری رقبای شما برابری میکنند. جستجوی حجم نمونه بزرگتر برای پاسخها میتواند مزیت بهتری ارائه دهد.
- مشتریان شما نگرشهای کل بازار را نشان نمیدهند. آنها نشان دهنده نگرش بخشی از بازار هستند که قبلاً به سمت نام تجاری شما کشیده شده است.
بازار خدمات تحقیقات بازار به سرعت در حال رشد است، که نشان دهنده علاقه شدید به تحقیقات بازار با ورود به سال 1402 و 1403 است. دانش تحقیقات بازار برای ارزیابی احتمال موفقیت محصولی که می خواهید عرضه کنید، ضروری است. در کارگاه جهش در کسب و کار موسسه آموزش عالی آزاد امین به طور کامل له این موضوع می پردازند.
برای مثال، تحقیقات اخیر نشان میدهد که در بازار خودروی ایران، تغییر در الگوهای تقاضا به عنوان یک روند کلیدی مطرح است. تحلیلها نشان میدهد که با افزایش توجه به مسائل زیستمحیطی و افزایش هوشمندی خودروها، تقاضا به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی در حال افزایش است.
تحقیقات بازار با ارائه دادههای آماری و نظرسنجیها از نظرات مصرفکنندگان به عنوان یک منبع قدرتمند برای شرکتهای خودروسازی و سایر صنایع مرتبط در ایران مطرح شده است. این تحقیقات، شرکتها را قادر به تصمیمگیری بهتر در زمینه طراحی و تولید خودروهای آینده میکند و همچنین به تدوین استراتژیهای بازاریابی مناسب کمک میکند.
√چرا باید تحقیقات بازار انجام دهیم؟
تحقیقات بازار به شما امکان می دهد تا با خریدار خود در جایی که هستند ملاقات کنید. همچنان که دنیای ما (چه دیجیتال و چه آنالوگ) بیشتر و بیشتر تغیییر میکند، این امر بسیار ارزشمند به نظر می رسد. شما می توانید به درستی محصول یا خدمات خود را به گونه ای بسازید که به طور طبیعی برای آنها جذابیت داشته باشد.
هنگامی که برای گسترش کسب و کار خود آماده شدید، می توانید از تحقیقات بازار نیز برای کمک به ایجاد یک استراتژی توسعه بازار استفاده کنید. همچنین تحقیقات بازار بینشی در مورد طیف گسترده ای از چیزها ارائه می دهد. که بر نتیجه شما تأثیر می گذارد، از جمله:
- کدام رقبا یا مخاطبان هدف شما در جستجوی اطلاعات خرید یا گزینه های مختلف است؟
- چه چیزی در میان صنعت شما و چشمان خریدار ترند است؟
- چه کسانی بازار شما و چالشهای آنها را می سازند؟
- چه چیزی در میان مخاطبان شما بر اقدامهای خرید و تبدیل ها تاثیر می گذارد؟
- آیا تقاضایی برای کسب و کاری که راه اندازی کرده اید و برای آن سرمایه گذاری کرده اید وجود دارد؟
- نیازهای مشتری بدون توجه یا برآورده نشده که می تواند به فرصت فروش تبدیل شود.
- نگرش در مورد قیمت گذاری برای یک محصول یا خدمات خاص.
در نهایت:
تحقیقات بازار به شما این امکان را میدهد که اطلاعاتی را از حجم نمونه بزرگتری از مخاطبان هدف خود بهدست آورید، سوگیری و فرضیات را حذف میکند تا بتوانید به قلب نگرشهای مصرفکننده برسید. در نتیجه، میتوانید تصمیمات تجاری بهتری را با دانستن این اطلاعات بگیرید.
همانطور که شروع به بررسی تحقیقات بازار خود می کنید، احتمالاً در مورد تحقیقات اولیه و ثانویه بازار خواهید شنید. بنابراین، اجازه دهید در ادامه به تعاریف این دو دسته بپردازیم. سپس، به بررسی انواع مختلف تحقیقات بازار در بخش زیر خواهیم پرداخت.
√دسته بندی های کلی تحقیقات بازار: تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه
ماهیت هر تحقیقات بازار گسترده ای می تواند کیفی یا کمی باشد. بسته به مطالعاتی که انجام می دهید و داده هایی که می خواهید در مورد صنعت خود به دست بیاورید.
تحقیق کیفی به افکار عمومی مربوط می شود و بررسی می کند که بازار چه احساسی نسبت به محصولات موجود در آن بازار دارد. تحقیقات کمی با داده ها سروکار دارد و به دنبال روندهای مرتبط در اطلاعات جمع آوری شده از سوابق عمومی است.
دو نوع اصلی از تحقیقات بازار وجود دارد که کسب و کار شما می تواند برای جمع آوری اطلاعات عملی در مورد محصولات شما انجام دهد، از جمله تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه. بیایید اکنون به بررسی این دو بپردازیم:
تحقیقات اولیه
درواقع تحقیقات اولیه به دنبال اطلاعات دست اول در مورد بازار شما و مشتریان درون بازار شما است. هنگام تقسیم بندی بازار و تعیین شخصیت های خریدار شما مفید است. تحقیقات اولیه بازار معمولاً در یکی از دو سطل قرار می گیرد: تحقیقات اکتشافی و تحقیقات خاص.
-
تحقیق اولیه اکتشافی (Exploratory Research)
این نوع تحقیقات اولیه بازار کمتر به روندهای قابل اندازه گیری مشتری مربوط می شود و بیشتر در مورد مشکلات بالقوه ای است که ارزش رسیدگی به آنها را به عنوان یک تیم دارد. معمولاً به عنوان اولین گام، قبل از انجام هر تحقیق خاصی انجام می شود. همچنین ممکن است شامل مصاحبه ها یا نظرسنجی های پایان باز با تعداد کمی از افراد شود.
برای مثال، شرکت موبایلی که به تازگی وارد بازار ایران شده است، تصمیم میگیرد تحقیقات اکتشافی انجام دهد تا بفهمد که چه ترکیباتی از ویژگیها و امکانات مشتریان ایرانی را جلب میکند. این تحقیقات شامل مصاحبه با مشتریان، تحلیل رفتار خرید، و بررسی رقبا میشود. این شرکت نیاز دارد تا پتانسیل بازار را درک کرده و الزامات مشتریان را شناسایی کند.
-
تحقیق اولیه خاص (Conclusive Research)
تحقیقات اولیه ویژه بازار اغلب به دنبال تحقیقات اکتشافی انجام می شود و برای بررسی موضوعات یا فرصت هایی استفاده می شود که کسب و کار قبلاً به عنوان مهم تشخیص داده است. در تحقیقات خاص، کسب و کار می تواند بخش کوچکتر یا دقیق تری از مخاطبان خود را انتخاب کند و سوالاتی را با هدف بپرسد. حل یک مشکل مشکوک.
برای نمونه، شرکتی که تصمیم به ورود به بازار خدمات ابری (cloud services) کشوری خاص کرده است، تحقیقات خاص بازار مدنظر خود را شروع میکند. این تحقیقات شامل جزئیات دقیقتری در مورد نیازها و ترجیحات مشتریان، قیمتگذاری محصولات رقبا، و استراتژی بازاریابی بهینه است. این شرکت نیاز دارد تا تصمیمات موثرتری در زمینه هدف گذاری، تعیین قیمت و استراتژی بازاریابی بگیرد تا بازار خدمات ابری را بهتر درک کند و در آن موفقیت حاصل کند.
تحقیقات ثانویه
تحقیق ثانویه تمام داده ها و سوابق عمومی است که برای نتیجه گیری از آنها در اختیار دارید. مثلاً گزارش های روند، آمار بازار، محتوای صنعت و داده های فروش که قبلاً در مورد تجارت خود دارید. تحقیقات ثانویه به ویژه برای تجزیه و تحلیل رقبای شما مفید است. زیرمجموعه های اصلی تحقیقات بازار ثانویه شما شامل موارد زیر است:
-
منابع عمومی
این منابع اولین و در دسترس ترین لایه مطالب شما در هنگام انجام تحقیقات بازار ثانویه هستند. یافتن و بررسی آنها اغلب رایگان است. در اینجا هزینه های زیادی برای شما به همراه دارد. آمار دولتی یکی از رایج ترین انواع منابع عمومی است.
برای مثال، یک شرکت تولیدی الکترونیک قصد دارد بازار تلفن هوشمند را بررسی کند. در اینجا، منابع عمومی ممکن است شامل گزارشهای اقتصادی حکومت، آمارهای صنعت تلفن همراه، مقالات علمی در زمینه فناوری موبایل و نظرسنجیهای عمومی در مورد ترجیحات مشتریان باشد. این منابع به شرکت کمک میکنند تا درک عمیقتری از بازار، رقبا و تقاضا پیدا کند.
-
منابع تجاری
این منابع اغلب به شکل گزارش های بازار هستند که شامل بینش صنعتی است که توسط آژانسهای تحقیقاتی گردآوری شده است. از آنجایی که این اطلاعات بسیار قابل حمل و توزیع است، معمولاً برای دانلود و به دست آوردن هزینه دارد.
برای مثال یک شرکت مشاوره مدیریت قصد دارد تحلیل بازار خدمات مشاوره مدیریت را انجام دهد. این شرکت ممکن است از منابع تجاری مانند گزارشهای بازار ارائه شده توسط شرکتهای تحقیقات بازار معتبر، دیتابیسهای صنعتی مشترک، و گزارشهای مالی شرکتهای مشاوره مدیریت برای جمعآوری اطلاعات بهره ببرد. این منابع تجاری به شرکت کمک میکنند تا اطلاعات دقیقتری از ترندها و فرصتها در بازار مشاوره مدیریت به دست آورد.
-
منابع داخلی
به عنوان کاربردی ترین منابع تحقیقات بازار، منابع داخلی برای حمایت از تحقیقات بازار نسبت به آنچه که معمولاً دریافت می کنند، شایسته اعتبار بیشتری هستند. چرا؟ این داده های بازاری است که سازمان شما در حال حاضر دارد! میانگین درآمد هر فروش، نرخ حفظ مشتری و سایر داده های تاریخی در مورد سلامت حساب های قدیمی و جدید می تواند همه به شما کمک میکنند تا در مورد آنچه که خریداران شما ممکن است در حال حاضر بخواهند نتیجهگیری کنید.
برای مثال، یک شرکت خودروسازی قصد دارد درباره بازار خودروهای برقی تحقیق کند. این شرکت ممکن است از منابع داخلی خود، مانند دادههای فروش داخلی، بازخوردهای مشتریان، و گزارشهای عملکرد داخلی استفاده کند. این منابع داخلی به شرکت این امکان را میدهند تا از عملکرد و وضعیت داخلی خود بهره مند شده و تحلیلی گسترده از بازار خودروهای برقی ارائه دهد.
یکی از راههای آشنایی بیشتر با همه راه و چاه های تحقیقات بازار و سایر راهکارهای بازاریابی، برای اینکه به شکوفایی و رونق هرچه بیشتر کسب و کار خود دست یابید دریافت دوره های مدیریتی MBA و DBA است. که همه سرفصلهای بازاریابی را نیز پوشش می دهد. موسسه آموزش عالی آزاد امین این فرصت را با ارائه دوره های MBA و DBA خود در اختیار شما گذاشته است و در پایان دوره می توانید مدرک وزارت علوم و تحقیقات فناوری نیز دریافت کنید.
در ایران چه منابع تجاری برای انجام تحقیقات ثانویه بازار وجود دارد؟
برای انجام تحقیقات ثانویه بازار در کشور ما میتوان از مجموعهای از منابع تجاری مختلف استفاده کرد. چندین منبع تجاری که ممکن است برای تحقیقات بازار در ایران مفید باشند، در زیر ذکر شده است:
-
سازمانهای تحقیقات بازار:
- شرکتها و سازمانهای تحقیقات بازار در ایران مانند “شرکت مطالعات بازاریابی و آمار ایران” (ایرمارکت)، “شرکت تحقیقات بازاریابی آرمان” و “شرکت تحقیقات بازاریابی و نظرسنجی آوان” اطلاعات غنی در زمینههای مختلف از جمله رفتار مصرفکنندگان، ترجیحات بازار، و تحلیلهای صنعتی ارائه میدهند.
- شرکت “ایرمارکت” که یک شرکت تحقیقات بازاریابی در ایران است، ممکن است تحقیقات بازاریابی در زمینههای مختلف انجام دهد، از جمله تحلیل بازار مصرفی، ترجیحات مشتریان در بخشهای مختلف، و بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان.
-
گزارشها و تحقیقات بانکی:
- برخی از بانکها و مؤسسات مالی در ایران گزارشاتی در زمینه اقتصاد و بازار ارائه میدهند. اطلاعات مالی، نرخ بهرهها، و تحلیلهای اقتصادی این منابع میتوانند در درک شرایط بازار و اقتصادی کمک کنند.
- بانک مرکزی ایران ممکن است گزارشات مرتبط با وضعیت اقتصادی کشور، نرخ بهره، و اطلاعات مالی دیگر را در گزارشهای سالانه یا فصلی منتشر کند که برای تحلیل بازار و شناخت شرایط اقتصادی مفید باشد.
-
سازمانهای دولتی:
- سازمانهای دولتی مانند سازمان آمار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و سازمان توسعه تجارت ایران اطلاعات مربوط به تجارت، صنعت، و بازارهای داخلی را فراهم میکنند.
- سازمان آمار ایران ممکن است اطلاعات آماری در مورد تولید صنعتی، صادرات و واردات، و شاخصهای اقتصادی دیگر را منتشر کند که برای تحقیقات بازار و تحلیل صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد.
-
منابع اینترنتی:
- وبسایتهای معتبر خبری اقتصادی، پایگاههای داده اقتصادی مربوط به ایران، و وبسایتهای سازمانهای دولتی میتوانند منابع ارزشمندی برای تحقیقات بازار در این کشور فراهم کنند.
- وبسایتهایی مانند “تجارتنیوز” یا “بازارآفرینان” که اخبار اقتصادی و تجاری ایران را پوشش میدهند، میتوانند منابع مهمی برای تحقیقات ثانویه بازار باشند.
-
گزارشها و مقالات صنعتی:
- مقالات و گزارشهای صنعتی از منابع مختلف مانند انجمنها و سازمانهای صنعتی، دانشگاهها، و انجمنهای تجاری نیز میتوانند منابع مفیدی برای درک ژرف بازارهای مختلف باشند.
- مقالات منتشر شده توسط انجمنها و سازمانهای صنعتی مانند انجمن صنایع خودروسازی یا انجمن بازاریابان ایران میتواند منابع مفیدی برای تحقیقات بازار باشد.
به علاوه، در تحقیقات بازار در ایران، ترکیبی از این منابع به همراه استفاده از منابع داخلی شرکت و مشتریان نیز میتواند تحقیقات کاملی از بازار را فراهم کند. اطلاعات موجود در این مثال ها تا سال 1401 به روز بوه است. اما موارد نامبرده برای تهیه منابع تجاری در تحقیقات ثانویه به عنوان آژانسهای تحقیقاتی، دقیق و معتبر هستند.
√انواع تحقیقات بازار چیست؟
اکنون که دستهبندیهای کلی تحقیقات بازار را پوشش دادهایم، بیایید بیشتر دقیقتر شویم و به انواع مختلف تحقیقات بازار که ممکن است انتخاب کنید نگاه کنیم.
مصاحبه ها
مصاحبه ها امکان گفتگوهای رو در رو (حضوری و مجازی) را فراهم می کند تا بتوانید جریان یا مکالمه ای طبیعی داشته باشید و زبان بدن مصاحبه شونده خود را در حین انجام این کار تماشا کنید. پرسونای خریدار شما. این شخصیتهای خریدار سن مشتری ایدهآل، اندازه خانواده، بودجه، عنوان شغلی، چالشهایی که در محل کار با آنها مواجه هستند و جنبههای مشابهی از سبک زندگی شما را توصیف میکنند. داشتن این پروفایل خریدار میتواند کل استراتژی بازاریابی شما را شکل دهد. ویژگی هایی که به محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید به محصول خود اضافه می کنید.
گروههای کانونی
گروههای کانونی تعدادی از افراد با دقت انتخاب شده را در اختیار شما قرار میدهند که میتوانند محصول شما را آزمایش کنند، نسخه نمایشی را تماشا کنند، بازخورد ارائه دهند یا به سؤالات خاصی پاسخ دهند. یا کیفیت محصول شما که آن را در بازار منحصربهفرد میکند. سؤالات گروه تمرکز خود را در مورد خدمات خود بپرسید و نمونههایی از خدمات خود را به آنها نشان دهید. در نهایت از بازخورد گروه برای بهتر کردن این خدمات استفاده کنید.
تحقیق استفاده از محصول/خدمات
تحقیقات استفاده از محصول یا خدمات بینشی در مورد چگونگی و چرایی استفاده مخاطبان از محصول یا خدمات شما و ویژگی های خاص آن کالا ارائه می دهد. این نوع تحقیقات بازار همچنین به شما ایده ای از قابلیت استفاده محصول یا خدمات می دهد.
تحقیق مبتنی بر مشاهده
تحقیقات مبتنی بر مشاهده به شما این امکان را میدهد که بنشینید و روشهایی را که مخاطبان هدف شما از محصول یا خدمات شما استفاده میکنند، آنچه از نظر تجربه کاربری به خوبی کار میکند، موانعی که به آنها برخورد میکنند و کدام جنبههای آن میتواند مشاهده کنید. استفاده و اعمال برای آنها آسان تر باشد.
تحقیقات پرسونای خریدار
درواقع تحقیقات پرسونای خریدار به شما نگاهی واقع بینانه می دهد که چه کسانی مخاطبان هدف شما را تشکیل می دهند، چه چالش هایی دارند، چرا آنها محصول یا خدمات شما را می خواهند، چه چیزی از تجارت و برند شما نیاز دارند، و موارد دیگر.
تحقیقات تقسیمبندی بازار
این نوع تحقیقات بازار به شما این امکان را میدهد که مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگیهای خاص و تعیینکننده به گروهها (یا بخشهای) مختلف دستهبندی کنید. به این ترتیب، میتوانید راههای مؤثری برای برآورده کردن نیازهای آنها، درک نقاط درد و انتظارات آنها، کسب اطلاعات در مورد آنها تعیین کنید.
تحقیق قیمت گذاری
تحقیقات قیمتگذاری به شما این ایده را میدهد که محصولات یا خدمات مشابه در بازار شما برای چه چیزی به فروش میرسند، مخاطبان هدف شما انتظار دارند چه چیزی بپردازند و مایل به پرداخت هستند. برای هر چیزی که میفروشید، و قیمت منصفانهای برای فهرست کردن محصولتان برای شما وجود دارد. یا سرویس در. همه این اطلاعات به شما کمک می کند تا استراتژی قیمت گذاری خود را تعریف کنید.
تجزیه و تحلیل رقابتی
تجزیه و تحلیل های رقابتی ارزشمند هستند زیرا به شما درک عمیقی از رقابت در بازار و صنعت خود می دهند. شما می توانید در مورد آنچه در صنعت شما به خوبی انجام می شود، مخاطبان هدف شما در حال حاضر از نظر محصولاتی مانند محصولات شما به دنبال چه چیزی هستند، باید در مورد کدام یک از رقبای خود کار کنید تا از آنها عقب نمانید و از آنها پیشی بگیرید و چگونه می توانید به وضوح خود را از رقبا جدا کنید.
رضایت مشتری و تحقیقات وفاداری
تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری به شما نشان می دهد که چگونه می توانید مشتریان فعلی را برای کسب و کار بیشتر بازگردانید و چه چیزی آنها را برای انجام این کار تشویق می کند (مانند برنامه های وفاداری، پاداش ها، خدمات قابل توجه مشتری). این تحقیق به شما کمک میکند تا مؤثرترین راهها را برای افزایش لذت در بین مشتریان خود کشف کنید. اگر از سیستم CRM استفاده میکنید، ببینید آیا میتوانید نظرسنجیهای خودکار بازخورد مشتریان را برای کمک به این فرآیند ارسال کنید.
تحقیقات آگاهی از برند
تحقیقات آگاهی از برند به شما می گوید که مخاطبان هدف شما چه چیزهایی را می دانند و از برند شما می شناسند. این به شما در مورد تداعیهایی که مخاطبان شما در مورد کسبوکار شما میاندیشند و آنچه فکر میکنند شما در مورد آن هستید، میگوید.
تحقیقات کمپین
تحقیقات کمپین مستلزم بررسی کمپین های گذشته و تجزیه و تحلیل موفقیت آنها در بین مخاطبان هدف و مشتریان فعلی است. این نیاز به آزمایش و سپس یک فرو رفتن عمیق در آنچه که به مخاطبان شما رسیده و طنین انداز شده است، دارد تا بتوانید آن عناصر را برای کمپین های آینده خود در ذهن داشته باشید و جنبه هایی از کارهایی که انجام می دهید برای آن افراد مهم است را تقویت کنید. اکنون که در مورد دسته ها و انواع تحقیقات بازار می دانید، بیایید نحوه انجام تحقیقات بازار خود را مرور کنیم.
نقش پرسونای خریدار در تحقیقات بازار چیست؟ (کلیدی ترین مطلب این مقاله!)
1. اهمیت نقش پرسونای خریدار
نقش پرسونای خریدار در تحقیقات بازار بسیار حیاتی و تعیینکننده است. این نقش بر جریان تصمیمگیری و رفتار بازار مستقیم وقوع دارد و به عنوان یکی از عوامل اصلی در شکلگیری روندهای بازار تأثیرگذار است. تحلیل نیازها، ترجیحات، و تجربیات خریداران از طریق تحقیقات بازار، ارتقاء بهینهسازی محصولات و خدمات ارائه شده، و همچنین تعیین استراتژیهای بازاریابی با توجه به نیازهای واقعی مشتریان را ممکن میسازد.
2. نقش پرسونای خریدار در تعیین ترجیحات بازار
پرسونای خریدار به عنوان منبع اصلی اطلاعات در تحقیقات بازار عمل میکند و ترجیحات او نقش مهمی در شکلگیری و تغییرات بازار دارد. تحلیل عمیق ترجیحات خریداران به تفکیک گروههای مختلف از جمله سنی، جنسیتی، اقتصادی و فرهنگی، امکان ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و مطابق با انتظارات هر گروه را فراهم میسازد. نقش پرسونای خریدار به عنوان یک راهنمای ارزشمند در تدوین استراتژیهای بازاریابی بر اساس دانش عمیق او از نیازها و ترجیحات مشتریان، اهمیت بسیاری دارد.
3. تأثیر نقش پرسونای خریدار در ساختار قیمتگذاری
نقش پرسونای خریدار بر ساختار قیمتگذاری نیز بسیار حائز اهمیت است. با توجه به دانش خریداران در مورد ارزش محصولات و خدمات، تحقیقات بازار میتوانند به تعیین قیمتهای مناسب بر اساس ترجیحات و توقعات مشتریان کمک کنند. فهم عمیق از قابلیتها و مزایای محصولات، باعث ارتقاء بهینهسازی راهبردهای قیمتگذاری میشود و در نتیجه، تأثیر گذاری بهتری بر روی رقابت و استقبال بازار خواهد داشت.
4. نقش پرسونای خریدار در ساختن وفاداری مشتریان
وفاداری مشتریان به یک برند و محصولات آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. نقش پرسونای خریدار در تحقیقات بازار میتواند به شناخت دقیقتر علل وفاداری مشتریان کمک کند. با درک عمیق از ترجیحات، انتظارات، و تجربیات خریداران، شرکتها میتوانند برنامهها و استراتژیهای ویژه برای حفظ و جلب وفاداری مشتریان را اجرا کنند.
5. نقش پرسونای خریدار در ایجاد نوآوری
تحقیقات بازار با تمرکز بر نقش پرسونای خریدار، میتواند به شرکتها در فرآیند ایجاد نوآوری کمک کند. اطلاعات به دست آمده از خریداران در مورد نیازها، انتظارات، و ایدههای جدید، میتوانند به عنوان منبع ایده برای توسعه و بهبود محصولات جدید و خدمات نوین عمل کنند. این نقش به عنوان یک پل ارتباطی بین شرکت و مصرفکننده، ارتقاء به کیفیت و نوآوری را ترویج میکند.
√چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟
در این بخش نحوه انجام تحقیقات بازار به صورت گام به گام آورده شده است:
1. شخصیت خریدار خود را تعریف کنید.
قبل از اینکه به نحوه تصمیم گیری مشتریان در صنعت خود برای خرید بپردازید، ابتدا باید بدانید که آنها چه کسانی هستند.
اینجاست که پرسونای خریدار شما به کار می آید. پرسونای خریدار – که گاهی به آن شخصیت های بازاریابی نیز گفته می شود – نمایش های تخیلی و کلی از مشتریان ایده آل شما هستند.
از یک ابزار رایگان برای ایجاد شخصیت خریدار استفاده کنید که کل شرکت شما بتواند از آن برای بازاریابی، فروش و ارائه خدمات بهتر استفاده کند. آنها به شما کمک می کنند تا مخاطبان خود را تجسم کنید، ارتباطات خود را ساده کنید و استراتژی خود را اطلاع رسانی کنید. برخی از ویژگی های کلیدی که باید مشتاق باشید در شخصیت خریدار خود قرار دهید عبارتند از:
- سن
- جنسیت
- محل
- عنوان(های) شغل
- عناوین شغلی
- سایز خانواده
- درآمد
- چالش های عمده
ایده این است که از شخصیت خود به عنوان دستورالعملی برای نحوه دسترسی موثر و یادگیری در مورد اعضای واقعی مخاطب در صنعت خود استفاده کنید. همچنین، ممکن است متوجه شوید که کسبوکار شما به بیش از یک شخصیت وام میدهد. خیلی خوب! زمانی که در حال بهینه سازی و برنامه ریزی محتوا و کمپین های خود هستید، فقط باید در مورد هر شخصیت خاص فکر کنید.
دوره های حضوری و مجازی MBA و DBA موسسه آموزش عالی آزاد امین بهترین و معتبرترین دوره های مدیریتی شرق کشور هستند. که مدرک وزارت علوم همراه با تاییدیه WES کانادا برای دانش پذریان خود صادر می کند.
2. یک گروه شخصیتی را برای مشارکت شناسایی کنید.
اکنون که می دانید شخصیت های خریدار شما چه کسانی هستند، از این اطلاعات برای کمک به شناسایی گروهی برای مشارکت برای انجام تحقیقات بازار خود استفاده کنید. این باید نمونه ای نماینده از مشتریان هدف شما باشد تا بتوانید ویژگی ها، چالش ها و چالش های واقعی آنها را بهتر درک کنید. عادات خرید.
گروهی که برای تعامل مشخص میکنید نیز باید از افرادی تشکیل شود که اخیراً خریدی انجام دادهاند یا عمداً تصمیم به خرید ندارند. در اینجا دستورالعمل ها و نکات بیشتری وجود دارد که به شما کمک می کند شرکت کنندگان مناسب را برای تحقیق خود انتخاب کنید.
چگونه افراد مناسب برای مشارکت در تحقیقات بازار را شناسایی کنیم؟
وقتی انتخاب می کنید چه کسی را برای تحقیقات بازار خود درگیر کنید، با تمرکز بر افرادی شروع کنید که دارای ویژگی هایی هستند که برای شخصیت خریدار شما اعمال می شود. شما همچنین باید:
- برای هر شخصیت خریدار 10 شرکت کننده را هدف بگیرید.
- توصیه میکنیم روی یک شخصیت تمرکز کنید.
- اگر احساس میکنید لازم است در مورد چند شخصیت تحقیق کنید.
- حتماً یک گروه نمونه جداگانه برای هر یک انتخاب کنید.
- افرادی را انتخاب کنید که اخیراً با شما تعامل داشته اند.
ممکن است بخواهید روی افرادی تمرکز کنید که ارزیابی را در شش ماه گذشته انجام داده اندیا اگر چرخه فروش طولانی تری دارید یا بازار تخصصی دارید تا یک سال. شما سوالات بسیار دقیقی خواهید پرسید، بنابراین مهم است که تجربه آنها تازه باشد.
شما می خواهید افرادی را استخدام کنید که محصول شما را خریداری کرده اند، محصول رقیب را خریداری کرده اند و تصمیم گرفته اند که اصلا چیزی نخرند. در حالی که یافتن و جذب مشتریان شما آسانتر خواهد بود، اما دریافت اطلاعات از کسانی که مشتری نیستند (هنوز!) به شما کمک میکند دید متعادلی از بازار خود ایجاد کنید.
در اینجا جزئیات بیشتری در مورد نحوه انتخاب این ترکیب از شرکت کنندگان وجود دارد:
• فهرستی از مشتریانی که اخیراً خرید کرده اند، تهیه کنید. همانطور که قبلاً گفتیم، این معمولاً آسانترین مجموعه خریداران برای جذب است. اگر از یک سیستم CRM با قابلیت تقسیمبندی فهرست استفاده میکنید، میتوانید گزارشی از معاملاتی که در شش ماه گذشته بسته شدهاند را اجرا کنید و آن را برای ویژگیهایی که به دنبال آن هستید فیلتر کنید. در غیراینصورت، میتوانید با تیم فروش خود برای دریافت لیستی از حسابهای مناسب از آنها همکاری کنید.
• فهرستی از مشتریانی که در ارزیابی فعال بودند، اما خریدی انجام ندادهاند، تهیه کنید.شما باید ترکیبی از خریدارانی داشته باشید که یا از یک رقیب خرید کردهاند یا تصمیم به خرید ندارند. باز هم، می توانید این لیست را از CRM خود دریافت کنید.
• برای شرکتکنندگان در رسانه های اجتماعی تماس بگیرید. سعی کنید با افرادی که شما را در رسانههای اجتماعی دنبال میکنند ارتباط برقرار کنید، اما تصمیم گرفتند از شما خرید نکنند. این احتمال وجود دارد که برخی از آنها مایل باشند با شما صحبت کنند و به شما بگویند که چرا در نهایت تصمیم به خرید محصول شما گرفتند.
• از شبکه خود استفاده کنید. این خبر را به همکاران، همکاران سابق و ارتباطات لینکدین برسانید که در حال انجام مطالعه هستید. حتی اگر ارتباطات مستقیم شما واجد شرایط نباشد، برخی از آنها احتمالاً یک همکار، دوست یا یکی از اعضای خانواده دارند که واجد شرایط هستند.
• مشوق انتخاب کنید. زمان بسیار ارزشمند است، بنابراین باید به این فکر کنید که چگونه میتوانید به کسی انگیزه دهید که 30 تا 45 دقیقه برای شما و مطالعه شما صرف کند. با بودجه محدود؟ شما میتوانید با دادن دسترسی انحصاری به محتوا به شرکتکنندگان بهصورت رایگان پاداش دهید. گزینهای دیگر؟ پس از اتمام مطالعه، یک یادداشت «تشکر» ساده دستنویس ارسال کنید.
3. سوالات تحقیقی را برای شرکت کنندگان تحقیقات بازار خود آماده کنید.
بهترین راه برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از مکالمات خود می برید این است که آماده باشید. شما همیشه باید یک راهنمای بحث ایجاد کنید. چه برای یک گروه متمرکز، نظرسنجی آنلاین یا یک مصاحبه تلفنی – تا مطمئن شوید که تمام سوالات مهم را پوشش می دهید و از زمان خود عاقلانه استفاده می کنید.
توجه:
قرار نیست این یک فیلمنامه باشد. بحث ها باید طبیعی و محاوره ای باشد، بنابراین ما شما را تشویق می کنیم که از نظم خارج شوید یا در مواردی که صلاح می دانید بررسی کنید.
راهنمای بحث شما باید در قالب طرح کلی، با تخصیص زمان و سؤالات باز برای هر بخش باشد. صبر کنید، همه سوالات باز؟ بله – این یک قانون طلایی تحقیقات بازار است. شما هرگز نمی خواهید با پرسیدن سؤالات بله و خیر «شاهد را رهبری کنید»، زیرا این شما را در معرض خطر انحراف ناخواسته افکار آنها با رهبری فرضیه خود قرار می دهد. پرسیدن سؤالات باز به شما کمک می کند از پاسخ های تک کلمه ای (که چندان برای شما مفید نیستند) اجتناب کنید.
از خریدار بخواهید کمی اطلاعات پیش زمینه (عنوان، مدت زمانی که در شرکت بوده و غیره) به شما بدهد. سپس، یک سوال سرگرم کننده/آسان بپرسید تا همه چیز را گرم کنید (اولین رستوران مورد علاقه در شهر، آخرین تعطیلات و غیره).
به یاد داشته باشید، شما می خواهید خریداران خود را به روش های کاملاً مشخصی بشناسید. ممکن است بتوانید اطلاعات اولیه مانند سن، مکان و عنوان شغلی را از لیست مخاطبین خود به دست آورید، برخی از چالش های شخصی و حرفه ای وجود دارد که واقعاً فقط با پرسیدن می توانید یاد بگیرید.
در اینجا برخی از سوالات کلیدی دیگر برای پرسیدن از مخاطبان هدف وجود دارد:
- ساختار تیم خود را شرح دهید.
- در مورد مسئولیت های شغلی شخصی خود به من بگویید.
- اهداف تیم چیست و چگونه آنها را می سنجید؟
- بزرگترین چالش شما در سال گذشته چه بوده است؟
اکنون، تغییری را انجام دهید تا خرید یا تعامل خاصی را که آنها انجام دادهاند و باعث شده است آنها را در مطالعه قرار دهید، تأیید کنید. سه مرحله بعدی سفر خریدار به طور خاص بر روی آن خرید متمرکز خواهد شد.
سفر خریدار در سه مرحله
آگاهی (5 دقیقه)
در اینجا، می خواهید بفهمید که چگونه آنها ابتدا متوجه شدند که مشکلی دارند که باید حل شود، بدون اینکه بدانند آیا هنوز از برند شما اطلاع دارند یا نه.
- به زمانی فکر کنید که برای اولین بار متوجه شدید که به یک [دسته محصول/خدمت را نام ببرید، اما نه به طور خاص]. در آن زمان با چه چالش هایی روبرو بودید؟
- از کجا می دانستید که چیزی در این دسته می تواند به شما کمک کند؟
- چقدر با گزینه های مختلف موجود در بازار آشنا بودید؟
بررسی (10 دقیقه)
اکنون میخواهید در مورد چگونگی و محل تحقیق راهحلهای بالقوه خریدار بسیار دقیق باشید. برای درخواست جزئیات بیشتر برنامه ریزی کنید که مداخله کنید.
- اولین کاری که برای تحقیق در مورد راه حل های بالقوه انجام دادید چه بود؟ این منبع چقدر مفید بود؟
- برای یافتن اطلاعات بیشتر به کجا رفتید؟
اگر آنها به صورت ارگانیک مطرح نشدند، در مورد موتورهای جستجو، وب سایت های بازدید شده، افراد مورد مشاوره و غیره سوال کنید. در صورت لزوم با برخی از سوالات زیر بررسی کنید:
- چگونه آن منبع را پیدا کردید؟
- چگونه از وب سایت های فروشنده استفاده کردید؟
- به طور خاص چه کلماتی را در گوگل جستجو کردید؟
- چقدر مفید بود؟ چگونه می تواند بهتر باشد؟
- چه کسی بیشترین (و کمترین) اطلاعات مفید را ارائه کرد؟ این چه شکلی بود؟
- در مورد تجربیات خود با فروشندگان هر فروشنده به من بگویید.
تصمیم (10 دقیقه)
- کدام یک از منابعی که در بالا توضیح دادید بیشترین تأثیر را در تصمیم گیری شما داشته است؟
- در صورت وجود، چه معیارهایی را برای مقایسه گزینه ها تعیین کردید؟
- چه فروشندگانی به فهرست کوتاه راه یافتند و مزایا/ معایب هر کدام چه بود؟
- چه کسی دیگری در تصمیم گیری نهایی دخیل بود؟ هر کدام از این افراد چه نقشی داشتند؟
- چه عواملی در نهایت بر تصمیم خرید نهایی شما تأثیر گذاشت؟
بسته شدن
در اینجا، میخواهید جمع بندی کنید و بفهمید چه چیزی میتوانست برای خریدار بهتر باشد.• از آنها بپرسید که فرآیند خرید ایده آل آنها چگونه خواهد بود. چه تفاوتی با آنچه آنها تجربه کرده اند دارد؟
- برای سؤالات بیشتر در پایان آنها وقت بگذارید.
- فراموش نکنید که از آنها برای وقت خود تشکر کنید و آدرس آنها را برای ارسال یک یادداشت تشکر یا تشویقی تأیید کنید.
4. رقبای اصلی خود را فهرست کنید.
رقبای اصلی خود را فهرست کنید. به خاطر داشته باشید که فهرست کردن رقابت همیشه به سادگی شرکت X در مقابل شرکت Y نیست. گاهی اوقات، یک بخش از یک شرکت ممکن است با محصول یا خدمات اصلی شما رقابت کند، حتی اگر نام تجاری آن شرکت در زمینه دیگری تلاش بیشتری کند.از نقطه نظر محتوا، ممکن است
شناسایی رقبای صنعت
برای شناسایی رقبای که محصولات یا خدمات آنها با شما همپوشانی دارد، مشخص کنید که کدام صنعت یا صنایع را دنبال می کنید. با استفاده از اصطلاحاتی مانند آموزش، ساخت و ساز، رسانه و سرگرمی، خدمات غذایی، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، خدمات مالی، مخابرات و کشاورزی، سطح بالایی را شروع کنید.
این فهرست ادامه دارد، اما یک اصطلاح صنعتی را پیدا کنید که با آن شناسایی میشوید و از آن برای ایجاد فهرستی از شرکتهایی که به این صنعت نیز تعلق دارند، استفاده کنید. شما می توانید لیست خود را به روش های زیر بسازید:
• صنعت خود را در G2 Crowd مرور کنید:
در صنایع خاصی، این بهترین قدم اول شما در تحقیقات بازار ثانویه است. G2 Crowd رتبهبندیهای کاربران و دادههای اجتماعی را جمعآوری میکند تا «ربعهایی» ایجاد کند، جایی که میتوانید شرکتها را بهعنوان مدعی، رهبران، جایگاهها و عملکردهای بالا در صنایع مربوطه خود ببینید. G2 Crowd در محتوای دیجیتال، خدمات فناوری اطلاعات، منابع انسانی، تجارت الکترونیک و خدمات تجاری مرتبط تخصص دارد.
• دانلود گزارش بازار:
شرکتهایی مانند Forrester و Gartner هر سال پیشبینیهای بازار آزاد و دروازهای را برای فروشندگانی که صنعت خود را پیشرو هستند، ارائه میکنند. برای مثال، در وبسایت Forrester، میتوانید «آخرین تحقیقات» را از نوار پیمایش انتخاب کنید و آخرین مطالب Forrester را با استفاده از معیارهای مختلف برای محدود کردن جستجوی خود مرور کنید. این گزارش ها دارایی های خوبی برای صرفه جویی در رایانه شما هستند.
• جستجو با استفاده از رسانه های اجتماعی:
باور کنید یا نه، اگر به درستی از نوار جستجو استفاده کنید، شبکه های اجتماعی دایرکتوری های شرکتی عالی می سازند. برای مثال، در لینکدین، نوار جستجو را انتخاب کنید و نام صنعتی را که دنبال می کنید وارد کنید. سپس، در بخش «بیشتر»، «شرکتها» را انتخاب کنید تا نتایج خود را فقط به کسبوکارهایی محدود کنید که شامل این یا اصطلاح صنعتی مشابه در پروفایل لینکدین آنها هستند.
شناسایی رقبای محتوا
موتورهای جستجو بهترین دوستان شما در این زمینه از تحقیقات بازار ثانویه هستند. برای یافتن نشریات آنلاینی که با آنها رقابت می کنید، اصطلاح صنعتی فراگیر را که در بخش بالا شناسایی کردید، انتخاب کنید و تعداد انگشت شماری از اصطلاحات صنعتی خاص تر را که شرکت شما با آنها شناسایی می کند، ارائه دهید.
به عنوان مثال، یک کسب و کار کیترینگ ممکن است به طور کلی یک شرکت “خدمات غذایی” باشد، اما خود را فروشنده ای در “کترینگ رویدادها”، “کترینگ کیترینگ”، “کالاهای پخته شده” و موارد دیگر نیز بداند.
هنگامی که این لیست را دارید، موارد زیر را انجام دهید:
-
آن را در گوگل جستجو کنید
ارزش دیدن وب سایت هایی را که هنگام جستجو در گوگل برای عبارات صنعتی که شرکت شما را توصیف می کنند، دست کم نگیرید. ممکن است ترکیبی از توسعه دهندگان محصول، وبلاگ ها، مجلات و موارد دیگر را بیابید.
-
نتایج جستجوی خود را با شخصیت خریدار خود مقایسه کنید
شخصیت خریدار را که در مرحله تحقیقات اولیه، در اوایل این مقاله ایجاد کردید، به خاطر دارید؟ از آن استفاده کنید تا بررسی کنید نشریه ای که از طریق Google پیدا کرده اید چقدر می تواند ترافیک وب سایت را از شما بدزدد.اگر محتوایی که وبسایت منتشر میکند به نظر میرسد چیزی است که شخصیت خریدار شما میخواهد ببیند، یک رقیب بالقوه است و باید به لیست رقبای شما اضافه شود.
پس از یک سری جستجوهای مشابه در گوگل برای اصطلاحات صنعتی که با آنها شناسایی می کنید، به دنبال تکرار در دامنه های وب سایتی باشید که ایجاد شده است.
دو یا سه صفحه نتیجه اول را برای هر جستجویی که انجام دادید بررسی کنید. این وبسایتها بهخاطر محتوایی که در صنعت شما ایجاد میکنند، به وضوح مورد احترام هستند، و باید در هنگام ساختن کتابخانهای از فیلمها، گزارشها، صفحات وب و پستهای وبلاگ خود، با دقت تماشا شوند.
5. خلاصه کردن یافته ها
آیا احساس می کنید تحت تأثیر یادداشت هایی که گرفته اید غرق شده اید؟ پیشنهاد می کنیم به دنبال تم های رایجی باشید که به شما کمک می کند داستانی را تعریف کنید و لیستی از آیتم های اکشن ایجاد کنید.
برای آسانتر کردن فرآیند، سعی کنید از نرمافزار ارائه مورد علاقه خود برای تهیه گزارش استفاده کنید، زیرا اضافه کردن آن در نقل قول، نمودار یا کلیپهای تماس را آسان میکند. به راحتی می توانید استعداد خود را اضافه کنید، اما طرح کلی زیر به شما کمک می کند خلاصه ای واضح بسازید.
به این شکل:
- زمینه: اهداف شما و چرایی انجام این مطالعه.
- شرکت کنندگان: با چه کسانی صحبت کردید. یک جدول به خوبی کار می کند، بنابراین می توانید گروه ها را بر اساس شخصیت و مشتری / مشتری بالقوه تقسیم کنید.
- خلاصه اجرایی: جالب ترین چیزهایی که یاد گرفتید چه بود؟ در مورد آن چه برنامه ای دارید؟
- آگاهی: محرک های رایجی را که باعث می شود فرد وارد ارزیابی شود را توصیف کنید. (نقل قول ها می توانند بسیار قدرتمند باشند.)
- توجه: موضوعات اصلی را که کشف کردید، و همچنین منابع دقیقی را که خریداران هنگام ارزیابی خود استفاده می کنند، ارائه دهید.
- تصمیم: با درج افراد در مرکز نفوذ و هر ویژگی محصول یا اطلاعاتی که میتواند باعث ایجاد یا شکست معامله شود، تصویری از نحوه واقعی تصمیمگیری را ترسیم کنید.
- برنامه اقدام: تجزیه و تحلیل شما احتمالاً چند کمپین را نشان می دهد که می توانید برای نشان دادن نام تجاری خود در مقابل خریداران زودتر و/یا به طور مؤثرتری اجرا کنید. فهرست اولویتها، جدول زمانی و تأثیری که بر کسبوکارتان خواهد داشت، ارائه دهید.
در آخر:
بیایید منبعی را مرور کنیم که میتواند به شما کمک کند تا همه چیزهایی را که اخیراً در مورد آن بحث کردیم به روشی ساده و در عین حال مؤثر جمعآوری کنید (به علاوه، رایگان است!).
√چرا تحقیقات بازار برای کارآفرینان مهم است؟
قبل از راهاندازی سرمایهگذاری، عاقلانه است که تحقیقات بازار انجام دهید تا مطمئن شوید که محصول یا خدمات شما به خوبی مورد استقبال قرار میگیرد. بازخورد افرادی که در جمعیتشناسی هدف شما قرار میگیرند میتواند با تکرار و بهبود محصولتان بسیار ارزشمند باشد.
انجام تحقیقات بازار همچنین می تواند به شما در تعیین استراتژی قیمت گذاری با سنجش تمایل مشتریان به پرداخت برای محصول شما کمک کند. علاوه بر این، میتواند تجربه کاربر را با آشکار کردن ویژگیهایی که برای مشتریان بالقوه مهمتر است، بهبود بخشد.
سرمایهگذاران هنگام ارزیابی استارتآپهایی که سرمایهگذاری کنند، اهمیت زیادی به تحقیقات بازار میدهند که نشاندهنده پتانسیل امیدوارکننده است. ارائه مدرک ملموس مبنی بر اینکه محصول شما نیاز بازار را برآورده می کند و نشان دادن اینکه برای تکرار و بهبود آن زمان گذاشته اید، نشان می دهد که استارتاپ شما می تواند سرمایه گذاری ارزشمندی باشد.
√نحوه انجام تحقیقات بازار برای استارتاپ ها
در زیر می توانید نحوه انجام تحقیقات بازار را برای استارتاپ ها ببینید:
1. فرضیه ها را تشکیل دهید
هدف شما پاسخ به چه سوالاتی از طریق تحقیقات بازار است؟ با استفاده از این سوالات می توانید پیش بینی هایی به نام فرضیه انجام دهید. تعریف فرضیه های خود از قبل می تواند به هدایت رویکرد شما در انتخاب موضوعات، تحقیق در مورد سؤالات و آزمایش طرح ها کمک کند.
یک سوال مثالی که ممکن است بپرسید این است: “مردم در جمعیت هدف من چقدر حاضرند برای نسخه فعلی محصول من بپردازند؟” فرضیه شما می تواند این باشد: “اگر محصول من تمام ویژگی های فعلی خود را داشته باشد، مشتریان مایلند 500 دلار برای آن بپردازند.”
سوال مثال دیگری که ممکن است بپرسید این است: “بزرگترین نقطه درد کاربر چیست و آیا محصول من نیازهای او را برآورده می کند؟” فرضیه شما می تواند این باشد: “من معتقدم که بزرگترین نقطه درد کاربر نیاز به یک راه آسان و بدون ترس برای یادگیری تعمیر و نگهداری اولیه خودرو است، و من پیش بینی می کنم که محصول من این نیاز را برآورده می کند.”
شما می توانید و باید چندین فرضیه را آزمایش کنید، اما سعی کنید در هر آزمون بیش از چند فرضیه را انتخاب نکنید، بنابراین تحقیق متمرکز باقی می ماند.
2. نوع تحقیق مورد نیاز برای آزمون فرضیه ها را انتخاب کنید
هنگامی که فرضیه های خود را شکل دادید، تعیین کنید که کدام نوع تحقیق را انجام دهید. اگر فرضیه های شما بر تعیین جایگاه استارتاپ شما در بازار گسترده تر متمرکز است، با تحقیقات ثانویه شروع کنید. این میتواند شامل استفاده از دادههای موجود برای تعیین اندازه بازار، اینکه استارتآپ شما چه مقدار از آن بازار را به طور منطقی در اختیار داشته باشد، بزرگترین رقبای شما و اینکه چگونه برند و محصول شما با آنها مقایسه میشود، باشد.
اگر فرضیه های شما به تحقیقات اولیه نیاز دارند، تصمیم بگیرید که کدام روش جمع آوری داده ها با نیازهای شما مطابقت دارد. اینها می تواند شامل مصاحبه های یک به یک، نظرسنجی، گروه های متمرکز و نظرسنجی باشد. تحقیقات اولیه به شما این امکان را می دهد که بینش هایی در مورد رضایت و وفاداری مشتری، آگاهی و ادراک از برند و قابلیت استفاده در زمان واقعی محصول جمع آوری کنید.
3. جمعیت شناسی هدف را شناسایی کنید و افراد را استخدام کنید
برای جمع آوری بینش معنادار، باید جمعیت شناسی هدف خود را درک کنید. آیا قصد دارید به والدین شاغل، ورزشکاران جوان یا صاحبان حیوانات خانگی رسیدگی کنید؟ نوع فردی که می تواند از محصول شما بهره مند شود را مشخص کنید. اگر شما تحقیقات اولیه را انجام می دهید، باید افراد را جذب کنید. این کار به چند روش قابل انجام است، از جمله:
• تبلیغات شفاهی:
ساده ترین اما کم اعتمادترین راه برای جذب شرکت کنندگان، دهان به دهان است. از افرادی که می شناسید بخواهید دیگران را به عنوان موضوع تحقیق معرفی کنند، سپس آنها را بررسی کنید تا تأیید کنید که با جمعیت هدف شما مطابقت دارند.
• ترویج مطالعه در رسانههای اجتماعی:
بسیاری از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به شما امکان میدهند یک تبلیغ را به افرادی که در دستههای جمعیتی خاص قرار میگیرند یا علایق خاصی دارند نشان دهید. این به شما این امکان را می دهد که به تعداد زیادی از افرادی که واجد شرایط هستند، پیام را برسانید.
• استخدام یک شرکت تحقیقات بازار شخص ثالث:
برخی از شرکت ها خدمات کامل تحقیقات بازار را ارائه می دهند و شرکت کنندگان را جذب می کنند و از طرف شما تحقیقات انجام می دهند.
با وجود این که آزمودنیها را استخدام میکنید، مطمئن شوید که از قبل یک نظرسنجی غربالگری انجام میدهند، که به شما امکان میدهد تعیین کنید که آیا آنها با جمعیتشناسی خاصی که میخواهید مطالعه کنید مطابقت دارند یا ویژگیهایی دارند که آنها را از مجموعه تحقیقاتی حذف میکند. همچنین داده های جمعیت شناختی مانند سن و نژاد را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد زیرمجموعه متنوعی از جمعیت هدف خود را انتخاب کنید.
علاوه بر این، میتوانید برای افزایش مشارکت، هزینههایی مانند پول، کوپنهای غذا، کارتهای هدیه یا دسترسی زودهنگام به محصول خود ارائه دهید. روشن کنید که جبران خسارت برای قدردانی از زمان آزمودنی ها و بازخورد صادقانه است.
4. انجام تحقیق
هنگامی که نوع تحقیق و جمعیت شناختی مورد نیاز برای آزمایش فرضیه های خود را مشخص کردید، تحقیق خود را انجام دهید.برای کاهش تعصب، از فردی که با فرضیه های شما آشنا نیست برای انجام مصاحبه یا رهبری گروه های تمرکز دعوت کنید.
بر اساس مخاطبان و فرضیه های خود سوال بپرسید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید انگیزههای خرید مشتریان فعلی را آزمایش کنید، ممکن است بپرسید: “در اولین خرید محصول چه چالشی را حل میکردید؟”
اگر درک برند را بررسی کنید، مخاطبان شما باید از مشتریان بالقوه ای تشکیل شوند که هنوز برند شما را نمی شناسند. فهرستی از لوگوهای رقبا را به آنها ارائه دهید با لوگوی شما و از آنها بخواهید که برندها را بر اساس قابلیت اطمینان درک شده رتبه بندی کنند.
در حالی که سؤالاتی که میپرسید ابزاری برای اثبات یا رد فرضیهها هستند، مطمئن شوید که سوژهها را به یک جهت هدایت نمیکنند. برای ایجاد سؤالات تحقیقاتی بی طرفانه، از زبان خنثی استفاده کنید و ترتیب گزینه ها را در سؤالات چند گزینه ای تغییر دهید. این میتواند مانع از انتخاب هر بار آزمودنیها شود، اگر احساس کنند که گزینه سوم همیشه با یک نتیجه مشخص نگاشت شده است.
همچنین به تعصب اولویت (تمایل به انتخاب اولین گزینه در لیست) و سوگیری اخیر (تمایل به انتخاب گزینه نهایی در لیست) کمک می کند. پس از جمعآوری دادهها، اطمینان حاصل کنید که به طور مؤثر و ایمن سازماندهی شدهاند تا بتوانید از هویت افراد محافظت کنید.
5. جمع آوری بینش و تعیین موارد اقدام
بعد از اینکه داده های خود را سازماندهی کردید، آن ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بینش های عملی استخراج کنید. در حالی که برخی از دادهها به جای کمی، کیفی هستند، میتوانید الگوهایی را در پاسخها شناسایی کنید تا آنها را کمی کنید.
هنگامی که داده ها را تجزیه و تحلیل کردید و روندهای نوظهور را با استفاده از تجسم داده ها به اشتراک گذاشتید، موارد اقدام را طرح کنید. اگر اکثر کاربران در جمعیت هدف شما گزارش داده اند که هنگام مونتاژ محصول شما احساس خستگی می کنند، موارد اقدام ممکن است شامل موارد زیر باشد.
- ایجاد نسخه های مختلف دستورالعمل های اسمبلی برای آزمایش با گروه های دیگر، نمودارهای مختلف و زبان آموزشی
- تحقیق در مورد بهترین شیوه های کتابچه راهنمای دستورالعمل
هر دور از تحقیقات بازار می تواند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه درک و تجربه محصول شما توسط کاربران بالقوه ارائه دهد.
√خلاصه مطلب
تحقیقات بازاریابی ابزاری حیاتی برای کسب و کارها برای درک مشتریان و بهبود عملکردشان است. فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد مشتریان، بازارها و رقبا با هدف اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه و مؤثر است.
دو نوع تحقیقات بازاریابی وجود دارد: اولیه و ثانویه. تحقیقات اولیه شامل گردآوری داده های جدید از طریق نظرسنجی، مصاحبه یا گروه های متمرکز است، در حالی که تحقیقات ثانویه تجزیه و تحلیل داده های موجود از منابعی مانند گزارش های دولتی یا انتشارات صنعتی را در بر می گیرد. هر دو نوع تحقیق می توانند بینش های ارزشمندی در مورد رفتار، ترجیحات و روندهای مشتری ارائه دهند.
یکی از مزایای کلیدی تحقیقات بازاریابی
یکی از مزایای کلیدی تحقیقات بازاریابی این است که به کسب و کارها کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را شناسایی و درک کنند. کسبوکارها با جمعآوری اطلاعات در مورد جمعیتشناسی، علایق و رفتارهای خرید مشتری، میتوانند محصولات و استراتژیهای بازاریابی خود را برای برآوردن بهتر نیازهای مشتریان خود تنظیم کنند. برای مثال، شرکتی که تجهیزات ورزشی می فروشد ممکن است تحقیقاتی را انجام دهد تا مشخص کند کدام ورزش ها در بین مخاطبان هدف خود محبوبیت بیشتری دارند و بر اساس آن، پیشنهادات محصول خود را تنظیم کنند.
تحقیقات بازاریابی همچنین به کسب و کارها کمک می کند تا از رقبا جلوتر بمانند. با تجزیه و تحلیل محصولات رقبا، استراتژی های بازاریابی و بازخورد مشتریان، کسب و کارها می توانند شکاف های موجود در بازار را شناسایی کرده و محصولات یا خدمات جدیدی را برای پر کردن این شکاف ها توسعه دهند. علاوه بر این، تحقیقات میتواند به کسبوکارها کمک کند تا روندهای نوظهور را شناسایی کرده و استراتژیهای خود را بر اساس آن تطبیق دهند، و اطمینان حاصل شود که آنها مرتبط و رقابتی در یک بازار دائما در حال تحول باقی میمانند.
یکی دیگر از کاربردهای مهم تحقیقات بازاریابی در سنجش اثربخشی کمپین های بازاریابی است. با ردیابی معیارهایی مانند ارقام فروش، ترافیک وبسایت و تعامل با مشتری، کسبوکارها میتوانند تعیین کنند که کدام استراتژیهای بازاریابی مؤثرتر هستند و تلاشهای خود را بر این اساس تنظیم کنند. این می تواند به بهینه سازی کمپین های بازاریابی و بهبود بازگشت سرمایه کمک کند.
به طور کلی، تحقیقات بازاریابی یک ابزار ضروری برای هر کسب و کاری است که به دنبال درک مشتریان خود، بهبود عملیات آنها و محرک رشد است. با جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها در مورد مشتریان، بازارها و رقبا، کسبوکارها میتوانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و از رقابت در بازار پرشتاب امروزی جلوتر بمانند.
√جمع بندی
در این مقاله پی بردید که تحقیقات بازار چه اهمیت فوق العاده ای در موفقیت بازاریابی و کسب و کار ها دارد. تحقیقات بازار از سرفصلهای دوره ها MBA و DBA است. موسسه آموزش عالی امین این دوره ها را به صورت حضوری و مجازی با مدرک وزارت علوم و تحقیقات و فناروی ارائه می دهد. برای آشنایی بیشتر با این دوره ها فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.